Tobias1984
En underbar film i samma stuk som JFK. Oliver Stone är väldigt bra på att berätta en historia, och den här filmen är drygt 3 timmar lång utan att någonsin förlora berättarglöden. Filmen målar upp en komplex bild av Nixon, och jag tror personligen att det är en rättvis beskrivning av den här underskattade presidenten. Alla skådespelarna i filmen är välvalda, och Anthony Hopkins lyser som Richard Nixon. Snäppet sämre än JFK, men så var ju Wategate inte det samma som ett presidentmord heller.
 elmo
All right Oliver you have made your point....
 kurtz
Ok Stone movie.
 pumpan
Hopkins ÄR Nixon, minspelet och de typiska nixon-svettningarna är mästerliga!!!!!
 stjn01
Briljant berättad, briljant spelad!
 Betan_86
Riktigt bra film
 RFK
Jag som gillar presidenter, både på film och i verkligheten speciellt USAs tycker den här filmen är ovanligt bra. Jag diggar Hopkins, bättre än När lammen tystnar.
 hardcore
Bra film med en riktigt bra skådespeleri. Jag tycker Athony Hopkins spelar bättre här än va han gjorde i när lammen tystnar där han fick oscars.
 Riff Randell
En bra och fängslande film.
 mr white
lysande porträtt av en fängslande person, kanske Stones bästa film. Mycket bra spel av Hopkins, Joan Allen, James Woods (som alltid) och, sist men inte minst, Paul Sorvino som skräckfiguren Dr Kissinger. Möjligen skulle filmen kunnat kortats något.
 dlu
Återblickarna är pinsamt uselt gjorda. Lång som ett monster. Finns det någon film som är värd tre timmar?
 khalil
hopkins e oslagbar
 JohannesT
hahahaha.. "finns det nån film som är värd 3 timmar" stukade jävel! :P
 Bomkia
Det finns två starka kort i den här filmen, de sista 30-40 minutrarna när skandaler verkligen börjar förstöra allt för Nixon, och Anthony Hopkins framträdande. Problemet dessförinnan är att detta är på tok för rörigt, och lite väl i längsta laget - jag hade klart tyckt att en mer dokumentär-artad rulle om hur det var i Vita Huset under Nixons presidentår hade varit en bättre film. Men nu gör inte jag filmer, så man tar vad man får. Jag föreslår att man tar en snabbkoll på tex wikipedia om Nixon och Watergate - annars kan det fan bli mer rörigt än det redan är.
 Endymion
Ruggigt nära en 4:a.
 todape
Jag stod i valet mellan en trea och fyra i betyg. Men det är i mina ögon rätt svårt att klanka ner på denna filmatisering av Oliver Stone. Denne man som levererat flera utmärkta filmer genom åren med sin politiska stämpel. Visst kändes tre timmar på förhand rätt svårt att smälta, men jag tycker ändå att Stone lyckas hålla tempot på en tillfredställande nivå. Manuset är välskrivet och skådespelet är överlag lysande, för att inte tala om Sir Anthony Hopkins som i vanlig ordning briljerar.
 Salot Sar
Förskönande bild av en krigsförbrytare och massmördare. Axelryckning.
Skådespelarpornografi från början till slut, i denna i övrigt alldeles för pretentiösa och bitvis riktigt tråkiga film. Att den inte sopade hem tio oscars är ett mysterium, men kanske handlar det om politik – vad vet jag? Skådespelet är i vilket fall som helst av absolut yppersta klass. Jag har aldrig tidigare sett så bra skådespel från så många skådespelare i en och samma amerikanska film, och Hopkins överträffar sitt fantastiska själv med råge.
 Ola_Schubert
En mycket intressant film. Hade den varit nedklippt till två timmar och man ändå fått med det mest det viktigaste så hade det blivit en fyra i betyg, nu blev det istället en stark trea.
 Nocturnalraven
Det första som liksom ställde mig var Hopkins som Nixon, men som vanligt så fullföljer denna makalösa skådespelare sitt arbete och gör en enastående prestation. MEN, frågan som följde var: Vem vill se en film om Nixon? Jo, Amerikanare. För en som inte har så mycket för den uttjatade amerikanska historien, så är denna film ännu en onödig historisk skildring. Men på grund av Hopkins insats och den välgjorda filmen så går den från en tråkig 1:a upp till en stark 3:a.
 blue velvet
En formidabel Anthony hopkins. Tyvär så kändes det lite långdraget i vissa partier. En intressant persson måste man berätta om på ett intressant sätt. Stundals så blir det lyckat, stundatals känns det lite segt och långtåkigt.
 Ersk
Storslagen, suggestiv, fantastisk
 Tobias Rydén
Anthony Hopkins är inte alls trovärdig som Nixon tyvärr, och förresten är det hela mest blaskigt och påhittat Oliver Stone-trams.
 Cobain
Filmen är svag och Oliver Stones mjuff stör rejält emellanåt. Dock är Anthony Hopkins så fruktansvärt enastående att jag är mållös. ENBART detta gör att filmen går från en svag 2:a till en hyfsat stabil 3:a i protokollet.
 Hedning
Riktigt intressant, kul att höra alla berömda Nixoncitat.
 Endymion
Höjer till en fyra nu. Fantastisk film!!
 jonbo
Anthony Hopkins är fenomenal.
 jichaelmackson
Watergate skandalen å nixons liv å grejjer.. det är fotot av richardson som får mej jubla...
 chris_lambert_
Oliver Stone försöker göra en ny JFK om nixon, och misslyckas delvis. Storyn är svårare att berätta och det blir stundtals riktigt tråkigt. Vore det inte för den stora ensamblen med namnkunniga skådisar så skulle filmen få en tvåa. Nu får den en svag trea.
 ZimpZ
Otroligt bra tyckte jag :)
 Rasmusmatte
Det finns inte en film som Anthony Hopkins gjort som är dålig. Mästerligt skådespel.
 Film Guden
Intressant porträtt om en av USAs mest kontroversiella Presidenter. Är ingen expert på Nixon, men jag fick här bilden av en väldigt förvirrad President.
 magnus 500
Riktigt bra skådespeleri och intressant berättelse om en intressant person. Slår JFK med hästlängder och även om den är lång så kändes det ej tråkigt
 Harkaiden
Den börjar ju så bra, men faller efter ett tag och blir dessvärre för lång och halvtrist.
 83-Echoes
Ivanliga fall gillar jag sånahära filmer men den här käns för seg, dok så är Hopkins perfäkt som Nixon.
 Astrojacob
Egentligen på tok för lång, men underligt nog intensiv och detaljerad på ett både avslöjande och naket sätt, vilket håller intresset vid liv filmen igenom. Proppad med både kända o skickliga skådespelare med Hopkins i absolut toppform. Fick en välförtjänt Oscarsnominering men vann inte, det gjorde alkisen Cage i Leaving Las Vegas. Då jag älskar både politik o historia var detta en riktig godbit där jag bara njöt av Hopkins o scenariots utveckling och måste sätta en Fyra för Oliver Stones skicklighet som regissör.
 DrJW
Anthony Hopkins är en bra skådespelare, men han kändes rätt fel i titelrollen. Nixon var en anning längre, här var Hopkins kort. Han hade inte Nixon´s accent heller, och man kunde höra lite av Hopkins´s brittiska accent. Av alla som var påtänkta i rollen så tror jag nog att Jack Nicholson hade passat bättre, tror t.o.m att han hade varit mer trovärdig i den rollen än som Jimmy Hoffa. Men Hopkins gjorde ändå ett bra jobb, missförstå mig inte.
 Jämte
Väldig bra film. Väldig bra, rekommenderas starkt.
 precineadd
underhållande på ett absurt sätt
 booby
Om man känner sig för politik så är tre timmar rätt mycket att ta in. Jag har inte så stor koll kring bakgrunden för filmen och det är rätt svårt att följa med i alla namnen. Hopkins är rätt mysig som president men jag snärjs inte av filmens försök till att engagera mig i dess spänning.
 Edenbelow
Egentligen för lång men Hopkins lyckades hålla mitt intresse uppe hela filmen igenom. Vilken fenomenal skådespelare.
 Baad3r
En alldeles för lång film där Stone tagit sig många historiska och filmiska friheter. Speglar nog mer hur Stone ser på historien än hur det faktiskt var fast det är ju väldigt intressant det också. En kul detalj är att formspråket så starkt känns igen ifrån Natural Born Killers.
 Gigi1943
Lite lång men annars helt okej.
 Ful_fisk
Oliver Stone återvänder till JFK-stuket med liknande foto (Robert Richardson igen) och liknande musik (John Williams). Han har även här anlitat en fantastisk skådespelaruppsättning med den makalös Anthony Hopkins i centrum. Själva filmen, däremot, vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. Många bitar av storyn, framför allt snacket kring Watergate, ges väldigt lite förklaring. Det känns som att man bara kastas in i allting utan att man riktigt vet vad som har hänt och vilka alla dessa namn innebär. Rörigt. Jag sätter en trea, och tänker att jag nog ska de den igen någon gång när jag inte är sjuk.
 Raimo_1985
Anthony Hopkins gör en enastående rollprestation, jag tänker aldrig att där är Anthony Hopkins utan där är Richard Nixon. Sjukt bra. Han som spelar (vem?) Henry Kissinger gör det också överjävligt bra. Jag är så imponerad. Sågspånsrösten och allt därtill. I övrigt blir det aldrig långtråkigt och denna tredje Nixon-filmen jag ser gör mig ännu mer övertygad om denna presidents kluvenhet inför sin uppgift. Det känns som att han bar mycket mörker inom sig och att det var ganska långt mellan människan Nixon och presidenten Nixon. Ett ständigt skådespel. Jag har hört att Oliver Stone fått kritik för att han skarvat en del och lagt till fiktiva händelser och man kan ju gissa vilka de är. Detta förstör dock inte filmen utan gör den än mer episk. "JR" som oerhört obehaglig höger-fascist-texas-oljegubbe briljerar också. Ett extra plus för alla dokumentära bilder och inslag. Över förväntan.
 mammene
Ända sedan jag såg "Maktens män" så har jag blivit nyfiken på den tiden och amerikas historia. Här får man en inblick i det politiska spelet och en bild av personen Nixon med många växlingar. Det var många personer och ämnen att hålla reda på och det gick lite fort, men när man väl var inne i filmen så var det mycket intressant att följa turerna. Som alltid så är Anthony Hopkins suverän i sin rolltolkning
 Sture Stenhög
En föredömlig biografi-film som lyckas undvika de flesta utav genrens fallgropar. Mycket kan man nog tacka den långa speltiden för detta, här finns helt enkelt tillräckligt med tid till att utveckla den person och de händelser man skildrar. Berättandet blir aldrig så där hackigt som det gärna blir i andra filmer när allt viktigt ska klämmas in på en begränsad speltid. Ett väldigt bra upplägg bidrar också till detta, istället för att berätta allt i stel kronologisk ordning så fokuserar man på den intressantaste perioden av Nixons liv och kompletterar detta med relevanta flashbacks. Det personporträtt som målas upp är dessutom väldigt balanserat, Stone försöker inte dölja vad han tycker om en del av Nixons politiska gärningar, men här finns plats för både brister och förtjänster, och Stone visar upp förvånansvärt mycket sympati för människan Nixon. Gisslet med sådana här filmer ligger dock alltid i avvägningen mellan spekulation och fakta, det är i frågor kring detta som jag vacklar lite med betyget, men det här är en intressant tolkning av Nixon, och man fyller ut faktahålen med spekulation på ett sätt som i just det här specifika fallet fungerar bra. Det blir därför en fyra
 martin eden
*HÖJER FRÅN 3 TILL 4* Min inställning till denna film har tidigare varit ganska ljummen, men vid omtitt är det ett exempel på storartad amerikansk epik. Hopkins imponerar i titelrollen och rollistan är överlag imponerande, men Paul Sorvino som Kissinger sticker ut lite extra. Det är mitt intryck att filmen är en slags CITIZEN KANE med en verklig historisk person och jag tror att Stone faktiskt haft den som formell förlaga. Den "humanisering" av Nixon som filmen företar är nödvändig för att man ska orka med skildringen av en av de mest avskydda och otäcka presidenter någonsin. Mycket bra!!! 4.
 Solidus
Stjärnspäckad biografi om med en suverän Anthony Hopkins i titelrollen. Han har väldigt lite make-up, men lyckas tack vare sitt kroppsspråk fånga Nixons karaktär. Stone som är känd att kritisera brister i amerikanska systemet delar ut smällar mot dåvarande presidenten, men samtidigt är vågar han titta på vem Nixon egentligen var som person. Man kan fundera över varför NIXON är inte utgiven på Blu-ray samt att DVD-filmen har utgått, för detta är en intressant och givande (och skrämmande) historialektion samt en fristående fortsättning till JFK. Mycket sevärd!
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Rom – öppen stad (info) 15:36 22/8 (94)
Darjeeling Limited (info) 14:52 22/8 (574)
The Lucky One (info) 13:11 22/8 (71)
Upgrade (info) 12:58 22/8 (23)
Ruin Me (info) 12:26 22/8 (1)
Jurtjyrkogården (info) 11:04 22/8 (22)
Alita: Battle Angel (info) 08:52 22/8 (32)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 08:47 22/8 (19)
Sista natten med gänget (info) 08:14 22/8 (224)
Max Manus (info) 08:04 22/8 (130)
Godzilla vs. Mechagodzilla II (info) 06:58 22/8 (13)
Den skyldige (info) 06:31 22/8 (16)
Dead Night (info) 05:33 22/8 (2)
The Harder They Come (info) 04:44 22/8 (43)
Eros (info) 03:31 22/8 (14)
Scary Stories to Tell in the Dark (info) 23:39 21/8 (4)
Batman och Robin (info) 23:32 21/8 (493)
London Has Fallen (info) 22:54 21/8 (65)
Den siste mohikanen (info) 22:42 21/8 (281)
Brightburn (info) 21:30 21/8 (11)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 20:45 21/8 (16)
The Warriors - Krigarna (info) 19:39 21/8 (374)
Flykten från DDR (info) 17:54 21/8 (4)
Kick-Ass (info) 16:31 21/8 (678)
BlacKkKlansman (info) 16:30 21/8 (44)
Chernobyl (info) 16:26 21/8 (11)
The Nest (info) 15:03 21/8 (7)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 14:45 21/8 (64)
Polisskolan (info) 14:13 21/8 (272)
How It Ends (info) 13:42 21/8 (26)
En kvinna bland män (info) 12:45 21/8 (4)
Den grymma leken (info) 12:30 21/8 (34)
Rallybrudar (info) 12:06 21/8 (134)
Shaft (info) 11:31 21/8 (4)
...Och sen var ingen kvar (info) 11:28 21/8 (30)
Vicky Donor (info) 11:24 21/8 (1)
Namibia: The Struggle for Liberation (info) 10:51 21/8 (1)
Ficktjuven (info) 10:44 21/8 (77)
Hearts Beat Loud (info) 10:06 21/8 (6)
The Mustang (info) 09:34 21/8 (1)
Den tunna röda linjen (info) 09:10 21/8 (656)
Us (info) 08:14 21/8 (23)
Mom & Dad (info) 05:43 21/8 (13)
Trapped by Television (info) 02:28 21/8 (1)
Annabelle Comes Home (info) 00:36 21/8 (4)
Hard Ticket to Hawaii (info) 21:59 20/8 (28)
Rubber's Lover (info) 21:52 20/8 (13)
Doom Asylum (info) 21:44 20/8 (3)
Parasite (info) 21:36 20/8 (3)
Barabbas (info) 21:27 20/8 (2)