@ngeldu$t
Ett bra exempel på varför vi Svenskar är så dåliga på att göra bra film.
 Aequitas
Lagom. Nära.
 Film Guden
Lite väl omständig kanske. Men som vanligt räddar Lassgård och främst Bergqvist det som behövs. Här får dem åter skälla ut lite. Lite dåligt kul dubbad Tysk.
 Christofer
Hygglig, även om jag gillar de nya filmerna bättre.
 Wridmuld
medel-Beck
 Bonebreaker
Tyckte faktiskt att även jag såg en snabb skymt av Persbrandt?
 HippiePatrik
VARFÖR är sjömannen dubbad???
 mr_magi
Ganska bra Beck film.. Lite amatörmässigt skådespel men ändå sevärd
 mugabe
Godkänd filmatisering. Irriterande med de amatörmässiga dubbningarna, dock.
 fukker
Nae, det här va inge bra. Filmens behållning är Kjelle Bergkvist & Roffe Lassgård som alltid e lysande. Samt att Mikael Persbrandt var med i en liten, ynklig roll.
 mystepho
Borde heta "De dubbade tyskarna" istället... Oerhört enerverande med alla synkfel. För dom som inte vet så beror dubbningarna på att filmerna (alla med Ekman) finanserades hårt av tyskt bolag som krävde att vissa mer eller mindre kända tyska skådisar skulle få rollerna och prata tyska i deras version. Så i tyskland pratar sjömannen och alla de andra tyskarna tyska, medan Ekman & co är dubbade. I nya Beck-filmerna finns bara en tysk men är med av samma anledning såvitt jag vet... 5/10
 lillmånstret
Jag tyckte inte dubbningarna störde så mycket. Riktigt bra musik och Tomas Norström var skitbra som Herrgott. Och så helikoptrarna... Mer sånt!
 Bara2eller3
Sjyssta åttiutalz frillor. Hon tjejen spelar faktiskt riktigt trovärdigt, men i övrigt fånig.
 Ihsahn
Dubbningarna är enormt irriterande och dåligt gjorda, men handlingen samt i viss mån skådespeleriet gör att det här är den bästa av de gamla Beck-filmerna, och väl i klass med de allra bästa av Haber-Beck. Väldigt skönt att slippa familjetrubbel och allmänt gnällande från chefen.
 Shaun
Känns ganska dassig och dåligt gjord. Ännu en snabbproducerad beckfilm, men med tanke på att skådespeleriet är så pass bra, speciellt Gösta Ekman, så får det bli en trea. Dock inte speciellt stark.
 kexchokladet
Nä..detta var inte så värst bra....ganska alldaglig Beckfilm..
 Jonnalill
Tomas Norström är alltid fascinerande att se. Den här filmen har många goda ingredienser tycker jag, inte minst skildringen av det lilla inskränkta samhället. Min favorit av Ekman-Beckfilmerna. Stark trea!
 DZL
Minns ingenting, vill minnas att jag tyckte den var skit dock.
 Tobias Rydén
Gösta Ekman var bra som Beck, Lassgård bra som Gunvald Larsson. Den här filmen är dock en av de svagare i Beckserien med Ekman, en svag trea således. Men mer välgjord än de senare TV-filmerna som allihop är hastverk och lågvattenmärken.
 Kurganen
En trevlig film som håller kvaliteten. Trivsam kriminalfilm.
Jösses så mycket sämre den var än vad jag mindes den. Stora delar av filmen är i princip otittbar pga vedervärdigt skådespel (jag säger bara: Petra Nielsen... och röstskådisen som dubbar kapten Mård) och usel regi. Men filmen har även sina ljusglimtar. I princip alla scener där Bergqvist och/eller Lassgård medverkar är grymt underhållande. (5+/15)
 Daniel Mott
Polismördaren är en långsamt berättad historia där både foto och musik (Stefan Nilsson) har fått sig ett uppsving från Polis polis potatismos. Tyvärr är dubbningen katastrofal och vissa skådisar håller inte riktigt måttet, men som en nittiotalsskildring av ett mord och svensk glesbygd är det en klart godkänd del i Ekmanserien. Betyg: 3
 FabianBom
blev förälskad i tyska anica dobra...så vacker.
 mammene
Den slinker nog precis undan med en trea. Det var inget mästerverk precis, men den var så oskyldigt komisk. Lite småtöntig på ett gulligt sätt. Lite bleka skådespelare. Men Kjell Bergkvist verkar alltid vara på hugget, likaså Persbrant, som dök upp som aggresiv polis en kort sekvens
 Sture Stenhög
Kan detta vara den sämsta Beck-filmen? Rent produktionsmässigt har jag då iaf inte sett nån sämre. Skådespeleriet i de mindre rollerna är verkligen skrattretande uselt och den dåliga dubbningen gör ju inte saken bättre. Regin är dessutom klumpig och man sjunker långt ner i klyschträsket när man försöker sig på nån form av konflikt mellan landsbygd och storstad
 booby
Rätt bra, en utav de bättre utav Beck med Ekman i huvudrollen. Men liksom de andra visar den ingen superkvalitet och är inget som sticker ut ur den stora mängden.
 Beigeorm
Boken/storyn är det inget fel på. Men den här filmatiseringen ödeläggs verkligen av de minst sagt fuldubbade tyska skådisarna. Synd för Ekman, Bergqvist och Lassgård är bra som vanligt.
 robbieroy
En ganska svag Ekman-Beck. Den där jävla Widerberg alltså.
 levelfive
medel 2a....bättre än 99% av dagens wallander och beckfilmer....
 Galivan
Blandning av positivt och negativt. Skådespeleriet (och regin) är mycket ojämnt, och dubbningen är förstås ett stort minus. Själva mordmysteriet är konstlat. Men jag gillar fotot med mycket utomhusscener, naturligt ljus, och att det är vinter. Gillar också inledningen där Beck anländer med tåg. Det slår an en mysig ton. Det finns nästan ingen action eller spänning rakt igenom, men det känns filmiskt. Delarna med Widerberg och Dobra bidrar också till den filmiska känslan. Man hade kunnat göra en film om de två. Värt att se om man är på humör. 2+ eller 3...
 Ola_Schubert
Nja, inte lika bra som boken. Men jag minns den ändå som underhållande med ett politiskt budskap. En svag trea
 NtoNW
Tycker att filmen är helt ok - men jag stör mig så på de tyska skådisarna och dubbningen. Annars är är skådespeleriet ganska bra, speciellt hos Johan Widerberg.
 Cftbl
Knappt värd en 2:a.. Dålig dialog och dålig leverans. Dubbningen är störig, som vanligt i de här samproduktionerna.
 nestle
Haha, lägg märke till att Mikael Persbrandt spelar en random polis i den här filmen. Hans karaktär är väldigt lik hans senare karaktär Gunvald Larsson.
 tpb
Svag trea. Inte strålande skådespel direkt. Och dubbningen. Jösses.
 Hypostas
Klämmer till med min första fyra någonsin på en film i den här serien. Stämningen och musiken är förstås fantastisk. Dubbningen var onekligen ett pikant inslag, och Johan Widerberg och Anica Dobra är ju otroligt söta. Dessutom en hel del roliga repliker. Det här var en genuint mysig film.
 annihilat0r
Jag visste att Gösta Ekmans era som Martin Beck var något unikt. Men jag visste inte att eran innehöll blixtrande guldklimpar som ”Polismördaren”. Gösta Ekman bildade en legendarisk trio med Kjell Bergqvist och Rolf Lassgård. Var del av trion lyckades här framhäva sina charmiga karaktärer på ett fridfullt vis. De tre gentlemännen personifierade karaktärerna på ett lågmält, storskaligt och djupt vis. Att Mikael Persbrandt spelar en liten biroll som ordinär konstapel, flera år före han själv tog över Rolfs karaktär, är blott en liten faktor som förstärker den magiska känslan. Mikael som jag; vi måste alla träna, utvecklas och arbeta oss uppåt. Alla utom Gösta, Kjell och Rolf förstås. De föddes till stjärnor, ju. Musiken, filmens soundtrack, är lika ljuvligt som lysande. Jag har aldrig upplevt bättre stämningsmusik. Pianospelet som framhäver när Gösta anländer, och tar tåget hem från byn Moby – får håren på mina nakna armar att resa sig. Känslan är världsklass. "Polismördaren" är svensk kriminalare när den är som bäst; det är inte högkvalitativt eller rysligt klipskt. Det är alltid spännande, genomgående intressant och övergripande skönt. Det existerar inga konstigheter eller logiska luckor i mysteriet. Fin röd linje. Resultatet är en genuint mysig film för alla åldrar, under alla årstider. Mästaren Gösta hade redan här lyckats fånga den bittra karaktären Beck från böckerna. Den helt osannolikt imponerande, graverande och insiktsfulla karaktären Martin Beck – när man väl vågar reflektera över människan, genom att plocka ut honom från kontexten. "Polismördaren" är en galet klockren upplevelse. Det var avskyvärt länge sen jag blev så överraskad av en film. Jag gör precis som filmtipsaren Hypostas, och klämmer till med min första fyra någonsin på en Beck-film. Och då har jag, i skrivande stund, sett 30 av de 34 filmerna. Jo, just det. Det är värt att påpeka att dialogerna är fruktansvärt skära. Det är nästan endast Gösta, Kjell och Rolfs röster som består. Resterande skådespelare är dubbade(!) – vilket är fullständigt fascinerande. Jag vet inte vad du har upplevt.. Men jag har då aldrig varit med om maken till större storhetsvansinne.
 cassiopeia
Såg filmen för musikens skull - också ett sätt att välja film. Filmen i sig har inte helt och hållet lyckats åldras med behag (det känns plötsligt som om 1993 är väldigt avlägset och äldre än jag själv minns det), men man blir onekligen lite förtjust i den stillsamma hjälten Beck.
Gemytlig och småtrevlig som de övriga äldre Beckfilmerna. Men här känns det som om vissa delar borde haft mer att berätta, tjejen kia tex. Alla de dubbade skådisarna störde faktiskt lite också. Svag trea.
 Xenox
Stark trea. Kul att inte bara följa polisernas arbete. Johan Widerberg gör en bra insats.
 ClintanTheKing
Bra! Nästan lika bra som Roseanna.
 Djason
Småspännande film och frågan är om inte Ekman och Lassgård är bättre än Haber och Persbrandt även om nu Persbrandt är riktigt skön som Gunvald Larsson.
 larsesq
Minns den här som mycket sämre, men den tuffar på ganska bra och innehåller rentutav några fina bildlösningar.De dubbade tyskarna tar dock ner betyget lite.
 knutsson
Skådisarna räddar den här riktigt usla filmen
 Ihsahn
Jag är antagligen påverkad av att nyss ha läst boken, men det här kändes ganska mjäkigt
Det mest störande momentet i denna film i likhet med många andra Beckfilmer är dessa JÄVLA dubbade tyskar. Inget ont sagt om tyskar men varför har man satt in dem i Beckfilmerna!? Denna filmen lyckas dock bättre än Stockholm Marathon och lyckas förmedla en helt ok historia. 3-
 Astrojacob
Hyfsad Trea med historiska vingslag; Widerberg J:r i bra roll, med tanke på pappa Bosse som gjorde den mästerliga "Mannen på taket". Persbrandt i CAMEO? gillar tydligen inte schack hehe...
Nja, här slår faktiskt Peter Haber Gösta Ekman som Kommissarie Martin Beck....
 Nalleman
Segt som knäck!
 Murvel48
En trögt berättad och förvirrad historia där kravet på logik tydligen var obefintligt.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Den osynlige gästen (info) 01:42 16/2 (12)
Min bäste väns bröllop (info) 01:15 16/2 (285)
Bad Times at the El Royale (info) 01:05 16/2 (16)
The Little Stranger (info) 23:59 15/2 (4)
Polar (info) 23:57 15/2 (17)
Bird Box (info) 23:55 15/2 (47)
IO (info) 23:50 15/2 (10)
The Finest Hours (info) 23:50 15/2 (23)
Hellraiser: Judgment (info) 23:46 15/2 (5)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 23:46 15/2 (21)
Overlord (info) 23:41 15/2 (13)
Dogman (info) 23:20 15/2 (2)
Det finns inga gränser (info) 22:58 15/2 (2)
Cold War (info) 20:03 15/2 (12)
The Man Who Killed Hitler and Then The Bigfoot (info) 19:03 15/2 (4)
A Family (info) 18:34 15/2 (3)
Shanghai (info) 17:34 15/2 (44)
Air Strike (info) 16:25 15/2 (4)
Aquaman (info) 14:03 15/2 (24)
The Trader (info) 13:51 15/2 (3)
Leap Year (info) 13:28 15/2 (1)
The Limehouse Golem (info) 11:59 15/2 (10)
Neds (info) 11:57 15/2 (15)
Medan du sov (info) 11:32 15/2 (199)
Mercuriales  (info) 11:17 15/2 (1)
Livet blomstrar (info) 10:31 15/2 (1)
Mondo cane 2 (info) 06:23 15/2 (11)
My Happy Family (info) 05:38 15/2 (3)
Police Story (info) 05:24 15/2 (71)
Ondskans mirakel (info) 03:43 15/2 (23)
Hindenburg (info) 03:11 15/2 (5)
Madame (info) 00:29 15/2 (3)
The Future Of Pinball (info) 23:26 14/2 (6)
Baby Driver (info) 23:16 14/2 (73)
Din för i kväll (info) 23:10 14/2 (19)
Alita: Battle Angel (info) 23:09 14/2 (6)
Ciao Bella (info) 22:37 14/2 (155)
Morden i Sandhamn - I de lugnaste vatten (info) 22:19 14/2 (9)
Fyre: The Greatest Party That Never Happened (info) 21:46 14/2 (9)
Rampant (info) 21:32 14/2 (1)
Sleeping with Other People (info) 21:20 14/2 (12)
Den of Thieves (info) 21:04 14/2 (22)
Happy Death Day 2U (info) 20:41 14/2 (1)
Alla presidentens män (info) 20:23 14/2 (168)
The Salesman (info) 20:20 14/2 (24)
Soldier (info) 20:18 14/2 (157)
Tales from the Hood 2 (info) 19:42 14/2 (2)
The Entity (info) 19:35 14/2 (5)
Candy Stripers (info) 18:33 14/2 (1)
Dirty Harry (info) 18:06 14/2 (331)