Olof_Gronlund
HA HA HA HA HA. Hur trovärdigt är detta? Folk kanske trodde att den nya Maradona skulle finnas 1974, men detta är bara pinsamt. Vad gör Magnus Härenstam i denna filmen? han ser så jävla ball ut när han ska finta, jag höll på att kissa på mig, man ser ju att Magnus aldrig har lirat fotboll på riktigt här. Hahaha, jag ser det inte som en film, utan bara något töntigt att skratta åt. Som film är det en solklar etta, men det är så patetiskt att det blir en tvåa, för man flabbar lite.
 patsolsol
Hahaha pinsamt... det blir...
 ronnyni
Hädare!!!!!!
 Goran91
Jättebra film! Inspiration i mängder för varje liten fotbollsknatte i detta land. Förstår inte ens hur man kan skriva en kommentar som "hur trovärdigt är detta?" Har du absolut ingen fantasi och barnasinne kvar din torrboll? Buuu!!!
 joeljoeljoel
den nya maradona 1974? hahahaha... loser! det här är en jätterolig och söt film
 Robodan
Mysig, en jätterolig idé och Härenstam är lysande i sin roll. Han kan verkligen inte spela fotboll och det gör det ännu mera kul. Tyvärr är filmen ganska långsam och mindre bra genomförd vissa stunder. Kul ändå att de fått så många att ställa upp.
 Tonytornado
Klassiker!!!!
 alimony
en trevlig och rolig film, men inte direkt bo widerbergs bästa.
 pål.yran
Vilken underbar film! Charmig som få och Härenstam är rolig att se som en fotbollstjärna! Han har lite för stor mage för fotbollströjan...
 peterclash
Haaamaaarbyyyyyyyyyy!
 Weder Light
Så dålig at den blir underbar. Man kan inget annat än att älska den...
 Bashes
Så festlig film ! Förtjänar lätt en 4. Grymt roligt när landslagsspelarna tvingas läsa sagor för lilla Fimpen :D..
 Neva
Jag är lite ledsen att jag inte såg den här när jag var liten. Då skulle den varit kult. Nu blir den gullig, men inte mycket mer.
 cadja
Kultfilm, helt klart. Sagolasningen ar grym!
 Henkke
cowl som faen :D
 Gobo
Fimpen är fan kungen!
 Klara Sofia
Såg den när jag var 11 år!!!
 WillyV
K.U.L.T.
 den_fonk
Haha, kult e rätta ordet.
 1st man
Nja hade högre förväntningar. För mycket sport, för lite action och karaktärsutveckling samt alldeles för lång. Men det är en klassiker och Stig Ossian Ericson är alltid Stig Ossian Ericson.
 HerrNenne
Lite gullig, men fånig och löjlig och lite väl puttinutt. Men åh, Hammarby!
 finkan
Tyckte om Fimpen när jag var liten
 Tobias Rydén
Väldigt stark trea. Rolig film verkligen. Jag kan förvisso hålla med 1st man om att karaktärsutvecklingen var lite i snålaste laget, men däremot inte om att filmen skulle vara för lång. Skådespelarna är alla bra: Härenstam, Billquist och Ericson är riktigt roliga. Järegård är suverän han med, dvs. i de tyvärr få scener han medverkar i. Jag tycker man kunde ha utnyttjat honom lite mer. Att det är Bo Widerberg som gjort filmen märks väl när man ser det realistiska, bitvis improviserade spelet och det karakteristiska tekniska hantverket (foto och klippning). Musiken av Prokofjev kommer till sin rätt och är njutbar. En bagatell, men en utmärkt barnfilm.
 dlu
Världens bästa film!
 C-mon
Älskar "eftertexterna"!
 Beigeorm
Rätt charmig sak vill jag minnas, men inte så minnesvärd i Widerbergs totala produktion.
 allikhin
lite småmysig på bakfyllan sådär. trots att jag inte gillar fotboll för fem öre.
 Dele
Märks väldigt mycket att detta är gjort för barn. Historien är rakt på sak, dialogen övertydlig och dramaturgin övertydligt och enkelt presenterad. Visst drömde man om att spela med landslaget när man var liten men denna film är ju så totalt orealistiskt, både vad gäller idé och uppbyggnad så jag tycker nästan det är synd att nära barnen med sådana drömmar som med 100% säkerhet inte kommer att inträffa någon gång någonstans.
 LazyForSure
Tycker folk ska tänka på att filmen är från 70-talet innan dem lägger ett inlägg som därmed inte är så användbart för personer som ej sett denna film! Helt ärligt så är det här en grym film! Den är så underbar på ett oförklarigt sätt. Scenen när Magnus Härenstam ska visa att han är grym på fotboll men blir istället bortdribblad av Fimpen, det är prislöst!
 Ahrle
Magnus Härenstam är kul i denna! I övrigt en lite rörig men söt historia och lilla Fimpen är ju jättegullig
 KimEkberg
den är väldigt charmig och fin och gullig, men det tråkiga är bara att den är så upprepande i sitt upplägg. matcherna är alla precis likadana vilket gör det lite trist att kolla på i längden. Men den är jäääääävligt snygg och Åby Eriksson är så jävla rolig att jag dör i bion.
 annihilat0r
Precis som i Bo Widerbergs andra filmer är "Fimpen" en luddig tillställning. Men ack så konstnärlig! Problemet är bara att hänga med i handlingen. Är det en trovärdig handling? Nej. Är det en smågullig handling? Ja. Magnus Härenstams skådespelarinsats är svårmättad - jag vill ha mer samtidigt som jag vill ha mindre. Legenderna Ernst-Hugo Järegård och Arne Hegerfors försämrar ingenting. Jag vill inte påstå att "Fimpen" är en svensk klassiker, för det är den inte. Vad är den då? En film för de yngre generationerna, som fortfarande har tro och hopp på världen och framtiden.
 Tonti
Tack vare svenska fotbollslandslaget och en allmän fyndighet är detta en mycket underhållande och sevärd film. Dessutom är den fint fotad och ambitiöst gjord. Härlig!
 The Jack
Den balanserar ständigt mellan att vara charmigt fånig och bara fånig, och allt som oftast är det det sistnämnda som gäller. Det finns dock en del skojiga stunder (sagoläsningen, skoknytningen o.s.v.) och det är onekligen en ambitiös film. 2+/5
 emilstjernholm
Eftersom jag själv spelat fotboll som ung i en Bo Widerberg-film (Lust och fägring stor) kan jag naturligtvis identifiera mig med lilla Fimpen. Historien är charmig och enkel, men formatet är något daterat.
 ClintanTheKing
Underhållande men orealistisk. En kort sammanfattning av denna film.
 BarryHero
Onskar att jag hade sett den har som 6-aring! Enormt inspirerande och rolig. For mig kan det har vara en av de basta filmideerna nagonsin, enkelt men anda briljant. Otroligt kul dessutom att de lyckats fa med sa manga landslagsspelare och -ledare.
 Darn
Nog för att den inte förtjänar en seriös kommentar, men hur dålig får en film tillåtas vara av en av Sveriges då mest framstående regissörer? Ja, det är en barnfilm men allt som gjordes i barnprogramsväg av SVT under samma decennium och därefter går inte att jämföra med det här.
 martin eden
[rek. 2] Charmig fotbollskomedi för hela familjen, som bitvis är väldigt rolig. "Fimponad smakar ju skit". Tycker även att fotbollsscenerna är spännande och engagerande. Kul att se Magnus Härenstam, Ernst-Hugo Järegård och Monica Zetterlund tillsammans med svenska landslaget. Mysfilm med charm. Bra!!! 3+
 apfigur
I grund och botten en urdålig filmidé, men det finns en passion som lyser igenom. Filmen kunde nog inte ha blivit så mycket bättre ändå.
 krumelurdjur
Mäkta fimponerad är jag, må jag säga dig! Jovars! Filmen Fimpen - the movie, handlar om lill-Fimp som bestämmer sig för att ta sig till fotbollandets förlovade rike Sovjetunionen. The hard way. Han har inget emot att gå över lik för att ta sig fram, tvärtom! Trevligt med fotbollsspel och barn i en och samma kombi. Helt klart en femma.
 Hypostas
Försökte se om den här som vuxen, men det är för fånigt för att jag ska palla att se klart spektaklet. Det blir en etta i betyg, efter 15 minuter sedda av denna misslyckade omtitt. Jag bytte film till Turinhästen istället.
 KyLLo
En sport- och familjefilm som inte känns tidsbeständig. Den verkar spegla sin tid med fotbollsfokus. Nu på 2000-talet är det inte mycket i filmen som ligger rätt i tiden. Möjligen budskapet om kändisskapets baksida och att klubbar värvar allt yngre spelare. Jag uppfattar det mer som ett litet infall än något seriöst och välskrivet från Widerberg. Som att han kände att han behövde göra något annat och testa lite andra kameravinklar. Dagens barn lär nog tycka att den är konstig och inte kunna relatera till dåtidens kultur och kändisar. Jag förmodar att målgruppen snarare är personer som var unga på 70-talet, fotbollsintresserade, gillar sportfilmer med klyschor och har en stor portion barnasinne. Jag passar inte helt in i den gruppen. Jag tycker att filmen är ömsom tråkigt klyschig och ömsom fånig. En del sevärda skådisar i alla fall. En svag tvåa kan jag nog ge den.
 Henkoo
En tvåa för Ernst-Hugo.
 Nalleman
Kul att se flera av dåtidens storheter som Ralf Edström och Åby Ericson.Ett tidsdokument.
 päronanton
Nä, sådär om denna. Rätt seg! Betyg 3 för nostalgi med 70 talet
 Norpan0
Lustig film, underlig. Kul att så många fotbollsspelare och journalister spelar sig själva, och att ingen ifrågasätter eller kommenterar sexåringens medverkan i fotbollslaget. Filmen säger ju en hel del utan dialog, men är ingen höjdare. Kul att ha sett den, dock.
 hsimpson
Inget vidare...
 smichael
Får godkänt pga 70-talsnostalgin samt de många trevliga välbekanta skådis- och fotbollsprofilerna.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Les Seins de glace (info) 16:08 23/7 (1)
Teach 109 (info) 16:00 23/7 (1)
The Final Year (info) 15:40 23/7 (2)
Masjävlar (info) 15:33 23/7 (809)
Rallybrudar (info) 14:31 23/7 (133)
Downsizing (info) 13:13 23/7 (46)
Hycklaren (info) 13:07 23/7 (13)
Den siste samurajen (info) 11:54 23/7 (937)
The Intruder (info) 11:33 23/7 (1)
Kommissarien och havet - Den inre kretsen (info) 07:07 23/7 (28)
Tank 432 (info) 04:05 23/7 (8)
Utøya 22 juli (info) 03:47 23/7 (18)
Pride (info) 02:45 23/7 (82)
Barbie: Dagbok (info) 01:42 23/7 (12)
The Deminer (info) 00:34 23/7 (3)
Hell or High Water (info) 00:06 23/7 (61)
The Boy Who Harnessed the Wind  (info) 23:39 22/7 (3)
The Girl with the Dragon Tattoo (info) 23:34 22/7 (365)
Rocketman (info) 22:56 22/7 (11)
Long Shot (info) 22:46 22/7 (6)
The Diabolical (info) 22:28 22/7 (6)
Blueprint (info) 21:35 22/7 (9)
Birdman (info) 21:33 22/7 (212)
Arne Dahl: Mörkertal (info) 21:03 22/7 (10)
The Hard Way (info) 20:55 22/7 (7)
Secret Obsession (info) 20:48 22/7 (4)
Barry Lyndon (info) 20:34 22/7 (554)
Climax (info) 19:32 22/7 (13)
Jeepers Creepers 3: Cathedral (info) 19:24 22/7 (11)
The Silence (info) 18:48 22/7 (12)
Headshot (info) 18:43 22/7 (5)
Alita: Battle Angel (info) 18:41 22/7 (28)
Yesterday (info) 18:14 22/7 (6)
Lejonkungen (info) 18:12 22/7 (8)
BlacKkKlansman (info) 18:10 22/7 (43)
Francofonia (info) 17:09 22/7 (3)
Cargo (info) 12:30 22/7 (18)
Dumbo (info) 11:40 22/7 (4)
Hardcore - En brutal verklighet (info) 11:34 22/7 (18)
Min börda (info) 11:30 22/7 (3)
Turist (info) 11:01 22/7 (161)
Svenska bilder (info) 07:46 22/7 (35)
Indiana Jones och de fördömdas tempel (info) 07:38 22/7 (523)
Jakten på den försvunna skatten (info) 07:30 22/7 (612)
Spider-Man: Into the Spider-Verse (info) 05:37 22/7 (15)
Adrift (info) 05:35 22/7 (10)
Red Sparrow (info) 05:31 22/7 (25)
Harry Potter och halvblodsprinsen (info) 05:23 22/7 (499)
Damsel (info) 02:56 22/7 (3)
Night Train to Lisbon (info) 00:55 22/7 (31)