Wridmuld
Spännande.
 1st man
En film som inte åldrats på ett bra sätt. Se gärna nyinspelningen med Bruce Willis som slår denna sörja med hästlängder!
 emilstjernholm
Nja. En tämligen klar och logisk kattoch råtta-lek. Den är dock långdragen och har helt klart narrativa inslag som känns allt annat än relevanta för berättelsens utveckling. Slapp film.
 Semiramis
Mycket bra! Såg om den för ett tag sen, och det mår den bra av. Har även läst boken, och även om filmen tappar i fart lite någonstans i mitten håller den väl.
 jimmy ringo
En bitvis spännande och intressant film. Några delar kändes dock som sega transportsträckor och den var lite för lång. Slutet kunde även varit bättre. Edward Fox var dock utmärkt.
 kexchokladet
Spännande och medryckande från minut ett...
 fegdyr
Vilken spänning framåt slutscenerna!
 zappB
Bruce gör ett ok jobb, Filmens behållning är Jack Black. Hade dom fimpat Geere kanske det hade blivit en 4:a.
 atroxa
zappB: Dettaär inte produktionen med Willis/Gere.
 Honeychurch
Gillade den faktiskt, trots stundtals oöbdigt utdragna scener. Fox var perfekt som schakalen, riktigt cool och exakt lika ocool och tråkig var Lonsdale, sjukt oinspirerande karaktär! Men jepp mycket spännande mot slutet!!!
 Irwin Fletcher
Spännande! Ett mästerverk i genren.
 kennert
Spännande ända fram till slutet ,som var en flopp.
 ferttoo
Orginalet för mig. Sen när din gör nya filmer med smuts-snuten spelar ingen roll. Klart godkänd film.
 Inigo
riktigt nice :P, fast slutet var... njaaaaaaa
 InzZzomnia
Skulle precis skriva detsamma. Sunkigt slut..
 hairofthedog
jävligt fin. men ok. slutet är trist.
 Goirwei
 Kurganen
En av de absolut mest spännande filmer jag sett. Egentligen händer inte mycket, allt är förberedelser, men Judas vad spännande! (Boken är också att rekommendera.)
 Ola_Schubert
Vill minnas denna film som en mycket välgord actionfilm. Dock vet jag inte säkert om den platsar som en stark tyra. Jag sätter en svag fyra i betyg, i väntan på en omtitt i framtiden.
 robbieroy
Vansinnigt spännande film som ökar i intensitet ju längre det går. Jag har hela tiden sagt att remaken inte är så dålig och det är den ju inte heller, men när man sett orginalet inser man faktiskt skillnaden. Det blir inte riktigt en 5:a till denna film och jag kan inte riktigt motivera varför, det är mest magkänslan som talar. Möjligtvis är slutet lite för snabbt avklarat, då filmen varit så grundlig hela vägen i övrigt. Min 4:a är dock stark ska sägas!
 Solidus
Mycket realistisk historia om en lönnmördare, vars uppdrag är att mörda Charles de Gaulle, och polisens jakt att stoppa detta attentat. Filmens styrka ligger i dess realism och jordnära prägel. Edward Fox är mycket bra i rollen som ”Schakalen” och med sitt trovärdiga agerande visar han att detta är kille som man inte ska bråka med. Dock ska det inte förnekas att filmens största presentation står Michael Lonsdale för (skurken i ”Moonraker”). Han spelar polisen som leder jakten och det är något med hans karaktär som jag fattar tycke för. Han är mysig och blyg och tappar inte fattningen, utan glider omkring och funderar hur han ska fånga Schakalen. Detta är en jakt som engagerar, och även att det inte händer så mycket så är det förbannat spännande rakt igenom. 4:an är välförtjänad!
 ses11
Nja, rätt övertydlig och enformig, filmens klimax tar en s¨dan lån tid att nå att tittaren tröttas ut.
 Astrojacob
Forsyths roman en av många klassiker från "förr". Denna inträngande syn på en lönnmördares förberedelser är både utsökt och spännande, men filmen tappar oftast tempo med tomma transportsträckor. Flera twister gör dock att man vill se hur det slutar. Fox suverän som iskall "Bourne" 1973, men knapp Fyra.
 Afflicter
En spännande och välgjord thriller. Att man har valt att täcka händelserna från båda sidor gör filmen ännu mer intressant.
 Albion
Synnerligen välgjord, trevligt spännande och bra miljöer. Möjligen något litet tråkig. Betyget blir ändå en 4;a även vid denna omtitt efter många år.
 gustafullt
Välgjord men ack så långsam. Opersonliga karaktärer gör mig lite småsömnig.
 Ghostface
Filmens introduktion lovar gott och tillsamans med det säkra 70-talshantverket lovar det gott men filmen dras tyvärr med bleka karaktärer och utdragna scener men filmens europeiska look är trevlig.
 HerrNenne
Väldigt grå karaktärer och makligt tempo gör en tämligen ointressant film.
 Sznax
Hallelujah! Äntligen en politisk thriller som verkligen levererar. Växlingen mellan polisen och Schakalen bygger upp en spänning som mot slutet gör att man tappar allt annat. Det metodiska arbetet i filmen är en ren njutning att se. Skådespelarna är helt perfekta, lite lagom tråkiga (förutom Fox och Lonsdale, precis de som inte skall vara det). Det känns nästan som att det skulle kunna vara på riktigt. Och jag som älskar lönnmördarfilmer, här får man den bästa av dem alla. Betyg 9.1
 Tonti
En väldigt rappt berättad film tycker jag, tydligen till skillnad från flera som tycker den är långsamt. Själv fann jag den spännande och underhållande. Michael Lonsdale är mycket fin i rollen som förste detektiv och själva schakalen är bra på att vara iskall och driven. Men det är synd att fransmännen ska tvingas prata engelska.
 Zuzz
Måste nog hålla med gustafullt. Visst hade den spänningsmoment, och samtidigt som jag ville att han skulle åka dit så ville jag det inte. Tyckte mest synd om detektiven som fick slita ihjäl sig nästan. En 3a får den.
 Snah
Visst, den har en del spänningsmoment (fler som gillar det ordet, ser jag :) ), men jag har fått svårare och svårare för sjuttiotalsstuket på filmer. Det är inte att det är segt, utan mer slätstruket. Filmen rullar bara på i samma tempo, trots att nämnda spänningsmoment kommer. Tyvärr blir det därmed "inte mer" än en 3:a, och jag tror att jag kommer att revidera en hel del liknande filmer om jag ser om dem.
 Slowdive2
Välgjord film med några år på nacken. Kan nog vara bra med upplysningen till yngre tittare att Frankrike tillämpade tortyr i kriget mot befrielserörelsen i Algeriet strax dessförinnan. Demonstrerande algerier i Paris sköts ihjäl i stort antal. Som jag förstått det var Frankrike också det land forskare menar att nazismen var mer sannolik att uppstå i. Lägg till det lite maskulin hjältedyrkan. Men som sagt, ändå en välgjord film, som kändes spännande att se.
 mr_magi
spännande thriller!
 bryngel
Jag har tappat räkningen över hur många gånger jag sett denna. Den är briljant. Edward Fox är grymt bra och det är spännande hela tiden.
 paninaro
Mer katt och råtta-lek än sammansvärjningar och politiska intriger, mer lättsamt charmig än allvarsam thriller. Behållningen ligger i att följa hur den metodiske (och mycket sympatiske) kommissarien följer det försumbara spår Schakalen lämnar efter sig, och hur Shakalen hela tiden håller myndigheterna några steg efter sig. Det är dock lite irriterande att jakten efter honom flera gånger tar sig vidare genom vad som verkar vara en stor portion tur samt tillfälligheter. Schakalens uppfinningsrikedom är rätt kul att följa, men jag saknar en förklaring till hur hans personlighet förvandlas från professionell ut i fingerspetsarna till typ all in under filmens gång. Plus för de kontinentala europeiska miljöerna och tidsstämningen. Resultatet blir en ganska svag trea.
 nikdelarge
Edward Fox!
 araka
en stor fördel med 70-tals rullarna är avsaknaden av alla "balla" ljudeffekter och den "tuffa" musiken samt det långsamma berättandet och bildspråket. mycket bra thriller och edward fox är grymt bra. extremt sevärd än idag.
 KimEkberg
rustik och spännande film från zoomlinsen och de bruna korridorernas årtionde, där alla kvinnor har rött hår. det både borde och inte borde varit david bowie som spelade Foxx.
 Ful_fisk
Elegant och superb film som man från och med första minuten visste skulle vara en utsökt filmupplevelse. Politiska thrillers tillhör mina favoritgenrer, och den här var en riktig höjdare. Edward Fox briljerar i titelrollen, men även Michael Lonsdale förtjänar eloge, men han är ju alltid ett kvalitetsmärke (Moonraker undantagen). Filmen är egentligen lite för långsam för min smak, tyckte den trampade vatten en hel del, men detta hindrar märkligt nog ändå inte mina positiva känslor kring filmen!
 AddeColciago
Härligt 70-talig och europeisk. Bra katt och råtta-lek.
 booby
Skön känsla. Höll farten uppe hela vägen in mot slutet.
 Hypostas
Spännande och mycket sevärd thriller.
 Mat1az
Helvete vad bra! Ligger på topp nästan konstant från början till slut. Det jag dock har svårt med är visiten i kvinnans hotellrum, och hur obemärkt kvinnan är över det. Eller antydde hon på någon form av invit tidigare i lobbyn? Tycker det här är det ända dåliga i en annars perfekt film. Love it!
 Sarakin76
Tät och spännande film med fina miljöer och bra spel av Fox.
 Sture Stenhög
Ett av de där undantagsfallen där filmen faktiskt är bättre än boken. Det betyder inte att boken egentligen gör något fel, det här är bara en historia som gör sig bättre i filmform. Det är istället just mycket tack vare att man har en så välskriven historia i botten som det här fungerar så bra. Att få följa med i alla detaljer i den minutiösa planeringen är en stor del av nöjet, likaså att få hänga med i polisarbetet som hela tiden är hack i häl. Edward Fox, med en charm som känns typisk för tidseran, är dessutom väldigt bra i titelrollen, och jag är alltid lite svag för den sortens sluga karaktärer. Jag kan inte låta bli att hålla på honom trots att lönnmörda presidenter inte är något som jag i allmänhet stödjer (jag antar att det finns ett Trump-skämt här någonstans). Jag gillar även den 70-taliga euro-crime-känslan. Det är kort och gott en högklassig spänningsthriller
 martin eden
[rek. 4] Jag undrar om en film i denna genre kan bli mycket bättre än så här!! Det är fartfyllt och Edward Fox är perfekt i titelrollen. Jag gillar detaljerna i planeringen och polisens detektivarbete, samt hur de hela tiden kämpar mot klockan. Londale är underbart tråkig som som polis och man samlar suveräna skådespelare i birollerna. Detta är faktiskt snudd på ett mästerverk! 4+/5-
 karlmats
En kvalitetsfilm där den stora behållningen är att vi får följa både baddingen och polisen som försöker stoppa honom. Dessutom känns schakalen själv som en härlig figur som har jobbet i fokus, han är varken god eller ond, han gör inte saker för att jävla och mördar folk när det behövs och utan att blinka, men gör aldrig mer än vad som behövs för att nå målet. Som film betraktat håller den en jämn och ganska hög nivå men det finns ju inga egentliga toppar att lägga på minnet eller att bli extra exalterad över. Det känns ganska lätt att sätta en stabil 3a på det här.
Helt okej film....
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
The Warriors - Krigarna (info) 19:39 21/8 (374)
Flykten från DDR (info) 17:54 21/8 (4)
Upgrade (info) 16:33 21/8 (22)
Kick-Ass (info) 16:31 21/8 (678)
BlacKkKlansman (info) 16:30 21/8 (44)
Den skyldige (info) 16:30 21/8 (15)
Chernobyl (info) 16:26 21/8 (11)
The Nest (info) 15:03 21/8 (7)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 14:45 21/8 (64)
Polisskolan (info) 14:13 21/8 (272)
How It Ends (info) 13:42 21/8 (26)
En kvinna bland män (info) 12:45 21/8 (4)
Den grymma leken (info) 12:30 21/8 (34)
Rallybrudar (info) 12:06 21/8 (134)
Shaft (info) 11:31 21/8 (4)
...Och sen var ingen kvar (info) 11:28 21/8 (30)
Vicky Donor (info) 11:24 21/8 (1)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 10:57 21/8 (15)
Namibia: The Struggle for Liberation (info) 10:51 21/8 (1)
Ficktjuven (info) 10:44 21/8 (77)
Hearts Beat Loud (info) 10:06 21/8 (6)
The Mustang (info) 09:34 21/8 (1)
Den tunna röda linjen (info) 09:10 21/8 (656)
Us (info) 08:14 21/8 (23)
Mom & Dad (info) 05:43 21/8 (13)
Trapped by Television (info) 02:28 21/8 (1)
Annabelle Comes Home (info) 00:36 21/8 (4)
Brightburn (info) 22:43 20/8 (10)
Hard Ticket to Hawaii (info) 21:59 20/8 (28)
Rubber's Lover (info) 21:52 20/8 (13)
Doom Asylum (info) 21:44 20/8 (3)
Parasite (info) 21:36 20/8 (3)
Barabbas (info) 21:27 20/8 (2)
Våga älska (info) 20:50 20/8 (2)
Sextuplets (info) 20:45 20/8 (1)
The Red Sea Diving Resort (info) 20:43 20/8 (2)
Downsizing (info) 20:39 20/8 (52)
En oväntad vänskap (info) 20:34 20/8 (412)
Djungelboken (info) 19:33 20/8 (412)
Green Book (info) 19:18 20/8 (39)
Cykeltjuven (info) 18:47 20/8 (347)
The Farewell (info) 17:17 20/8 (1)
Sången om Stockholm (info) 13:06 20/8 (8)
A Young Man with High Potential (info) 12:39 20/8 (1)
I Don’t Feel at Home in This World Anymore (info) 12:22 20/8 (21)
Satanic (info) 12:08 20/8 (7)
Tank 432 (info) 12:00 20/8 (9)
Palos brud (info) 11:00 20/8 (1)
Vincent van Gogh - Vid evighetens port (info) 09:01 20/8 (7)
Let the Sunshine In (info) 05:08 20/8 (7)