hairofthedog
har börjat läsa boken två gånger, men av okänd andledning slutat. filmen är fin. kanske inte riktigt så kuslig som jag hade hoppats, men nästan. barnen är underbara.
 solon
Lyckats oerhört bra med stämningen här, vilket bär den annars relativt händelselösa berättelsen. Bra slut.
 haajen
En fantastisk film som verkligen erbjuder lågmäld fasa i dess finaste form. Inte en enda scen som hemfaller till billiga effekter för att skrämmas utan klass rakt igenom. Otroligt mångbottnad och med en stämning som är snudd på oslagbar, fotot och spelet är superbt. Ett måste inte bara för de som gillar genren.
 jackal
Jag fattar inte vad det är med folk och svartvita filmer. Den här gick att se. Inte mer.
 Belmont84
Oväntat obehaglig. Och jag anser ändå mig själv som härdad i skräckgenren.
 FelixLindgren
Var den här filmens förmedlade känsla en stor kuk, så skulle jag svälja den.
 emilstjernholm
Jag är oerhört, oerhört imponerad. Jag har precis läst förlagan av Henry James och ställde mig naturligtvis undrande till hur Clayton skulle förvalta James orerande prosa. Men, orosmolnen lättade omedelbart. Clayton är helt enkelt visuellt briljant och han lyckas skapa en genomgående tvetydighet med bilderna istället för de klassiskt litterära verktygen. Den här filmen ger mig rysningar.
 Flonk
Den tar sig mot slutet då den är riktigt bra. Men om man jämför den med The Haunting som kom två år senare så får The Innocents ändå känna sig besegrad. Trots allt en bra film.
 kissmestupid
Nära femman. Helt otrolig.
 akasava
Svårt att rättvist göra ett utlåtande med ord. Kan utan att vara skrytsam säga att jag har sett stora mängder av rysare och psykologiska thrillers genom åren - och den här, kanske, sopar mattan med varenda en av de övriga. Den här filmen är bland det mest fantastiska jag sett.
 zila
rätt så långtråkig....
 alexi
Mycket gastkramande film! Jag satt med nerverna på helspänn!
 Paddyeahh
Åh, wow vilken stämning!
 karnov
Lysande. Rekommenderas starkt.
 Levolia
Inte kuslig, men stilig. En smula långtråkig, men välspelad. Bäst: då Kerr går längs en mörk korridor med en ljusstake som enda sällskap, och röster ekar mellan väggarna.
 Terran
Tycker det är oändligt fånigt med spöken, men det finns så mycket annat som är helt lysande med denna "spökrulle, så fyran är nära.
 ledsenpirat
Stämning och miljöer är klassisk skräckrekvisita när den är som bäst. Lite för stelt spel och lama effekter för att få kårar längs med ryggraden i dessa tider, men klart sevärd.
 Mizar
Mycket bra, läskig, men var mycket besviken på slutet och därför blir det en trea.
 Placebohoe
Snygg filmad och bra story, men tyvärr var den seg och lite tråkig ibland.
 schramm
Snyggt filmad och bra story. Var tyvärr lite för trött för att uppskatta den till fullo.,
 Slakob
Väldigt snygg och nedtonat stämningsfull, speciellt när man söker sig bort från Hollywoods effekter. Hade gärna velat se denna i färg, då det känns som att den hade blivit visuellt vackrare då. Jag gillar grundidén, då själva konceptet är väldigt skrämmande. Visserligen var det delar av filmen som drog ned stämningen en aning och mot slutet kändes det aningen stressigt, som om skaparna kände sig tvungna att snabbt vispa ihop ett slut och en konfrontation. Så visst, filmen faller lite mot slutet och även fast det överspelas en aning, så är mystiken och miljön till hjälp för att göra denna filma bra mycket bättre än moderna spökfilmer.
 Starving Insec
Mycket intressant film var dubbelbottnad debatterats konstant sen den litterära förlagan skrevs i slutet av 1800-talet. Fantastiska insatser av Deborah Kerr och ungarna, som är riktigt jäkla creepy. Filmen sitter kvar länge i huvudet. Det lite tröga tempot hindrar 5:an.
 TheHorrorfan
Orkade kollade på den ända tills den första "skräckscenen" visades sen stängde jag av, undrar varför?
 Waldo Trumbull
Riktigt snyggt och riktigt stämningsfullt. Kerr gör en strålande prestation vilket även barnen gör. Fotot och ljussättningen bygger effektivt upp en tät och klaustrofobisk känsla. Det här är mycket bra.
 KimEkberg
min upplevelse pendlar mellan lite besviken och mycket nöjd, men helhetsintrycket blir åt det senare hållet. mycket är mycket vackert, symbolisk freudiansk spökfilm med många dimensioner. kusligt näpna ungar och ett underbart score. första minuten är det tyvärr inget i den resterande filmen som går upp mot.
 Hypostas
Stämningsfull film, med en förtrollande vacker kinematografi. Handlingen kan tolkas på flera olika sätt.
 jennah
Jag fattar inte riktigt, men jag gillar det ändå!
 Sznax
Riktigt ruskig med en inledning som kan vara det mest stämningshöjande jag sett på länge. Kerr gör sin bästa rollprestation någonsin och backas upp av bra vuxna och riktigt fantastiska barn, som verkligen spelar sina roller perfekt. Fotot i filmen är helt makalöst, användningen av djupfokus och ljussättning är bland det bästa jag sett. Filmen är också väldigt skrämmande, men användningen är precis lagom. Lite abrupt slut men det ger extra mycket till filmen ändå. Och alla skräckfilmer borde vara filmade i CinemaScope. Betyg 7.7
 Tobias Rydén
Effektfull och riktigt kuslig! Men samtidigt är skådespeleriet teatraliskt och manuset alltför snällt mot fria tolkningar. En stark trea nonetheless.
 oapelmo
Snygg och välspelad. Skönt driv och dialog. Mångbottnad handling som öppnar för tolknign
 Spidde
Snygg och hyfsat effektiv gammal rysare med skön atmosfär rakt igenom.
 Mistlake
Inte det minsta skrämmande, men smart och i övrigt stämningsfull, för att inte tala om vacker. Kanske det bästa exemplet på "spökar det eller är hon bara bindgalen?"-subgenren.
 100tonvalspäck
Spännande och lämnar en att tolka själv, och det är inte någon brist på tolkningar direkt.
 JimCarrey
Ojoj vad stilbildande denna måste vara för modern skräckfilm. Lyckades verkligen med konststycket att hålla mig i osäkerhet om hur det egentligen låg till. Stort plus för (på sin tid säkert jätte)äckliga ungar, läskiga visor och speldosemusik. Vanligtvis funkar inte äldre skräckisar på mig eftersom filmmediets omedelbarhet är extra viktig för skrämsel men tydligen funkar det lite grann i alla fall med lite psykologiska skräckisar av den här typen. Den bästa skräckisen jag sett från innan 1990 tror jag. 3-
 karlmats
Mycket stämningsfull gammal sak det här. Att komma till ett hus med två små aristokratiska småglin som pratar som Pip i South Park kan ju skrämma slag på den bäste och jag gillar hur man som tittare hela tiden får känna sig ganska obekväm över hur saker och ting egentligen ligger till. Psykologisk skräck är som vanligt den bästa sorten, det behövs inga skrämseleffekter för att inducera kalla kårar vilket Clayton skickligt demonstrerar. Mycket bra insatser från alla inblandade också. Bland det bättre jag sett från 60-talet, men då är jag inte direkt bortskämd med bra grejer därifrån. Som tur är har jag redan kommit fram till 50-talet på Åsa-Nisse-filmerna, snart blir det kullerbyttor i Kapernums rosengårdar ännu en gång, får se hur bra Clayton står sig då?
 jingoo
Väldigt snyggt svartvitt foto och scenografi, med mysrysig stämning och mystisk handling. Skrämmande blir den aldrig, men man myser som sagt.
Aningen för snäll för att uppnå fullgod stämning, men funkar ändå ganska bra. Svag trea. (7-/15)
 AlbertSpica
Avkopplande och stämningsfull.
 Gumsamumsa
Håller inte i nutid.
 Podpolkovnik
En spännande kreation med en tät atmosfär och ett bra kameraarbete. Olustig stämning som växer med filmens gång.
 johnnie_cino
En stämningsfull psykologisk rysare med skickliga barnskådespelare och lika utmärkta Deborah Kerr i sitt esse som överspänd guvernant. Fotot och filmvinklarna bidrog till mycket av den kusliga atmosfären. Jag glömmer aldrig filmens klimax vid visningen på Cinemateket i Stockholm för över 20 år sen som var en av det skrämmande jag hade hittills sett i filmväg och som även i den sekvensen var så skickligt och snyggt filmat. En riktig, men tyvärr rätt så bortglömd, klassiker.
 Jämte
Riktigt bra. Lyckas vara kuslig, intressant och faktisk lite skrämmande mot slutet. Deborah Kerr är bra och barnskådespelarna är hyfsat bra dem med. Bra foto också, vilket uppskattas. En stark trea. 3.5/5
 Engravadlax
Känns lite väl Disney, och barnskådespelarna är tidsenligt värdelösa. Eller ja, ingen av de vuxna imponerar heller direkt.
 BrutusBeefcake
Ruggigt kuslig emellanåt. Den ärkebrittiska dialogen sitter verkligen som en smäck och fotot gör sitt för att behålla stämningen. Ser tydligt hur denna har inspirerat The Others, denna är dock ett par snäpp bättre. Det enda som hackar lite är soundtracket, men det går att koppla bort ganska lätt. (10-/15)
 Rehn108
Mysig. Men den överskuggas definitivt av The Haunting som kom två år senare, om vi ska snacka hemsökt hus-filmer.
 Off The Ground
Jag var egentligen alldeles för trött när jag såg den här. Det kan ha varit därför jag mest tyckte att ungarna var irriterande. Svag trea.
 Pingstpastorn
Den här filmen är tråkig.
 stgurgel
Otäcka barn i mysig spökhistoria
Mycket stämningsfull med fantastiska barnskådisar som lyckas vara både supercharmiga och creepy samtidigt. Fyran är inte helt klockren men filmen är snyggt berättad och jag känner mig engagerad och får en del kalla kårar. Det är aldrig så att filmen känns läskig eller så men stämningen och skådespeleriet inte bara från barnen utan även huvudrollen och bikaraktärer håller filmen väldigt levande. Riktigt bra!
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Marshall (info) 06:58 24/4 (5)
Kursk (info) 04:39 24/4 (7)
Triple Frontier (info) 03:48 24/4 (11)
Glass (info) 03:45 24/4 (22)
Johnny English Strikes Again (info) 03:44 24/4 (16)
Hard Candy (info) 02:49 24/4 (532)
Alien Warfare  (info) 01:28 24/4 (1)
Lifepod (info) 00:59 24/4 (10)
Slithis (info) 00:50 24/4 (1)
U.S. Marshals (info) 00:47 24/4 (177)
Katie Says Goodbye (info) 00:11 24/4 (3)
Ocean's Eight (info) 23:47 23/4 (32)
Storstadens marodörer (info) 23:40 23/4 (3)
The Highwaymen (info) 23:31 23/4 (7)
Min mans hemliga dubbelliv (info) 23:28 23/4 (6)
Thelma (info) 23:11 23/4 (19)
Konspirationen (info) 23:07 23/4 (79)
Den vackre Antonio (info) 22:50 23/4 (1)
Den skyldige (info) 22:18 23/4 (11)
Inherent Vice (info) 22:12 23/4 (98)
Priest (info) 22:05 23/4 (185)
Someone Great (info) 21:45 23/4 (1)
Två dagar, en natt (info) 20:30 23/4 (50)
Jurtjyrkogården (info) 20:00 23/4 (10)
Grace of Monaco (info) 19:49 23/4 (33)
Message from the King (info) 18:46 23/4 (8)
Kyss henne! (info) 17:18 23/4 (9)
Game of Death II (info) 16:58 23/4 (43)
The Perfect Date (info) 15:51 23/4 (1)
Dumpad (info) 15:50 23/4 (372)
The Tower (info) 15:48 23/4 (12)
Uppenbarelsen (info) 15:34 23/4 (2)
Holy Smoke (info) 15:27 23/4 (83)
Operation Ragnarök (info) 13:14 23/4 (4)
Mother of Tears (info) 12:27 23/4 (52)
The Foreigner (info) 12:19 23/4 (21)
Night's Tightrope (info) 11:40 23/4 (1)
Hans hustrus brott (info) 11:02 23/4 (6)
Sameblod (info) 10:59 23/4 (56)
Nudisten (info) 10:58 23/4 (28)
Lords of Chaos (info) 10:58 23/4 (11)
Escape Room (info) 10:55 23/4 (9)
Shazam! (info) 10:54 23/4 (9)
Helan & Halvan (info) 10:45 23/4 (12)
Unicorn Store (info) 10:41 23/4 (2)
The Secret Lives of Dentists (info) 10:39 23/4 (23)
Sången om vägen (info) 09:19 23/4 (44)
(500) Days of Summer (info) 03:08 23/4 (420)
Lída Baarová (info) 01:12 23/4 (3)
Alpha (info) 00:02 23/4 (8)