Sture Stenhög
En sån där film som kan få vem som helst att vilja gå ut och köpa sig en hatt. Riktigt varför den är så fantastisk har jag svårt att svara på, men jag sögs in från första stund, och sen var det här en film som bara var en ren fröjd att skåda och som jag aldrig riktigt ville skulle ta slut. Den känslan får jag inte så ofta. Handlingen är bra och höll mig definitivt intresserad hela vägen, men det är ändå inget man inte har sett förut, så det är snarare i genomförandet som det mästerliga ligger. Jag gillar enkelheten i berättande från många filmer från den här eran, man har förtroende för att publiken faktiskt är nöjda med att få en historia berättad för sig och känner inte att man, som de flesta filmer idag, behöver slänga in en massa twister och annat trams för att lura publiken. Mycket utav storheten ligger annars givetvis i stämningen som filmen bygger upp, noir-stämning blir helt enkelt inte bättre än så här, och det är väl Wilders regi som är den största orsaken till det. Dialogen och skådespeleriet är också mycket bra, och femman är verkligen nära här, men efter mycket dividerande med mig själv, så får det stanna vid en stark fyra ändå
 KillerPutte
(rek.4) Tänk att den höll mig vaken en sen söndagskväll, det är fog nog för att sätta fyran i betyget. Billy Wilder är extremt kunnig på det han gör, känslan han skapar går att ta på och dialogerna är stundtals klassiska, går det att göra en sådan här film idag? Tveksamt.
 MetalJukebox
Mästerlig film. Bra foto och ljussättning, spännande historia och stabil rapp dialog. Har ingen dåligt att säga. För övrigt mitt betyg nummer 2000. Wohoo!
 Råtta
Stiligt.
 saxen11
Stark fyra!
 Fredzon_M
Mycket väl uppbygd och spännande noir. Filmen har ett väldigt bra driv och skådespelet är mycket bra, framför allt Edward G. Robinson är underbar att se. Det blixtrar aldrig riktigt till dock.
 NtoNW
Tycker att detta är en mycket bra film - fin dialog (fattas bara annat när både Billy Wilder och Raymond Chandler författat manuset), mycket bra skådespelarinsatser (Fred MacMurray är perfekt i huvudrollen), rätt noira känsla mm. Det enda jag saknar är någon typ av klimax, det finns ingen riktigt stark konfrontation. Det ger en viss avsaknad av nerv, men Wilder lärde sig detta med tiden (se bara min favorit Sunset Boulevard).
 OneFlewOver
Så jävla cool film. Bästa noiren jag har sett hittills.
 johnaleks
tråka mest ut mig :(
 Mortiis
Detta är så jäkla bra att jag inte kan sätta annat än en femma. Lågmält, spännande och med mycket fingertoppskänsla i regin. Film noir när det är som bäst.
 arruba
Börjar bra, växer betydligt under mittenpartierna, och tappar oerhört under sista halvtimmen. Med andra ord finns det både gott och ont att plocka ur denna klassiker.
 booby
Håller en bra nivå i hela filmen men tar mig aldrig med flow riktigt.
 ulpe01
Mästerligt på alla sätt och vis. En riktig noir-klassiker, som håller spänningen hela vägen. Snyggt foto, rapp dialog och gedigen coolhet.
 goeran
Utmärkt film noir! En film som tål att ses om många gånger.
 kontorshunden
Herregud så genomgående bra! Dialogen, flödet och intrigen. Jämn ström av allting. Slutet är så käckt att jag kippar efter andan...
 vieekk
En nästan perfekt noir med en väldigt genomtänkt berättelse. Kanske faller jag inte så hårt för skådespelarna, men det är kanske en vanesak. 4/5
 Redfield4ever
Det tog mig faktiskt några gånger att verkligen tycka om Double Indemnity, men när jag väl kollat igenom den för ett skolarbete kom jag att se den som den ultimata Film Noir-exemplaret. Min favoritfilm i genren är fortfarande Otto Premingers "Laura", men en sak ska inte glömmas bort och det är att Double Indemnity är ett mästerverk!
 Deepshit
En väldigt förlegad film, men det beror förmodligen på att filmen är en föregångare i sin genre. Man känner igen dramaturgin, uppbyggnaden och karaktärerna. Så samtidigt blir det här en stilbildande och bra film. För det är ändå många senare noir-filmer som har haft det svårt att leva upp till dessa gamla klassiker.
 cameo
Håller med tidigare kommentarer: underbar film noir, snyggt foto, rapp dialog, coola karaktärer. Storyn var engagerande men tappade lite till och från, men det gör inte så mycket. Kan kräva några omtittar för att verkligen få syn på och uppskatta alla detaljer som gör filmen, men jag förstår varför det har blivit en klassiker i sin genre. Svag fyra.
 gruso
Tycker den här är lite överskattad. Men jag jämför ju med alla filmer även de som kommit efteråt, vilket inte kanske är så rättvist. Men ändå lite roligt att ha sett den.
 horvendile
Riktigt bra och spännande i mitten, även utan att ges handikapp för sin ålder. I början och slutet håller den inte samma stil, och jag finner huvudkaraktärens beslut en smula långsökta.
 myslas
Film noir när den är som bäst. Älskar dialogen i den här filmen.
 seven
Dialogen! Mjau!
 Ulph
Dialogen är perfekt, skådespeleriet utmärkt, musiken fantastisk. En stilbildande film som håller än idag - ofta imiterad, sällan, om någonsin, överträffad.
 ryderup
Njä, det här var inget som fastnade hos mig så mycket som jag hade hoppats på. De beslut som tas av huvudkaraktären för att få filmen att rulla igång känns aldrig trovärdiga och det ligger kvar och stör filmen genom. Men om man kan tänka bort det så börjar filmen få liv halvägs in när handlingen börjar svänga och ta nya vändningar. Men klockren det är den allt inte... tyvärr.
 labi
Förmodligen bäst i sin genre och värd en femma, men film noir har aldrig varit min tekopp. Visst, dialogen skall vara punchig och tillyxad, men där försvinner lite av filmmagin för mig. MEN en riktig nagelbitare är det och Edward G Robinson är en av filmhistoriens absolut bästa skådespelare. Dessutom är Barbara Stanwyck en riktig läckerbit här. Stark fyra!
 BrutusBeefcake
En väldigt, väldigt stark 4. Var nära att jag tryckte 5 för den var otroligt bra, grymt spännande och ville veta mer och mer hela tiden vad som skulle ske huvudkaraktärerna. Tycker dock att vi kunde få ha sett mer med romansen mellan Walter och Phyllis, för de lät som att de älskat varandra i flera månader utan att vi fått sett att de träffats ganska sällan, kunde lagt mer tid på det en mötena mellan Walter och Lola (trodde det skulle ha en större betydning mot slutet än vad det hade) för då skulle det nog tippa över på en liten femma, men skall givetvis se om den så det kan ske att jag ändrar mig.
 WillyV
Nja. Stilbildande - visst. Bedagad? Lätt i alla fall. Förutsägbar? Lite för. Välspelad? Bara delvis. Spännande? Sådär. Trovärdig romans? Knappast. Dialogen? Filmens största behållning och det som säkrar trean.
 Jämte
Kanske för gammal, även om idén och handlingen är briljant. Hade nog hoppats att den skulle vara bättre. Bra insats av Edward G. Robinson dock.
 Ola_Schubert
Tja, givetvis bättre än de flesta Wallander och Beck filmerna. Men mästerverk, jämfört med välgjorda kriminaldramer gjorda under de senaste årtiondena, knappast! Säkert stilbildande på sin tid. Men på den tiden var det ju lätt att komma med innovativa nyheter, som att skjuta emot ett öppet mål. Vad gäller film noir, var det något tekniskt genombrott på 40-talet som gjorde att det blev lättare att filma snygga kvälls och nattscener, typ filmens ljuskänslighet? Hur som helst så duger denna film alldeles utmärkt som ströunderhållning. Minst en svag trea i betyg.
 jiemm
Den här filmen lever enbart på gamla meriter. Idag känns den stapplig och krystad och handlingen är otroligt uttjatad. Men det är ändå något gött med den där film noir-stämningen.
 martin eden
[rek. 5] En av de sällsynta filmer som jag har en rekommenderad femma på! En lysande noir! Mycket spännande och fint, successivt konstruerad. Skådespelet är mycket bra och Edward G. Robinson är verkligen underbar. Kul med filmer där allt liksom stämmer; manus, skådespel, foto, etc. etc. En av de bästa filmerna i genren, och det säger en del! Snudd på mästerverk! Blir säkert full pott efter nästa omtitt. 4+/5-
 uncle_funk
VAD HÄNDER? Detta var en fantastisk film och skulle lätt kunnat landa på femman, men det känns som film-noir är otroligt upprepande och filmen känns väldigt utdaterad... Får ta en till titt framåt så får vi se de då, men för nu, en grymt stark trea.
 Taandborste
Bra skådespelarinsatser och en smått paranoid stämning. Däremot hade jag hoppats på mer spänning.
 Pierre Lunaire
Välgjord noir med en dialog tydligt märkt av manusförfattaren Raymond Chandler. Satidigt kan jag sakna djupet bakom den tuffa dialogen. Välfotat men knappast nyskapande. En knapp 4:a
 saggesaliv
Försäkringsmannen Walter Neff kommer under ett kundbesök i kontakt med den lömska femme-fatalen Phyllis, som på något sätt vill ha sin man ur sitt liv. Snabbt så lyckas hon använda sin charm till att få med Walter på kroken och han är snabbt igång och planerar det perfekta mordet. Denna filmen har jag hört så otroligt mycket gott om och det är en klassiker som man ska ha sett. Jag har inte innan filmklubben varit ett dugg intresserad i film-noir och efter nio fantastiska filmer kunde inte tillfället varit mer perfekt för denna klassiker. Den är sådär otroligt mystisk och härlig och andas fyrtiotal all-over. Replikerna är catchiga och karaktärerna är så grymt bra skrivna. Fotot är delvis riktigt snyggt också, John F. Seitz står bakom det, men det är långt ifrån hans starkaste - Sunset Boulevard och The Lost Weekend är båda långt mer imponerande, för att nämna några. Billy Wilders Five Graves to Cairo, som Seitz också skött fotot i, har jag ännu inte sett men fotot ser riktigt starkt ut i det från bilderna jag sett, måste ta tag i den snart. Tillbaka till filmen - skådespelet är grymt från femme fatalen spelad av Barbara Stanwyck till den misstänksamma försäkringsmannen Keys spelad av Edward G. Robinson. Protagonisten spelad av Fred MacMurray är också duktig men överglänses av det övriga skådespelet. Jag är nöjd med min upplevelse av Double Indemnity, en av de starkaste filmerna i filmklubben och en något svag 8/10 får den allt.
 Solidus
Svettig noir som håller mitt intresse uppe genom hela filmen. Historien är enkel och intet något nytt på pappret, men filmen är briljant berättad och skickligt utförd av samtliga inom filmteamet. Jag har debatterat med mig själv över vad som gör ”Kvinna utan samvete” så bra och det jag kommer fram är två faktorer: stämningen och det välskrivna manuset. ”Kvinna utan samvete” är en mycket spännande och genomtänkt thriller av den gamla skolan där alla element inom filmskapandet flyter samman och skapar en pärla inom sin genre. Se den!
 Dashiell Hammett
Allt annat än minst 4 i betyg på den här Noir-filmen borde vara belagt med spöstraff. Skämt åsido, en av de 5 bästa i gengren, genom tiderna. Svårt, förmodligen omöjligt, att göra det mycket bättre än så här. Visst någon enstaka detalj kanske kunde gått att hyfsa, men som helthet är Double Indemnity kusligt perfekt tycker jag! B. Wilder var en regissör av guds nåde, men nog är manuset till filmen också klart utöver det ordinära. Extra bonus med E. Robinson som Neffs chef, han gjorde aldrig någon besviken på filmduken. Barbara Stanwyck perfekt i rollen som den försmädliga kvinnan, så vass att man kan skära sig på henne! Har sett filmen många gånger och kommer att se den många fler.
 F-M-J
Wilder, okrönt konung av underhållning på vita duken levererar som vanligt ett fascinerande verk. Stämningen pulserar i takt med tempot och fortlöper den till synes enkla handlingen framåt till det oundvikliga slutet. Längs med transportsträckan bjuder Wilder på sedvanligt cinematiskt godis och får hjälp av en stabil skådespelarensemble. En av mina favoriter i genren.
 Albion
En riktigt stark och snygg film som doftar så mycket "noir" som det någonsin går. Edward G Robinson är fullkomligt lysande i rollen som den underbart nitiske försäkringsagenten. Femman är inte långt borta men betyget stannar vid en stark 4;a , dvs 4+
 AlbinWesley
Vilken film va. Närmast perfekt noir med klassiska teman och motiv, moraliska frågor och så vidare. Vändningarna den tar är rätt så fantastiska. Det är två små petitesser som stör mig så smått, annars är den snubblande nära femman.
 Gigi1943
Alltså jag håller med er allihop, så tråkig är jag. Lysande manus och skådespeleri. Och jag ääälskar Edward G.
 Snah
Antagen 5:a?! Det gör mig något perplex. Totalt förutsägbar medioker historia. Kvinnor är skökor och har så varit sedan Edens lustgård! Typisk pro-rökningrulle.
 MaxMackan
Habilt hantverk. Ganska svag fyra då den inte åldrats kanon och kan kännas unken emellanåt. Dialogerna är på samma gång fantastiska och skrattretande. Men återigen habilt hantverk och jag kan inte fälla den för åldern, när jag kan se precis varför detta är en klassiker.
Jag har tidigare gillat det jag sett av Film noir men jag har aldrig som denna gång upplevt något så här bra eller underhållande i genren. Ärligt talat har ett manus och dialog sällan underhållt mig så som denna film oavsett genre. Filmen känns otroligt fräsch och har verkligen åldrats med den ära. Skådespelarna Fred MacMurray, Edward G. Robinson och Barbara Stanwyck imponerar och jag fullständigt älskar filmens sista mening. Detta är ljuvligt bra och kanske borde betyget vara ännu högre. 4+
 bubblo
Jag gillar filmens extremy witty noir-dialog. Den är inte "naturlig" men underhållande. Ungefär som filmen i stort - hårdkokt, tuff, kvick och underhållande.
 nikdrum
Hade förväntat mig mer. Den var bra men nästan sådär tråkigt bra. Filmen safe-ar mycket. finns, inget coolt med den riktigt. Billy skulle bara hållit sig till komedi och låtit dom tuffa grabbarna göra Film noir
 SmithAndWesson
Såna här filmer är jag så otroligt svag för, måste se den snart!
 Pi-R
Bra på alla sätt som en klassisk noir ska vara bra på, och dessutom en extra saltad dialog. För egen del är jag allra mest imponerad av kameraarbete och ljussättning, men skådelspel, manus, och regi är också på helt rätt plats. Möjligen förtjänar den ännu högre betyg (och hade jag sett den vid ett annat tillfälle är det fullt möjligt att den fått det). Att det nu ändå inte blir så beror huvudsakligen på att den aldrig riktigt överraskar – att den gör exakt det den ska, varken mer eller mindre.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Sabotör (info) 01:54 23/10 (71)
Mission: Impossible - Fallout (info) 00:38 23/10 (28)
Life of Crime (info) 00:27 23/10 (9)
Robin Hood (info) 23:53 22/10 (54)
Welcome to Dongmakgol (info) 23:24 22/10 (25)
The Humanity Bureau (info) 23:05 22/10 (3)
Ben (info) 23:01 22/10 (4)
Night of the Bloody Apes (info) 22:58 22/10 (7)
Before We Vanish (info) 22:53 22/10 (1)
Summer of '84 (info) 22:50 22/10 (5)
The Dawn Wall (info) 22:48 22/10 (1)
Cocktail (info) 22:44 22/10 (234)
Unfriended: Dark Web (info) 22:41 22/10 (2)
Passengers (info) 22:08 22/10 (94)
Aliens – Återkomsten (info) 22:06 22/10 (698)
Venom (info) 21:27 22/10 (12)
Lyubov - kärlek på ryska (info) 21:24 22/10 (2)
Inside Man (info) 21:07 22/10 (585)
Alucarda, la hija de las tinieblas (info) 20:55 22/10 (16)
Baywatch (info) 20:24 22/10 (32)
The Maiden Heist (info) 19:42 22/10 (37)
C’est la vie! (info) 19:29 22/10 (6)
Cinema Paradiso (info) 19:27 22/10 (253)
Call Me by Your Name (info) 19:24 22/10 (58)
First Reformed (info) 18:39 22/10 (5)
Chans (info) 18:04 22/10 (11)
Thunder Road (info) 17:15 22/10 (1)
Plutonen (info) 16:55 22/10 (654)
Den store Gatsby (info) 16:08 22/10 (265)
The Legend of Sarila (info) 14:23 22/10 (2)
Ensam hemma (info) 14:09 22/10 (560)
De 12 apornas armé (info) 14:09 22/10 (631)
Billy Madison (info) 13:57 22/10 (232)
Halloween (info) 08:48 22/10 (8)
Apostle (info) 08:45 22/10 (12)
Felidae (info) 07:59 22/10 (11)
Sanningen om Rödluvan (info) 07:57 22/10 (296)
As the Gods Will (info) 03:46 22/10 (7)
Blue Caprice (info) 02:50 22/10 (16)
Douce (info) 02:17 22/10 (1)
The Spectacular Now (info) 01:39 22/10 (63)
Winchester - House of Ghosts (info) 01:30 22/10 (13)
My Dinner with Hervé (info) 01:10 22/10 (2)
Coco (info) 00:50 22/10 (32)
Love, Simon (info) 00:45 22/10 (18)
Wallander - Prästen (info) 00:13 22/10 (47)
Tank 432 (info) 23:20 21/10 (3)
The Lazarus Effect (info) 23:12 21/10 (24)
Miss You Already (info) 23:05 21/10 (5)
P.S. I Love You (info) 23:00 21/10 (362)