Betyg idag: 1 082 Besökare idag: 4 852

Ihsahn
Den förra info-texten var mycket häftigare...
 arvidsollenby
vad var den förra info-texten? minns den inte men jag fick det där messet om dne.
 origC-J
En av Stillers få rom-coms från den "svenska guldåldern". Ojämn, men bitvis riktigt kul, och trots sin höga ålder vida bättre än de flesta moderna alster från Hollywood.
 Jexxie
Faktiskt bra....rolig lättsam historia som är lätt att hänga med i. Trots att det är en stumfilm var den helt okej.
 Jonatanh
Seg och ganska tråkig klassiker som är snygg och stilbildande men inte speciellt bra. Besviken.
 Ihsahn
Arvid: "En kvinna hånglar runt och hennes man bryr sig inte"
 goeran
En mycket trivsam salongskomedi från svensk films guldålder. Anders de Wahl, Lars Hansson och Karin Molander är mycket bra men den som framförallt bär filmen är utan tvivel den magnifika Tora Teje som den vackra och eleganta Irene Charpentier.
 Ihsahn
Maken till melodramatiskt överspel får man leta efter. Ett ypperligt bevis på att gammal inte nödvändigtvis betyder bra.
 Herra Huu
FÅR I KÅL!!!
 autisten
DVD-utgåvan plågas av musikvalet, istället för att försöka sätta samman musik som återfanns i originalet har man valt nåt ursegt, tråkigt, enformigt & repetativt fuffens med någon form av sitar, piano & fiolkombination. Mycket suspekt och bidrar till att ge filmen en seghet den inte förtjänar. Varför inte använda sig av bl.a. de stycken av Grieg och Kurt Atterberg som faktiskt spelar viktiga roller i olika delar av filmens handling(ar)? Mycket underligt. Ytterligare en svensk klassiker som endast halvtdant "restaurerats" till "ursprunglikt" skick...
 Kurosawafan
har alltid lite svårt för komedier som inte är roliga, nåväl relativt intressant var den delvis, men även seg och långtråkig
 kennert
OK;filmen är från 1920 och stumfilm,men seg,tråkig och alltför mycket överspel,dessutom somnade jag.
 Mara Jade
Handlingen hade sina brister, då speciellt den långa och sega baletten som nästan fick mig att somna (inte smart att ligga i sängen på kvällstid och se sådana sövande scener), annars var filmen bra.
 jep
Friskt berättad historia men svårt att förstå dåtidens sociala koder som den kommenterar.
 sofie L
mycket bra!
 Henkoo
renodlad komedi e det väl inte..men inte heller rolig nånstans..aktörerna skötte sig dock bra.
 Herr Arne
Tora Teje imponerar i denna Stiller-klassiker.
 jimmy ringo
Smålustig stumfilmskomedi med den svenska stumfilmens stjärna, Lars Hansson. Erotikon har några "guld - ögonblick", men att se den en gång räcker. Svag trea i betyg.
 Östpackarn
ehm... snygga kläder!
 Kalle Theodor
Var är det roliga!!?
 Östpackarn
det gjordes bättre filmer 1920.. kolla in regissören Germaine Dulac tex
 yrkeschaufföre
Jag är förvånad över språket! är det verkligen orginal texter? dom svär ju ganska friskt.
 Taliah
Haha! Den va ju skitkul! Fina 20-tal =) Grymt snygg och med en förrädisk liten hynda som drama queen. Me like ;)
 the fox
Den tog sig men stannar på en stark 3a
 KimEkberg
något av en axelryckning till filmupplevelse av Thomas Graal-regissören. Ungefär exakt lika bra som "River of Grass".
 Tonti
Ganska skojig faktiskt, en mysig upplevelse. Stark trea.
 Linusia
Förvånansvärt frispråkig, för den tiden, film. Roligt att få se Carina Ari dansa också.
 Scrite
Satan också att jag åt får i kål idag. - Bästa slutrepliken någonsin?
 Albion
En helt ok filmupplevelse. Mycket filmhistoria här. Tora Teje visade att hon var sin tids stora skådespelare med teatern som hemmaplan. Tillsammans med Körkarlen den första film som gjordes i nya Filmstaden i Råsunda. En komedi som tål att ses än idag med god behållning. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
 MtotheN
Ganska bra film om man sätter in den i kontexten. Kanske ingen film man orkar se om dock...
 tomtentp
3:a för filmen. Väldigt frigjord för sin ålder. 4:a för musiken! Den gjorde hela filmen. Måste höras.
 NtoNW
Har sänkt den från 4:a till 3:a. Saknar det som skulle ha gjort den rolig. Hyfsade skådespelarinsatser, förutom den gamle professorn som bara går och läser i en bok. Sådana karikatyrer gillar jag inte. Annars är det en typ av stumfilm jag inte sett förut, fra inte från svensk sida.
 Ninonette
Underbar!
 Sznax
Den var väldigt rolig förra gången jag såg den. Den här gången var den knappt rolig och väldigt utdragen. Hyfsad snyggt gjord men det räcker knappt som god underhållning. Betyg 5.3
 emilstjernholm
Tora Teje är mycket underhållande som frigjord överklasskvinna och är i grund och botten filmens stora behållning.
 Jormungandr
Bland det bästa och naturligaste skådespeleriet jag sett i en svensk film. Inte alls så yvigt och teatraliskt som stumfilmer brukar vara. ganska kul, men lite föråldrad. Dock en sevärd svensk film!
 Raimo_1985
Nådde mig inte riktigt. Hade nog f'örväntat mig mycket mycket mer. Fint foto och kul med svordomarna dock :) Jag vill egentligen ge filmen en trea då filmens pionjärer alltid gör mig nästintill tårögd, men denna film sa mig inte mycket tyvärr.
 bananton
Såg den på Cinemateket med livepiano, vilket var trevligt! OK film.
 pufred
Svensk stumfilmsklassiker från 1920. En ganska lättsam rom-com med blandat skådespel. Det svärs rätt friskt och den är befriande fri från moralkakor. Men det är lite fars, lustspel över den som jag inte klarar av.
 AlbinWesley
Vad märkligt att jag glömt kommentera och betygsätta den här. Nu har jag typ glömt filmen också, så spännande var den. Nej men tyckte den var lite fånig och rätt tråkig. Men ok.
 Jämte
Tråkig film. Inte värt tiden att sitta och titta på den, om det inte vore för att se hur det såg ut i Stockholm anno 1919-1920, hur folk klädde sig och vilka bilar man åkte med då. Själva handlingen har flera andra filmer lyckats betydligt bättre med efteråt.
Föll mig inte i smaken. Tråkig story, karaktärerna känns överdrivna och särskilt roligt blir det aldrig. Skickligt filmat men det är också allt.
 ItalyErik
Trevlig och rolig film. Räcker så.
 Ful_fisk
Ganska... tråkig. Mitt andra försök med denna film, som sägs utgöra en grundstomme i utvecklingen av den romantiska komedin. Men jag tycker aldrig den riktigt bränner till och kan inte riktigt rekommendera den som något annat än filmhistorisk kuriosa.
Senaste kommentarer
Spider-Man: Into the Spider-Verse (info) 10:37 15/12 (1)
Aquaman (info) 10:05 15/12 (3)
A Simple Favor (info) 07:51 15/12 (6)
Född den fjärde juli (info) 06:30 15/12 (242)
The House That Jack Built (info) 04:25 15/12 (1)
Nattens eskader (info) 02:48 15/12 (2)
The Wife (info) 02:09 15/12 (7)
Jumper (info) 00:45 15/12 (543)
Justice League (info) 00:36 15/12 (62)
John Wick: Chapter Two (info) 00:29 15/12 (56)
Beck - Sista vittnet (info) 23:51 14/12 (187)
4:50 från Paddington (info) 21:40 14/12 (32)
Triple 9 (info) 21:38 14/12 (29)
Det våras för slummen (info) 21:05 14/12 (71)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 21:02 14/12 (52)
A Dog's Purpose (info) 20:55 14/12 (11)
The Little Mermaid (info) 20:44 14/12 (1)
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (info) 20:37 14/12 (78)
Mad Youth (info) 19:33 14/12 (3)
Ex Machina (info) 19:33 14/12 (161)
Mowgli (info) 19:31 14/12 (8)
The Ballad of Buster Scruggs (info) 18:38 14/12 (14)
Bone Tomahawk (info) 17:50 14/12 (58)
Like Father (info) 16:56 14/12 (9)
When We First Met (info) 16:53 14/12 (9)
Blondin i fara (info) 15:04 14/12 (7)
Dr. Phibes kommer tillbaka (info) 14:31 14/12 (24)
Stanley & Iris (info) 14:24 14/12 (9)
Puppet Master: The Littlest Reich (info) 14:02 14/12 (5)
Beck (info) 12:13 14/12 (151)
Rosa Moln (info) 10:54 14/12 (1)
Korset (info) 07:09 14/12 (2)
Ted – För kärlekens skull (info) 05:12 14/12 (39)
All Inclusive (info) 05:07 14/12 (3)
All Inclusive (info) 02:56 14/12 (17)
Rovdjuret 2 (info) 01:29 14/12 (315)
Avengers: Infinity War (info) 00:22 14/12 (72)
Att älska så (info) 00:20 14/12 (1)
Kingsman: The Golden Circle (info) 00:07 14/12 (45)
Poseidons hemlighet (info) 00:01 14/12 (11)
Atomic Blonde (info) 23:56 13/12 (56)
Tomtetass 2: Julens hjältar (info) 23:23 13/12 (2)
Jumanji: Welcome to the Jungle (info) 22:32 13/12 (51)
Tomtetass och jakten på julen (info) 21:56 13/12 (13)
The Disaster Artist (info) 20:15 13/12 (26)
Gameboy (info) 20:13 13/12 (33)
The Big Lebowski (info) 20:11 13/12 (1135)
Det svänger på slottet (info) 18:27 13/12 (15)
Galopperande flugan (info) 17:02 13/12 (18)
Frank Nitti (info) 16:07 13/12 (4)