ryderup
Jag förstår inte. Någon sorts mänsklig C3PO rider runt i en Tatooine-öken på en kamel.
 CultOfZenith
Nästan en övermänsklig prestation, den blotta skalan hänför. Berättelsen som sådan och karaktärsporträttet kanske inte bländar, men det episka bildspråket och de historiska anspråken gör det definitivt. Första halvan är för matinéäventyr som Raiders of the Lost Ark vad andra halvan är för smutsig krigsfilm som Apocalypse, Now. Och det säger en del.
 kakbakarn
Rent filmtekniskt är det på alla plan en solklar femma, måste vara bland det bästa filmhistorien har att bjuda på vad gäller allt det formmässiga. Innehållet är också intressant och spännande, med en fascinerande huvudkaraktär. Det är klart att filmen är himla lång och andra halvan är kanske lite sämre och spretigare överlag (dvs färre vidsträckta bilder på öken och kameler), men det är inget som hotar den starka fyran. Jag såg den i 70 mm-format på Cinemateket och jag förstår de som säger att man MÅSTE se denna på stor duk. Så mäktigt!
 Anonym_user_1
Kakbarn, kopian som Cinemateket visade i deras nuvarande program var i DCP (4K), inte 70mm. Hur som helst är den väldigt bra som du säger. :)
 kakbakarn
Aha, jag tackar för rättningen! Är ingen expert på sånt där. :)
 Berniey
David Lean gjorde tre utmärkta filmer på 40-talet o sen så försökte han sig på storslagna produktioner o då gick det inget vidare.
 Solidus
Jag är inte någon fanatiker när det kommer till episka storverk från svunna tider och det bygger på att de är oftast daterade på en eller flera punkter. Skådespelet kan vara överdrivet, musiken kan vara överanvänt, scener som ska vara roliga blir tramsiga med mera. Därför är jag glad och lycklig över att rapportera att ”Lawrence of Arabia” hat stått sig utmärkt mot tidens tand. Filmens känns lika fräsch idag som då och skådespelet är magiskt att skåda, framförallt från Peter O’Toole. Även fotot, manus och musik är hanterat av professionella händer. Ska du se en episk storfilm av den gamla skolan, då ska du se ”Lawrence of Arabia”. Mycket bra!
 jingoo
Första timmen är intressant men den här typen av handling med främmande man som kulturkrockar och vinner respekt känns uttjatad (Shogun, Dansar med vargar, A Man Called Horse, Last Samurai, Avatar). Alec Guinness som arab känns ju bara löjligt. Handlingen är stundtals sövande tråkig, till bredden fylld av en massa män, män och män som ska beundra och respektera varandra hit & dit.
Stort, svulstigt och fascinerande. Tappar sista timmen. (9-/15)
 Korben_Dallas
Lång, seg, storslagen, hade intressant stunder men dem var få. Dem borde gjort alla långa utdragna partier till montages istället. Fanns de nån kvinna med i filmen? Jag såg ingen.
 NtoNW
Kommer ihåg den här som en stor upplevelse i min ungdom. Vad grymt besviken jag blev. Tänk om Lean hade utvecklat sin stil från Brief Encounter och Dickensfilmatiseringarna. Nej, sådana här storslagna spektakel med en massa män som letar efter någon typ av krigsära tröttar bara ut mig numer.
 Dele
Svulstigt glorifierande av en man sedd som hjälte av några och antagligen tyrann av andra. Vissa saker bjuder på visst intresse medan andra känns tveksamma. En del fina miljöer.
 A&F Crew
Spännande men lite lång.
 arruba
En sån oerhört imponerande film, mäktig som få och framför allt känns det som man är på plats hela tiden. Jag är mycket imponerad av denna. Hade personligen turen att se den på bio i något jubileumsevent i Oslo.
 filmfreak1
Ja då har man sett denna också, och tja inte mycket man kan säga egentligen. Bra, snygg, intressant ibland, tråkig för det mesta.
 horvendile
OMG de har blackfejsat halva ensemblen! Nå, det är alltid svårt att betygsätta gamla filmer tycker jag. Ska jag ge dem handikapp för att de är gamla? I det här fallet känns trean rätt given i alla fall. Den höll uppe mitt intresse förvånansvärt väl för att vara så lång. Men jag ser nog inte om den i brådrasket. Inte ens för att förstå de passager jag ärligt talat inte förstod.
 johnaleks
den klarade ju inte bechdeltestet direkt...
 Hitschmidt
Flådigt.
 Bomkia
Vilket epos. Finns så mycket att berömma, manuset, skådespelarinsatser och den lysande musiken. 5-
Detta har länge varit en film som jag vetat att jag skulle se, frågan var bara när. Filmens första timme är för mig knappt godkänd och jag börjar tvivla över om jag kommer gilllar detta. Nu är filmen närmare 4 timmar lång vilket inte gör att filmen sabbas där för den andra timmen är bra, den tredje riktigt, riktigt bra och in på den fjärde timmen får filmen en riktigt bra avslut. En härlig film med imponerande skådisar Peter O'Toole, Anthony Quinn, Omar Sharif, Anthony Quayle m.fl.
 AddeColciago
Är ytterst välförtjänt av sitt klassiker-epitet. Lång och mastig, tung och omfattande, men samtidigt väldigt rak och enkel. Gillar stort.
Väldigt svårt att hitta någonting att engagera mig i denna imperialistiska, romantiserande film som ändå har många kvalitéer. Stark tvåa.
 Mat1az
Ett epos av sällan skådade proportioner. Skalan är helt ogripbar. Ett mästerverk i alla avseenden.
 amotherscrime
Helt fullkomligt lysande. Det enda problemet var väll att den var lite rörig och otydlig i de politiska aspekterna. Kändes även lite överdrivet på ett klassiskt teatervis i andra halvan och jag är väll inte helt nöjd med hur säcken knyts ihop heller. Bör även nämna att det är en av de snyggaste filmer som någonsin gjorts. Cinematografisk porr. Fantastiskt skådespel. Och vilken magnifik musik! Även om den används flitigt och repetativt dessa fyra timmar.
 booby
Storslagen och lång men upplevdes ändå som enkel och njutbar. Dock rycktes jag inte med i karaktärens utveckling som ändå är fascinerande.
 Halofreak92swe
Snygg, mäktig, storslagen film. Håller intresset uppe trots längden även om det stundtals blir aningen långtråkigt. Peter O'Toole & Omar Sharif är väldigt bra här. Imponerande produktion. 3+.
 SweFilmOnly
Alldeles för lång och därmed seg. Inte mycket till sevärd, man förväntar sig lite action men det är inte så mycket bevänt. Det kanske finns lite spänning som tilltalar vissa men jag är inte en av dem. Hade den varit kortare kanske. Stark etta.
 Hypostas
Sänkning till trea, efter omtitt.
 Volantis
Fotot är förstås snyggt men ack vilket sömnpiller.
 Filmnalle
Den här filmen skall inte ses annat än på STOR duk och helst i 70-mm. Såg den på Astoria i Stockholm, ca 1970, i 70 mm och på bio Victor på Filmhuset i Stockholm, 2013 nyrestaurerad, med 4k-projektion, Magnifikt! Att se den här filmen på en sketen 50-tummare är skallskadat! Vänta hellre 10 år med att se den, eller åk till London eller Los Angeles där dom visar den i 70 mm då och då...
 ASSFACE
De första 1,5-2 timmarna var riktigt bra, men sen blev det bara tråkigare och plattare för varje minut.
 ses11
David Leans förmåga att förmedla berättelsen visuellt är slående, och hela ökensekvensen (och följaktligen alltså de två första tredjedelarna av filmen) är en brinnande karaktärsstudie av T.H. Lawrence, skrivet i sand. Tyvärr har kvaliteterna som gör denna del av filmen så bra skalats av i den avslutande tredjedelen. Filmen virrar bort sig, och bildberättandet ersätts av politiskt maktspel och grandiosa stridssekvenser (vissa undantag finns förstås). Summa summarum, är Lawrence of Arabien i ett avseende ett mästerverk, som tyvärr snubblar på mållinjen. We do not like it.
 Noseman 2005
Vägjord, men inte så storslagen som jag förväntat mig. Storyn fladdrar lite hit och dit, och jag förlorar intresset efterhand timmarna går. (6/10)
 gjoob
Jag såg den hemma en solig eftermiddag och det var nog inte de mest gynnsamma förhållanden för jag hade svårt att hålla intresset uppe i fyra timmar. Vill gärna se om den på bio någon gång innan jag dör.
 Albion
Efter att ha tuffat mig igenom T E Lawrence biografi "Vishetens sju pelare" var det så dags att ta sig an denna klassiska mastodontfilm. Även om det finns vissa avvikelser från biografin, och det kan tänkas att Lawrence har friserat en del till sin fördel eller så har producenten gjort det istället, så är det en gedigen berättelse av det slag som David Lean gjort sig känd för. Dock är den totala avsaknaden av kvinnor i filmen en beklaglig anmärkning. För att summera så kommer en viss besvikelse trots allt över mig och jag låter mig nöja med en stark 3;a, dvs 3+ i betyg.
 Fiskjävel
Egentligen kan jag tycka att filmen var lite för lång och seg i vissa partier. För mig går det dock inte att förbise filmens storhet och allt jobb som lades ner. 4-.
 Mattias Strand
Ville tycka om den här, men nja. Magnifik musik och storslaget foto, visst. Säkerligen gjorde även kamel- och hästtämjarna i teamet en lovvärd insats. Själva storyn är dock ofta ganska, tja, fånig. Mycket känns föråldrat och för min del griper berättelsen aldrig tag. Väldigt ojämna skådespelarinsatser där tyvärr vare sig O\'Toole eller Sharif hör till de goda exemplen - O\'Tooles parodiska minspel i öppningsscenen sätter tonen. Hade höga förväntningar vilket kanske drar ner betyget något.
 RustyFilm
En stor klassiker. Mycket vacker. Mycket seg. Fantastiskt foto. Jag har svårt för Peter O’Tooles skådespeleri. Han passar inte alls in i sin roll. Det är lätt att förstå att den här filmen kammade hem alla Oscar statyetterna 1962, utom just den för manliga huvudroll. Jag ger filmen ett högt betyg trots matta O’tool och segheten för det är ju så väldans kolossalt storslaget och för de förträffliga vyerna och bilderna.
 Ful_fisk
För att hålla på i nästan fyra timmar kan jag tycka att manuset gärna hade fått slipas till lite extra. Det blir aldrig riktigt spännande och Lawrence utveckling i filmens mitt går väl för snabbt. I övrigt fungerar det mesta, och rent tekniskt är detta mer eller mindre top notch. Hade blivit en trea med traditionellt hantverk, men när filmen nu är såhär galet snygg och genomgående välgjord åker betyget upp till en fyra. En sann fröjd för ögat!
 HerrNenne
Den är snygg och känns lång, men inte så lång som den faktiskt är. Tyvärr tycker jag att skådespelarinsatserna känns lite styltiga och filmen saknar driv och nerv. Framför allt så är karaktären Lawrence inte på något sätt inspirerande, utan närmast tvärtom.
 Magduz
Ett episkt spektakel med fantastiskt skådespeleri, trots att jag oftast har svårt för den tidens överspelande. Vackert foto, lång men aldrig tråkig men med ett rätt kasst soundtrack. Omar Sharif är som vanligt fantastisk!
 Sarakin76
Inte perfekt manus men riktig bra.
boooring
 Lotso
I sin helhet är Lawrence of Arabia en film som lever upp till sin titel, storslagen. Även ifall jag har mina problem med den. Främst att Alec Guiness spelar en arab, som tar mig ur filmen. Men också att vissa sidokaraktärer inte tillför så mycket till Lawrence karaktär. De får heller inget större djup för mig som tittare. Vilket tyvärr gör att de dramatiska scenerna som involverar några av dessa karaktärerna, blir jag inte så känslosam. Kemin mellan Peter O’Toole och Omar Sharif väldigt bra. De båda gör väldigt bra insatser. Kul med Claude Rains också. Jag beundrar nästan allt annat med filmen. Framför allt det tekniska som i mina ögon är ett mästerverk. Men filmen som helhet, kan jag tyvärr inte påstå är ett mästerverk. I alla fall inte för mig, och så är det ibland med dessa klassikerna.
En av dessa episka mastodontfilmer hollywood ordnade under 60-talet. Stiligt som bara den och med ett klassiskt soundtrack. Många kända skådisar av sin tid och rent produktionstekniskt fullbordad. Mitt problem var att storyn om den rätt osympatiske Lawrence inte engagerade ett dugg plus att det trots allt var på tok för långt med sina drygt 3,5 timmar. En matiné kul att ha sett, men som ej gjorde något större intryck.
 Pi-R
En klassiker som man "ska" gilla, om man gillar klassisk film. Dess storslagenhet går inte att ta miste på, och produktionsmässigt, inte minst vad gäller fotot, är det magnifikt. Likväl – och kanske är det för att krigsfilm är en genre jag fortfarande menar mig ha svårt för, även om jag upptäcker fler och fler undantag – så lyckas filmen aldrig greppa mig. Det är långt, det är utdraget, och figurerna rumt titelpersonen känns sällan som mer än statister – att Lawrence själv dessutom framställs som relativt osympatisk (eller möjligen är själlös ett mer passande ord), gör inte saken bättre...
 Jaganatha
För att vara en film som till så stor del går ut på att rida på kamelrygg genom ökenlandskap, är detta närapå ett under av spänning och dramatik pågående i 3,5 timmar. Peter O'Toole är magnifik i titelrollen och filmfoto har sällan sett vackrare ut. David Lean var verkligen ett cinematografiskt geni och jag sörjer att sådana här filmer inte görs längre. Riktiga filmer ska ha entr'acte, början och slut med helsvart bild och bombastisk musik.
 dr_Robert
Har sett filmen ett par gånger på TV/dator, men det är givetvis på en biograf med stor duk och stort ljud den skall ses! Storslagen natur på storslagna bilder. Och historien om den märklige ’awrence håller för ännu en omtittning. Utmärkta skådespelarinsatser. Det är glädjande att SF kör sin klassikerserie!
 hsimpson
Fram till pausen är det här snudd på en femma. Storslaget, lysande foto, spännande och äventyrligt. Efter pausen ändrar filmen karaktär, och fokuserar mer på psykologi och personen Lawrence, och där haltar den betänkligt. Då börjar jag samtidigt lida av filmens längd, lite enformigt soundtrack, inte helt övertygande skådespeleri, och en ganska irriterande ljudläggning. Trean är stark, men det är synd att den inte kunde hålla hela vägen. En bra bit från Bron över floden Kwai, tycker jag.
 Zebulonm
Riktigt bra film. Peter O'Toole o Omar Sharif är grymt bra.
« Föregående   |   1 ... 3 4 5
Senaste kommentarer
Rom – öppen stad (info) 15:36 22/8 (94)
Darjeeling Limited (info) 14:52 22/8 (574)
The Lucky One (info) 13:11 22/8 (71)
Upgrade (info) 12:58 22/8 (23)
Ruin Me (info) 12:26 22/8 (1)
Jurtjyrkogården (info) 11:04 22/8 (22)
Alita: Battle Angel (info) 08:52 22/8 (32)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 08:47 22/8 (19)
Sista natten med gänget (info) 08:14 22/8 (224)
Max Manus (info) 08:04 22/8 (130)
Godzilla vs. Mechagodzilla II (info) 06:58 22/8 (13)
Den skyldige (info) 06:31 22/8 (16)
Dead Night (info) 05:33 22/8 (2)
The Harder They Come (info) 04:44 22/8 (43)
Eros (info) 03:31 22/8 (14)
Scary Stories to Tell in the Dark (info) 23:39 21/8 (4)
Batman och Robin (info) 23:32 21/8 (493)
London Has Fallen (info) 22:54 21/8 (65)
Den siste mohikanen (info) 22:42 21/8 (281)
Brightburn (info) 21:30 21/8 (11)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 20:45 21/8 (16)
The Warriors - Krigarna (info) 19:39 21/8 (374)
Flykten från DDR (info) 17:54 21/8 (4)
Kick-Ass (info) 16:31 21/8 (678)
BlacKkKlansman (info) 16:30 21/8 (44)
Chernobyl (info) 16:26 21/8 (11)
The Nest (info) 15:03 21/8 (7)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 14:45 21/8 (64)
Polisskolan (info) 14:13 21/8 (272)
How It Ends (info) 13:42 21/8 (26)
En kvinna bland män (info) 12:45 21/8 (4)
Den grymma leken (info) 12:30 21/8 (34)
Rallybrudar (info) 12:06 21/8 (134)
Shaft (info) 11:31 21/8 (4)
...Och sen var ingen kvar (info) 11:28 21/8 (30)
Vicky Donor (info) 11:24 21/8 (1)
Namibia: The Struggle for Liberation (info) 10:51 21/8 (1)
Ficktjuven (info) 10:44 21/8 (77)
Hearts Beat Loud (info) 10:06 21/8 (6)
The Mustang (info) 09:34 21/8 (1)
Den tunna röda linjen (info) 09:10 21/8 (656)
Us (info) 08:14 21/8 (23)
Mom & Dad (info) 05:43 21/8 (13)
Trapped by Television (info) 02:28 21/8 (1)
Annabelle Comes Home (info) 00:36 21/8 (4)
Hard Ticket to Hawaii (info) 21:59 20/8 (28)
Rubber's Lover (info) 21:52 20/8 (13)
Doom Asylum (info) 21:44 20/8 (3)
Parasite (info) 21:36 20/8 (3)
Barabbas (info) 21:27 20/8 (2)