a9davhar
Mycket sevärd! Man kastas mellan verklighet och vanföreställning på ett snyggt sätt.
 cookiebee
velade in i det sista mellan fyra och femma och valde först en fyra, men när jag skrev av den att det är inte mer än rätt att den får en femma. den är så underbar. se den. Russel Crowe gör en fantastisk insats med rollen, in i minsta detalj. Och Paul Bettany lyckas även han fantastiskt, som alltid. Filmen tar tag i hjärtat på många sätt, och har sin stunder då de tar får in humor som gör att man får skratta. jag älskar det. Och finare kärlek är nog svårt att hitta. Se den. skådespelarna är bra, historien är bra och hela filmskapandet är bra.
 ScArRrFaCe
Riktigt, riktigt bra spelat av Russell Crowe. Mycket bra film i övrigt också.
 Grillo
Väldigt bra och rörande, och jag tänkte först sätta en femma. Men sen läste jag på historien lite, och såg att filmen är lite väl hollywoodifierad. Bland annat vad gäller historien med frun - de skilde sig på 60-talet och gifte om sig först 2001. När man tar sig så här mycket friheter om vad som i grunden gör filmen vacker, gör det mig lite irriterad och får mig att sänka betyget till en fyra. En film som inte varit baserad på verkliga händelser, hade fått full pott.
 suspicious
Det här var en av de mest berörande filmer jag sett. Jag ger inte ofta femmor, men den här måste ha en.
 metz
Sjukt överskattad. Russel spelar bra men det är allt.
 Individia
Mycket bra film, dock brister den i trovärdighet på vissa ställen (de är också de ställen där verkligheten ersattes av manusförfattare) vilket drar ner betygen. Skönt att få se ett nyanserat porträtt av en person med denna sjukdom.
 rikirock
En solklar 5:a, där Crowe och Connelly är lysande och helt perfekta. Ron Howard har lyckats gjort en film om sorg, kärlek, drama och glädje. Ett mästerverk.
 Qhunden
Aningen långsam i början men växer mot slutet till en riktigt gripande berättelse. Tyvärr känns det ändå som att man kunde gjort lite mer, för jag uppfattade det aldrig som riktigt dramatiskt och det tror jag det annars fanns potential för. Filmen liksom tuffade på halvfart och även om allt känns väldigt välgjort, speciellt Crowes rollprestation som är riktigt bra, blev jag aldrig riktigt tagen.
 Rock Snack
Jag har alltid stått fast vid att den här filmen är ett mästerverk, men den blir av någon anledning sämre för varje gång jag ser den. Russell Crowe är dock perfekt i sin roll, han brukar ju spela samma roll i alla filmer, men här passar det med karaktären. Efter att ha sett den fem gånger och hållit fast i 5:an så sänker jag nu till en 4:a, för den imponerar inte alls på mig längre.
 Anvurang
En typisk oscar-film som bör uppskattas av de flesta
 sannakj
Jäkligt bra film!!!!
 Användarnamn23
Stark fyra. En av de bästa vändningarna jag någonsin sett i film.
 spiel mit mir
Vacker med fantastiskt skådespeleri. Paul Bettany är grym i en av sina genombrottsroller!
 Granit13
En film man gick och tänkte på i månader efteråt,som griper tag i en rejält.Russell Crowe blev en av min favorit skådisar efter den här filmen och jag skulle se allt med honom.
 muschii
Rörande film, men kan inte få ett av de högre betygen när man tagit sig friheten att avvika från den riktiga historien för mycket.
 Ojhda
Filmen känns seg ibland, känns lite njaa. Väger upp till en fyra för att Crowe är helt makalös!
 Bandersnatch
Bara musiken är skäl nog att jag irriterar mig rejält på den här filmen. Lägg till alla små visuella effekter och kamerasnurr-klyschor och annan ost... Rätt spännande i övrigt och bra skådespeleri från Crowe.
 MiniMouse
Helt underbar film! Kan inte bli nog imponerad av Russell Crowes insats! Verkligen en skådespelare i en klass för sig!!
 Eurotrash
Om man skall dramatisera en persons liv, gör det åtminstone på ett trovärdigt vis. Nash är väl tillräckligt intressant som han är, utan allt sentimentalt dravel.
 filoh
Tårarna var nära under vissa delar av filmen. En film alla bör se!
 LordOlf
Mycket bra! Fin, vacker film man ska se med tjejen och inte nåt man bör öla med grabbarna till :)
 le monster
Om detta var fiktion, skulle det vara ett exempel på överlägset berättande, och det är verkligen gripande. Om du till fullo kan njuta av dess många styrkor beror på hur bekväm du är med att ett verkligt, torterat och slutligen tragiskt liv tvingas in i Hollywoods standardiserade tvångströja.
 ClintanTheKing
Svag 5:a. Mycket fin och samtidigt jobbig film att se. Crowe i sin hittills bästa roll i mina ögon.
 Death
Magiskt med den amerikanska varianten av familjen Bernadotte i slutet.
 Taandborste
Innehåller nästan allt jag älskar att se på film. Grymt jobbat, Howard!
 Berniey
Börjar lite trevande, men den blir bättre och bättre allt eftersom och den är på sina ställen obehagligt bra. Russell Crowe imponerar i sin roll liksom övriga skådespelare och det är tack vare det, det blev så pass bra som det blev, men filmen svajar på sina ställen. Sevärd.
 Jstar
alldeles för romantiserande och stereotypiserande bild av "det galna geniet" och billiga berättartekniska knep
 Taggen89
Läser och jobbar en del med människor som drabbas av psykoser och liknande, även om filmen handlade om schizofreni och paranoia. Som studerande tycker jag det var intressant att i filmen se de gamla behandlingsmetoder som skulle "hjälpa" John Nash i hans tillstånd idag ses som rent nonsens och av motsatt effekt (insulininsatserna). Jag tycker det var bra man fick se hur även hans familj drabbades och fick ta ansvar, och att filmen inte enbart handlade om John Nash och hans karriär!
 Tepesco
Även om vändningen i filmen är ganska så väntat så är den ändå extremt välgjord. Filmen är lite småseg i början och får inte därför högsta betyg. Men sen blir det bara bättre o bättre ju längre filmen går. Otroligt bra skådespel filmen igenom.
 karlmats
Vart ska vi börja här då? Russell Crowe får en massa beröm för det här men jag tycker han spelar över ganska rejält. Det manliga (förstås) geniet som övertrumfar sina konkurrenter och supportas av sitt kvinnliga kuttersmycke (givetvis hans elev i sann gubbsjuk anda) lyfts upp och bryts ner i detta amerikaniserade pekoral där alla tar sig själv på så stort allvar att det är ett under att inte tvn exploderade. Nog är det lite fascinerande och på ett sätt välgjord, men på ett annat plan är det lite för välgjort och det känns som en riktig industriprodukt i slutändan. En stark 2a är det, men det är ett långt fall ner från min ungdoms-5a.
 LacombeLucien
Mycket fint.
 Lotso
A Beautiful Mind minst sagt. En väldigt vacker film som berättar om en intressant och unik man där är bara ett lite pytte lite problem jag har som jag vet om att folk lär hata mig för. Jag kan bara inte klara av Russell Crowe i mina ögon gör han samma shtick som i alla hans andra filmer. Han skådespelar exakt likadant i vartenda film jag sett honom i jag ser inte karaktären jag ser Russell Crowe som försöker skådespela och i en vissa scener tycker jag han inte verkar skådespela alls och anser att han är så pass känd att han kanske kan ta ner på skådespelarinsatsen och bara gör lite vad han själv känner för. Jag vet om att jag är en av väldigt få som tycker detta men helt ärligt jag klarar bara inte av Rusell Crowe och denna filmen går desamma. Dock kan jag väll så alla kan minska ilskan säga att denna och L.A. Confidential är de bästa filmerna jag sett med Russell Crowe men det är ju inte för Crowe's skull utan för filmens skull. Filmen däremot är väldigt bra med en fantastisk handling och intressanta karaktärer. Jag vill inte gå in för djup för då spoilar jag filmen vilket jag absolut inte vill göra för detta är en sådan film du vill veta och ska veta så lite om innan du ser den och bli tagen av det hela. Där är även en twist halva filmen in som tog mig på bar gärning som jag verkligen inte förväntade mig och ju mindre du vet desto bättre. Så där har ni det en väldigt kort recension av den simpla anledningen jag ska inte och vill inte berätta för mycket då ni ska få se för er själva ni som inte sett den. Det är en väldigt bra film med intressanta karaktärer, bra skådespeleri (förutom Crowe), och en väldigt bra handling som inte var för svårt att förstå. Ännu en matematisk film där matematik görs intressant (andra var Pi). Hur kommer det sig att matematik är mer intressant på film än i verkligheten?
 emca
Började se denna film för några år sedan men såg aldrig klart av någon anledning. Så idag tittade jag på hela filmen för första gången. Kan konstatera att den är alldeles för lång! Välgjord och riktigt spännande till stor del. Men när jag tänker efter så bestod filmen till största delen av inledning samt avslutning. Jag är inte imponerad av Russels insats som skådespelare. Däremot var det en välgjord film. Men eftersom jag personligen inte är ett fan av långdragna,förgyllda,upphöjda slut så blir det en 3:a.
 tildiz6
Mästerverk
Inget som imponerar, i alla fall inte på mig. Ron Howard är en tråkig regissör. 2-
 chimandra
En helt fantastisk film där Russel Crowe är värd en oscar för sin roll som John Nach. Den här filmen har jag säkert sett minst 20 ggr och varje gång jag ser den blir jag lika berörd och fashinerad av historien skådespelarinsatserna. Det är helt klart en av de bästa filmer som gjorts att den sen är sann gör ju att man blir ännu mer berörd. Nu har jag sett filmen och jag grät som vanliigt så nu har jag rensat tårkanalerna för ett tag framåt. SE DEN
 obrig
Mycket bra film!
 Misslovemovie
Mycket bra!
 AlbinWesley
Klassiskt nyklassisk Hollywood-biografi. Det är väl vad man förväntar sig, på alla nivåer. Bra film som blir nånting extra under en period i mitten när vissa saker uppenbaras men det är ganska snabbt överstökat. Pompöst och känslosamt osv, men tror väl dock den överträffades av The Theory of Everything va?
 Sunken25
Fantastisk första gång upplevelse, stundtals ren magi. Finns luckor som tyvärr inte helt fylls och därför är det ingen fullpoängare. Men Russel Crowe gör John Nash med den äran, grym film. 9.3/10
 Guldbuddah
Vilket jävla skräp... hur seg som helst.
 Donedon
Bra film!
 wasteoftime
Crowe är verkligen lysande i rollen som John Nash. Han förtjänar alla superlativ han kan få för sin insats här. Filmen i övrigt, vacklar lite. Det är bra, absolut, frågan är, hur bra är det, egentligen? Jag har svårt att bestämma mig för om den faktiskt förtjänar en trea, och det brukar vara tecken nog på att den faktiskt inte gör det. Men det är baskimej inte långt bort. Jag önskar snarare att få sätta en trea, än att känna att filmen förtjänar det. Men att Russell Crowe förtjänar ett överbetyg, det är det ingen tvekan om!
Mästerverk! En av Howards bästa! Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt Crowe, och filmen är väldigt spännande och välgjord!
 Sarakin76
Ja disse Hollywood amerikanerne trenger tydelige ikke så mye før de begynner å kaste osacrs rund seg. Crowe(australiener) er riktig bra.
Nja, filmen är för lång och seg....
 RustyFilm
Såg nyss om den här filmen, det var 15 år sen sist (då på DVD nu på Blu-ray) Det här lär vara en ganska så tillrätta-lagd version av nobelpristagaren John Nashs livsöde och sjukdomsbild (paranoid schizofreni). Verklighetsbaserat. Med ett berättartekniskt intressant grepp låter regissör Ron Howard oss ta del av Johns syn på (o)verkligheten. Det hela är mycket välgjort och välspelat och gripande så det förslår
 fridenpaden
Tyckte att de spännande delarna var bättre än de tråkiga delarna.
 Pi-R
det ska erkännas att jag inte riktigt lyckas se den förmenta storheten i denna film. Det är dock inte dåligt, och såväl musik, samt Connelly och Crowe som paret Nash, är riktigt bra. Även scenerna kring filmens vändpunkt lyfter sif över Hollywoods standardutbud... Men... manuset släpar och är alltför utdraget, och storyn lyckas aldrig egentligen fånga mig... trots goda prestationer försvinner mycket av filmen i en gäspning, och när eftertexterna rullat klart så lämnar den mig främst med känslan av att vara en pliktskyldig film om än, med goda ansatser
« Föregående   |   1 ... 15 16 17
Senaste kommentarer
Marshall (info) 06:58 24/4 (5)
Kursk (info) 04:39 24/4 (7)
Triple Frontier (info) 03:48 24/4 (11)
Glass (info) 03:45 24/4 (22)
Johnny English Strikes Again (info) 03:44 24/4 (16)
Hard Candy (info) 02:49 24/4 (532)
Alien Warfare  (info) 01:28 24/4 (1)
Lifepod (info) 00:59 24/4 (10)
Slithis (info) 00:50 24/4 (1)
U.S. Marshals (info) 00:47 24/4 (177)
Katie Says Goodbye (info) 00:11 24/4 (3)
Ocean's Eight (info) 23:47 23/4 (32)
Storstadens marodörer (info) 23:40 23/4 (3)
The Highwaymen (info) 23:31 23/4 (7)
Min mans hemliga dubbelliv (info) 23:28 23/4 (6)
Thelma (info) 23:11 23/4 (19)
Konspirationen (info) 23:07 23/4 (79)
Den vackre Antonio (info) 22:50 23/4 (1)
Den skyldige (info) 22:18 23/4 (11)
Inherent Vice (info) 22:12 23/4 (98)
Priest (info) 22:05 23/4 (185)
Someone Great (info) 21:45 23/4 (1)
Två dagar, en natt (info) 20:30 23/4 (50)
Jurtjyrkogården (info) 20:00 23/4 (10)
Grace of Monaco (info) 19:49 23/4 (33)
Message from the King (info) 18:46 23/4 (8)
Kyss henne! (info) 17:18 23/4 (9)
Game of Death II (info) 16:58 23/4 (43)
The Perfect Date (info) 15:51 23/4 (1)
Dumpad (info) 15:50 23/4 (372)
The Tower (info) 15:48 23/4 (12)
Uppenbarelsen (info) 15:34 23/4 (2)
Holy Smoke (info) 15:27 23/4 (83)
Operation Ragnarök (info) 13:14 23/4 (4)
Mother of Tears (info) 12:27 23/4 (52)
The Foreigner (info) 12:19 23/4 (21)
Night's Tightrope (info) 11:40 23/4 (1)
Hans hustrus brott (info) 11:02 23/4 (6)
Sameblod (info) 10:59 23/4 (56)
Nudisten (info) 10:58 23/4 (28)
Lords of Chaos (info) 10:58 23/4 (11)
Escape Room (info) 10:55 23/4 (9)
Shazam! (info) 10:54 23/4 (9)
Helan & Halvan (info) 10:45 23/4 (12)
Unicorn Store (info) 10:41 23/4 (2)
The Secret Lives of Dentists (info) 10:39 23/4 (23)
Sången om vägen (info) 09:19 23/4 (44)
(500) Days of Summer (info) 03:08 23/4 (420)
Lída Baarová (info) 01:12 23/4 (3)
Alpha (info) 00:02 23/4 (8)