Kurganen
Bröderna Coen gör aldrig en dålig film men ibland når någon enstaka inte upp till deras höga standard. Blood simple är en av deras dussinfilmer. Den är inte dålig, bara mindre bra. Som vanligt är en av behållningarna omsorgen kring detaljer och det faktum att karaktärerna reagerar med trovärdighet. M Emmet Walsh har jag jättesvårt med. Han är en gapande, otäck gubbe. Det är den enda rollbesättningen jag beklagar, i övrigt är det som vanligt spot on.
 MetalJukebox
En modern noir, både en hyllning och en uppgörelse. Tät, spännande och snygg. Detaljrikt och intressant.
 Tobias96
Så sjukt bra, filmer ska vara på det här sättet när dom slår ihjäl folk med en spade så huvudet går av.
 danneman84
Coens debutrulle, oslipad och har sina brister. Men samtidigt kommer flera av hans kännemärken fram, han visar sin potential och det blir en helt okej film till sist.
 ilBrutto
Inte lika bra som jag minns den från 80-talet, dock en snygg debut och M Emmet Walsh är riktigt bra
 Kiamal
Ojämn skådespelarinsats, filmen så där...
 FARC-EP
Läckra scener i film med mörk ton. Betyget dras ned av ytligt tecknade karaktärer och något tunn story.
 Audrey Horne
en vecka för omtittningar har det här blivit, och detta är en film jag tänkt höja bra länge. kanske det tätaste jag sett; späckat manus, härligt musik och bra skådisar.
 hsimpson
Synnerligen imponerande. Filmen börjar helt okej, men växer småningom till en ruggigt stark fyra. En bra bit till No Country är det, men jag tycker nog ändå att det här är brödernas näst bästa. Brutal och spännande.
 Adoniram
Nja, lite oslipad, som sagt, men visst är det en skaplig debutfilm, och klart sevärd.
 Patronus
Tät atmosfär, snyggt foto och alldeles underbar musik i bakgrunden. Känns som ett kompetent förarbete till No Country for Old Men, som för övrigt ligger på samma nivå.
 Taliah
Coen påminner ibland om Lynch.
 AnecdotistOwl
Svag Fyra. Jag gillar atmosfären, musiken och karaktärerna, speciellt han som spelas av Walsh.
 Scriptures
Coen brödernas debutfilm visar att de alltid har varit grymma på vad de gör. Bra thriller om än lite för långsam stundvis, oslipat är rätt ord - har många scener som är riktigt bra och spännande.
 gurra-91
Fyfan vilken lysande thriller, Coen bröderna är två levande geni!
 SHAAWW
Bland de mest spännande filmer som gjorts! Se den..
 1idiotzebra
bra skådisar. bra musik. bra filmat. ändå saknas något till en femma.
 Bomaniac
Coen-brödernas stil känns igen. Men som någon beskrev så är det oslipat. Något de förfinat i efterföljande filmer. Speciellt bildspråket med närbilder på detaljer. Tycker denna film var något seg. Men det brukar iof deras filmer ofta vara. Inget jag dock har något emot.
 Dreamink
Började kanske lite småseg, men blev sedan ruskigt spännande, vrickad och framför allt tjusig.
 CultOfZenith
Karaktärerna övertygar inte, men det är stämningsfullt och spännande. Musiken är grym.
 jeremy_jones
Filmen har en massa kvaliteter, det ska erkännas. Den var bara inte för mig. Alldeles för träaktig, inget som höll intresset uppe och dum. Jag somnade. Och därför blir det inget betyg (eftersom det skulle vara orättvist).
 Fantastroid
Kan tyvärr inte bli mer än en trea, trots ett lustigt slut.
 booby
Man märker av en säregen stil som tillhör Coen's. Filmen och story är bra och intressant, dock lite slött. Men slutet är helt underbart! Stark3a
 stgurgel
Grymt välgjord känsla, stämningen och användandet av ljud och musik är underbart, det invecklade manuset likaså
 kakbakarn
Bra stämning, spänning och underhållning.
 RaketPojken
Mycket bra debutfilm av bröderna Coen med bra stämning och spänning
 jonbo
Walsh är en gud.
 tpb
Tycker lika mycket om den nu som jag gjorde första gången jag såg den. Coens värderas högt. Nära femman.
 ScArRrFaCe
Nu är väl inte den här en favorit från brödernas filmografi, men att det är en riktigt bra debut råder det inga tvivel om.
 misslonely
riktigt seg och extremt tråkig och långsam. Typ sammanlagt 2 bra/spännande minuter.
 armakuni
Seeeeg...
 ziferN
Ännu en oerhört bra, välskriven, mörk, spännande, stark och välspelad film utav bröderna Coen. Vissa kanske klagar på att filmen är långsam men det älskar jag vid vissa tillfällen, speciellt om filmen är skickligt skriven och regisserad, som här. Första halvan är dock bättre än den andra halvan. Hur som helst så är storyn djupt intressant, musiken är bra, manuset är välskrivet och skådespeleriet från M. Emmet Walsh är helt fantastiskt. Hans sista replik i filmen höjer definitivt betyget. Ännu en av bröderna Coens bättre filmer, fyra!
 Rixn
Kinesiska A Simple Noodle Story aer lite roligare.
 Berniey
Cohens debut håller hög klass och M Emmet Walsh är utmärkt som svettig detektiv och slutet är mycket bra!
 Dele
Bröderna Cohen har en fin känsla för dialog och filmspråk som skapar nerv, stämning och engagemang utöver det vanliga. Betyget fyra känns ganska givet när detta, som här, hålls tillräckligt i tyglarna i förhållande till trovärdigheten samt kryddas med vettiga samhällskommentarer (effekterma av ett egoistiskt -> egocentriskt samhälle). Bra!
 ClintanTheKing
Riktigt jävla bra thriller! Coen-brödernas nästbästa efter NCFOM. Riktigt skruvad story så det gäller att hänga med i svängarna och notera alla små detaljer. Femman är given :)
 Engravadlax
En B-film med medeldugligt manus.
 disco
(8/10) Snygg, mysig, långsam. Frances McDormand är lysnade i sin roll. Blood Simple blir aldrig tråkig. Och den svettiga detektiven är fantastisk. Mycket bra!
 Ojhda
Just nu en ganska stark trea, inte Coens bästa men med deras filmografi så är det svårt! Men den är bra, spännande och så jävla cool/fin som bara en Coen film kan vara! Skådespeleriet är på topp och bröderna Coen visade att de hörde hemma i toppen straight out the gate!
 Ful_fisk
Bröderna Coens debut-film. Riktigt bra och spännande thriller med lysande användning av detaljer och miljöer. Tät och intensiv. Deras bästa från tiden innan Fargo.
 answai
Ganska medioker och bitvis väldigt långsökt.
 ergopliroforia
Jag är svag för täta atmosfärer och det lyckas Coenbröderna med här med minimala medel och med ett snudd på obefintligt manus.
 timbo93
Filmens behållning är hur man som åskådare greppar hela bilden och ser hur karaktärerna nästan hela tiden gör de sämsta valen i alla situationer. Älskar stundtals klippningen, som mannen i bilen och när Frances McDormand lägger sig i sängen. Ljuset med alla kontraster i början är också skitsnyggt! Och musiken!! Nu spelar jag Four Tops resten av kvällen!
 BrutusBeefcake
Inte lika bra som deras allra bästa, men det simpla manuset tillsammans med den otroligt detaljrika och fina regin gör att det blir en riktigt spännande och egen thriller. McDormand är också bra som vanligt (10-/15)
Bröderna Coens debutfilm tog jag mig nu äntligen tid att se och inledningsvis märker man direkt att de redan från starten av sin långfilmskarriär var riktigt kreativa. Första ca 40 minuterna så njuter jag hela tiden av den härliga stämningen kombinerat med skådisar som presterar storartat och det med ett manus med riktigt trevligt innehåll. Efter detta tappar filmen lite av sin originalitet och härliga stämning men den är fortfarande bra hela vägen till slutet. 4-
 tandersten
Filmen blir sämre varje gång man ser den, man ser fröet till Coens filmkonst men det håller inte längre.
 saggesaliv
Spännande att se en tidig Coen. Hela filmen andas våldsromantisering á la Coen. Det är kul att se hur otroligt mycket de slipat på sina våldsbenägna filmer sedan Blood Simple, det blir faktiskt bättre, snyggare och trevligare med åren. Blood Simple som film är ungefär vad titeln antyder, ganska simpel, med lite blod. Det är snyggt, det är välspelat och det fångar intresset. Musiken är mycket välvald och gör filmen stor rätt. Carter Burwells fina toner klingar fint med filmens dramatiska scener. Blood Simple är dock lite för simpel och innehållslös för att nå de högre betygen. Det blir aldrig tråkigt att kolla på, men det känns som att det balanserar på en tunn tråd som bärs upp av musiken och skådespelet. En välförtjänt sexa får den av mig. Betyg: 62/100
En stark debut.
 Rymdkraft
Aldrig sett bättre planteringar i en film? Berättartekniskt är den mästerlig i sin enkelhet och mycket snygg dessutom!
 myslas
Bröderna Coens långfilmsdebut är en underbar modern noir-historia. Lyckas vara rejält spännande med flera vändningar samtidigt som den där underfundiga humorn man vant sig vid från dem finns i bakgrunden.
« Föregående   |   1 ... 3 4 5
Senaste kommentarer
Larry Flynt - skandalernas man (info) 14:28 19/5 (209)
Röda Nejlikan (info) 14:25 19/5 (24)
Fruktans nävar (info) 13:57 19/5 (82)
Den lilla flickan i huset vid vägens slut (info) 12:41 19/5 (58)
Society (info) 11:57 19/5 (62)
Lysande gift (info) 11:29 19/5 (21)
Backdraft II (info) 11:08 19/5 (1)
Polar (info) 11:03 19/5 (21)
Vägvisaren (info) 10:58 19/5 (51)
Justice League vs. the Fatal Five  (info) 10:33 19/5 (2)
Mortdecai (info) 09:46 19/5 (25)
Tredje mordet (info) 08:53 19/5 (6)
Five Nights in Maine (info) 08:24 19/5 (1)
En iskall jävel (info) 07:58 19/5 (33)
Snömannen (info) 07:57 19/5 (45)
Oskyldigt blod (info) 06:20 19/5 (33)
Alla mår bra (info) 03:39 19/5 (2)
[REC] 4: Apocalypse (info) 03:22 19/5 (20)
Det vildväxande päronträdet  (info) 03:04 19/5 (6)
Brokedown Palace (info) 02:14 19/5 (55)
Nattbarn (info) 23:41 18/5 (9)
The Mule (info) 22:26 18/5 (15)
Big Brother (info) 22:09 18/5 (2)
Snuten i Hollywood 2 (info) 21:35 18/5 (224)
Sonja (info) 20:19 18/5 (2)
Den hårda leken (info) 18:36 18/5 (1)
Iron Sky: The Coming Race (info) 15:45 18/5 (1)
Time Machine (info) 15:37 18/5 (327)
Sameblod (info) 15:07 18/5 (58)
Zlatan i Alperna  (info) 12:31 18/5 (3)
Fruktan lägger pussel (info) 12:28 18/5 (4)
Atlantic City, U.S.A. (info) 11:47 18/5 (44)
UFO (info) 11:25 18/5 (8)
Star Wars: The Last Jedi (info) 10:37 18/5 (148)
Acts of Vengeance (info) 10:33 18/5 (7)
Purpurgänget (info) 09:59 18/5 (1)
Black Panther (info) 09:00 18/5 (86)
American Exit (info) 07:48 18/5 (1)
Ocean's Eight (info) 05:52 18/5 (36)
Tag (info) 05:38 18/5 (7)
Isn't It Romantic (info) 05:36 18/5 (10)
I Feel Pretty (info) 05:34 18/5 (13)
Enemy Gold (info) 04:04 18/5 (5)
Summer of Blood (info) 03:44 18/5 (5)
Det ljuva livet (info) 23:33 17/5 (150)
De bedragna (info) 23:21 17/5 (29)
Mordet på Orientexpressen (info) 22:41 17/5 (49)
Destroyer (info) 22:33 17/5 (7)
Frank and Ava (info) 22:29 17/5 (1)
Big Boss (info) 21:59 17/5 (96)