thegoodold
Alltså, betygsätt inte filmen förrän ni sett den riktiga versionen. Ni verkar ju bara besvikna allihopa. Ge filmen en rättvis chans. På DVD:n som finns utgiven i Sverige finns det på disk två en restaurerad originalversion. Mycket sevärd.
 kennert
Rekommenderad 4:a håller.
 Albion
Ingen riktig fullträff i mina ögon. Dock trevligt att se de lite ovanliga miljöerna, Yukons ogästvänliga trakter. Stugscenen på stupets kant har ju med rätta blivit en riktig klassiker genom åren. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
 lekke
Charlie i gammal god, SKOjig form.
 Sarakin76
Innehåller några riktigt roliga scener.
 #54
Jag har svårt för slapstick, men Chaplin spelar i en helt egen division.
 katwa
Jag var nervös ett tag på slutet men allt gick bra och de blev lyckliga.
 nopasaran
Chaplin är Chaplin! Hans kroppsspråk är formidabelt! Man kan förstå att hans blick har smält ner många brudars eventuella motstånd!
 Kurosawa
Se bara till att akta er för Chaplins nedklippta (72minuter) version från 1942 med hans egen berättarröst.
 Tolkana
Skitskön film
 Tobias Rydén
Kanske Chaplins bästa, ett genialiskt verk. Flera klassiska scener.
 ses11
Såg denna på video på en minimalisk skärm. Bilden brusade och folk omkring pratade. Trots det undgick inte en millimeter av magin från denna helt fantastiska film. Förutom enastående skådespeleri, skön humor, otroliga situationer och allt tragiskt imponeras jag framförallt över Chaplins förmåga att lyckas få en att sörja och skratta samtidigt. Enda anledningen att jag inte ger den högsta betyg är att dess kärlekshistoria inte är lika intressant som i kommande Chaplinfilmer.
 BadVoodoo
Scenen med skon är ju bara för bra! Hörde nånstans att han fick nån insulinchock eller nåt av den pga den var gjord av lakrits
 Bruneholm
Fantastisk. Som alltid med tragiska sidor och geniala humor briljerar Chaplin totalt. Sån här humor är så enkel och lustfylld det går inte annat en att skratta åt den.
 ilBrutto
Genialisk och tidlös humor, visst blir man gripen men det är svårt att sitta stilla koncentrerad under hela föreställningen. Jag vill gärna tycka att detta är underbart men det blir lite som de stora släktkalasen när man var liten, å ena sidan vill man sitta och lyssna på de vuxna men å andra sidan vill man gör något annat( ut och leka)
 Arensberg
lite för lång för en 4a, men nästan!
 origC-J
Fantastiskt verk av Chaplin. Humorn förmedlas genom enkla medel men också genom hans fantastiska kroppsspråk, den fantastiska scenografin och specialeffekterna. Mer än 80 år gammal men fortfarande oerhört underhållande.
 Afflicter
Inte lika bra som Modern Times och City Lights.
 alexafshar
Kanske världens bästa och roligaste film.
 beatrs_
Ganska söt film ändå haha...
 Hoss
Vet inte om jag tyckte den var särskilt rolig, men den charmerade mig.
 Gustavo99
Inte i närheten av Moderna Tider eller Diktatorn men hade sina höjdpunkter.
 the godfather
alla chaplins långfilmer bra i alla fall dom jag har sett hittills. Så denna är ochså något utöver det vanliga. det ända betyg den här filmen förtjänar är en femma för att det är ju en film som tillhör gruppen klassiker av klassiker. Mitt betyg på detta mästerverk är ju en stark femma.
 Hypostas
Nära femman. En underbar liten saga.
 GrandMaster_E
Stundtals störtkul med en stor glimt allvar som så ofta i Chaplins längre filmer. Fotot, klippningen och studio scenografin är helt fantastiska.
 NtoNW
Min favoritet av Chaplins filmer är Moderna tider, men sedan kommer denna. Diktatorn tappar mycket på slutet.
 kakbakarn
Den halvan av filmen som utspelar sig i Alaska är ganska rolig slapstick, värd en klar trea åtminstone. Den andra, den romantiska (och romantiskt tragiska), är ännu bättre och höjer filmen sammantaget till en svag fyra. Jag skrattade nog inte högt en enda gång, men stortrivdes ändå rakt igenom och Chaplin är ju så sympatisk, älskvärd och... ja, rolig. (Jag såg 96-minutersversionen, utan berättarröst, vilket utgavs för att vara orginalversionen).
 sunvalley
Jättebra. Både rolig och träffande. Jag såg naturligtvis stumfilmsversionen, talfilm är så vulgärt.
 Astrojacob
Läste att detta var den filmen Chaplin ville bli ihågkommen för. Fullt förståeligt. Detta är sann filmhistoria. Både rolig, ömsint, tragisk, hysteriskt spännande och sanslös (Björnen i början). Såg den långa oklippta versionen utan Chaplins egna comments, men det var inte en enda scenruta för mycket. Happy Ending som alltid i romantikens Chaplin. Underbar Femma. Buck up! - never say Gold!
 emilstjernholm
Fin och underhållande på samma gång. Trots att jag inte är någon större beundrare av slapstickhumor så skrattade jag högt åt episoden i Alaska.
 Tonti
Tillräckligt gripande och rolig för att förtjäna fyran även om Chaplin gjort ett antal bättre filmer.
 Sznax
Ett fåtal roliga scener, men edt är för många sekvenser som tynger ner filmen. Betyg 6.3
 ASSFACE
Början och slutet var underhållande, men mitten var grymt tråkig. Kul att äntligen få se sko-och brödscenerna!
 booby
Rofylld och trevlig. Håller sig på en jämn och bra nivå genom filmen och är skön i sina vändningar.
 Hitschmidt
Härlig, mysig film.
 BarryHero
Nagra guldkorn, framfor allt i borjan och slutet. Scenen med huset vid klippan ar briljant. Utover det var den ratt seg att ta sig igenom tyvarr.
 Slowdive2
Förstår att det här var fantastiskt när den kom. Jag tror också att jag som barn blev gripen av Chaplin-filmer. Som vuxen sitter jag mest som ett frågetecken, förutom de stunder där barndomsminnen glimtar fram. Mångmiljonärer och desperata trashankar - en bild som som alltför mycket liknar den uppdelning av människor som röstas fram av majoriteten i vårt nutida samhälle.
 Ola_Schubert
Nä, lite småkul ibland men ingen fantastisk filmupplevelse. Jag såg en variant med speaker kommentarer. En mycket stark tvåa i betyg. Duger som ströunderhållning i nödfall
En Måstefilm med stort M, med massor av odödliga scener. Chaplin var definitivt ett geni. Men bortsett från det så är det grymt tradigt och hopplöst förlegat. Måste ses - måste inte tyckas om. (6/15)
 Dele
Chaplin är duktig på att hitta och bygga komik kring situationer, och jag roar mig med att upptäcka hur mycket likheter som finns hos Tati. The Gold Rush innehåller flera komiska höjdpunkter, men tvärr är storyn utöver de komiska inslagen och Chaplins sympatiska humanitet ganska ordinär och enkel. Slutbetyget blir inte högre än tre.
 Werim
Riktigt bra film. Trevligt med berättarrösten. Trevlig film rakt igenom.
 Taandborste
Välgjord och charmig, även om storyn kanske inte är så stark väger de komiska inslagen upp det hela.
Det är effekterna och Charlie Chaplin som gör denna film till en intressant och sevärd film(för den filmintresserade). Handlingen är dock inte särskilt intressant och jag måste säga att jag avskyr att filmen har en berättarröst. Ska det vara stumfilm så ska det vara helt och hållet utan tal. Berättarrösten får mig att tänka den slags berättarröst man har till barnfilmer. För mig som älskar film så skulle jag utan tvekan se denna film någon gång men gemene man missar inget av att missa detta.
Berättarröst? Filmen finns i olika versioner och jag är nog glad att jag såg den versionen som mest efterliknar originalet från 1925. Men filmen i sig är ändå något av en besvikelse. Ganska ointressant på det stora hela och många småtråkiga transportsträckor. Har sina starka scener och den är småtrevlig mest hela tiden ändå. Slätstruken trea med guldstjärna i kanten för vissa scener.
Väldigt bra, välgjord och tokrolig film! En av mina favoritkomedier och en av Chaplins bästa filmer!
 92axha10
Aldrig varit mycket för slapstick men även jag fann mycket nöje här.
 Solidus
Till och börja med så verkar det finnas olika versioner, då den version som jag såg var cirka 60 minuter lång och hade berättarröst. Med det sagt så var det en underhållande åktur jag fick ta del av och filmen håller överraskande väl än idag.
 daniel77
Jag såg återsläppet från 1942 med Chaplin själv som berättare. Lite synd, tror definitivt den gör sig bättre med mellantexter. Lite långt mellan skratten och de smarta scenerna här, tycker jag. Men trivsamt är det helt klart. En trea får det bli.
 Sture Stenhög
Ännu en bedrövlig Chaplin-film med tramsig och repetitiv humor. Jag kan ge den att sekvensen på klippkanten är skickligt genomförd, men inte heller där blir det roligt, så det känns ändå ganska bortkastat. Jag gillar trots allt guldgrävartemat lite, och Chaplin har varit mer aktivt irriterande i andra filmer, men varför de här intelligensbefriade komedierna inte sedan länge är bortglömda kommer jag aldrig förstå. Lite som att folk skulle sitta och kolla på Scary Movie om 100 år. Svag tvåa
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Journeyman (info) 06:56 24/5 (4)
Mary Queen of Scots (info) 05:27 24/5 (9)
A Perfect Ending (info) 03:44 24/5 (1)
Family Blood (info) 01:52 24/5 (5)
Learning to Drive (info) 19:35 23/5 (4)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 19:20 23/5 (12)
Mirakelpojken (info) 19:11 23/5 (1)
Stockholm, My Love (info) 16:16 23/5 (1)
Texas Chainsaw Massacre 3D (info) 14:48 23/5 (90)
I Feel Pretty (info) 13:59 23/5 (14)
Attentatorn (info) 10:20 23/5 (15)
Ödemark (info) 10:20 23/5 (1)
Ida (info) 10:18 23/5 (79)
The Perception (info) 09:15 23/5 (1)
Bad Moms (info) 01:48 23/5 (35)
Fear and Desire (info) 01:24 23/5 (30)
Us (info) 01:22 23/5 (15)
Aquaman (info) 01:18 23/5 (42)
Helvetet i grodstan (info) 00:58 23/5 (29)
Blekansiktet (info) 23:56 22/5 (12)
Rehearsals for Retirement (info) 23:52 22/5 (2)
Bränd (info) 23:13 22/5 (12)
The Convent (info) 22:38 22/5 (1)
Haunting on Fraternity Row (info) 22:29 22/5 (1)
Nightbreed (info) 22:00 22/5 (64)
Rock'n roll för hela slanten (info) 21:46 22/5 (1)
Rock Around the Clock (info) 21:44 22/5 (7)
Drunk Parents (info) 21:26 22/5 (2)
30 Miles from Nowhere (info) 21:14 22/5 (1)
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)
Beast of Burden (info) 14:53 22/5 (2)
Presidio - brottsplatsen (info) 14:46 22/5 (33)
Superfly (info) 13:29 22/5 (1)
The Art of Getting By (info) 12:29 22/5 (43)
Jane Eyre (info) 11:42 22/5 (127)
Pierre and Sonny Jim (info) 11:12 22/5 (1)
Mannens moral - och kvinnans (info) 10:20 22/5 (6)
Brain Damage (info) 10:19 22/5 (45)
A Trip to Jamaica (info) 09:34 22/5 (1)
Blacula (info) 07:55 22/5 (18)
Stjärnornas krig (info) 23:52 21/5 (988)
Space Cowboys (info) 23:41 21/5 (173)
Shocking Dark (info) 23:35 21/5 (20)