Betyg idag: 1 271 Besökare idag: 5 165

SHAAWW
Så den svenska titeln är ''Superman the Movie''' väldigt bra översättning som vanligt.. men annara bra.
 Brouhaha
Hackman är grym som superskurk, men annars är det mest en massa utdaterade specialeffekter. Har alltid funnit superhjältar lite smålöjliga, så det är väl ingen större förvåning att den inte direkt faller mig i smaken.
 -Daulig-
Det här var ju finemang!
 federico033
lustigt att filmen är som bäst innan stålmannen tar på sig trikåerna
 ScArRrFaCe
Varför jag satte en trea är för att jag gillade att filmen var riktigt lättsam, den var inte så överseriös som många superhjältefilmer kan vara och för att Gene Hackman var riktigt grym som Lex Luthor. Effekterna är utdaterade sedan länge dock. 3-
 Lokpest
Hackman och Reeve är riktigt bra, men slutet är sådär.
 MinotaurKing
bra film. klassiker.
 Petrify
Effekterna är så komiskt dåliga men visst skulle man sett den på bio 78´så skulle den nog fått minst en fyra.
 Solidus
Mellan 1970 - 1990 var Richard Donner in his prime och skapade flera ikoniska filmer. Det här är en av dem. Superman är inte ”bara” en superhjältefilm, utan detta är ett epos utan dess like. Stålmannen är en otrolig tråkig karaktär, men Richard Donner lyckas förvandla denna trista karaktär till att bli intressant genom att göra honom mänsklig. Christopher Reeve är klippt och skuren för sin roll och Gene Hackman är en fröjd för ögat i rollen som Lex Luthor. Sedan har vi musiken och jag måste säga att John Williams, som har skapat många odödliga mästerverk som musikkompositör, är i sitt absoluta esse när han låter sin orkester spela temat till Stålmannen. Superkänslan är överväldigande och jag blir tårögd över hur bra detta är. Att Richard Donner har lagt in filmhistoriens snyggaste förtexter till John Williams musik gör detta verk ännu bättre. Fantastiskt bra film!
 Kalkonhönan
Aldrig tyckt om Stålmannen.
 ziferN
Helt ok och underhållande men jag trodde faktiskt att filmen skulle vara bättre än vad den faktiskt var, fast å andra sidan så har jag aldrig varit mycket för stålmannen-karaktären. Att flyga runt i pyjamas och en mantel intresserar inte mig så mycket, tyvärr Stålmannen. Filmen har dock bra skådespelsprestationer, speciellt från Brando, Hackman och Reeves sida. Effekterna var väldigt snygga och bra för sin tid, eftersom filmen kom -78. Filmen fungerar helt klart bra som kvällsunderhållning men det finns en del andra superhjälte-filmer som slår denna på långa vägar. Betyget landar på en stark 3.
 Kvalsternackan
De lyckas göra berättelsen ganska intressant och ingående men den saknar nånting för ett högre betyg. Kanske är det för att den inte riktigt har åldrats väl.
 mikaelsvensson
Riktigt snygga specialeffekter (med tanke på när filmen gjordes) och bra skådespelarinsatser (från Hackmans och Reeves sida). Specialeffekter och två bra skådespelare räcker dock inte så långt i och med att manuset blir mer och mer långsökt när filmen går mot sitt slut.
 Anvurang
Bra introduktion till Superman för min del, visserligen visste jag ju redan vem Superman var sen barndomen men det var först nu som jag fick reda på hans ursprung. Trots att det finns en hel del bra bitar här så blir filmen aldrig så bra som den verkligen borde ha varit. Den är stabil rakt igenom kan man väl säga, även om det kanske finns de som tycker att designen på saker och ting är dåliga. Stark 3a blir det från mig.
 ulpe01
Den känns ju lite åldrat, men det är ju ändå en nostalgitripp. En nostalgifyra alltså.
 Grillo
Lite väl mycket camp med den här filmen, men fortfarande en riktig klassiker och mycket underhållande film. Den här serien hade nog dock tjänat på en reboot, speciellt nu när alla håller på med superhjältefilmer.
 Mysharry
Skrattretande charmig. Känns faktiskt mycket yngre än den är.
 gargamello
Gillar ofta sånnA här filmer. Men aaså jag satt och spola tillbaka på don ställena (många) som tekniken SÖG. visst 30 år gammal men... Sen stör jag mig Åå att lois inte ser skillnad på Clark och superman när enda skillnaden är trikåerna, glasögonen och locken som hänger ner i pannan XD
 pampj
Alltså... Hm. Mycket jag inte gillar, men den har sin charm, så en svag trea får det väl bli från min sida.
 jallek
Helt bedövande vacker fram tills han drar på sig dräkten, sen blir det nån slags händelselös barnfilm.
 jingoo
En klassiker som var bättre än jag trodde vid en omtitt. Visst, den har fjantiga skurkar, oförklarliga militära övningar med skarpa kärnvapen (!) och Newtons tredje lag bryts mest hela tiden. Men den har också mycket hjärta och bra specialeffekter. Bäst gillar jag scenerna mellan Lois & Clark/Superman. Jag minns scenen när de flög tillsammans som långtråkig. Nu var den istället riktigt romantisk. Jag är väl inte 12 år längre helt enkelt... ;-)
 Novead
Tyckte egentligen att filmen var riktigt dålig, men gott om charm ger den en stark tvåa.
 Mortiis
Hyfsad film men slutet är ju mer än lovligt korkat, och Lex Luthors putslustiga sidekick hade jag klarat mig utan (Även om "Otisburgh" var rätt kul, det ska tillstås)
 kakbakarn
Lökigare än jag mindes den, men så var jag ju typ tio år när jag såg den senast också. Jag mindes heller inte att den var så mycket av en renodlad komedi (fyra genretaggar men ingen av dem är komedi??), åtminstone andra halvan som därför kontrasterar lite märkligt mot den mer allvarliga första delen. Mycket som är outvecklat (såväl film- som berättartekniskt) kan man förstås tycka, men det viktigaste här är ju huruvida filmen lyckas charma åskådaren. Och det lyckas den... ganska bra med.
 robbieroy
En mysig superhjältehistoria med en mycket intressant första halva. Självklart är det daterat lite här och där, men det stör inte jättemycket. Dock stör det ändå så pass mycket att man inte fullt ut kan försvinna in i handlingen. Det är ändå värdigt på många sätt, men jag kan inte ge mer än en trea.
 MacNIlle
Väldigt charmig film. Helt sevärd, Men har en stor logik hopp på slutet av filmen.
 karlmats
Gör man en film på två och en halv timme får man inte göra den skittråkig. Superman har väl alltid varit en av de mest menlösa superhjältarna men med den kommande Man of Steel kände jag mig ändå lockad att se lite av de gamla klassiska filmerna innan. Det jag såg här var inget som fick mig att bli mer sugen direkt. Reeves gör inget större intryck och klumpiga Clark Kent är väl tänkt att vara rolig men det är han inte. Att han kommit till jorden för att för slåss för sanningen, rättvisa och "the american way" känns ju också lite inskränkt med tanke på att han skulle ha hjälpt jorden, men men. Sitter och velar lite men är ändå snäll och delar ut en svag svag 2a för några bra scener, men inget jag vill se igen.
 Raimo_1985
Svaaaaaaaag trea på denna. Passar bra ihop med med ett glas svagdricka och och några smörgåskex utan pålägg.
 RichardEk
Står sig fortfarande med 30 år på nacken. Jag minns när filmen kom, mitt i Star Wars - hysterin, och det skrevs mycket om hur dyr den hade varit att spela in. Det har filmen igen av idag, den är anmärkningsvärd på så sätt att den är välgjord också i relation till dagens filmer. De inledande scenerna från Kryptons förintelse är suggestiva och specialeffekterna i övrigt håller än. Filmen är pampigt välgjord men samtidigt gjord i den anda som genomsyrade 1970-talets filmproduktion i Hollywood, hantverk med känsla. Det kan man inte säga om särskilt många superhjältefilmer av dags datum. Filmens stora miss, naturligtvis, är slutet: Stålmannen ska inte kunna upphäva fysikens ALLA lagar.
 miss_spears
Fangirl-fnittrade mig igenom nästan hela filmen. Superman ftw.
 idd
Episkt! På alla sätt!
 LTT86
Helt en älskat film till alla Superman älskare. Och bäst av allt, vi har Christopher Reeve, den bästa Superman av dom alla.
 Howler19
Tar emot lite grann att bara ge den här en trea. Det är en bra film, men den är ju väldigt föråldrad.
 Djason
Var inte särskilt förtjust i denna film som ung och nu när man ser den så här på lite äldre dagar är ju filmen vansinnigt gammal. Effekterna är skrattretande, jämför man effekterna med första star warsfilmen som kom nästan samtigt så är ju detta ett stort skämt. Christopher Reeve är dock riktigt bra som stålmannen.
 yrkeschaufföre
Det är väldigt länge sen jag såg den här sist. Ett tag var jag osäker på om det var Reeves supreman jag satt å kollade på, början är väldigt olik resten av filmen. Men Reeve ÄR stålmannen så en given trea.
 larsen1976
När man var liten var den en klockren femma... nu tar man den med en nypa salt. Minns speciellt jordbävningscenen....
 Ful_fisk
Filmen som startade allt, den första stora superhjälte-filmen. Rätt lång och utdragen film. Egentligen helt stenseriös fram tills att han börjar flyga runt och rädda folk, men därefter betydligt mer lättsam. På det stora hela blir det för långt, helt enkelt. Dessutom måste jag tyvärr erkänna att tidens tand verkligen varit skoningslös mot specialeffekterna. Musiken och scenografin håller dock hög klass, samt Christopher Reeve som Stålmannen. Men man får nog erkänna att Tim Burton lyckades betydligt bättre med sin Batman tio år senare.
En underhållande actionfilm med glimten i ögat. Effekterna har åldrats men håller måttet när man tänker på att filmen har några år på nacken. bra skådespelare som Ned Beatty, Valerie Perrine, Glenn Ford och Christopher Reeve gör entusiastiska rollprestationer men det är Gene Hackmans roliga porträtt som skurken som lever längst kvar i minnet. 3+
 Count_Duckula
Jag föredrog faktiskt den förberedande första timmen av filmen, därefter är det egentligen bara Gene Hackman som står för underhållningen medan resterande element känns väldigt ... papp?
 ThePatient
Jag tänker inte berätta vad som händer i upplösningen av filmen, men jag kan inte engagera mig i en karaktär som har förmåga att göra vad han gör för att rädda dagen. Annars en mycket fin liten sci fi-saga.
Ett äventyr jag sett ett gäng gånger sedan man var grabb och nu var de dags igen. Om man ser till tiden var denna episk i sin stil och det märks att knappast sparat på slantarna. Storyn är klassisk och mycket av scenografin som byggdes upp i pinewood studios är maffig. Likaså är de för tiden mycket snygga effekterna som med undantag från nån flygscen fortarande är okej. Äventyrskänslan finns där hela långa filmen igenom och det finns ingen anledning att ge den mindre än en 4:a. Det vackra soundtracket av John Williams passar i mina ögon perfekt till Superman.
 picklessmulan
Tycker att detta är en pärla. Fantastisk musik och ett fint foto. Effekterna är fantastiska för att vara gamla. Slutet är lite sådär men i det hela taget en solid 4a
 Noseman 2005
Måste höja den till en svag fyra, trots att det är sjukligt helylle emellanåt (slutrepliken är bland det värsta jag varit med om). De kunde ändå göra film på den tiden. (7/10)
 myslas
På många sätt en väldigt bra film men som har lite svårt att bestämma sig för vad den vill vara. I början är det ett superseriöst drama, sedan kommer Clark Kent till Metropolis och det blir lite lättsamt (den del jag gillar allra bäst) men när det kommer till Lex Luthor går det lite överstyr och blir väldigt corny. Det är till och med så att man nästan förväntar sig att Otis ska klä på sig en HENCHMAN-tröja á la TV-serien Batman. Christopher Reeve är utan tvekan den bästa Stålmannen vi sett på film och TV och han gör rollen så bra att man faktiskt inte undrar hur folk inte kan förstå att Clark Kent är Stålmannen. Effekterna har inte åldrats så väl men scenografin är imponerande. Soundtracket av John Williams är också minnesvärt. Totalt sett är det en underhållande upplevelse och jag kommer på mig själv att sitta och le under långa stunder av filmens gång. Dock är själva handlingen rätt svag och har många hål som gör att högre betyg inte kan ges.
 Mother
Älskade den som liten men kan inte med gott samvete säga den hållt för tidens tand speciellt jättebra. Men 3, helt klart en 3:a. Jättebra musik, till skillnad från samtliga moderna superhjältefilmer som använder samma generic block buster muzak.
Den här filmen var före sin tid! Grymt bra specialeffekter! Spännande, välgjord och väldigt bra skådespelare! En klassiker, kort och gott!
 the bully
Dessa jävla filmer alltså!
Den här är helt ok, hade svårt att sätta betyg 3:a eller 4:a, det landar på 3:a. Filmen är ganska underhållande..
 Robkiller
Fungerar fortfarande oväntat bra med tanke på sin ålder... bäst är den i inledningen... effekterna är rätt risiga, men skådespelarna är bra och miljöerna fina...
« Föregående   |   1 ... 4 5 6
Senaste kommentarer
Simpsons - Filmen (info) 22:46 21/10 (1088)
Halloween (info) 22:45 21/10 (7)
South Park - Bigger Longer & Uncut (info) 22:44 21/10 (613)
Beavis and Butt-head Do America (info) 22:43 21/10 (185)
Wayne's World (info) 22:43 21/10 (299)
Wayne's World 2 (info) 22:41 21/10 (134)
Miss Peregrines hem för besynnerliga barn (info) 22:28 21/10 (50)
The Hamster Factor and Other Tales of Twelve Monkeys (info) 22:25 21/10 (16)
Like Father (info) 22:22 21/10 (7)
Ready Player One (info) 22:17 21/10 (64)
The Spy Who Dumped Me (info) 22:11 21/10 (3)
Hela härligheten (info) 22:11 21/10 (28)
Guardians of the Galaxy Vol. 2 (info) 22:10 21/10 (90)
Vita lögner (info) 22:10 21/10 (18)
Underbar och älskad av alla (info) 22:09 21/10 (184)
I'll Always Know What You Did Last Summer (info) 22:07 21/10 (45)
Jag vet fortfarande vad du gjorde förra sommaren (info) 22:06 21/10 (344)
Jag vet vad du gjorde förra sommaren (info) 22:06 21/10 (388)
Unearthly Stranger (info) 21:53 21/10 (1)
Bastille Day (info) 21:43 21/10 (16)
Tillbaka till verkligheten (info) 21:18 21/10 (56)
Maze Runner: The Death Cure (info) 20:54 21/10 (17)
The Void (info) 20:50 21/10 (27)
Får jag presentera: Min mamma, herr Albin (info) 19:57 21/10 (10)
Lyrro - Ut & invandrarna (info) 19:57 21/10 (6)
För att inte tala om alla dessa kvinnor (info) 19:37 21/10 (46)
Dredd (info) 19:32 21/10 (272)
Rubber (info) 19:23 21/10 (78)
Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge (info) 19:21 21/10 (69)
Little Shop of Horrors (info) 19:11 21/10 (106)
Blackhat (info) 19:00 21/10 (40)
Slender Man (info) 18:04 21/10 (7)
My Dinner with Hervé (info) 17:37 21/10 (1)
Unga Astrid (info) 16:59 21/10 (8)
Svenska bilder (info) 16:48 21/10 (34)
Fantom (info) 14:28 21/10 (17)
Ingen utväg (info) 14:14 21/10 (81)
De likartade (info) 13:56 21/10 (8)
A.I. (info) 12:04 21/10 (691)
The Row (info) 11:06 21/10 (1)
The Foreigner (info) 11:05 21/10 (17)
Titanic (info) 10:59 21/10 (1746)
Philomena (info) 10:27 21/10 (103)
A Glimpse Inside the Mind of Charles Swan III (info) 10:27 21/10 (10)
Shot Caller (info) 09:33 21/10 (12)
Forsaken (info) 08:14 21/10 (9)
Goda råd (info) 04:00 21/10 (16)
M*A*S*H (info) 02:23 21/10 (176)
Deadpool 2 (info) 02:10 21/10 (35)
Utøya 22 juli (info) 02:10 21/10 (11)