levelfive
Den är bitvis ganska seg men i andra halvan tar det fart. Stewart är bra som alltid och Kelly imponerar. Välgjort! Stabil till stark 3a
 Kosmoskorven
Sånna här gamla klassiker börjar vinna mer och mer. Mycket snygg och mycket underhållande.
 Lesky
Sanslöst överskattad. Dialogen är ju stundtals så banal och löjeväckande att man vill gapskratta. Nej, detta var verkligen ett sömnpiller, absolut inget som jag någonsin skulle vilja se igen. Chockerande att se hur många som hyllat filmen, det kommer jag att minnas med avsky snarare än själva ursäkten till film.
 Blawk
Jag tycker att konceptet är strålande och gör filmen otroligt unik. Älskar den observanta rollen filmen ger tittaren. Magnifikt foto. Subtiliteten är det som talar för mig.
 smartsomenapa
Mycket snyggt gjort. häpnadsväckande.
 Taandborste
Hade hela filmen varit som den andra halvan skulle det blivit ett högre betyg. Välgjord och stundtals spännande, men aningen för långsam för min smak.
 ClintanTheKing
Jag tycker det blir mer som en komedi nästan med all glad musik, samtidigt som det är helt tyst när det ska vara läskigt. Det är väl det som gör att den här filmen aldrig egentligen blir läskig, musiken gör mycket av det. Men man måste nog vara från den tiden för att uppskatta filmen. Jag föredrar den liknane versionen "Disturbia" alla dagar i veckan.
 Supernaut
Spännande och välfilmat. En klassiker.
 1 2
Fantastisk ljussättning. Intressant koncept och som helhet en riktigt bra film.
 ulpe01
Visst, slutet känns väl inte helgjutet längre, men det här är ett riktigt mästerverk. Det är så snyggt gjort, och även om man ser att det är gjort i studio, så är det riktigt imponerande. De minidramer man får se utspela sig hos grannarna gör att det aldrig blir tråkigt. Jimmy Stewart, Grace Kelly och Thelma Ritter är lysande. Och Grace Kelly måste vara en av världens vackraste kvinnor någonsin.
 Xenox
Bra skräck av Hitchcock. Spännande historia, kan passa på att rekommendera filmen "Disturbia" från år 2007 som är en slags ny version av denna filmen.
 EvilNed
Snygg, intressant och stundvis spännande. Underhållande. Men det banala slutet gör att filmupplevelsen känns trist.
 AlbinWesley
Mycket intressanta metainslag, smart och väl genomfört koncept. Men helt felfri är den väl inte ändå. Som vissa andra redan poängterat finns mer att önska av slutet och så vidare...
 ShenLong
jag kanske missade det men total negligerade de kvinnan som tänkte ta livet av sig?
 Vira
Jag väntande, väntade och väntade. Och sedan väntade jag lite till. Och plötsligt var det slut, medan jag fortfarande satt och, just det, väntade på att den så omtalade spänningen skulle infinna sig. Förmodligen var händelserna i huset betydligt mer intressanta sett från Jeffries fönster än de var från min soffa.
 Vitus
fantastiskt filmad men ganska förutsägbar.
 myslas
Högklassigt som vanligt av Hitchcock, om än inte lika bra som hans bästa alster.
 bryngel
Smart, snygg och genial. Bra skådespel och en bra historia i Hitchcocks stabila händer. Då blir det så här bra.
 jimmkind
Perfekt mysthriller. Alla som någon gång legat hemma sjuk och varit uttråkad kan identifiera sig med stewarts karaktär.
 Berniey
Den riktiga spänningen vill aldrig infinna sig utan det blir tyvärr bara en halv mesyr av det hela. Synd för förutsättningarna fanns där.
 Robodan
Så underbart enkel! Briljant att få ihop en film med bara två egentliga kameror.
 emmacecilia
Trots att jag irriterar mig jättemycket på de flesta av karaktärerna är det ändå jättebra. Konstigt, sånt där.
 Raimo_1985
Håller sig på BRA genom hela filmen och sen stegrar den mot slutet och blir en stark trea.
 vonadel
Går inte annat än att gilla denna. Har åldrats med värdighet. Både spännande, rolig och charmig. Och Grace Kelly... 7/10
 Benedictuz
Ytterst fin och välgjord film. Bra skådespelare, bra story och snygga växlingar mellan de olika historierna som berättas
 Sulta
Överskattad. Säkert banbrytande på 50-talet, men ter sig idag osedvanligt seg och ospännande för att vara en thriller.
 Afflicter
Såg den med ett mycket bra kommentarspår som verkligen ger en djupare inblick i hur komplexa Hitchcocks filmer kan vara. Detaljrikedomen är enorm. Parallellerna som dras mellan Ms. Torso, Ms. Lonelyhearts och Grace Kellys Lisa är ett av de bästa exemplen. I den här slutna miljön tar Hitch sig god tid att utforska och utveckla sina karaktärer samtidigt som tittaren oftast sitter i samma båt som James Stewart. Som en förlängning av detta faktum är tittaren också en tjuvkikare in i främlingars fönster.
 Podpolkovnik
Stilbildande, banbrytande och filmhistoriskt nyskapande. Tillika en fantastiskt tät och intressant filmupplevelse!
 Jansmyr
Vilket mästerverk! Både analysen av den moderna individens isoloering och spänningen mellan en väntande kvinna och en osäker man är gripande. Det enda som var en besvikelse är huvuddramat, mysteriet, som gjort filmen till en klassiker. Det har inget med tid att gör, det är helt enkelt inte spännande.
 Mat1az
Mysig och smart, mästerligt utförd. Är rätt spännande på några ställen, men annars aningen återhållsamt på den biten. James Stewart och Grace Kelly är båda riktigt bra.
 hestret
Stewart är vanligtvis väldigt bra och så även i den här filmen. Och hela konceptet, fotot och regin är också mästerligt. Den naturliga musiken är också riktigt bra - förutom när den används för att lösa upp en sidohandling, vilket är riktigt dåligt. Mittendelen av filmen är väl kanske lite seg och man hade kunnat göra mer med Grace Kellys karaktär. Thelma Ritter är däremot klockren. Mysteriet är inte jättebra, men det är nästan skönt givet att fokuset ändå ligger mer på andra frågor som voyeurism, paranoia och instängdhet. Hela stämningen är på topp. Det är en väldigt stark fyra. 89/100
Det jag älskar med Hitchcock är att han leverar alltid spänning, fantastiska miljöer och skickliga huvudrollsinnehavare och fantastiska birollsfigurer. Detta är verkligen Hitchcock-bra.
 yrkeschaufföre
Jag såg om den här och måste faktiskt sänka den, visst är den snygg och har ett fantastiskt upplägg men den är lite för seg. En väldigt stark trea.
Om jag ska försöka göra någon sorts objektiv bedömning, så känns ordet mästerverk inte särskilt långt borta. Foto, scenografi och regi är helt sanslöst bra. Men subjektivt: "mysteriestoryn" är rätt så fånig - lite ungdomsdeckare över det hela - och som thriller betraktat har nog bäst före-datumet passerats. (9-/15)
 mammene
En ganska glättig historia om man kan säga så om en mordhistoria, kanske för att fokus mer låg på åskådaren och hans sällskap. James Stewart är i en alldeles egen klass, helt suverän och miljön helt fantastisk, vilket foto, så det räcker till en stark trea.
 Sture Stenhög
Min favorit-Hitchcock. Jag är i största allmänhet lite svag för filmer som utspelar sig på en begränsad geografisk plats, och här lyckas Hitchcock väldigt bra med att etablera den aktuella platsen, och som åskådare får man snabbt en känsla för huset, de människor (och hundar) som bor där, och de liv de lever. Jag gillar också att själva brottet bara är lite av en MacGuffin, och att fokus ligger på huvudpersonens, och i förlängningen vår egen, fascination av brottet som sådant. Jag kan definitivt relatera, jag brukar också spana ut genom fönstret om nätterna, har dock aldrig sett något mer spännande än ett kattslagsmål, så lite avundsjuk är jag ju. Lite av poängen är väl att hålla upp en spegel mot publiken så att jag får fundera på varför jag känner så. Det här kan annars även vara James Stewarts bästa roll, det kan kanske verka underligt med tanke på att han i princip sitter i en rullstol och tittar ut genom fönstret hela filmen igenom, men det är i en sådan roll en skådespelare blir helt utlämnad till sina färdigheter, och då krävs det verkligen en skådis av Stewarts kaliber för att det ska fungera. Trevligt, roligt, charmigt. Jag har inte ett ont ord att säga om detta. Stark fyra
 Qhunden
Gullig.
 BrutusBeefcake
Blandar väldigt från att vara helt briljant och genial med att vara ganska så fånig och dum. Jag blir imponerad över hur Hitchcock lyckas hålla det likt Dial M intressant hela vägen trots den begränsade spelytan, men Rear Window lyckas aldrig att bli lika spännande och ibland håller den verkligen inte ihop. (9/15)
 Ful_fisk
Så fullkomligt briljant och genomgenialisk. Av alla briljanta Hitchcocksfilmer är detta nog den allra främsta och inte minst den mest helgjutna. Inblickarna i alla små historier på andra sidan gården, reflektionerna över nyfikenheten till andras liv, det visuella språket, karaktärerna... Bara älskar alltihop. Utsökt, underhållande och underbar.
 Merwinna
Egentligen en ganska medioker historia, men jag gillar James Stewart så det är värt mycket bara att få se honom där i hans bästa ålder, och Grace Kelly spelar sig själv så det kan inte bli fel. (Gillar vanligen inte henne annars.) Det är lite kul också, för jag har känt några som spionerat på sina grannar och hittat på just sådana där fantasifulla historier.
 Albion
10,5 år sedan senaste titten. Det var trivsamt att återkomma till denna mycket speciella film som är så speciell med sina egna små kännetecken. Jimmy Stewart först och främst men också Grace Kelly och Thelma Ritter är en fröjd att få göra bekantskap med här. Betyget blir en 4;a även denna gång.
 Sarakin76
Riktig bra. Kan bli en femmere neste gang.
 martin eden
*HÖGER FRÅN 4:a TILL 5:a* När jag ser denna igen förvånas jag över att jag "endast" givit detta mästerverk en 4:a i betyg. En av Hitchcocks absolut bästa filmer och ett mästerverk i varje tum! Mycket fascinerande hur bifigurerna, grannarna som James Stewart iakttar får sådant liv och ramar in huvudintrigen fantastiskt! Ett mästerverk!!! 5.
 Solidus
En enkel historia som är fantastiskt berättad av en mästare. Ett mästerverk!
 Jompalompier
Väldigt bra!
 Pi-R
Ouch! Det här är så sjukt bra, fortfarande. En film vars filmiska kvaliteer gör att den närmast går att se gång på gång på gång utan att den förlorar sin fräschör, och det kan sägas hur mycket som helst om kameraarbetet (men andra gör det så mycket bättre än mig). För egen del är jag minst lika förtjust i musikens betydelse, på flera plan. Manuset är måhända enkelt, men genialt just i all sin enkelhet, och framför allt Stewart och Ritter är fenomenala i sina roller. Utan tvekan en av Hitchcocks bästa (även om det finns nån eller ett par som jag håller ändå högre) och definitivt hans mest Hitchcock:iga.
Stilbildande klassiker som man ska ha sett!
 carre006
en bwsvikelse
 kakbakarn
Känns inte så spännande längre och jag stör mig mer lite på James Stewart, vilket jag inte gjort tidigare. Filmen har sjunkit lite i kvalitet för varje gång jag sett den. Men vacker att titta på, helt klart.
 karlmats
En av Hitchcocks klassiker och nog kan jag förstå varför. Jag gillar ju generellt filmer som utspelar sig på en begränsad yta och här blir ju James Stewarts lägenhet minst sagt välutnyttjad. Det är kul att få inblick i hans grannars liv och nog skulle man bli lite fascinerad av att sitta och iaktta dem hela dagarna, dock kan man ju undra om han inte hade haft glädje av nån bok att läsa för omväxlings skull. Grace Kelly är en riktig Hollywoodstjärna och glider runt i sina designerkläder på ett sånt naturligt sätt att man nästan glömmer bort att hon är 21 år yngre än sin partner, men det här är ju förvisso 50-talet så det kanske inte var så konstigt egentligen. Stewart påminner lite om Bogart, en äldre självsäker karl med mer karisma än snygghet och han har några vassa repliker men jag hade nog gärna haft fler sådana för att det här ska lyfta så mycket som Bogart kunde göra i sina filmer. Men det är tight, snyggt och intressant, det räcker till en 3a.
« Föregående   |   1 ... 8 9 10
Senaste kommentarer
La corrupción de Chris Miller (info) 10:35 21/5 (3)
Pappa polis (info) 09:52 21/5 (24)
Lysande gift (info) 08:58 21/5 (22)
Den Gyllene tulpanen (info) 04:20 21/5 (1)
Ibland kommer de tillbaka (info) 01:30 21/5 (68)
Flo Rounds a Corner (info) 23:57 20/5 (1)
La Pivellina (info) 23:39 20/5 (2)
Ocean's Eight (info) 23:28 20/5 (37)
AT13 2: Checkmate (info) 23:20 20/5 (2)
Timbuktu (info) 22:28 20/5 (30)
Loving Leah (info) 22:27 20/5 (2)
The Goonies - dödskallegänget (info) 22:26 20/5 (373)
Lurking Fear (info) 21:58 20/5 (17)
Snömannen (info) 21:45 20/5 (46)
Sju hertigar (info) 21:08 20/5 (38)
Game of Death (info) 20:58 20/5 (70)
Attentatorn (info) 17:41 20/5 (14)
Bigfoot (info) 15:31 20/5 (8)
Sicario 2: Soldado (info) 15:26 20/5 (29)
Fröken Vildkatt (info) 15:01 20/5 (6)
Leviathan (info) 14:19 20/5 (54)
Girls! Girls! Girls! (info) 14:02 20/5 (7)
Rush (info) 13:59 20/5 (130)
The Commuter (info) 13:38 20/5 (32)
Saint Laurent (info) 13:30 20/5 (1)
South Park - Bigger Longer & Uncut (info) 12:35 20/5 (614)
War Machine (info) 12:02 20/5 (21)
Into the Wild (info) 11:59 20/5 (1018)
See You Yesterday (info) 11:28 20/5 (1)
Compliance (info) 11:19 20/5 (77)
Enter the Dragon (info) 10:40 20/5 (269)
Black Gunn (info) 10:02 20/5 (4)
Turtle Vision (info) 09:52 20/5 (2)
Honeymoon (info) 09:36 20/5 (41)
Judo Saga (info) 08:08 20/5 (17)
Fences (info) 08:06 20/5 (18)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 08:03 20/5 (11)
You Were Never Really Here (info) 08:01 20/5 (35)
The Professor (info) 06:57 20/5 (1)
Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge (info) 04:24 20/5 (71)
Into the Blue 2: The Reef (info) 02:40 20/5 (24)
Kept (info) 02:34 20/5 (3)
Sugar Daddies (info) 02:28 20/5 (2)
John Wick 3 Parabellum (info) 23:57 19/5 (5)
Hit Me (info) 22:44 19/5 (2)
Änglar och demoner (info) 22:19 19/5 (430)
The Science of Sleep (info) 21:58 19/5 (425)
Kill Me Three Times (info) 21:37 19/5 (6)
Victoria (info) 20:35 19/5 (44)
Vit hund (info) 19:25 19/5 (24)