-_Louise_-
Inte vad jag hade förväntat mig, men inte dåligt för det. Storyn känns lite konstig och otrolig ibland, men det är väldigt bra skådespelare och misären på slutet är gripande.
 beatrs_
Ok!
 nodon
Vilken film! Vilket foto! En ruggigt bra film av en ruggigt bra regissör. Stockholmsskildringen är fantastisk i sig, inte konstigt när Per Anders Fogelström skrivet manuset.
 thepulp
"Satan så jävlar!"
 roccot
Inget foto i världen räddar en kass rulle. Den suger.
 NeZa
Sommaren med Monika är egendomligt okonventionell gentemot Bergmans senare, mer särpräglade verk. Vi har en eggande Harriet Andersson till Femme fatale som gör uppror och en Lars Ekborg som utgör den typiskt gode hjälten, men låter sig ändå inte vara särkilt typisk. Vi har också en smutsig skildring av Stockholms arbetarklass och en vacker framställning av skärgården och de sexuella frestelser som den medför. Bildspråket i filmen överraskar mig mer än mycket. Visst kan man på sina hörn ana vad som komma skulle i filmer som Sjune inseglet, Jungfrukällan och framförallt Persona med sina nakna närbilder. Men i Sommaren med Monika skymtar vi ett mer Amerikanskt uttryck med bilderna. Som när Monika går ut för att roa sig får vi bara se bildväxlingar på neonskyltar från dansklubbar. Vissa sekvenser är visuellt sett berättat på enastående kreativt sätt. Vi tillåts bara se ena delen av ett dramatiskt händelseförlopp med två ändar. På så vis får vår fantasi skapa halva scenen och dramatiken och genomslagskraften tredubblas. Just denna form av bildspråk har jag tidigare inte kunnat urskilja med sådan skärpa i Bergmans filmer. Relationsdramat mellan Monika och Harry har ett skymt men ändå tydligt dödsmärke som Bergman enastående subtilt fäster in i vårt medvetande. Mycket intressant film i Ingmars karriär!
 rockcat666
rafflande på ett sällskapsålsligt sätt
 Tobias Rydén
Fina bildlösningar och Stockholmsbilder. Största minuset är nog den orealistiska dialogen. Slagsmålet mellan Ekborg och Harryson är också fjantig i dagens mått. Harryson liknar både till sin rollkaraktär och till utseendet Krister (Lars Göran Carlson) i "Vi på Saltkråkan".
 horvendile
"Man kan bli ingenjör om man håller på tillräckligt länge", eller så. Det var roligt. Nej men allvarligt. Vill man se en svensk film från mitten av 1900-talet med boy meets girl, Stockholm, skärgården på sommaren, ambitiös ung man och Sigge Fürst så kan jag komma på bättre.
 KillerPutte
(rek.3) Nja, detta är absolut ingen av favoriterna signerade Bergman. Men visst är det bra för att vara 1953, det kan nog vem som helst hålla med om. Men jag tycker att filmen känns alldeles för uddlös, jag saknar dialogerna och tyngden som jag har vant mig vid när det gäller Bergman. Filmen väger sammanfattningsvis väldigt lätt, men slagsmålsscenerna är ofantligt humoristiska, men jag är inte så säker på att de var menat så ;)
 eureka!
Sött par, godkänd film.
 mammene
En ganska lättsam film för att vara av Bergman och jag gillar den. Det är en gammal inspelning och det har sin charm att se alla herrar lyfta på hatten. Slagsmålen är en historia för sig själv, taffliga kan tyckas, Kanske det är bra att man ser att det är på låtsas, någonting att ta efter i dagens våld kanske? Efter sommar kommer vinter och i alla fall så mognade en av dem. Underbara skådespelare, även om Harriet spelade över lite.
 InaPo
Åh Harriet
 Apbracka
Filmen får mig att tänka på Dagermans Bränt barn. Det osagda brukar vara en av Bergmans specialiteter, men här känns det inte klockrent. En något schablonartad intrig, som får ett något överraskande slut.
 Kareina
Kul att tjejen i förhållandet var den som bangade ur för en gångs skull.
 döttbarn
Jag tycker detta är ett uselt kvinnoporträtt. Monikas fria hållning och sexualitet blir till parets undergång. Hon framställs som lättvindig, dum, intrigant och barnslig medan han får representera lugn rationalitet, kontroll. Jag tycker Monika är en cool person men Bergman gör henne endast till en olycka. Perspektivet är enbart Harrys. Hon blir obegriplig
 emilstjernholm
Jag är benägen att hålla med 'döttbarn' nedan. Kvinnoporträttet blir helt enkelt ytligt. Filmen är dock givande på andra sätt, i synnerhet den mytologiska bilden av Sverige och dess ikoniska status.
 MartinCarlsson
Monika är helt klart ytlig, men den som kallar en skildring av en ytlig kvinna för "uselt kvinnoporträtt" bör nog fundera på sin egen kvinnosyn och hur höga piedestaler man placerar kvinnor på egentligen.
 #54
Ingen konstärlig topp från Bergman.
 slitenskiten
Harriet...mumma
 Sznax
Det märks att Bergman inte skrivit manuset, dialogen är långt från det som man brukar finna i hans filmer. Bra skådespelare men det skulle behövts en tredje aktör att balansera upp filmen med. Harriets karaktär är lite väl mycket den onda. Filmens bästa del är efter att de kommit hem från skärgården, skärgårdesscenerna är snygga men ganska menlösa. Betyg 6.8
 Newt
Bra film som kunde varit ännu bättre om den sista akten av filmen hade fått ta större och längre plats. Gillar sättet som den sympatiske men något naive Harry utvecklas och växer upp under filmens gång. Dialogen är lättsam och aningen banal, men så handlar det ju också om tonårskärlek.
 Astrojacob
Min första Bergman-Femma till en ljuvlig bittersöt tragedi som gjorde mig både arg o sorgsen på samma gång. Utsökt spel inte bara av Ekborg o Harriet utan även birollerna. Här kan man ana grunden till Bergmans växande storhet, med både kameran, bilderna och det intensivt mänskliga. Femman sitter som gjuten.
 Hogman
Herregud vad töntigt, enda positiva är söta Harriet. Slagsmålet med tältaren, så dåligt o osannolikt.
 FarbrorKit
Hurr hurr, jag gillar att båda huvudkaraktärerna är fullkomligt aspuckade fast på olika sätt. Jag gillar också Harriet Anderssons "Jaha men vem är du att döma mig egentligen?!"-blick in i kameran, kärlek på den.
 Ondskapt
Bergman gör en film som stundtals påminner en del om det Widerberg gjorde senare, med det unga paret, arbetarmiljöerna och det dåtida Stockholm. Riktigt bra på alla plan, Harriet spelar smått rebellisk tjej som inte alltid följer könsrollen, vilket är både kul och överraskande att se. Fint foto, fina miljöer och bra humor!
 foppa99
jo denna e bra
 Tonkansson
Visst är filmen bra, som vanligt när det gäller Bergman. Men den OTROLIGT fula klippningen tar ner helhetsintrycket något så enormt för mig.
 inunder
harriet är en dröm. filmen lite fånig men fin ändå!
 Ola_Schubert
En ganska simpel historia, men i dessa dagar känns det skönt när mannen porträtteras sympatiskt. Fina skärgårdsbilder. En Svag trea i betyg, duger som ströunderhållning
 Anonym_user_1
Handlingen är igenkänd, men den här tidiga Bergman-filmen är gjord med mer känslighet än många andra i samma genre och skildrar hur ett förhållande kan bli istället för hur man vill att det ska vara. Solklar rekommendation.
 Muhammed
Gamla oskuldsfulla Sverige med pilsnergubbar och allt... men temat är modernt och uråldrigt på en gång, väl fångat i all enkelhet och med närvaro i de närgångna porträtt-sekvenserna.
 Sture Stenhög
Inte i nivå med Bergmans bästa filmer och kanske inte heller nån typisk Bergman-rulle, men den saknar inte på nåt sätt förtjänster och Bergman sätter fortfarande sin prägel på den här annars ganska enkla historien. Det är dock främst Harriet Anderssons film, hon står för en imponerande insats och lyckas vara både jobbig och charmig på samma gång. Hela idén med att bara skita i allt och dra ut i skärgården känns ju ganska tilltalande också. God underhållning, ett somrigt 50-tals-Sverige och viss eftertanke, synd att klaga
 mylar
Ett bra exempel på hur en enkel historia kan bli mycket mer intressant, spännande och njutbar att se på, i händerna på en duktig regissör. Det finns fåniga och ologiska inslag, men det finns ännu fler genomtänkta och givande scener. Tiderna var annorlunda då.
Kvinnor... (5/15)
 jimbo9191
Stundtals oerhört hög klass men håller inte ända vägen fram. Men fortfarande en mycket vacker och bra film. 3 av 5
 Gigi1943
En fin gammal film men idag undrar man kanske lite över så enkla saker som "varifrån fick de bensin till båten", jag gillade den, mitt betyg satte jag långt tidigare men det står kvar än idag.
 fabbe86
Inget speciellt alls. För enkel. Men samtidigt rolig stundtals. Jag läser också in teman som "jämna plågor" i ungdomen vs vuxenvärlden. Samt stan är dålig och naturen är bra.
 hestret
Ganska trist film tyvärr. Dialogen är otroligt lökig och manuset är lite tungt på exposition. Ekborg ger inte tittaren några särskilda minnen direkt. Vi bjuds på en del intressanta scener i början av filmen och en del fina fotorutor ute i skärgården. Harriet Andersson är härlig i huvudrollen, men jag brydde mig inte så mycket om den centrala historien. 35/100
 Korben_Dallas
Dawn of the fades.... Nej men fan rätt skön rulle ändå och jag fick en del tankar om att man inte bara ska befrukta vem somhelts innan man är säker. Harriet är ju för go härlig, vet inte va de är riktigt med henne som intresserar mig. Hon skuttar mest runt bara, men hon gör de duktigt.
 AlbinWesley
Nej men hu. Här förväntar jag mig en av Bergmans bättre, för det sägs ju så. Men så var det ett trist och högst medelmåttig tramsdrama. Förutom att den är rätt ointressant, så är Monika är gaphals, och killen som jag redan glömt namnet på en jävla tråkmåns. Vissa bildrutor ser mycket bra ut, däri ligger väl behållningen - enstaka scener.
 timbo93
Fantastiska karaktärer. Monica är lite som 50-talets Elin från Fucking Åmål!
 lottes
Behållningen för min del var fotot, framför allt 50-talsmiljöerna. Storyn är riktigt lökig, men man måste ju ha överseende med att det har gått en livstid nästan. Den är riktigt intressant ur ett feministiskt perspektiv. Ingmar Bergman vänder glatt på rollerna och låter Harriet spela den försummande föräldern alltmedan han själv glatt lämnar ännu en kull ungar (han har 6!) för att förföra den hälften så gamla Harriet, som dessutom redan var sambo med en annan skådespelare, Per Oscarsson. Hm... Jag börjar förstå bandet mellan Woody Allen och Ingmar Bergman.
 frommen
En flirt och sedan en flykt från samhället. En bubbla som sedan spricker då en växer upp och den andra förblir ett barn.
 RustyFilm
"Sommaren med Monika" ger oss mängder av fina miljöbilder från 50-talets Stockholm och skärgård. Harriet Andersson är helt fantastisk (tror detta är hennes första storfilm). Bra skådespelarinsatser genomgående men hur "han regissören" kunde nöja sig med de bedrövliga slagsmål scenerna med Harry och Lelle ute på skärgårdsön förstår jag inte.
 daniel77
Det blir bara en trea efter omtitt. Fotot är fint och vissa klipp är smarta, men berättelsen är tråkigt rättfram och porträtten rätt banala. Monika känns mest störig. En liten tillbakagång från Sommarlek och Kvinnors väntans mer intressanta berättande.
 Memmem
Utmärkt drama om ung kärlek! En film med Ingmar Bergman och Fogelström som upphovsmän måste bli bra, och blir det också. Titeln "Sommaren med Monika" är förförisk. Vem skulle inte vilja tillbringa en sommar med en snäll och söt ung kvinna. Problemet är att Monika inte saknar skönhet, men däremot snällhet. Hon är besvärlig och vill bara roa sig. Mannen tar allt ansvar. Väldigt bra fotograferat, med bland annat första gången man bröt igenom fjärde väggen, alltså tittade rätt in i kameran. Detta var så speciellt att i filmen "De 400 slagen" av Truffaut stjäl huvudpersonen en filmaffisch med Harriet Andersson där hon ser rätt på betraktaren med fräck min. Lars Ekborg och Harriet spelar mycket bra, liksom skådespelarna i birollerna. Fina bilder i svartvitt från en båtresa på Stockholms vatten ut i skärgården. Passande folkmusik. Betyg: 4-
 paninaro
Harriet Andersson är fantastisk som femme fatale från stockholmsk arbetarklass. Scenerna i Stockholm är klart mer intressanta än de i skärgården, det är när de unga tu befinner sig där som vi ser trycket från det vuxna samhället och får en hint om deras förutsättningar och förmågor att hantera det. Exempelvis får vi se Monikas kaotiska hemsituation och hur hon trakasseras av den äldre herren på jobbet. Dialogen (manuset är inte Bergmans från början) och helheten har dock inte riktigt samma djup som den tidigare Sommarlek.
 labi
Kände 2/3-delar in i filmen att det skulle landa på en stabil trea, men så kom den neorealistiska sista tredjedelen som är fullständig mästerklass. Ergo, en fyra. Andersson är helt briljant och Ekborg likaså. Ett myller av mer eller mindre legendariska skådespelare flashar förbi i ett rasande tempo. Får nog se om den, för jag missade några.
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
Snabba ryck (info) 17:32 19/7 (1)
Evolution (info) 15:08 19/7 (7)
How It Ends (info) 13:15 19/7 (6)
Drömmarnas horisont (info) 12:44 19/7 (118)
Clueless (info) 12:42 19/7 (288)
Huset vid 92:a gatan (info) 12:36 19/7 (4)
Gatan utan namn (info) 11:26 19/7 (9)
Den blomstertid nu kommer (info) 10:51 19/7 (22)
The Lobster (info) 10:46 19/7 (86)
Today (info) 08:03 19/7 (1)
Det våras för arvingarna (info) 05:05 19/7 (10)
What Happened to Monday (info) 04:43 19/7 (18)
Split (info) 03:26 19/7 (64)
Transformers (info) 02:08 19/7 (1263)
I Do, I Do, I Do (info) 02:05 19/7 (1)
Dödsjakten (info) 02:05 19/7 (3)
Vargarnas rike (info) 01:55 19/7 (31)
AM1200 (info) 01:35 19/7 (3)
Big Stan (info) 01:32 19/7 (90)
Downrange (info) 01:07 19/7 (5)
Mamma Mia! Here We Go Again (info) 00:53 19/7 (1)
Ready Player One (info) 00:28 19/7 (44)
Fyra år till (info) 23:47 18/7 (74)
Morden i Midsomer - The Ghost of Causton Abbey (info) 23:22 18/7 (2)
Dr. Strange (info) 23:05 18/7 (4)
Värdshuset fritiden (info) 23:00 18/7 (11)
The Mercy (info) 23:00 18/7 (2)
En Manhattan-melodram (info) 21:16 18/7 (9)
Carrie Pilby (info) 20:52 18/7 (5)
Universal Soldier: Regeneration (info) 20:45 18/7 (83)
Idiotrepubliken (info) 20:28 18/7 (420)
Nalle Puhs äventyr (info) 20:26 18/7 (95)
The Zombinator (info) 19:52 18/7 (1)
Cavalcade (info) 19:24 18/7 (11)
Zombie Massacre 2: Reich of the Dead (info) 18:38 18/7 (1)
Granatäpplets färg (info) 17:31 18/7 (35)
När tyskarna kom tillbaka (info) 17:24 18/7 (1)
Smoke (info) 17:18 18/7 (9)
Brakfesten (info) 17:07 18/7 (99)
The Roommate (info) 16:31 18/7 (49)
Time to Kill (info) 15:11 18/7 (2)
Man Up (info) 15:04 18/7 (19)
Shaka Zulu (info) 14:59 18/7 (2)
Till min lillasyster (info) 13:55 18/7 (2)
Three Kings (info) 13:55 18/7 (241)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 11:53 18/7 (27)
Grupporträtt med dam (info) 10:34 18/7 (1)
Borg (info) 10:16 18/7 (44)
Ant-Man and the Wasp (info) 10:14 18/7 (9)
Molly's Game (info) 10:12 18/7 (17)