robe_karlsson
En helt makalöst bra film. Oerhört vackert - kläder, Denueve, tapeter, miljöer, sånger, historia. Början och slutet fick mig att få pirriga rysningar som när man blir kär. Mmmmm.
 AndreaFurberg
jag har tänkt länge att jag ska sätta fem på den här och nu gör jag det.
 Albion
Ingalunda något storverk men helt klart ett annorlunda och vågat grepp. Manuset är tämligen ordinärt och det är egentligen ofattbart att detta skulle kunna funka men filmen är helt klart betagande på många sätt. En bedårande vacker Deneuve, snyggt mode, trevliga miljöer etc gör filmen bara bättre. Och musiken och sången, ja vad ska man säga, det funkar otroligt nog. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4-
 kosmoskatten
Otroligt läckra miljöer, stekheta kvinnor, bra drama och rätt tempo.
 pellevin
Usch vilken besvärande film! Nu klarade jag visserligen inte av att se mer än en tredjedel av den men det känns som det räckte för att komma fram till att historien var banal och sångnumren galet irriterande, framförandes tankar och vardagshändelser.
 kakbakarn
Bra saker: temalåten, miljöerna, färgerna (färgerna!) och slutet. Sångdialogen blir aldrig jobbig (men ibland, på ett bra sätt, komisk) och det starka slutet är oväntat i denna typ av film. En vacker film, är helt enkelt vad det är.
 TessaA
Har allmänt sett svårt för de flesta musikaler. Denna blev ordentligt långtråkig och seg då alla dialoger sjungs i ett och samma tempo och tonläge genom hela filmen. Lite variation hade varit trevligt!
 DustDevil
Vill varna för att denna är så tråkig att den lätt kan framkalla någon form av depression
 Soul Survivor
Fullt i klass med de bästa musikalerna från MGM. Om det här var en hel genre skulle jag nog hata den. Men som en enstaka film är den vacker och bra.
 the fox
Lite missanpassat tempo för en film med oavbruten sång. Gjorde att trovärdigheten sjönk och gav mindre engagemang i karaktärerna. Tyvärr kändes det även som en dåligt utnyttjad technicolorfilm ur ett estetiskt perspektiv - lär av Hollywood för fan!
 KimEkberg
fantastisk. slutscenen är hjärteskärande magnifik. den här filmen påminner mig om mitt eget tragiska levnadsöde.
 Sherry9LeE
Är inte något särskilt musical-freak, men den här är något helt annat. Väldigt fin musik och underbart spelat som tillsammans utgör något väldigt speciellt i musikal genren. Vacker!
 federico033
ok, jag är officiellt smygbög; en kärleksdramma där all dialog sjungs fram borde få en karlakarl att slå över till sporten och inte att storgråta. men allt är ju inte förlorat, Deneuve är hur vacker som helst och hennes mamma är en MILF, sådär är visst manlig :) åh och affären är så himla gullig och tappeterna är ju bara för vackra... öh fan oxå, det är kört :(
 Zuzz
Mamman är vacker, de har fina tapeter, rosa paraplyer, söta kappor, fin sång men tja... sedan är den rätt jobbig också. Känner mig stundtals irriterad på den. Korkad lösning på det hela. Hon hade inte behövt göra som hon gjorde om de hade tänkt lite. Får dock en 3a pga att den var underhållande och hade de där sakerna sonm jag gillade.
 nathaliew
otroligt vacker film med underbar filmmusik!
toppfilm
 kissmestupid
Det är inte en film, det är en sjukdom.
 Ilker
Jag brukar inte känna så mycket för musikalfilmer men det var något väldigt speciellt med den här. Vacker musik och sång som sätter sig i skallen. Fruktansvärt sorglig historia.
 Jakobi
Charmant!
 ilBrutto
plågsamt vacker film i härlig 60-talspastell, men också plågsamt mycket musik utan slut
 fritzlang
Väsentligen en opera i musikalton som fångar brustna hjärtan och livets jävlighet på ett tårdrypande sätt.
 emilstjernholm
En vacker saga som levereras på ett tämligen unikt formmässigt sätt. Kan man annat än älska det? Demy skapar ett eget färgsprakande universum.
 Linusia
Det är inte många gånger jag klagar under en filmvisning:"Tar den aldrig slut någon gång?" Det gjorde jag med denna. Men har man köpt biljett så sitter man kvar. Det enda som var bra var låten som Louis Armstrong sjöng in. "If it takes forever I will wait for you". Läcker!
 Gramsa
Bra men ibland blir man nästan distraherad av de hysteriska färgerna.
 Lux Lisbon
Något så ovanligt som en deppig musikal! Ett färgglatt paraply kan skydda dig från regndropparna, men inte dina tårar. O Catherine Deneuve är med!
 Slakob
jag älskar övergångarna mellan icke-diegetiskt och diegetiskt ljud, som ibland är skarpt definierad och ibland diffus. 60-talsfärgerna förgyller lyser upp det redan vackra fotot och med en progressiv story ackompanjerad med underbar musik och charmig sångdialog kan det bara bli en välgrundad fyra. Så otroligt vacker att jag vill sätta en femma, men det krävs nog en omtitt för det.
topp 20 någonsin
 inunder
jag kan känna att jag blir lite bortkopplad från själva berättelsen, efter ett tag, lite trött, men bilderna är evigt vackra.
 Mandooo
För sötsliskig.
 #54
Nästan i klass med Lola. Den ständiga sånger stör mig förvånansvärt nog inte.
 Mistlake
Ett styck lättviktigt, fluffigt kärleksdrama dras ner av den osannolikt sövande framsjungna dialogen, vars poäng helt går mig förbi.
 lottes
Ytterst märklig. Känner att det är farligt att haussa den för mycket för det finns också saker att störa sig på vilket bevisas av att somliga ger en etta. Jag gillar den, och nästan mer efteråt, vilket är ett bra betyg på en film. man lär inte glömma bort att man har sett den! I övrigt håller jag med Albion 4/2 2009.
 yrkeschaufföre
Aha, det var den här jag hyrde men aldrig orkade titta på den, Lagt i vill-se-listan.
 ulpe01
Fantastisk musik, men jag har lite svårt med att de sjunger precis ALLT. Väldigt franskt.
 ladygodiva
I det stora hela en ullig och gullig musikalfilm som hade vunnit på talad dialog lite varstans för större dynamik, men okej, konceptet tycks funka. Intressant med matchande klädesplagg och tapet.
 Waterlily
Geni är att få en kritiker att ändra uppfattning, sade Bergman. Så många musikalkritiker som blivit omvända av Paraplyerna i Cherbourg.
 Charnsea
Tapeterna.
 Sture Stenhög
Nej, det här förstår jag inte alls. Jag är förvisso inte särskilt förtjust i musikaler överhuvudtaget, men jag kan ändå se varför folk uppskattar musikalnummer, men vad nån kan få ut av det här pratsjungandet är för mig ett mysterium. Musiken är verkligen totalt intetsägande, och den bidrar bara till att göra filmen mer fånig än vad den behöver vara. Storyn är sannerligen inget speciellt den heller, men den lyckas iaf engagera mig lite, därmed undviks också bottenbetyget
 jean_grey
Jag håller med om att slutscenen är helt fantastiskt bitterljuv, men filmen som helhet är inget mästerverk.
 auragolf
Jag är en stor vän av fransk film från 1960-talet. Jacques Demys "Les parapluies de Cherbourg" är dock en filmklassiker jag har det lite svårt med. Tycker jag om den eller inte? Jag vet inte. Musikalfilmer är nog inte egentligen mitt gebit. Men visst förstår jag vad som gjort filmen så stor. Personligen tyckte jag mycket om användingen av färger - nåt helt annat än i amerikanska musikalfilmer. Även Michel Legrands musik är fin. Kanske filmen ska ses som nåt nyskapande just vid den tidpunkt den gjordes?
MÄSTERVERK.
 ASSFACE
Älskar tapeterna, kläderna och frisyrerna. Storyn är fin. Dessvärre irriterar jag ihjäl mig på deras ständiga sjungande.
 lilebroer
En film som jag tror kan tilltala väldigt många olika sorters människor med filmens många olika teman som romantiken, musiken, det tekniska, miljön, det tids-historiska perspektivet, scenografin och kostymen. Men jag förstår också hur den kan vara smått avskräckande på det sätt som den är berättad på. Den är i alla fall ett måste för alla Wes Anderson-fans där ute, som jag tycker mig känna igen många och starka karaktärsdrag ifrån. - http://theshinbonepost.blogspot.se/ 2015/04/les-parapluies-de-cherbourg-umbrellas.html
 Zero75
Ok. Kapitulerar. Det är banalt, smäktande och riktigt genialt. Att just allt sjungs fram och att det faktiskt egentligen är en och samma sång, som på något sätt bara stegras under hela filmen, gör det hela mycket elegant och fanfariskt bitterljuvt.
 Dele
Jag är inte van vid detta berättande, men efter ett tag kommer jag in i filmen och upptäcker alla nyanser som finns i historien under den till synes banala och ensidiga ytan. En berättelse om livet, där det sockersöta inte får mest plats, som det kan vara i denna typ av filmer. Paraplyerna i Cherbourg blir till slut en bitterljuv upplevelse.
 Pingstpastorn
En riktig klassiker!
 Jaganatha
Ovanlig musikal såtillvida att skådespelarna aldrig upphör att sjunga med resultatet att musiken blir lite enahanda. Den är också en produkt av sin tid eftersom den är mollstämd, allvarlig och samhällskritisk. Unik film från tiden då Frankrike överglänste USA:s filmindustri.
 myslas
Banalt men ändå charmigt, fast en musikal där alla sjunger ut sina repliker men som egentligen inte består av några sångnummer alls blir ganska enahanda till slut. Det färgstarka fotot står ut.
Otroligt snygga färger och kontrasterna med kläderna och tapeterna och så är väldigt snyggt. Jag sugs direkt in i det hela och gillar verkligen hur dom sjunger allt. Tyvärr är själva storyn rätt ointressant, förlegad och väldigt platt. Trots det så blir det lite moloket fint på sina ställen. En väldigt klar trea, mycket trevlig film! Men det är inte en stark, blir lite segt sista tredjedelen faktiskt. Och jag tycker karaktärerna beter sig lite dumt och det gör att jag inte engageras. Men en trea är det absolut! Väldigt fint!
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
La corrupción de Chris Miller (info) 10:35 21/5 (3)
Pappa polis (info) 09:52 21/5 (24)
Lysande gift (info) 08:58 21/5 (22)
Den Gyllene tulpanen (info) 04:20 21/5 (1)
Ibland kommer de tillbaka (info) 01:30 21/5 (68)
Flo Rounds a Corner (info) 23:57 20/5 (1)
La Pivellina (info) 23:39 20/5 (2)
Ocean's Eight (info) 23:28 20/5 (37)
AT13 2: Checkmate (info) 23:20 20/5 (2)
Timbuktu (info) 22:28 20/5 (30)
Loving Leah (info) 22:27 20/5 (2)
The Goonies - dödskallegänget (info) 22:26 20/5 (373)
Lurking Fear (info) 21:58 20/5 (17)
Snömannen (info) 21:45 20/5 (46)
Sju hertigar (info) 21:08 20/5 (38)
Game of Death (info) 20:58 20/5 (70)
Attentatorn (info) 17:41 20/5 (14)
Bigfoot (info) 15:31 20/5 (8)
Sicario 2: Soldado (info) 15:26 20/5 (29)
Fröken Vildkatt (info) 15:01 20/5 (6)
Leviathan (info) 14:19 20/5 (54)
Girls! Girls! Girls! (info) 14:02 20/5 (7)
Rush (info) 13:59 20/5 (130)
The Commuter (info) 13:38 20/5 (32)
Saint Laurent (info) 13:30 20/5 (1)
South Park - Bigger Longer & Uncut (info) 12:35 20/5 (614)
War Machine (info) 12:02 20/5 (21)
Into the Wild (info) 11:59 20/5 (1018)
See You Yesterday (info) 11:28 20/5 (1)
Compliance (info) 11:19 20/5 (77)
Enter the Dragon (info) 10:40 20/5 (269)
Black Gunn (info) 10:02 20/5 (4)
Turtle Vision (info) 09:52 20/5 (2)
Honeymoon (info) 09:36 20/5 (41)
Judo Saga (info) 08:08 20/5 (17)
Fences (info) 08:06 20/5 (18)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 08:03 20/5 (11)
You Were Never Really Here (info) 08:01 20/5 (35)
The Professor (info) 06:57 20/5 (1)
Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge (info) 04:24 20/5 (71)
Into the Blue 2: The Reef (info) 02:40 20/5 (24)
Kept (info) 02:34 20/5 (3)
Sugar Daddies (info) 02:28 20/5 (2)
John Wick 3 Parabellum (info) 23:57 19/5 (5)
Hit Me (info) 22:44 19/5 (2)
Änglar och demoner (info) 22:19 19/5 (430)
The Science of Sleep (info) 21:58 19/5 (425)
Kill Me Three Times (info) 21:37 19/5 (6)
Victoria (info) 20:35 19/5 (44)
Vit hund (info) 19:25 19/5 (24)