mrmarcus
peplum när den är som bäst!
 Ex
Riktigt jävla häftig! Mmm, många fina barndomsminnen!
 no3
en klassiker, älskade den här när jag var liten, kanske inte lika bra idag men fortfarande en stark 3a..
 vulkan
meningslös fakta: filmen startade upp som en anledning för att ha med en fight-scen med skelett
 olfa
en av världens bästa filmer. har dock tappat bort mitt gamla härliga videoband ifrån barndomen med filmen..suck.
 apelsin
såg den tiotals gånger när jag var liten,åh vad jag gillade den!
 Zouzy
Japp såg den också massa när ja va liten, va såå rädd för Thales och skeletten! Älskar den!
 MrTroja
en riktig klassiker. håller mer än väl måttet än i dag..
 varulf
det blir en mycket stark trea pga den höga mys-faktorn och, givetvis; de fäktande skeletten.
 plysch
Här har vi banbrytande specialeffekter som idag känns lite gamla. Det kan dock vara lite kul att jämföra dem med scenerna i första terminator där stålskelettet vandrar runt. inte mycket skillnad direkt och då är det ändå närmare 30 år mellan filmerna. Tim Burton Hyllar mannen bakom specialeffekterna Ray Harryhausen(?) i Corpse Bride genom att låta ett pianomärke bära hans namn.
 AdamWest
outhärdligt långtråkig.
 Neala
Charmig på sitt sätt men rätt så långtråkig
 Fronkonsteen
Småseg film, räddas av Harryhausens hantverk.
 monsterpop
den har hemsökt mig sedan barnsben. en hjältesaga & harryhausen är hjälten!
 mystepho
Harryhausen är en av anledningarna till det höga betyget...
 lillashum
heja Harryhausen!
 Ryujin
En sann klassiker.
 servadac
Ingen story att prata om (filmen liksom bara tar slut efter ett tag till exempel), men känslan i Harryhausens specialeffekter är utan motstycke, dagens datoranimeringar kommer inte ens i närheten.
 Soul_Assassin
Älskade den första gången jag såg den! Men har inte sett den på 10 år minst! =( Hoppas dom gör en ny version! Å då snackar jag itne om den sugiga serien från 2000 me Jason London!
 federico033
ok, filmen är inte mkt att snacka om men Harryhousens specialeffekter gör att filmen förtjänar en mkt stark fyra
 Ernst Blofeld
Hermes spelas av Michael "Lord Melbury" Gwynn!
 Tolkana
Tyckte den var skön, älskar specialeffekterna
 Galaxina
Inga CGI-effekter i världen klår Ray Harryhausens skeletor-armé. Stop motion FTW!
 Barbamuffin
M a t i n é!
 Ramza
fan vad jag älskade den här som barn!
 Korunerisu
Charmig och för sin tid väldigt snygg. Men jag ville ha mer monster >.<
 kungkalas
Animationerna är helt fantastiska, men som helhet landar nog filmen på en... stark trea. Fascinerande äventyr, men med en del brister, t.ex. den stelbenta dialogen.
 Kvalsternackan
Skön äventyrsrulle, med grym Stop Motion, men betyget sjunker av handlingen och dess framförande.
 Quantum
Ray Harryhausen är en animatör och visionär utan dess like
 kulturkorv
snygg film! den borde vara spännande, för det händer ju saker hela tiden.. men jag låg och gäspade hela filmen.
 jeremy_jones
Inte lika mäktig som när man såg den som 7-åring. Men visst, helt okej är den. Harryhausen rules.
 haajen
Detta är ju filmhistoria eller rättare sagt effekthistoria, trots att Harryhausens effekter är minsta sagt daterade så bibehåller de sin charm o slutstriden är klart häftig. Filmen som helhet är ett helt okej äventyr men jag har svårt att engagera mig till fullo. Kul att ha sett den iaf!
 Grillo
Då har man äntligen sett den här klassikern. Något episk och skönt att slippa cgi för en gångs skull, men historien är ju vad den är och filmmässigt blir den inte mer än 3 oavsett hur klassisk och banbrytande den är/var.
 produr
Jag tyckte om den när jag var liten men magin är vä inte riktigt kvar nu men det är ju en klassiker och den klassiska scenen med skeletten är ju bara det värd en titt
 sparriskrigarn
Fantastisk och episk saga med banbrytande effekter! Förstår inte alla svala omdömen, det här är ett mästerverk.
 AnecdotistOwl
Nära femman. Ett storslaget och underbart äventyr med slående effekter som jag inte alls tycker är utdaterade. Stopmotion > CGI anyday. Härligt att de hinner att packa in så mycket i en relativt kort speltid.
 skaraborg76
Effekterna har väl inte ståt sig så bra. Men det är en ganska bra matinefilm ännu. Tyvärr så är Medeas roll för liten. I sagorna är hon mer förekommande. Striden med skuellt i slutet är fortfarande bra.
 Robkiller
svårt att betygsätta en så här pass gammal film. Kanske var bra för sin tid... och det är ett magnifikt äventyr... men idag känns den mest löjlig... helt klart sevärd om du gillar berättelsen
 Greggor
Trevlig film, underbar slutstrid. Mycket bra stopmotion effekter.
 gre
Fantastiska effekter av Ray Harryhausen men inte mer än så...............
 Dutch
Härligt och sagolikt.
 dudson
Skeletten rockade kommer jag ihåg när jag senast såg den för ca..22år sedan. dax för en omtitt"
Inte särskilt storslaget, men fräck stop motion. Dessvärre hopplöst förlegat. (5+/15)
Ända sedan jag föddes har denna film funnits hemma hos mina föräldrar och jag såg säkert på den minst en gång i veckan när jag var liten. Jag kan med säkerhet säga att jag inte har sett en film lika många gånger som denna. När jag ser den idag förstår jag varför för det är ett härligt äventyr med massa sköna monster, levande skelett och hjältar. 3+
 Hejochhå
Underbar matinéfilm med verkligen bra effekter för sin tid! Mycket underhållande.
 DrJW
Handlingen var verkligen bra, men de är synd att dem hoppade en del i berättande och inte tog sin tid. De hade inte behövt va slött, den kunde ha berättats i en viss fart. Höjdpunkten är ju stop motion-effekterna av Ray Harryhausen.
 martin eden
[rek. 3] En riktig myspysrulle! Många fina scener med fantastisk stop motion. Detta är en riktig stop motion klassiker som är välförtjänt av sitt rykte. Det är inte bara själva stop motion effekterna i sig utan även Harryhausens design på varelserna. Även scenografin är härlig. Det negativa är att jag tycker att, även om filmen klart är strukturerad kring Harryhausens animationer, så är manusets länkande avsnitt mellan dessa ganska svaga. Karaktärerna utvecklas minimalt och filmen består i regel av ett gäng episoder av Harryhausens animationer. Även om detta är fallet i flera av hans filmer tycker jag att man i andra fall fokuserar bättre på att länka handlingen och utveckla karaktärerna Detta sagt så är det fortfarande en riktigt njutbar och härlig äventyrsfilm. Bra!!, 3+
 Solidus
Fin äventyrsfilm med modiga hjältar ska ta sig an olika monster. Fokuset är på specialeffekterna och allt annat kommer i andra hand. För mig gör det ingenting, då effekterna, då menar jag stop-motion scenerna, är imponerande välgjorda. Harryhausen gav sina monster små detaljer som ger dem mer liv, och inget monster är det andra lik. Striden mot skeletten är ett tekniskt mästerverk och jag svettas när man tänker på det hårda arbete som måste ligga bakom den scenen från en tid då det inte fanns dator och redigeringsprogram. Filmen i sig är på en 3:a, men mästare Harryhausens animationer tar filmen ytterligare en nivå.
Så klassiskt som ett fantasyäventyr kan vara. Svettiga män kämpar mot utmärkta stopmotion-effekter i allehanda fräcka miljöer. Töntfaktorn finns såklart där hela tiden, men detta är så charmigt att det är omöjligt att inte le sig igenom hela filmen. Effekterna var nog rätt otroliga för sin tid.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Alita: Battle Angel (info) 09:14 16/2 (7)
Desert Saints (info) 08:44 16/2 (15)
Blodigt allvar (info) 08:41 16/2 (6)
Remains to Be Seen (info) 08:32 16/2 (1)
Den osynlige gästen (info) 01:42 16/2 (12)
Min bäste väns bröllop (info) 01:15 16/2 (285)
Bad Times at the El Royale (info) 01:05 16/2 (16)
The Little Stranger (info) 23:59 15/2 (4)
Polar (info) 23:57 15/2 (17)
Bird Box (info) 23:55 15/2 (47)
IO (info) 23:50 15/2 (10)
The Finest Hours (info) 23:50 15/2 (23)
Hellraiser: Judgment (info) 23:46 15/2 (5)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 23:46 15/2 (21)
Overlord (info) 23:41 15/2 (13)
Dogman (info) 23:20 15/2 (2)
Det finns inga gränser (info) 22:58 15/2 (2)
Cold War (info) 20:03 15/2 (12)
The Man Who Killed Hitler and Then The Bigfoot (info) 19:03 15/2 (4)
A Family (info) 18:34 15/2 (3)
Shanghai (info) 17:34 15/2 (44)
Air Strike (info) 16:25 15/2 (4)
Aquaman (info) 14:03 15/2 (24)
The Trader (info) 13:51 15/2 (3)
Leap Year (info) 13:28 15/2 (1)
The Limehouse Golem (info) 11:59 15/2 (10)
Neds (info) 11:57 15/2 (15)
Medan du sov (info) 11:32 15/2 (199)
Mercuriales  (info) 11:17 15/2 (1)
Livet blomstrar (info) 10:31 15/2 (1)
Mondo cane 2 (info) 06:23 15/2 (11)
My Happy Family (info) 05:38 15/2 (3)
Police Story (info) 05:24 15/2 (71)
Ondskans mirakel (info) 03:43 15/2 (23)
Hindenburg (info) 03:11 15/2 (5)
Madame (info) 00:29 15/2 (3)
The Future Of Pinball (info) 23:26 14/2 (6)
Baby Driver (info) 23:16 14/2 (73)
Din för i kväll (info) 23:10 14/2 (19)
Ciao Bella (info) 22:37 14/2 (155)
Morden i Sandhamn - I de lugnaste vatten (info) 22:19 14/2 (9)
Fyre: The Greatest Party That Never Happened (info) 21:46 14/2 (9)
Rampant (info) 21:32 14/2 (1)
Sleeping with Other People (info) 21:20 14/2 (12)
Den of Thieves (info) 21:04 14/2 (22)
Happy Death Day 2U (info) 20:41 14/2 (1)
Alla presidentens män (info) 20:23 14/2 (168)
The Salesman (info) 20:20 14/2 (24)
Soldier (info) 20:18 14/2 (157)
Tales from the Hood 2 (info) 19:42 14/2 (2)