haajen
Förstår dess klassikerstatus och att dess inflytande varit enormt men jag skrattar högt två gånger sedan tycker jag mest det är lite småtråkigt...Humor är väldigt individuellt och detta är inte riktigt min grej men som filmintresserad bör man ha sett den.
 d3marcus
Hur skall äldre kultur bedömas? Den frågan ställs verkligen på sin spets när Duck soup från 1933 skall avhandlas. Min åsikt är att litteratur, musik, konst och film skall bedömas i det ögonblicket det konsumeras, hur upplevelsen är just precis då. Objektiv metadata som tekniska begränsningar är totalt ointressant för mig, jag vill bli berörd eller underhållen. Nostalgi är okej för mig, det är en känsla som verket kan framkalla i mig, och samma mekanism som gör att populärkulturkonsumenter slutar köpa/ladda hem ny musik när de fyllt 30. Om filmsmak är subjektivt är humor än mer subjektivt. Jag gillar Sacha Baron Cohen, Martin Kellerman och Christian Lander, komiker som tar avstamp i vår samtid. Komiker som driver med vår samtid, mina vänner och mig själv. Jag gillar inte studentspex, som hellre ser bakåt än framåt. Duck soup framkallar inga nostalgiska känslor för mig, och jag har svårt att relatera till humor gjord för en publik som levde för 80 år sedan. Jag skrattar inte åt sönderklippta cigarrer, ej heller åt hattar som förväxlas. Jag skrattar inte åt rasistiska och sexistiska anarkistmonologer, ej heller åt spontansång. Jag spenderar hellre en dag med satiren i »Thank you for smoking« än clownen och trapetskonstnären hos cirkus Scott. För mig är det tydligt, humor är en färskvara, medan filmer med existentiellt tema har en större chans att beröra en betraktare 80 år efter premiär. Om jag varit född 1908 hade jag sannolikt älskat Duck soup, men idag är den utan tvekan filmhistoriens mest överskattade film.
 kennert
Nästan helskön.
 jimmy ringo
Små-rolig bröderna Marx rulle, men hade högre förväntningar på den. Blev ibland alldeles för seg och trist. Svag tvåa!
 FelixLindgren
Humor KAN förvisso vara en färskvara. Men om den är så smakrik och träffsäker som i denna film så spelar det ingen roll var den kommer ifrån. d3mnarcus tafatta försök att moralisera kring humorn som används här är bara löjligt. Rasistisk och sexistisk visst. Men filmen gjordes inte igår. Lite ojämn på sina ställen men Grouchos dialog är till och med vassare än i fyra fräcka fripassagerare och storyn är lamt underbar. Se den inte en gång. Den här karamellen kan man suga på tills man dör.
 BarryHero
Det var verkligen en överraskning att jag skulle gilla den här filmen så pass mycket som jag faktiskt gjorde. Humor är någonting som ganska ofta inte är tidlöst. Även om jag missar ganska många referenser med tanke på att jag ser filmen mer än 75 år senare än den gjordes, är humorn rakt igenom klockren. Dialogen är underbar, många av scenerna alldeles briljanta och speciellt Groucho Marx verkar vara i toppform. Spegelscenen blev en omedelbar favorit. Det här är komedi när den är som bäst och smartast. Ser fram emot att se mer med bröderna Marx.
 karlmats
Vilken jävla cirkushumor. Jag är glad att jag inte är uppvuxen på 30-talet, inte så mycket för krigen och recessionen, men om det här hade varit måttstocken för vad som är kul hade jag nog begärt en lobotomering eller gått ut i kriget frivilligt bara för att göra slut på eländet. Arne Hegerfors är säkert stolt över alla de här usla ordvitsarna som är levererade helt utan känsla, Peter Apelgren hade nog kunnat få fram en del skratt med det här manuset men som det är nu suckar man bara. Och Retard-Marx det lilla vidrot i äckligt krullhår, hur kommer han undan med all skit utan att få spö? Nej, jag blir mest förbannad på mig själv över att jag faktiskt tittade på den här skiten utan vare sig sällskap eller förhoppningar, men nu kan jag iaf såga de här asen med gott samvete.
 Astrojacob
Alltid retar det någon lobotomerad humorfri stackare att jag ger MAX betyg till detta historiska dokument. Länge leve Freedonia!
 GrandMaster_E
Väldigt mycket fjanthumor som gått lite ur tiden (men som samtidigt är stilbildande, svårt det där) men Grouchos ordvitsar är odödliga.
 Kriffot
Nä det va precis så tråkigt på det stora hela som ja trodde. Man skrattar väl lite då och då, men trams kan ju ändå tramsas mycket bättre än såhär. Harpo, han som inget säger, är väl ändå roligast här när han klipper sönder saker sådär i förbifarten.
 idd
typisk marxrulle.. trams å billig buskis.. jag visste förstås vad jag hade att vänta mej men ändå..
 jahaaa
haha, den här var skitrolig!
 winston s.
vissa delar är knappt halvroliga, men de roligaste delarna drar upp snittet helt klart!
 Sture Stenhög
Jag börjar få svårt att komma på nya sätt att såga 30-talshumor på. Som väntat var det här en fullkomlig bedrövelse. Jag kan ana vissa bra upplägg och nån enstaka antydan till nåt som är kul, men det mynnar alltid ut i samma gamla intelligensbefriade och humorbefriade trams. Det enda intressanta med att se den här filmen var att jag fick fundera lite på vem utav bröderna jag hatar mest. Det lutar åt Harpo, men oftast är det nog den som är i bild för tillfället som får utmärkelsen
 produr
bara spegelscenen är 4+
 Audrey Horne
haha, så jävla roligt, genialt..
 Eldritch
Fyra fula fiskar är en väldigt passande översättning, men Harpo var helt klart fulast. Han förtjänade en rak höger.
 Kreepy
Jag gillade inte sångnumren, men allt annat var guld.
 Rockarizer
Älskar bröderna Marx, detta är vad jag kallar komedi. Nuförtiden görs bara skitkomedier.
 Noak2
Stark fyra.
 Erik Nolander
Håller med Kreepy
 Afflicter
Inte riktigt min typ av humor. Spegelscenen är i alla fall smått genialisk.
 Taliah
Stenåldern ringde, de vill ha sin "humor" tillbaka.
 Dr T
Humor åldras sällan med värdighet...
 precineadd
bättre än allt som gjort sen dess. punkt.
 kakbakarn
Filmen förlorar lite på att man läst och hört alla Grouchos bästa repliker många gånger förut, och jag kan hålla med om att Harpos komik ibland blir lite enerverande (även om den är kul ibland). En del saker känns föråldrade, en del saker är fortfarande väldigt roliga. "If you can't send help, send two more women."
 mthrfckr
Oj vad det här kändes sunkigt. Har sett 10 år äldre stumfilmer som är modernare än det här.
 kungkalas
Några scener är helt lysande, men större delen av filmen är tyvärr rätt trist. De få genialiska scenerna drar upp betyget.
 Tonti
Helt fantastiskt rolig. Det är ytterst få skämt som inte fungerar och bröderna är i sitt esse.
 Sznax
Den överlägset roligaste filmen någonsin. Betyg 9.8
 Tippi Hedren
Enerverande humor som inte överlevt tidens tand för min del i alla fall.
 labi
Aj, nu svär jag i kyrkan, men jag tyckte verkligen det här var dötrist. OK, Harpo är ju rätt kul med sin tuta och sax, men Groucho och hans krystade one-liners... Gäsp... Filmens enda roliga scen är när alla ser ut som Groucho i nattmössa och velar runt i huset. Litet plus också till Margaret Dumont som mrs Teasdale, hon är rätt kul faktiskt. Jag läste någonstans att hon aldrig fattade Marx-brödernas skämt trots att hon medverkade i flera av deras filmer. Jag är benägen att hålla med henne...
 NtoNW
Jag är ganska trött på bröderna Marx. Och detta är inte deras roligaste film. Kul dock emellanåt.
 Tonti
Äh, den här är ju faktiskt närmast sjukligt genial så det måste bli en femma trots allt. Omseningsvärdet är omätligt.
 precineadd
fortfarande en av dom bästa filmer som någonsin gjorts, alla kategorier. tycks, som av en slump, konkurrera med dalí och buñuel i filmhistoriens stora surrealistiska mästerverk
 hestret
Bra grejer här ändå när vi slipper massa annat trams - konstiga romanser mellan outvecklade karaktärer, påklistrande och konstlade narrativ samt trist meningslösa musiknummer - som brukar fylla ut Marxfilmerna mellan skämten. Rätt tight och tydlig alltså vilket är ett avvikande plus. De kvinnliga skådisarna håller båda bra nivå. Den legendariska spegelscenen är ju förstås rolig, men nivån på skämten är ändå riktigt ojämn. Men fortfarande lider ju filmen av taskig klippning och stundtals bedrövlig skådespeleri, vilket förhindrar att man har obehindrat roligt. Tycker också slutet känns stressat. En stabil trea ändå, då det finns en del behållningar.
 emilstjernholm
Hetsig film med en humor som inte faller mig riktigt i smaken. En del ordvitsar får mig att dra på smilbanden, men det är också allt.
 Rock Snack
Riktig humor åldras sällan, vilket den här filmen bevisar! Det är som Monty Python, fast på 30-talet. När den stumma killen klippte av fjäderpennan dog jag nästan av skratt! :D
Min första Marx-rulle sedan barnsben. Jag borde ha låtit bli. (5/15)
 andmoreagain
För att uttrycka sig milt så roas jag inte nämnvärt av Bröderna Marx. Speciellt stör jag mig på Groucho...förstör hela filmen med att inte ha någon tajming med hans jävla one-liners. Efter 48 st har jag redan tröttnat och då ska det hinnas med 10000 till. Även tämligen obegripligt att filmen ska ha den status den har för oavsett om humorn faller en i smaken eller inte så är det komiska, skådespeleriet och det tekniska hantverket väldigt ojämt.
 myslas
Visst finns det någon enstaka rolig scen här och där men till största delen så funkar den här typen av humor rätt dåligt idag. Bröderna Marx har inte åldrats med samma värdighet som Chaplin och Keaton.
Jag trodde jag skulle gilla det här mycket mer än jag gjorde. Jag har tidigare sett En dag på kapplöpningarna och minns att jag tyckte den var kul men det var ett tag sedan så jag vet inte om min humor har ändrat sig eller om den här faktiskt är så mycket sämre. Bitvis är det riktigt roligt. Men som helhet blir det för störigt och långdraget för att vara bra som helhet. Rätt stark tvåa.
Vilken helt ljuvlig filmupplevelse eller rättare sagt komisk upplevelse Marxbröderna erbjuder i denna film. Jag kan inte minnas förra gången jag såg en film som levererade så många fantastiskt klockrena och perfekta scener. Spegelscenen är helt klart väldigt underhållande. Detta är en film man bara måste se för sin humor men även för sin satir.
 fredrikj
Mycket göteborgshumor och jag kan se Monty Python komma ur det här, så det kan ha ett historiskt värde, men nu är det inte så mycket roligare än ett välgjort studentspex. Humorn får möjligen lite skärpa i den meningslösa konflikten mellan ländernas ledare.
 KalleB
Det här var inte bra. Den mesta av tiden fattar jag inte ens vad de sysslar med. Marxbröderna är verkligen fruktansvärda. Alla karaktärerna saknar helt motivation för alla sina handlingar.
Har åldrats dåligt
 Pi-R
Jag önskar verkligen att jag blev helsåld av filmens absurditet, gick igång på fulla cylindrar av Grouchos repliker, och veks dubbel av Chicos och Harpos ruggigt vältajmade fysiska humor. För det ÄR välgjort; spegelscenen, rättegångsscenen, och stora delar av slutscenen är riktigt guld. Men jag känner mig sällan genuint underhållen (visst - det beror delvis på att somliga referenser går över huvudet på mig), och omstundom kommer jag på mig själv med att vara påtagligt frustrerad. Att de övriga skådespelarna gör halvdana prestationer hade vart okej om filmen i övrigt vunnit över mig, men tyvärr... Edgar Kennedy som den av bröderna hårt prövade lemonadförsäljaren är dock en favorit, vilket till rätt stor del torde beror på att jag kan relatera till honom. I slutändan blir det dock ändå ett litet + efter trean. För Marxbrödernas hantverk ÄR otvetydigt, även om nog också jag hör till dem som menar att tiden sprungit ifrån dem.
 Haenskii
Uselt.
 C12
Spegelscenen räddar filmen till en svag trea. Den är genial.
 KyLLo
Humorn är lågintelligent, krystad, pinsam och fruktansvärt dålig. Log inte det allra minsta en enda gång. Däremot kan jag tänka mig att en del nutida komiker lånat en del till sina sämre skämt. Positivt att den inte var så lång.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Sister (info) 07:22 27/5 (1)
Bottom of the World (info) 01:56 27/5 (5)
Ödesdiger Miss (info) 01:44 27/5 (6)
En andra chans (info) 23:08 26/5 (29)
(Sökarna) (info) 23:01 26/5 (501)
Pirates of the Caribbean: I främmande farvatten (info) 20:34 26/5 (355)
A Little Chaos (info) 20:24 26/5 (3)
Wu-Tang Clan: Of Mics and Men (info) 19:59 26/5 (1)
Hard to Kill (info) 19:06 26/5 (137)
Bill & Teds galna mardrömsresa (info) 18:39 26/5 (128)
Bill & Teds galna äventyr (info) 18:38 26/5 (139)
Get Out (info) 18:36 26/5 (90)
If.... (info) 17:28 26/5 (88)
Dog Star Man: Part I (info) 17:22 26/5 (9)
Prelude: Dog Star Man (info) 17:15 26/5 (13)
Jarhead 2: Field of Fire (info) 16:38 26/5 (9)
Eighth Grade (info) 13:33 26/5 (13)
Dreamscape (info) 12:52 26/5 (33)
A Demon Within (info) 12:51 26/5 (1)
Homicidal (info) 12:50 26/5 (6)
Lockbetet (info) 12:48 26/5 (4)
Heta Linjen (info) 12:46 26/5 (4)
Arvet (info) 12:44 26/5 (14)
Independence Day: Återkomsten (info) 12:17 26/5 (119)
Blå ängeln (info) 11:56 26/5 (55)
Washington Merry-Go-Round (info) 11:54 26/5 (1)
Polisens lockbete (info) 11:53 26/5 (1)
Hell Fest (info) 11:45 26/5 (7)
Skulls II (info) 11:41 26/5 (34)
BlacKkKlansman (info) 11:36 26/5 (42)
Bang! (info) 10:59 26/5 (10)
Ett tåg till Durango (info) 10:57 26/5 (2)
Under the Silver Lake (info) 10:38 26/5 (4)
Rim of the World (info) 08:14 26/5 (2)
En odödlig historia (info) 04:08 26/5 (6)
Doctor Strange (info) 04:00 26/5 (111)
Plan 9 from Outer Space (info) 01:48 26/5 (465)
Tårtgeneralen (info) 01:46 26/5 (41)
My Pretend Girlfriend (info) 01:00 26/5 (1)
The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (info) 00:14 26/5 (162)
Allied (info) 00:13 26/5 (36)
Mamma Mia! Here We Go Again (info) 23:53 25/5 (29)
All About Steve (info) 23:52 25/5 (75)
Brightburn (info) 23:28 25/5 (1)
Sonja (info) 23:16 25/5 (3)
Mad Max: Fury Road (info) 23:13 25/5 (329)
Gloria Bell (info) 23:03 25/5 (1)
Booksmart (info) 22:52 25/5 (2)
The Professor (info) 22:48 25/5 (2)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 22:47 25/5 (13)