Bruno Ganz
Ja välspelad och bra berättad måste man säga att den är.
 klutz
jag sov ungefär 99% av filmen... om det inte vore lektion, skulle det ha blivit hela tiden
 jep
Lyckas undvika att bara filma en teaterpjäs utan lyckas verkligen använda filmmediet. En stor film.
 megafreak
Bra tillfälle att sitta och tänka på annat under tråkig skollektion.
 Poison
Visst, den var bra gjord och skådepslarna var bra, men tyvärr inget för mig.
 Unleashed747
Mycket bra. Musiken var verkligen en positiv överraskning!
 abnormal
Seg som fan.
 Maduson
Min mammas morbror är med! Woho status.
 Romane
till skillnad från pjäsen så tillkom här en rakt igenom ondskefull mamma, som var kvinnokämpe och helt omöjlig som karaktär. med tanke på det redan kvinnofientliga stoffet i pjäset så tyckte jag det var ett onödigt, överdrivet och faktiskt obehagligt inslag. fröken julie blev plötsligt förklarad i freudianska termer: formad av en ondskefull och dominanat mor. det som ändå faktiskt är intressant med fröken julie är jean, hur han är så belevad och älskvärd, men samtidigt hopplöst bunden till den undergivenhet som hans klass innebär. hur han sen är så rå, nästan som mot sin vilja. jag ser inte det här som en historia om omöjlig kärlek utan en kamp mellan könen och klasserna.
 Jexxie
Har alltid gillat Björk....men ja jag vet inte om jag ska sätta en 3 eller 4....
 Neva
Den får en femma, även om jag tycker att drömsekvenserna går för långt bort från pjäsen. Björk och Palme är lysande.
 Andrewa
Helt okej, en klassiker
 gnagerhojt
Fenomenal filmatisering av Fröken Julie.
 sveparn
Jag upplever att karaktärerna saknar mål med sina liv. Filmen domineras av meningslös dialog.
 henrik kraus
samtidigt som filmen försöker vara mer "filmisk" genom att t ex iscensätta personernas minnen i flashbacks, så har filmen en stark slagsida åt det teatrala; en fyra, dock
 japan89
kan inte bli mer
 Anna.H.
Nejnejnejnejnejnejnejnejnejnej
 emilstjernholm
Mycket sevärd. Både bra berättad och välspelad. Jag gillar inkorporeringen av det förflutna i form av flashbacks och anser att dom oftast är fullt naturliga och motiverade. Intressant ur många olika perspektiv.
 albinnn
Världsklass.
 sofie L
jättebra!
 KimEkberg
På vissa håll tidsenligt förlegad, men den underliggande stämningen och det ständigt överraskande bildberättandet räcker som anledning till fyran. Stilfullt och elegant, även om bristerna är påtagliga.
 Herr Arne
Blev besviken när jag såg om den. Bristerna är tydliga även om vissa tricks går hem.
 flugautanlunga
Fachinerande klippning mellan dåtid och nutid, vackra scenrum och miljöer. Strindbergs dramatik är ju minst sagt komplicerad, vilket på många ställen ger en lite överdriven känsla av skådespel. Annars, en suverän film!
 Tonti
Många fina kvaliteter, bland annat ett mycket vackert foto. Precis som tidigare komenterare tycker jag att det finns en del sämre inslag som känns ålderdomliga men det stör inte alltför mycket.
 Mareld
För att vara en teatral förnämlighetssåpa är det rätt charmerande. Ett plus för tillbakablickarna som var fina.
 kennert
En mycket bra inspelning,trots det åldersstigna temat.
 Chph
Aktuell story, men med överagerande skådespelare. Undrar om de visste om det begreppet då?
 DustDevil
Säkert skitbra om man levde på 50-talet men nu är det 2000-talet så det känns bara tråkigt.
 MetalJukebox
Enormt snyggt sammanfogning av olika tidsplan. Härligt teatralisk dialog, dock lite seg.
 #54
Strindbergs kvinnosyn var väl inte direkt toppen.
 Mrs Smiths
Vad vore livet utan omöjlig kärlek, ambivalenta människor och ångest?
 molis
Strindberg framställer kvinnan som en osjälvständig psykopat
 LinjeLusta
Bra filmatisering efter Strindbergs klassiska pjäs. Anita Björk är helt fantastisk som Julie!
 LisaEdvinsson
Vilken Hitchcock- feeling jag fick!
 Tobias Rydén
Snygga bildkompositioner och bra skådespeleri, Palme gör sitt bästa men är inte den idealiska Jean enligt mej. (Jag får dock aldrig se min drömcastning Jean Gabin i den rollen, tyvärr).
 labi
Svårt att göra Strindbergs täta pjäs rättvisa på film utan att det blir en aning urvattnat, men Anita Björk och inte minst Ulf Palme gör fantastiska rolltolkningar här. Märta Dorff gör dessutom en trovärdig Kristin.
 Astrojacob
Originell version med bra scenografi o helt ok skådisar. Kul att se en ung, anonym Max von Sydow i liten biroll och Margareha Krook svischa förbi. Helt ok Trea.
 Lilla prinsen
Börjar kanonbra men missbedömmer fortsättningsvis hela tiden tempot. Återblickarna saktar ner för mycket och andra delar drar på för snabbt. Kompositionerna är som sagt föredömliga men ibland lite överdrivna på ett sätt som jag uppskattat i Sjöberg-filmer förut men inte här. Bäst är då texten som dock tyvärr inte alltid kommer till sin rätt. Ulf Palme är bäst av skådespelarna tillsammans med Julies föräldrar (Henriksson som alltid varit bra i det jag sett honom, och hon som spelar mamman). Anita Björk övertygar dock inte riktigt.
 Sznax
Hård och spänningsfull Strindberg-filmatisering där både Björk och Palme briljerar i huvudrollerna. Spelet dem emellan är elektriskt och borde varit mer betonat. Tillbakablickarna tynger ner stora delar av filmen, även om de är väldigt bra så blir kontrasten lite för stor. Det klara fotot och de fina närbilderna ger en extra dimension till filmen. Betyg 7.3
 yrkeschaufföre
Nä-ä detta tilltalade mig inte alls,väldigt snygg men slö å tråkig. Tyvärr en svag tvåa.
 Pierre Lunaire
En av Strindbergs bästa pjäser som med Alf Sjöbergs handlag inte blir filmatiserad pjäs utan en riktig film. Det är starkt spelat men man kan möjligen reagera på att Sjöberg lite i onödan förstärker den kvinnofientliga sidan i pjäsen. Det finns det inget skäl till eftersom det är i spelet mellan Jean och Julie som både pjäs och film har sin styrka.
 apmannen
Det här var väl i runda slängar min 20e Julie, en mycket blygsam siffra i mina kretsar. Vet att det finns en inofficiell 100-klubb i Stockholm och dit har man ju en bit.
 Sture Stenhög
En sån där film som det är lite svårt att skriva en kommentar till, jag tycker ju att allt är bra, men inget är fantastiskt. Jag hade bara vag koll på historien sen tidigare (har sett 90-tals-filmen för ca 10 år sen), men det är ju bara att konstatera att den är intressant. Skådespelarna sköter sig också bra, midsommarkänslan finns där, och man lyckas undvika att det blir för teatraliskt. Stabil trea
 Gigi1943
Har alltid älskat Anita Björk, det är också hon som höjer hela filmen. Inget fel i nånting egentligen, bra foto, bra regi, snygg miljö, alltigenom intressant och nostalgiskt.
 AlbinWesley
Somliga tycker att Sjöberg lyckas utmärkt med att göra en film snarare än en filmad teaterpjäs, personligen tycker jag att det är där den tappar allt. Den sätter ingen tilltro till sina skådespelare, monologer som kunde gett deras karaktärer större djup är istället tillbakablickar, filmade förvisso snyggt men som mycket annat i filmen allt för uppenbart. Det finns ju potential till ett strålande kammarspel så som exempelvis Vem är rädd för Virginia Woolf?, om man bara sätter rätt fokus, men nej. Givetvis är den ändå bra, men med lite för mycket fel.
 Zero75
Har aldrig fastnat för pjäsen innan. Alltid känt att det är lite styltigt och fegt, sin klasskamp till trots, mest irriterande och det osande sadomasochistiska.. mest lite fjompigt. Alltid velat se någon version där dom tar det vidare, sätter det mer på sin spets, spöar skiten ur den där Strindberg. Men det är väl pjäsens storhet.. att inget händer. Alla är fast i sin klass. Men ändå, det hade kunnat göras bättre. Mer ångestfyllt, psykologisk tätare, deras tvära kast mindre farsartade och deras hämningar brutalare. Denna film gör kanske inte detta varken i replikerna (Dom är väl heliga) eller i skådespeleriet, som aldrig helt får implodera eller blomma ut, men bilderna är HELT FANTASTISKA och klippningen och åkningarna som fladdrar rastlöst mellan minnen och nutid är mycket imponerande. I slutet är dåtid/nutid helt upplöst. Karaktärer från förr vandrar genom rummet samtidigt som huvudpersonerna talar. Det ryckiga, att vissa scener går fort, andra långsamt bidrar bara till det oroligt febriga, lätt hallucinatoriska. Det blir labyrintiskt och mardrömslikt. En bra film!
 andmoreagain
Med rätta betraktad som en undantagsfilm (dvs en äldre svensk film som faktiskt är bra på riktigt). Alf Sjöberg har gjort en film och inte försökt göra en teaterpjäs avfilmad och han gör det väldigt bra. Snyggt filmad med komplexa tekniska moment och stundtals känns den rätt frän och djärv. Tyvärr befinner sig skådespelarensamblen på "teaterscenen" vilket bidrar ibland till ett löjligt överspel som ibland känns rätt men ibland förstör det hela. Till sist: - Dräng är dräng! - Och hora är hora!
 Andra våningen
Jag har betraktat Anita Björk som snäppet blekare än Bergmanbrudarna, men hennes karisma här når helt klart upp till deras nivå. Palme däremot köper jag lika lite här som i andra hunkroller som han av någon anledning fick titt som tätt. Han är väl en duktig skådis men det är som att jag ser hans kala hjässa genom peruken. Vad beträffar Lissi Alandh så frågar jag mig varför hon inte blev en större filmskådis. Hade önskat att hon var med i många fler filmer än vad hon är.
 kakbakarn
Sjöbergs regi är briljant och innovativ, men ändå saknas något för att verkligen greppa tag. Det verkar eländigt svårt att verkligen lyckas med teaterpjäs på film, även när man som här verkligen gjort film av det hela. AlbinWesley här under menar att det är just det filmiska som får berättelsen att tappa i styrka och intensitet. Det är en intressant tanke för i så fall är Sjöbergs skickliga regi såväl styrkan som, märkligt nog, också svagheten. Sen är nog varken Björk eller Palme några riktiga favoriter för mig och det är ju de som bär upp huvudrollerna, så kanske det bidrar till mitt ambivalenta omdöme.
 MariaJs
wow
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Rom – öppen stad (info) 15:36 22/8 (94)
Darjeeling Limited (info) 14:52 22/8 (574)
The Lucky One (info) 13:11 22/8 (71)
Upgrade (info) 12:58 22/8 (23)
Ruin Me (info) 12:26 22/8 (1)
Jurtjyrkogården (info) 11:04 22/8 (22)
Alita: Battle Angel (info) 08:52 22/8 (32)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 08:47 22/8 (19)
Sista natten med gänget (info) 08:14 22/8 (224)
Max Manus (info) 08:04 22/8 (130)
Godzilla vs. Mechagodzilla II (info) 06:58 22/8 (13)
Den skyldige (info) 06:31 22/8 (16)
Dead Night (info) 05:33 22/8 (2)
The Harder They Come (info) 04:44 22/8 (43)
Eros (info) 03:31 22/8 (14)
Scary Stories to Tell in the Dark (info) 23:39 21/8 (4)
Batman och Robin (info) 23:32 21/8 (493)
London Has Fallen (info) 22:54 21/8 (65)
Den siste mohikanen (info) 22:42 21/8 (281)
Brightburn (info) 21:30 21/8 (11)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 20:45 21/8 (16)
The Warriors - Krigarna (info) 19:39 21/8 (374)
Flykten från DDR (info) 17:54 21/8 (4)
Kick-Ass (info) 16:31 21/8 (678)
BlacKkKlansman (info) 16:30 21/8 (44)
Chernobyl (info) 16:26 21/8 (11)
The Nest (info) 15:03 21/8 (7)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 14:45 21/8 (64)
Polisskolan (info) 14:13 21/8 (272)
How It Ends (info) 13:42 21/8 (26)
En kvinna bland män (info) 12:45 21/8 (4)
Den grymma leken (info) 12:30 21/8 (34)
Rallybrudar (info) 12:06 21/8 (134)
Shaft (info) 11:31 21/8 (4)
...Och sen var ingen kvar (info) 11:28 21/8 (30)
Vicky Donor (info) 11:24 21/8 (1)
Namibia: The Struggle for Liberation (info) 10:51 21/8 (1)
Ficktjuven (info) 10:44 21/8 (77)
Hearts Beat Loud (info) 10:06 21/8 (6)
The Mustang (info) 09:34 21/8 (1)
Den tunna röda linjen (info) 09:10 21/8 (656)
Us (info) 08:14 21/8 (23)
Mom & Dad (info) 05:43 21/8 (13)
Trapped by Television (info) 02:28 21/8 (1)
Annabelle Comes Home (info) 00:36 21/8 (4)
Hard Ticket to Hawaii (info) 21:59 20/8 (28)
Rubber's Lover (info) 21:52 20/8 (13)
Doom Asylum (info) 21:44 20/8 (3)
Parasite (info) 21:36 20/8 (3)
Barabbas (info) 21:27 20/8 (2)