deneb
Mycket är snyggt och elegant men det är svårt för en film att ha styrfart i tre timmar. Ett stort plus för Nico!
 ilBrutto
Nä, tilltalar mig inte alls kulissen Rom är enastående, men filmen engagerar mig inte.
 olasand
Lång. Kul att ha sett den. Satt mest och tänkte på hur samhället förändrats sedan 60-talet... (eller i vissa fall inte förändrats eller bara förvärats!)
 eureka!
Fantastisk film! Snygg som få.
 Laasse
Lyrisk film om människors oförmåga att kommunicera med varandra, fylla tillvaron med meningsfullhet och allt annat som man enkelt kan och inte kan anklaga varandra för. Har en bråkigt fridsam puls, likt filmer av Kusturica, som tilltalar nästan rakt igenom.
 ses11
Tidlös.
 EricSini
Aaaah, Anita Ekberg. Och Marcello Mastroianni..
 hampushoney
För lång för mig ikväll egentligen, men slutet gör det till en solklar femma.
 Astrojacob
Svår, mycket svår att ta till sig. Troligen lättare för män än kvinnor, eftersom denna avspeglar mannens ofullkomlighet och frustration i alla hans olika relationer till Quinnan med stort Q. Detta är knappast en film, utan mer en serie konstverk med bizarra inslag av allehanda fenomen; religiös fanatism, homosexuella, horor, intellektuella arroganta individer, varav de flesta inte fascinerar utan äcklar. Fellini försöker visa "Det goda livet" mer som en flykt och lögn, inte något meningsfullt. Tyvärr är den på tok för lång, om man förväntar sig en normal handling eller intrig. Dock måste jag sätta en Femma, eftersom detta är en upplevelse med kameran, inte förståndet. Antingen hatar eller älskar man denna, men jag fördrar Fellinis tidigare, La Strada och Cabirias nätter, där man mer får en historia berättad. Detta är en serie bilder, mer av besvikelse, inte "Det goda livet", hehe.
 fritzlang
Hatade den första gången jag såg den. Andra gången blev jag hypnotiserad av den och älskar den nästan oreserverat nu.
 kakbakarn
Som vanligt med Fellini är miljöerna, människorna, kläderna och musiken oförglömliga delar av hans konstverk, och huvudpersonens tomhet och existentiella ångest skildras fint genom alla hans meningslösa eskapader och slaskiga yrke. Men filmen är sannerligen lång och egentligen inte särskilt engagerande - trots allt det minnesvärda. Slutet är som påpekat mycket fint men klarar kanske inte av att lyfta hela filmupplevelsen till en fyra (eller?). Imponerande film naturligtvis, men ingen jag lär se om än på ett tag.
 clarkie
rätt skön mening, men lite väl många utdragna scener för att visa på detta?
 Santa Claus
n mycket rik film som är tidvis mästerlig och ljuvt poetisk. Ja. Den behandlar redan då, för 50 år sen, teman som har blivit nästan vardagsmat för oss: kändiskultur, skapandet av Spektaklet, den moderna människans innehållslösa, självupptagenhet... teman som gör att filmen känns ännu mer aktuell nu, än på den tiden, för de tendenser den beskriver vuxit svulstaktigt sen dess. Men likt alla "mästerverk" är den inte perfekt... det vanligaste klagomålet är längden på 2,5 timmar, ett annat är att filmen hoppar mellan två skilda stilar, neo-realismen som fellini höll på att lämna, och den senare "fellini-stilen" som han mästrade med Roma. Och den skillnaden märks. Hmm... och na ja, hur länge orkar man egentligen se Mastrioanni förnedra den ena kvinnan efter den andra?
 sirkurt
Jag kan verkligen förstå att denna film räknas som ett mästerverk och den har många fantastiska scener men jag har väldigt svårt att komma in i den eller känna något för karaktärerna, och om jag sk kunna uppskatta en film vill jag helst att det ska finnas någon intressant karaktär men det finns tyvärr inte i den här filmen enligt mig och det blir lite tråkigt att se alla dessa rikka, bortskämda människor när de är på olika fester, jag förstår som sagt att många ser detta som ett mästerverk men jag kan inte uppskatta den så mycket.
 pufred
Var först lite irriterad på att filmen inte leder någon vart, Karaktärer bara kommer och går. Ingen utvecklas och man lär inte känna någon. Det är bara olika episodiska scener utan efterföljning som inte direkt handlar om något. MEN kom sen på att det är nog det som är meningen med filmen. Snyggt foto ,snygga människor,snygga miljöer men ingen substans. Fellini kan väl inte ha varit så smart? Att göra en substanslös film om en substanslös värld. Den ultimata cynismen.
 Quartz
det är alltid nåt lite småcharmigt med fellini, och man fattar det vanligtvis inte förrän några dagar efter man sett klart filmen i fråga. denna går under samma flagga, och från början funderade man ju på varför denna ska vara så omtalad och stor. "ingenting händer", "för många karaktärer", "tråkig" är vad folk säger om hans filmer. men det växer, det växer (efter några dagar, eller kanske t om efter andra gången man ser den?). DOCK, så ÄR inte detta det bästa fellini gjort och jag ska nog ta och sansa mig här och landa på en stabil 3:a.
 larox
Dolce vita... ett fullbordat mästerverk! Har sett filmen många gånger och den blir bättre för varje gång. Filmen håller måttet även i dag, känns inte sliten eller dammig. Himmelskt fulländad. Vilken "hit".
 Erik Nolander
Jag är förälskad i Fellini och italiensk film! Det här mästerverket är visar på italiensk neorealsim när den är som bäst!
 Tant Eva
Tråkigaste film jag nånsin sett. Aldrig mer Fellini!
 Alreadyrick
Mysig film, men inte lika bra som många andra Fellini-filmer.
 precineadd
Av någon anledning bättre än jag trodde att den skulle vara, men jag vet inte riktigt hur jag menar. Extremt bra film, fullproppad av både visuellt och tematiskt/symboliskt godis. Fellini har gjort mer "lattjo" filmer, men nästan ingen (av vad jag har sett i alla fall) som varit bättre.
 Esettlokko
Min första Fellini, men jag tycker den skiljer sig mycket från neorealistiska filmer jag sett från tidigare årtionden. Här är budskapet mer subtilt och storyn delad i flera episoder, men symboliek slår emot en en stund efter att man sett klart den. Flera underbara dialoger och vissa mycket starka scener. Blir till att lära mig Fellini lite bättre framöver.
 hulqen
Först och främst: alldeles för lång! Den hade tjänat mycket på att klippas ner till runt 2 timmar och renodla storyn. Nu finns några intressanta spår (pappan, den till synes perfekta vännen, "flickvännen" i början), men andra som är helt obegripliga. Och vilken besvikelse fontänscenen var då! Jaja, skön betraktelse över överklassens dekadens, men rörig och onödigt lång.
 Mrs Smiths
Lång och gubbsjuk men snygg såklart. Håller med hulqen om att fontänscenen var en besvikelse, tillhör verkligen ingen av höjdpunkterna i filmen.
 Sarakin76
Den er sikkert kjempeintelligent og alt det der, men den var litt for lang for meg. Tok seg dog mot slutten. Episoden med Madonnan var best.
 martin eden
[rek. 4] Ytterligare en triumf för Fellini. Det intressanta med Fellinis filmer är att de inte "direkt" berättar en historia utan snarare skildrar en situation och/eller en tid fullt av symboliska referenser. Som någon skriver instämmer jag att det är något gubbsjukt och aningen för långt. Det är dock en härligt visuell och smått surrealistisk resa. Mycket bra! 4
 oliver_twistor
Alldeles för lång. Blev less efter halva. Den skulle tjäna på att klippas ner lite.
 AirikrStrife
Understundom helt fantastisk med många vackra, djupa och ofta obehagliga sekvenser som verkligen tränger sig på en. Mastroianni levererar starkt. Dock på tok för lång, vilket ger de mindre intressanta sekvenserna ibland på gränsen till outhärdliga och även en del av de bra mot slutet, t.ex. spökturen, hade nog varit ännu bättre ifall filmen inte dragit ut på sig så mkt tills dess. Stabil/stark 3:a
 Hypostas
Något mer uthärdlig än åtta och en halv, men synnerligen långtråkig och med ett övertydligt budskap.
 Taandborste
Som 17 filmer i en ungefär. Dock gillade jag kanske 10 av dessa 17...
 Bijan
Anita <333
 andmoreagain
Totalt oengagerande soppa som drygar ut till nästan 3 timmar. Den har iaf en stilistisk coolness över sig och många scener är fenomenalt snygga men det räcker föga. Alldeles för långdragen, sävlig och med rollkaraktärer man spyr galla på. Detta är min fjärde Fellini-film och det verkar som han är en av få demonregissörer som känns på tok för överhypad i min värld.
 hestret
Är nästan lika tom som den kultur den försöker kritisera, men den är nästan mer vacker än den samma, vilket lyfter filmen. Även om det är en trist film är den mer än okej att beskåda rent estetiskt. Som Felliniförnekare så är nog den här den bästa av hans stora verk (det vill säga, de filmer av honom jag har sett hittills). Bland sina virriga och vaga teman och i sin överdrivna längd har den ändå vissa epsioder som går hem helt hos mig. Jag gillar verkligen Anita Ekberg och den kärleksbiten trots att jag har problem med Mastroianni som skådis rent generellt. Jag kan inte säga att han och filmen lyckades engagera mig så mycket i hans våndor. Scenen där fru Steiner kommer hem till ett hav av paparazzi är däremot också effektivt hjärtskärande. De fina scenerna blandas De Stora Slutscenerna är ganska bedrövliga och förkroppsligar på något sätt filmens brist på innehåll och den skrikiga mastodontkänslan som ofta finns hos Fellini. Och den känslan är väldigt avtändande i min bok. 39/100
 Ful_fisk
Stark och massiv Fellini-klassiker om sensations-begär och innehållslöst lyxliv i Roms lyxliv och skvallerjournalistiken som omger det. Filmen saknar ett visst driv som håller ihop de många, långa scenerna. Men trots att filmen känns löst ihopsatt så är det ändå en stark och minnesvärd filmupplevelse. Snyggt berättad klassiker med en suverän känsla för tidsandan och en ikonisk Marcello Mastroianni i huvudrollen. Anita Ekberg? Jodå, hon sköter sig under den korta bit hon är med i början.
En film jag länge velat se från regissören Fellini som jag tidigare hade sett en del fimer från och tyckt om dem(undantaget 8½). Av denna film hade jag dock endast bilderna av Anita Ekbergs berömda dopp i Fontana di Trevo i Rom att gå efter. För mig ger filmens handling inte så mycket till mig utan istället är det Fellinis fantastiska förmåga att visuellt visa på känslor och tankar. Jag faller också för det italienska språket och det kulturella i hur människor agerar och integrerar här. 3+
 Zipper
Herre min skapare, vilken evighetslång film! Kollade tvångsmässigt klart. Hade sina stunder, men de var alldeles för väl utspridda.
 swampblues
Det enda intressanta med denna film är Nico.
 mammene
Kan väl inte säga att jag blev så imponerad precis, och förstår inte uppståndelsen med Anita Ekbergs kråmande. Mycket hoppande utan samband var det, men samtidigt kunde man känna tristessen som smög sig på folket som till slut var ganska vidriga att se. Men fotot var snyggt och tidens era skildrades bra, så nog var den sevärd.
 lilebroer
Personligen så tror jag att La Dolce Vita är Fellini's 40-års kris (Han fyllde 40 samma år som filmen hade premiär) befäst på celluloid. Även om filmen är godis för ögonen så är det få saker som underhåller dig under dessa tre timmar. Även om jag är relativt kritisk mot dess innehåll så får jag likväl erkänna att jag ändå är smått nyfiken på att se filmen igen. Framförallt för att få chansen att se den med andra ögonen. Förhoppningsvis så hinner jag då reflektera mer över helheten än att lägga all energi på att ens försöka hänga med på vad som händer och vad som sägs. - http://theshinbonepost.blogspot.se/
 stri70
Jodå, Anita Ekberg VAR vacker. Och intressant är det att begreppet paparazzi härstammar från denna film. Men ändå, handlingen är bara konstig.
 F-M-J
Ett av de stora verken i filmhistorien. La Dolce Vita är en intellektuellt stimulerande film som är tekniskt fullbordad och lyckas samtidigt utforska den mänskliga egoismen och fåfängan på ett mångbottnat och oerhört smart sätt. Den mycket kända scenen i fontänen är makalös men det finns fler att belysa än bara den. Min absoluta favoritscen (kanske i filmhistorien) är när en stor folksamling har samlats för att beskåda två barn som sägs sig kunna hela folk och se Jungfru Maria och uppståndelse sker. Eller slutscenen som blir ett slags crescendo i vulgaritet och fungerar som en stark och obehaglig insyn i tomheten i narscisimen. Det finns så oerhört mycket mer att hylla i detta storslagna mästerverk, att börja skriva om tekniska detaljer hade krävts flera A4-sidor för. Så jag avslutar helt enkelt med bekännelsen att "La Dolce Vita" är en definitiv kandidat på min topp tio.
 mylar
Alldeles för lång, samma resultat hade kunnat nås även med en vassare klippare. Filmen är en helt okej skildring av en viss grupp människor, även om det är väldigt oklart vilket arbete huvudpersonen faktiskt utför. Trots sin längd är det även väldigt osammanhängande och hoppigt och långa stunder är det helt ointressant.
 Spidde
Mycket bra och nyanserat drama, med bra skådespel och mycket snyggt foto. Några scener känns lite väl utdragna men överlag var den inte så seg som jag hade väntat mig. Klart sevärd!
 Hans Moleman
En klassiker som jag hade velat säga var fantastisk, men i ärlighetens namn förstod jag mig inte på den alls. Finns såklart en del bra (stilbildande) scener, men den är alldeles för lång och överlag tråkig.
 andybrando
Stilbildande film i vilken Fellini både lyckas skildra det mondäna 60-talet och skapa några av dess mest berömda bilder. Enligt min åsikt en av hans mest underhållande och lättillgängliga filmer.
 Starlette
2-. Ointressant.
Så sjukt jävla tråkig och ointressant.
 KimEkberg
mycket fet på ett sätt, i sin struktur och festlighet, och man fattar den har varit med och gett upphov till mycket. Däremot är den ju ganska misogyn i sin känsla, vilket säkert har någon form av realistisk botten i dolcevita-kulturen: men det blir ändå för jobbigt att titta på, och blir bara feminism genom en holliday-läsning. Saknar kvinnliga figurer att identifiera mig med. (manliga också, till filmens försvar)
 hsimpson
Det bruna betyget.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Den of Thieves (info) 19:38 25/6 (27)
Get Out (info) 19:34 25/6 (92)
American Made (info) 19:29 25/6 (37)
The Perfect Date (info) 19:21 25/6 (3)
Crypto (info) 19:19 25/6 (1)
The Drowning (info) 17:58 25/6 (3)
Isle of Dogs (info) 17:32 25/6 (29)
What Men Want (info) 17:26 25/6 (1)
Avengers: Endgame (info) 17:20 25/6 (29)
The Last Summer (info) 17:19 25/6 (2)
Under belägring 2 (info) 17:17 25/6 (150)
Specialisten (info) 17:14 25/6 (117)
Whitney (info) 17:10 25/6 (7)
Booksmart (info) 17:06 25/6 (10)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 17:05 25/6 (12)
Rim of the World (info) 16:59 25/6 (9)
Always Be My Maybe (info) 16:55 25/6 (4)
The Professor (info) 16:51 25/6 (3)
Someone Great (info) 16:46 25/6 (2)
The Girl in the Spider's Web (info) 16:44 25/6 (13)
X-Men: Dark Phoenix (info) 16:38 25/6 (7)
Hej Pussycat (info) 16:31 25/6 (20)
The Meg (info) 16:27 25/6 (46)
Adrift (info) 16:23 25/6 (9)
Plus one (info) 16:14 25/6 (1)
The Way We Weren't (info) 15:57 25/6 (1)
Anna (info) 15:41 25/6 (1)
Fimpen (info) 14:56 25/6 (75)
Offret (info) 14:55 25/6 (160)
The Con Is On (info) 14:16 25/6 (1)
Bajonett på! (info) 11:56 25/6 (3)
40 pistoler (info) 11:55 25/6 (10)
Smurfarna: Den försvunna byn (info) 10:52 25/6 (7)
The Silence (info) 10:22 25/6 (10)
The 33D Invader (info) 10:08 25/6 (2)
The Man Who Killed Don Quixote (info) 09:43 25/6 (7)
Dödskallen (info) 09:32 25/6 (9)
Happy Death Day (info) 09:24 25/6 (31)
Wishmaster (info) 09:23 25/6 (108)
Trots allt (info) 08:33 25/6 (1)
The Unwanted (info) 04:59 25/6 (2)
Djungelboken (info) 02:44 25/6 (85)
The Wolf's Call (info) 02:43 25/6 (2)
The Beach Bum (info) 02:42 25/6 (6)
Thunderstruck (info) 02:41 25/6 (2)
Cake (info) 02:41 25/6 (26)
Monica Z (info) 02:40 25/6 (152)
The Nun (info) 01:02 25/6 (31)
Legally Blonde (info) 00:45 25/6 (493)
Mannen från Laramie (info) 00:28 25/6 (26)