Spidde
Jag hade inga direkta förväntningar på den här filmen, då jag i princip inte hade hört någonting om den, men jag blev glatt överraskad. Jag är inte riktigt van att se Cusack (som ju oftast är väldigt bra) i den här typen av roller, men jag måste säga att han gör det riktigt bra. Och tur är det, för det är väldigt mycket Cusack i den här filmen. Med enkla medel har de lyckats göra en fin, ganska rörande och allmänt bra film. Barnskådespelarna är också helt OK. Det är en sevärd film, helt klart. Stark trea.
 PeterTheW
Inga förväntningar här heller, visste inte mycket om den... Cusack är riktigt, riktigt bra, som alltid, och det är väldigt spännande att se honom i en så, för honom, annorlunda roll... Rörande och stark rätt igenom.
 foppa99
Cusack är lite mindre dålig än vanligt i denna.
 Tim Buckley
(rek 3a) Filmen har den där lågmält smörigt, mysigt, varma trygga ton som bara en John Cusack-film kan ha. Har insett till sist att jag alltid tycker mycket om han även om filmerna han är med i ibland kanske får en tvåa. Speciellt Shelan o'Keefe utmärker sig karismatiskt i filmen som storasystern genom det att hon ser både lillasystern & Pappan. Tårarna på slutet kändes på något sätt oundvikliga. Å därtill bra filmmusik av Clint Eastwood också! Se! :)
 Jonnalill
Den här filmen kändes underligt enkel och jag visste inte vad jag hade att förvänta. Men... under den spröda ytan finns ett bråddjup som Cusack och hans medspelare gestaltar väldigt snyggt. Kidsen spelar briljant och musiken är sååå snygg!
 Quartz
bra som fan, det som är. men problemet blir nog mer att det inte är så mkt. john cusack är verkligen bra i sånt här dock, men det skulle varit en större spelplan på något vis.
 Quartz
just det, musik av clint? så grymt snygg musik tänkte jag på nämligen under filmens gång och tänkte jag kollar upp vem som är asvarig. och så ser man DET namnet? :) han är grym.
 mammene
Den här filmen tog tag i mig. Det handlar om vanliga människor med brister och fel, som agerar på vad de anser vara rätt just då. Så intressant att få kliva in i deras liv och följa med ett tag för att sedan lämna dem, men de finns i tankarna. Cusack spelade fadern mycket bra, att se hans pendlande från att vara osäker och lite "galen", till att mogna ihop med sina barn. Ett fint samspel och barnen spelade mycket trovärdigt.
 Sture Stenhög
Mycket bra. Manuset är fantastiskt välskrivet och historien är berättad på ett mycket smidigt och övertygande sätt. John Cusack gör sin bästa roll i karriären. Hans karaktär uppfattas till en början som ganska osympatiskt, men under resans gång så lär vi oss att förstå och acceptera honom. Detta utan att man på nåt sätt glorifierar honom varken som människa eller fader. Samspelet med barnen och brodern fungerar helt perfekt och ger oss ett realistiskt porträtt av en något trasig familj
 ittabelle
en svag trea, gillar inte sånna här filmer... segt å tråkigt
 Plisken
Fantastisktt bra film..cusack borde göra mer sånt här! Väldigt gripande!
 ilBrutto
Finstämt drama, Cusak är suverän men barnen är helt fantastiska. Har också väldigt svårt att känna något för Cusaks karaktär inledningsvis, tycker bara han är irriterande, men efter halva filmen börjar pusselbitarna falla på plats. Gripande!
 Tobias Fünke
Mycket välgjord. Helt min stil. Du placeras bara in i en händelse och berörs av utvecklingen. Cusack gör ett grymt jobb, ingen dussinroll här inte. Lätt att tro då filmen gick direkt till dvd i Sverige. Stark fyra, nästan femma.
 merilina
ok film
 Lesthi
Mysig film.
 Dankku
Rörande, bra skådespel, mycket fin film. Stark fyra.
 mi9
En finstämd berättelse om "hemmafronten" (som det så vackert hette...) när dödsbudet kommer... Problemet är att det inte utspelar sig under andra världskriget (då skulle detta ha varit en enastående icke militaristisk skildring...) men nu handlar detta om det sk. Irak-kriget... plus att vi ser det i en europeisk/svensk ideologisk miljö... Och så får denna amerikanska historia en... Hollywoodmässig avslutning...
 superzelda
Det räcker med att läsa beskrivningen & sammanfattningen av filmen för något mer framkommer sannerligen inte. Istället för att slösa bort tid på att se Det Man Redan Vet fyllas ut med utfyllnadsdialoger om ingenting, en dålig Cusack, noll känsloengagemang och allmän poänglöshet.
 en david
En etta är kanske lite grymt, men den gav mig verkligen ingenting.
 The_falcon
Det fövånar mig inte det minsta att de på Sundance-festivalen gillade den. De är ju allihop en samling sluskiga liberaler. Men jag håller med dem. En annorlunda vinkling på ett av de mest brännande ämnena i USA. Det är ett bra beslut att göra Stanley till stolt patriot. Det är inte svårt att förstå honom. Om han haft möjligheten att ge sig ut i kriget skulle han ta den. Men han fick aldrig den möjligheten. Och för att orka hantera sin situation vägrar han att acceptera att det där kriget kanske bara är en lögn och att hans älskade dött för ingenting. Djupt humanistisk, stillsam och mycket sorgsen skildring av mänsklighet. John Cusack är som alltid enastående.
 jossebjork
orkade inte ens se klart filmen.....ett misstag...? men isåfall får jag väl se den om några år så kasnke jag uppskattar den
 faith86
Ja visst kunde den ha varit ännu mera. Mera problematiserande. Men mycket sympatisk! :) Gillar road trip filmer. I USA får dom det meta till det. Bilar e ju så centralt där...
 Bambini
Varm och överraskande sevärd. Hade väntat mig något mer sentimentalt.
 larox
en riktigt, riktigt sorglig film som träffade mig mitt i solarplexus. Ond bråd död som drabbar barn är alltid svårt. Jag tycker att man har lyckats väl med att beskriva känslan runt en nära anhörigs död, panik, det får inte vara sant-känslan, jag orkar inte gå vidare. Min tolkning är att när sorgen och hopplösheten griper tag i mig när jag ser en film, då är den genomtänkt och välgjord, en stark trea.
 ellaine
Den är inte mer än 85 minuter lång men kändes som det dubbla. Tråkig och ointressant.
 Astrojacob
Ännu en i raden av filmer för i första hand en amerikansk publik. Känns lite orättvist med alla dessa "dåliga" kommentarer. Filmen tar upp ett modigt och svårt ämne, döden o saknaden efter en mamma och fru. Givetvis en kvinnlig soldat som dör i Irak. Filmens centrala handling är aningen svår och overklig. Lågmält drama med fantastiskt skådespel av både de unga flickorna och en mogen John Cusack. Måste ge den en Fyra för det lågmälda men gripande dramat.
 Kajanus
Grace is Gone är ingen perfekt film på något sätt och trots sin korta längd så känns den ibland lite utdragen. Det talar dock till filmens fördel att skådespeleriet är briljant. Cusack och de två döttrarna O'Keefe och Bednarczyk levererar i varenda scen och smärtan som Cusacks karaktär Stanley går igenom är svår att inte sympatisera med. Det känns tråkigt att James C. Strouse inte lyckas leverera ett lika gediget hantverk bakom kameran, då historien titt som tätt saknar udd. Men, jag kan ge samtliga som tänkt se denna film en utmaning: Den som inte sitter med tårar i ögonen under filmens sista fem minuter får en hög belöning utav mig. De minutrarna är i sig värda fullt betyg.
 Lurtz
Jag vill tycka den här är bra, men det går inte riktigt. John Cusack och tjejerna (yngre är sjukt störig) är väldigt bra men den berör ändå inte riktigt. Som påpekats tidigare känns den mycket längre än den är, segt. Svag 3a.
 Mikkala
Jag råkade zappa förbi denna film efter att sett på nyheterna och visste inte vad det var något men började sen titta och stannade också kvar. Jag grät vid två tillfällen, en fin film som egentligen inte är jättespeciell men som ändå lyckas. Bra skådespel från samtliga!
 karlmats
Lågmäld, vacker och oerhört gripande. Det är inte ofta jag reagerar så starkt på realistiska dramer men här går det verkligen inte att låta bli. Cusack är så klart bra, men att båda småtjejerna skulle leverera på den här nivån får väl ses som närmast fantastiskt. Väldigt bra manus också som ackompanjeras av musik som gång på gång bidrar till stämningsfyllda scener. Strouse verkar vara en kille att hålla ögonen på, det här gjorde han återigen riktigt bra. Gillar att man inte tar någon moralisk ställning i de stora frågorna, Cusacks omöjliga uppdrag står i centrum och vem känner inte igen sig i svårigheten att inte skjuta upp de svåra valen i sitt liv?
 Claude Strife
Berörde mig mycket!
 KyLLo
Filmen sticker ut lite trots att grundstoryn (en familjemedlem dör) känns bekant från åtskilliga filmer. Den utvecklas till något av en roadmovie där huvudpersonerna fylls av inre känslor som ibland bubblar över. Många scener känns genomtänkta och genomarbetade. Den symboliska scenen med "lekstugan" tycker jag är otroligt fin. Trots tragiken är det ganska gott om mörk humor, där man kan skratta åt eländet. Jag tycker exempelvis att det är mer underhållande än påfrestande när systrarna börjar bråka hela tiden. Det är nog många som kan känna igen sig själva eller närstående i scener. Bra skådespel, även från barnen. Men filmen har i mitt tycke ett stort problem som håller betyget nere. Jag får en stor klump i halsen. Inte för att det är sorgligt (vilket det också är), utan för att pappan är så egocentrisk och oärlig. Det gör särskilt ont i mig när det går ut över barnen. Det här är nog inte en film man ska se om man vill ha en rolig kväll, utan snarare precis innan man ska gå till sängs.
 sannakj
Otroligt vacker berättelse om hur svårt det är när livet förändras från en minut till en annan. Familjebanden stärks och en annan typ av kärlek hittar plats.
 Gigi1943
Hm ... tyckte den var så typiskt amerkansk (och det var den naturligtvis), sorry, inget som berörde mig.
 GinNTonic
Den var rätt fin men jag tycker att Cusack spelar över en del, för mycket manér. Den lyckades dock beröra en del mot slutet, och de två döttrarna var suveränt regisserade! Fantastiskt naturliga, och intressanta karaktärer som man verkligen bryr sig om, det är sällan man ser barnroller med sådan substans. En haltande fyra blir betyget tack vare det.
 jonbo
Lyckas med att vara jordnära och finstämd utan att propagera för något särskilt, vilket uppskattas.
 sawa
Väldigt långsam. Bra avslut, men vägen dit var väldigt lång.
Senaste kommentarer
Captive State (info) 11:10 19/6 (2)
Good Sam (info) 07:48 19/6 (1)
Vice (info) 02:58 19/6 (13)
The Last Witch Hunter (info) 01:44 19/6 (36)
Chernobyl (info) 01:24 19/6 (7)
Fjällbackamorden: Strandridaren (info) 00:56 19/6 (10)
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)
Superfly (info) 23:28 18/6 (62)
End of Evangelion (info) 23:19 18/6 (152)
Brightburn (info) 22:19 18/6 (4)
Black Mirror - White Christmas (info) 21:32 18/6 (12)
Men in Black: International (info) 21:02 18/6 (2)
Climax (info) 20:54 18/6 (11)
Autumn (info) 20:54 18/6 (2)
Body of Deceit (info) 20:53 18/6 (1)
Black Mirror - San Junipero (info) 20:18 18/6 (13)
Fitzcarraldo (info) 20:06 18/6 (178)
Cutie Honey (info) 19:39 18/6 (43)
Detroit Rock City  (info) 16:30 18/6 (177)
Seven Pounds (info) 16:08 18/6 (445)
Beyond Skyline (info) 15:59 18/6 (11)
Skottår (info) 15:50 18/6 (83)
Sjösalavår (info) 13:54 18/6 (11)
Blindspotting (info) 13:12 18/6 (7)
Hemlig pakt (info) 12:11 18/6 (1)
Mamma gifter sig (info) 11:56 18/6 (1)
The Haunting of Sharon Tate (info) 11:44 18/6 (1)
The Unborn (info) 09:18 18/6 (7)
Satans skinn (info) 09:16 18/6 (19)
Booksmart (info) 04:39 18/6 (8)
The Beach Bum (info) 00:46 18/6 (4)
Get Naked (info) 23:54 17/6 (2)
Savannens härskare (info) 23:48 17/6 (96)
På solsidan (info) 23:38 17/6 (8)
Disaster L.A. (info) 23:36 17/6 (7)
Everybody Wants Some (info) 23:35 17/6 (28)
Döda eller dödas (info) 23:35 17/6 (5)
The Affairs of Martha (info) 23:19 17/6 (1)
Public Enemy (info) 22:54 17/6 (7)
Micmacs (info) 22:53 17/6 (101)
Hanasaari a (info) 21:58 17/6 (3)
Black Mirror - Be Right Back (info) 21:57 17/6 (18)
Psych:9 (info) 21:55 17/6 (6)
The Square (info) 21:51 17/6 (84)
The Equalizer 2 (info) 21:45 17/6 (27)
Greta (info) 21:41 17/6 (3)
En kvinnas rop (info) 21:40 17/6 (1)
Bröllopsfest i Karelens runobygder (info) 20:48 17/6 (1)
It Watches (info) 20:25 17/6 (1)
The Poison Rose (info) 19:59 17/6 (2)