Sznax
Det är svårt att inte låta sig underhållas av den här fina mixen av äventyr och komedi. Skådespelarna är perfekt valda (förutom Robin Wright som är blek). Elwes klockren i huvudrollen och Patinkin/Andre bildar ett härligt radarpar. Det är en härlig hyllning till fantasy/matiné filmer. Men filmen har ändå ganska stora svagheter. Den är inte särskilt snygg och miljöerna är tråkiga. Och man kan aldrig ta den på fullaste allvar, vilket gör att det blir mer komedi än äventyr. Kunde hjälpt med lite färre töntiga element. Betyg 5.7
 daniel77
En matinéfilm för unga eller för de som är unga i sinnet. Bra tempo och roliga karaktärer. Nostalgifaktorn höjer förstås betyget en smula.
 Alicenemo
Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die.
 zang
vadå "bleka dödens minut"?
 Rosettflickan
En film som har allt!
 cassiopeia
Idén är rolig, och ramberättelsen charmig. Twisterna i handlingen och humorn gillar jag också, men filmen engagerar aldrig riktigt på allvar. Hela den här grejen med en prinsessa som rövas bort och som ska räddas gör mig lite trött, i synnerhet som prinsessan själv ständigt är så hjälplös.
 tpb
En av mina favoriter. Det jävla födelsemärket är så sjukt fånigt.
 100tonvalspäck
Underbar film! Tyvärr gör hela grejen med ungen att det känns lite som en tv-serie med "sagoklassiker" eller nåt.
 Adoniram
Mycket charm och mycket humor och gissa om man vet hur det ska sluta? Svårt att inte gilla den här rullen.
 Karina
alldeles underbar :D
Lite kul men mest trams. (5/15)
 jep
En charmigt berättad skröna
 Vitus
vill vara en unge igen.
 ulpe01
Charmigt värre. Kulisserna är ju inte de bästa (underdrift), men det spelar ingen roll när storyn och skådisarna är så bra. Fantastiska fäktningsscener. Vet inte hur det gick till att jag missat den här pärlan till film så länge.
 Ondskapt
En film som går rätt in i hjärtat. Lekfullt, snyggt och välgjort på alla sätt och vis. Finns egentligen inget att ogilla med den här filmen, och den kommer säkert växa ytterligare när man ser om den, vilket man absolut kommer göra.
 luxlisbon
Otroligt fin film som verkligen är gjord med värme. Miljön och scenografin är fantastisk, det är synd att film inte kan se ut på det här sättet längre. Gillade tidshoppen mellan pojkrummet och sagolandet där alla spännande grejer hände. Jättecharmiga karaktärer är det också, de är omöjliga att inte tycka om. En film för alla åldrar!
 CHNE
Kändes alldeles för kort...
 latoya
Fin film, men jag tror att jag hade gillat den bättre om jag sett den när jag var tonåring. Stark 3a.
 jeremy_jones
Mysigt och välskrivet. Vassa dialoger och vasst svärdfäktande. Hade man slängt in ett monster någonstans i filmen så hade jag varit lyckligare. Men vad kommer svenska titeln ifrån? (4/6)
 santiago
Den här såg jag som liten kid men av någon outgrundlig anledning glömt bort att betygsätta. Idag känns den lite mossig men fortfarande finns det kvalité kvar att hämta. "My name is Inigo Montoya, you killed my father, prepare to die!"
 Juu_W
Otroligt förutsägbar men supermysig!
 Dreamink
Den charmigaste filmen jag sett på länge. Dialogen är störtskön!
 S_Griffon
Bra familjefilm. Ganska typisk för 80-talet.
 RobinsTaste
Jag minns att jag såg den som ung och tyckte den var värdelös. Undrar vad jag skulle tycka nu?
 AlbinWesley
Briljant! Himla festlig film. Fäktningsscenen i början är dess höjdpunkt, väldigt bra.
 RunRiot
Var tvungen att höja betyget till en femma ändå. Underbar film!
 Ful_fisk
Rob Reiner är en både mångsidig och högkvalitativ regissör. Fantastiska komedier som This is Spinal tap och den mästerliga När Harry träffade Sally blandas med de gåshudsframkallande skådespelar-prestationerna i rättegångsdramat På heder och samvete och skräckisen Lida. Men denna, hans mest hyllade film (med undantag för den för mig ännu oupptäckta Stand by me), är faktiskt ganska överskattad. Visst är det ett roligt, charmigt och trevligt familjeäventyr i klassisk fantasy-stil, men SÅ enormt bra är den ändå inte. Tror att många tokhyllningar bottnar sig i nostalgi. Avslutningsvis: Varför i hela friden den svenska titeln "Bleka dödens minut"? Vilken blekhet? Vilken död? Vilken minut? Obegripligt. Förståerligt att svenskar oftast benämner den som "The Princess bride" nuförtiden...
 Tolkana
Kanske lite väl tramsig. Bättre vid omtitt.
 Zipper
Film som man förmodligen bara kan uppskatta om man har nostalgiska minnen av den. Att återigen se ett värnlöst fruntimmer släpas runt av en massa karlar med puffiga frisyrer... Jag orkar bara inte.
 cristian81
Oförklarligt hyllad. Olidligt tråkigt och segt. Bland de sämre filmer jag sett
 spiel mit mir
Sååå härlig film. Fyndig, annorlunda och rolig! Har fått kultstatus i vår familj och syrran och jag citerar den fortfarande, 25 år efter att vi såg den första gången. <3
 drj
Som Stardust. Gillade den oxå
 JD
En sann pärla. Att se denna vida omtalade film först nu ger också en särskild aha-upplevelse, eftersom det blir så tydligt vad som ger ett sagoäventyr kvaliteter när man inte har tillgång till digitala specialeffekter: fyndig historia, rolig dialog, fina locations och inte minst en mycket intelligent rollsättning in i minsta biroll. Cary Elwes, som spelar hjälten, är kanske inte någon jättestor skådespelare, men helt perfekt i denna roll: ser hyfsat bra ut, men har samtidigt det där Ted Danson-stirret i blicken som speglar hela den här filmens glimten-i-ögat-hållning till den historia den berättar. Lustigt nog är den svenska titeln betydligt bättre än den engelska originaltiteln.
 nanimo
"Bleka dödens minut"?!
 bytat
spektakulärt ostig.. får erkännas, har aldrig riktigt förstått storheten.
Jag har hört och läst en hel del väldigt positiva kommentarer om denna film och nu tog jag äntligen tag i saken och såg på den för första gången. Jag måste säga att jag har väldigt svårt att förstå varför den hyllas och att den har en plats på topp-250 på IMDb. Visst har filmen charm och den osar av härlig sagoberättelse men mestadels är det lite fånigt, väldigt barnsligt och innehar ingen större kvalitè hos varken skådespelare, regi eller i manus. OK film som bäst.
 Ranma
Den har glimten i ögat, väldigt rolig och charmig. Har hört talas om den länge, men såg den inte förrän nu. Jag var lite nervös att jag inte skulle gilla den, eftersom jag alltid fått höra att jag absolut måste se den.
 therion82
Helmysig!
 Solidus
En 80-tals klassiker som jag har missat under min uppväxt. Dock har jag hört mycket gott om filmen och nu har jag sett den med vuxna ögon. Jag omfamnar "The Princess Bride" med stora och öppna armar. Det är tramsigt och det är lekfullt utan att det faller till filmens nackdel, men den stora styrka är dess berättarglädje. Det finns så mycket värme och kärlek både framför och bakom kameran som smittar av sig på mig. Det känns verkligen som en saga för barn och vuxna (med barnasinnet kvar). Mycket bra!
 saggesaliv
En varm, rolig, spännande och familjevänlig äventyrsfilm. The Princess Bride är precis vad jag förväntar mig att den ska vara. Vi hoppar från sovrumskammaren in i en annan värld av höga kullar och kungligt liv. Detta är den typen av historia som passar Rob Reiner bäst. Det är en saga i en saga, det behövs inte alltid hållas seriöst. Det är tillåtet att spela över lite, att överdriva lite, att ta ut svängarna. Det är så förbannat charmigt ändå. Mysig musik och fint foto. Skådespelarna gör roliga och trevliga tolkningar utav karaktärerna, fint att se. Mandy Patinkin som Inigo Montoya är den stora behållningen skådespelarmässigt sätt, finurlig och spännande! Det är lite tramsigt och det är lite barnsligt, men det gör inget, jag uppskattar det som film ändå. En film som inte lyfter till de höga betygen, men som definitivt var en mysig upplevelse. Jag förstår verkligen dess kultstatus och önskar själv jag hade haft lite nostalgiska minnen till denna film! Betyg: 60/100
Skön, helskruvad, rolig, underhållande och välgjord film med bra skådespelare. En kultklassiker!
 myslas
Antar att man bör se den här filmen första gången som barn för att fullt kunna uppskatta den. Det är ett rätt trevligt, om än lite fånigt, äventyr. Lite som "Den oändliga historien". Långt ifrån lika bra som de bästa familjeäventyren från 80-talet dock.
 martin eden
[rek. 4] Ett mycket märkligt val av svenska titel!!! Jag fattar ingenting! Härligt matinéäventyr som är lite av en metasaga. Fina skådespelare och miljöer samt ett stabilt manus!! Gillar den nedtonade humorn, även om den inte är direkt subtil så slipper man trumvirvlar som i många andra filmer. Mycket bra kemi mellan skådespelare. Härlig film för hela familjen!!! Mycket bra!!! 4.
 cristian81
En av de mest outhärdliga filmer jag lyckats ta mig igenom. Jag tror inte jag skulle klara av att se den igen även om någon erbjöd mig en stor summa pengar.
 AngelsDiary
Underhållande
 snubbel
Farfar är full!
 peu-depeu
Så jädra konstig, men underhållande
 Jaganatha
Fantastiskt roligt skrivet manus av William Goldman och skådespelarinsatserna är så gott som helt felfria. Kult!
 Scrapop
Njae, godkänd
« Föregående   |   1 ... 5 6 7
Senaste kommentarer
Tootsie (info) 07:27 23/8 (167)
Farlig resa (info) 04:02 23/8 (1)
Wheels on Meals (info) 00:53 23/8 (29)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 00:24 23/8 (17)
Nightbeast (info) 00:21 23/8 (7)
Firefox (info) 00:05 23/8 (74)
Hellboy (info) 00:03 23/8 (11)
Nyckeln till frihet (info) 23:39 22/8 (1813)
Bloodfist VIII: Trained to Kill (info) 23:10 22/8 (4)
Kingsman: The Secret Service (info) 23:08 22/8 (198)
Lockout (info) 22:02 22/8 (118)
The Eyes of Orson Welles (info) 21:37 22/8 (3)
Une leçon particulière (info) 17:56 22/8 (4)
Rom – öppen stad (info) 15:36 22/8 (94)
Darjeeling Limited (info) 14:52 22/8 (574)
The Lucky One (info) 13:11 22/8 (71)
Upgrade (info) 12:58 22/8 (23)
Ruin Me (info) 12:26 22/8 (1)
Jurtjyrkogården (info) 11:04 22/8 (22)
Alita: Battle Angel (info) 08:52 22/8 (32)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 08:47 22/8 (19)
Sista natten med gänget (info) 08:14 22/8 (224)
Max Manus (info) 08:04 22/8 (130)
Godzilla vs. Mechagodzilla II (info) 06:58 22/8 (13)
Den skyldige (info) 06:31 22/8 (16)
Dead Night (info) 05:33 22/8 (2)
The Harder They Come (info) 04:44 22/8 (43)
Eros (info) 03:31 22/8 (14)
Scary Stories to Tell in the Dark (info) 23:39 21/8 (4)
Batman och Robin (info) 23:32 21/8 (493)
London Has Fallen (info) 22:54 21/8 (65)
Den siste mohikanen (info) 22:42 21/8 (281)
Brightburn (info) 21:30 21/8 (11)
The Warriors - Krigarna (info) 19:39 21/8 (374)
Flykten från DDR (info) 17:54 21/8 (4)
Kick-Ass (info) 16:31 21/8 (678)
BlacKkKlansman (info) 16:30 21/8 (44)
Chernobyl (info) 16:26 21/8 (11)
The Nest (info) 15:03 21/8 (7)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 14:45 21/8 (64)
Polisskolan (info) 14:13 21/8 (272)
How It Ends (info) 13:42 21/8 (26)
En kvinna bland män (info) 12:45 21/8 (4)
Den grymma leken (info) 12:30 21/8 (34)
Rallybrudar (info) 12:06 21/8 (134)
Shaft (info) 11:31 21/8 (4)
...Och sen var ingen kvar (info) 11:28 21/8 (30)
Vicky Donor (info) 11:24 21/8 (1)
Namibia: The Struggle for Liberation (info) 10:51 21/8 (1)
Ficktjuven (info) 10:44 21/8 (77)