Betyg idag: 2 139 Besökare idag: 6 502

Gabriélle
Rasistisk film. vinklas bara ur ena perspektivet. huvva, förskräckligt.
 goeran
Självklart är det inte rasism att berätta hur kvinnorna verkligen behandlas i en islamsk stat; i mullornas Iran.
 jomenvisst
Hemsk men ganska bra. Saknar detaljerna som berättas i boken.
 DigitalRabbit
En mycket bra film som berör.
 Kosmoskorven
Näe...inte min kopp te.
 bekka
good, men har inte sett slutet för det hade vi inte...
 blueyellow
Jag måste bara ge den här filmen en 5a, inte för att själva filmen i sig är galet bra, men den är enormt sevärd..
 cineasten89
väldigt rörande och sevärd. Saknas detaljer som var med i boken annars gör Field en otrolig minnesvärd rolltolkning.
 Sartus
En riktigt underhållande film som väcker till känslor och tankar. Det blir en klar 4:a!
 merilina
mycket otrolig bra film
 buglady
Helt klart en klassiker som alla borde se, inte nödvändigtvis för att den är så bra men den är ju bra för allmänbildningen:) Och den är trots allt a true story.
 liten_smurf
verkligen en skräckfilm
 Maelanthe
buglady: det är rätt så hårt omtvistat om det faktiskt ÄR en sann historia.
 JohanHelenius
Det är en sann historia, möjligen vinklad något - där finns olika åsikter. Men att hon reste till Iran och därmed betraktades som iransk medborgare och inte kunde lämna landet utan hennes makes tillåtelse är fakta. Skulle hon ansökt om skilsmässa hade hemresa visserligen varit möjlig men barnet hade enligt islamsk lag tillfallit maken. Tragisk film, men inte riktig i min smak.
 aronsoderlind
 tomasselin
Vad är propaganda? Skydda dig själv och följ inte ditt dumma hjärta. Tro inte på förändring.
 nizzi
Varför blir vissa så upprörda över hur man framställer Iran? Tror ni på allvar att det bara är påhittad amerikansk propaganda? Irans lagar bygger på konservativa islamska regler, och enligt dem har kvinnor inte den bestämmanderätt som de har i tex Sverige. Att visa hur det går till i Iran är inte samma som att älska USA, lär er att nyansera och låt inte ert USA-hat försvara ett kvinnoförtryck av den kalibern.
 BadCharlotte
Boken är ju hur bra som helst!
Religiösa fanatiker är grejer det! Hyfsad film med mycket tv-känsla. Sätter knappast några djupare avtryck. (7/10)
 maiser
Jeg som Iraner vokst opp i sekulære Norge synes dette blir for dumt, og synes filmen promoterer hat mot Iranere og deres representater, samt hat mot Islam og muslimer. Boka er mye verre dog, der fortelles det av selvbiografen sjøl at Iranere går så langt som å spise rotter og...ja ta det som dere vil =) Uansett da, fra et filmperspektiv så er kvaliteten på filmen og skuespillerne jo ganske OK, jeg har sett mye dårligere "outright" propaganda filmer enn dette. Søk etter "real bad arabs: how hollywood vilifies a people" på youtube så finner du en uavhengig granskning av hvordan Hollywood behandler Midtøsten folk og kultur i gjennom sine filmer.
 Soul Survivor
Boken är ju ökänd som bränsle för den moderna Islamofobin och kulturrasismen i Sverige. Den kan vara hur "baserad på en verklig händelse" som helst, när man vet hur mycket den och även filmen använts till att bygga fördomar får den ju en obehaglig bismak hursomhelst. För de flesta rasister är sådant här inte filmer om enskilda händelser eller personer utan någon sorts exempel på hur "de konstiga muslimerna håller på och har sig" i allmänhet. Av den anledningen är jag både nyfiken och extremt osugen på att se filmen.
 Herlow
språkbruket i manuset till den här filmen är verkligen bortom all kritik, att skådespelarna sedan inte heller behärskar en trovärdig tolkning gör bara filmen ännu mer ihålig.
 Girl83
bra film
 melodys
Mycket bra film som följde boken jättebra.
 menschenfeind
Sunkig propagandafilm, men soundtracket är lite sött.
 CissiB
Otroligt bra skådespelare och spännande handling!
 Keguri
@ Roccot Den är förmodligen förutsägbar för att den är baserad på en bok som är baserad på en riktig historia, då är det svårt att göra en annan sorts film.
 leneet
En bra film, men väldigt förfinad om man jämför med boken... KLart att de inte kan ta med allt men det kändes så "icke hemskt" om man jämför med alla hemskheter i boken... Men bra skådisar och bra film
 Ponycrack
Fint soundtrack.
 Bifrost
Jag blir inte mindre fördomsfull mot religiösa fanatiker direkt :/ Tyckte den här filmen var tillräckligt hemsk å tydligen ska boken vara tre snäpp värre
 ggd
var en fyra tills de amerikanska flaggorna dök upp. pajade hela filmen. knapp trea.
 Elizadushkufan
En mycket välgjord film. Finns inga tråkiga scener. Mycket bra skådespelare, tom lillflickan. Väl värd att ha i film-hyllan där hemma. Stark 5!
 Id@
Jag blev faktiskt lite besviken över att dem förfinade filmen så. Ville nog att den skulle skildra boken lite mer in i detalj så att det skulle framgå vilket helvete denna människan har haft, bara genom att se filmen. Speciellt besviken på slutet...Fattar inte hur man bara kan strunta i viktiga detaljer som skulle göra filmen lika spännande som i boken. Jaja, om ni bara sett filmen så läs boken också!! Det ger er en mycket bättre bild av det hela :)
 volvo_240
Väldigt underskattad film, vara 4000 röster på ImDB och 5.9/10. Såg den för ca 15 år sen så tänker itne betygsätta, men ska se den snart igen.
 Djason
Klart sevärd och intressant. Kul att se en film som skildrar hur lite kvinnor har att säga till om i dessa länder.
 Xenox
Otäck historia som har filmatiserats väldigt bra. Sally Field gör mycket bra ifrån sig i huvudrollen. Detta var en film som höll spänningen på topp och samtidigt lyckades förmedla ett starkt budskap om kvinnors rättigheter i världen.
 alvizz
Viktigt ämne! Har dock lite svårt för när USA måste skildra sin patriotism. Blir alltid ett sånt himla "vi och dom" där alla som inte är vita amerikaner är ociviliserade vildingar.
 Astrojacob
Underskattat drama av hög klass om man blir engagerad. Visserligen väldigt anti-Iran men även realistisk och känslosam. Bra Fyra.
 le monster
Utan att vilja vara skämtsam om kvinnor och barn som hålls mot sin vilja i något land så är denna snyftare rent tv-film-för-en-regnig-onsdagsmaterial
 Djurnord
Ganska bra men ändå grym film. Pirrig spännande att se slutet.
 Gigi1943
Visst är den bra men jag tycker det är så otäckts när folk blir fångna i dessa länder och dessutom när barn är inblandade.
 Zipper
Väldigt ensidig, faderns förändring från myspappa till despot är för snabb och onyanserad.
En hel del år sedan jag såg denna film men fortfarande finns intrycken från denna filmen kvar. Som sagt är Sally Field mycket bra i huvudrollen liksom Alfred Molina. 3+
 Hans Moleman
Sevärd.
Ett tema jag inte sett omnämnas som jag hade velat se utforskas mer är hur rasism spär på extremism. Ett högst aktuellt ämne. Filmen är på många sätt gripande, men för endimensionell för att verkligen tas på allvar. Till exempel att Teheran skildras som en by med getter på gatorna och lerhyddor bidrar till att helt rasera den realism som filmen ändå bygger på och som ämnet förtjänar.
Väldigt bra, spännande och välspelat! En av Sally Fields bästa!
helt ok
Det har gått många rykten om den här filmen, om den är sann eller inte, men hur som helt funkar den som film,,,
 Henkepedia
Fields bättre filmer men föll mig inte i smaken
 Rele
En spännande och trovärdig film. några duktiga skådespelare och en bra manus. Jag höjer mitt tidigare betyg till en fyra.
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
The Bling Ring (info) 02:14 22/1 (94)
San Andreas (info) 02:12 22/1 (102)
Runner Runner (info) 02:09 22/1 (45)
Bridesmaids (info) 01:59 22/1 (348)
The Education of Charlie Banks (info) 01:54 22/1 (15)
En galen natt (info) 01:53 22/1 (202)
Now You See Me 2 (info) 01:52 22/1 (39)
Maniac Cop (info) 01:50 22/1 (74)
Star Wars: The Last Jedi (info) 01:48 22/1 (112)
Jumanji: Welcome to the Jungle (info) 01:34 22/1 (13)
Snödrottningen (info) 01:27 22/1 (5)
Passengers (info) 01:17 22/1 (89)
The Gambler (info) 01:12 22/1 (22)
Brooklyn (info) 01:10 22/1 (48)
Thor: Ragnarök (info) 00:59 22/1 (51)
The Company You Keep (info) 00:42 22/1 (44)
Man of Tai Chi (info) 00:35 22/1 (26)
Dr Mabuses testamente (info) 00:31 22/1 (1)
Phantom Thread (info) 00:03 22/1 (1)
Darkest Hour (info) 00:02 22/1 (2)
Den of Thieves (info) 00:02 22/1 (1)
The Room (info) 00:01 22/1 (195)
The Machine (info) 23:41 21/1 (36)
Medicinen (info) 23:39 21/1 (28)
Chans (info) 23:37 21/1 (10)
Bright (info) 23:30 21/1 (39)
Valerian and the City of a Thousand Planets (info) 23:28 21/1 (56)
Atomic Blonde (info) 23:23 21/1 (40)
Ego (info) 22:59 21/1 (79)
Great Balls of Fire (info) 22:59 21/1 (38)
Aftermath (info) 22:50 21/1 (11)
Döda poeters sällskap (info) 22:45 21/1 (685)
Here Alone (info) 22:44 21/1 (6)
The Open House (info) 22:15 21/1 (5)
Fear and Loathing in Las Vegas (info) 21:55 21/1 (1192)
Play-Mate of the Apes (info) 21:44 21/1 (2)
Miles Ahead (info) 21:41 21/1 (1)
The Raid: Retaliation (info) 21:34 21/1 (70)
The Abducted (info) 21:24 21/1 (2)
Hunt for the Wilderpeople (info) 21:17 21/1 (23)
Downsizing (info) 21:12 21/1 (8)
Slåss för livet (info) 21:00 21/1 (4)
Kedi (info) 20:49 21/1 (10)
Lego Batman (info) 20:46 21/1 (30)
Boktjuven (info) 20:26 21/1 (71)
The Outing (info) 20:18 21/1 (11)
Shaolin Hand Lock (info) 20:16 21/1 (6)
The Polka King (info) 20:15 21/1 (4)
Harakiri (info) 19:55 21/1 (116)
Kill, Baby... Kill! (info) 19:53 21/1 (22)