Tolkana
Jag såg filmen med mina småsyskon. Ibörjan av filmen står det "Att denna film kommer bringa er ett leende och kanske en tår." MIn lillebror sa när filmen var slut, "Jag fick nästan en tår." En film som fungerar för alla, även om chaplin topp kom efter den här filmen
 Hypostas
Gullig och ganska gripande men helt klart överskattad, och med ett larvigt slut.
 tk soul
Historien må vara sockersöt i överkant men den är effektivt berättad och bildmässigt oerhört vacker. Och i de små detaljerna visar Chaplin att han förstår den fattiges grymma levnadsvillkor.
 foppa99
1a me Chaplin som e suverän.
 GrandMaster_E
Inte så lång men ack så fin och gripande.
 Woody Strong
Fin, men jag vet inte om jag kommer att se fler av hans filmer. En del skämt fungerar fortfarande idag, vilket är intressant. T. ex. "If your kid beats my brother, then I'm going to beat you." Helkul!
 madox
Varm och mänsklig, men någorlunda abrupt och outvecklad.
 Afflicter
Ett fint exempel på hur stumfilmen verkligen drog ut fantastiska skådespelarinsatser. Jackie Coogan är makalöst bra. De sista fem minutrarna blir aningen konstiga och onödiga, men kanske det fungerar bättre i 68 minutersversionen.
 Astrojacob
Stumfilmsmagi av mästaren själv. Odödlig story med bedårande aktörer. Fem-Fem-Fem.
 eppjones
Väldigt söt men inget som jag direkt finner roligt och underhållande. Bra längd.
 Linusia
Jackie Coogan är otroligt bra som Chaplins pojke och filmen är fortfarande njutbar.
 Albion
Mycket underhållande Chaplinfilm. Grabben är mycket bra och samspelet mellan Chaplin och pojken strålar. Betyget blir en klar 4;a
 Jorgandr
Söt och väldigt direkt och osubtil humor, men väldigt charmig. Bitvis väldigt rolig, men är inget som ger något bestående intryck.
 Tonti
Vilken fantastisk film! Chaplin är något av en melodramatiker men hans filmer känns nästan aldrig förljugna eller krystade så deras gripande budskap går sannerligen fram med kraft. Att på detta sätt blanda humor av allehanda slag med fina karaktärsstudier och samhällskritik ser man alltför sällan. Fram för lilla Charlie!
 AddeColciago
Vilken värme och humor! Känns inte ett dugg daterad. Tappar lite i sista akten, men annars är det hög underhållningsnivå hela vägen. Jackie Coogan - århundradets barnroll?
 MtotheN
Väldigt fin film :)
 GinNTonic
Bästa bebisskådespeleriet jag någonsin sett!
 amam
Va? Det här var ju allt det sämsta med stumfilm i ett. Tråkig slapstick, övertydlig dramatik och samhällskritik som med våra mått är väldigt ytlig. Stark tvåa men det var inte speciellt bra alls.
 100tonvalspäck
Varm, mysig och rolig. Hade klarat mig utan drömsekvensen med änglarna men ändå den bästa Chaplinfilm jag sett.
 RST VIDEO INC
En riktigt bra stumfilm av och med Chaplin. Både han och dom andra skådespelarna, speciellt den lilla pojken, Jackie Coogan, är utmärkta i sina respektive roller. Handlingen är både rolig och vacker. Musiken är även den väldigt vacker och dessutom passande.
 Herr Fågelsaft
Höjning av betyg efter omtitt på Öppna Kanalen här i Göteborg. Filmen är intelligent och välgjord. Att Chaplin var skicklig är inget nytt, men pojken är ju briljant! Först tänkte jag att de filmmakarna skrämde slag på ungen för att få fram autentiska grimaser av rädsla och ångest, men sen börjar ungen agera mitt i all förtvivlan! Mycket märkligt. För övrigt tycker jag änglascenen är helt underbar. Chaplins fulla talang kommer till sitt uttryck där.
 kakbakarn
Rätt söt film, men bara undantagsvis rolig och gör inte alls samma intryck på mig som Guldfeber eller Stadens ljus. Men inget sömnpiller, absolut inte.
 Klintan911
Både Chaplin och Jackie Coogan spelade riktigt bra i den här mästerligt välgjorda stumfilmen.
 Gigi1943
En bedårande Jackie Coogan (ni har väl sett honom som vuxen i Familjen Addams?), han är så gullig så man glömmer bort att titta på Chaplin själv och det där med scenerier och regi mm är som bortblåst.
 Jocke_eriksson
Inte allas i samma klass som Guldfeber, Moderna Tider och Stadens Ljus, men Charlie Chaplin briljerar i alla fall i en del sekvenser. En stark 3a.
 davido_11
Går inte förklara hur bra film deta är STARK FEMA
 haajen
Är novis vad gäller Chaplin men den här var enkel och snabb. Mycket skickligt gjort, underhållande och förvånansvärt roligt.
 Nemralis
Fantastiskt välfilmad och smart gjord på både manus- och berättarstadie för att vara ett så tidigt verk! Det enda som egentligen höll mig lite skeptisk var den delvis övertydliga symboliken och den avslutande drömsekvensen. Resten är magnifikt. Får bli mer Chaplin framöver.
 Netmi
Bedårande!
 Pierre Lunaire
Fantastiskt bra, roligt och gripande. På gränsen till en 5:a.
 Ola_Schubert
Inte speciellt gripande och väldigt förutsägar. Dessutom känns drömscenen helt onödig. Men, ok, regin var felfri. En svag tvåa i betyg.
 Hitschmidt
Underbart härlig och varm film.
 drj
Fantastisk.
 sirkurt
Otroligt skickligt gjord och flera fantastiska scener men inte direkt underhållande men det hade jag inte trott heller och lite tröttsam med musiken.
 Razzel
Lysande - fram till drömsekvensen.
 joakimfischer
Håller med angående drömfrekvensen. Annars helt underbar familjunderhållning
 labi
Tycker drömsekvensen är fantastisk! Underbar film, om än inte Chaplins bästa. Coogan är lysande.
 snyltare
Vi blev helt fascinerade av denna film och hade inte tänkt se klart den, men vi kunde inte stänga av. Vansinnigt charmiga scener och den där ungen är ju så bra så man inte tror att det är sant.
 ryderup
Ungen fem plus. Ungen med vingar ett plus.
 filmfreak1
Lyckas bli seg trots sin längd, och ungen (Jackie Coogan) fängslar mer än Chaplin.
 Werim
Mycket fin och berörande film. Drömscenen är riktigt bra. Riktigt kul att se en Chaplinfilm där det inte bara handlar om kullerbyttor och slagsmål. Rekommenderas starkt.
Charlie Chaplin var verkligen en man som med sina filmer än idag får mig att slita ut ord som geni och genialiskt. Denna film levererar filmmagi och med filmmusik som är helt makalöst bra. Riktigt kul är det att Jackie Coogan som spelar den lilla killen här senare skulle inta rollen som Uncle Fester i TV-serien "The Addams Family" på 60-talet. Charlie Chaplin var ett geni och mycket i denna film är genialiskt.
 Dele
Chaplins uppfinningsrika humor är ngt nedtonad den här gången, men hjärtat desto större. En varm och fin film.
 Mortiis
Bra mycket bättre och mer gripande än jag väntat mig. Jag upphör aldrig att imponeras över vilket enastående kroppsspråk och vilken timing Chaplin hade, ändå är det fem-/sexåriga Jackie Coogan som är filmens starkast lysande stjärna. På minussidan har vi drömscenen som är alldeles för lång och känns malplacerad i sammanhanget.
 Sture Stenhög
Det här var lite annat än den fåniga snubbelhumor som Chaplin oftast ägnar sig åt annars. Förvisso har även den här filmen sin andel dålig humor, men den blir aldrig påfrestande, och den tar aldrig över. Istället får vi en historia som är riktigt fin i all sin enkelhet, och Coogan och Chaplin är väldigt bra tillsammans. Som publik är det lätt att känna med dem och ta dem till sig. Bra musik dessutom. Den blygsamma speltiden bidrar nog också till att jag kan uppskatta det här trots att det egentligen inte riktigt är min typ av film. Jag hade dock fortfarande kunnat klara mig utan drömsekvensen. Det är i vilket fall som helst lätt att se varför denna har blivit en klassiker, och den är antagligen ett bra ställe att börja på ifall man är nybörjare på stumfilm
Det här var den första Chaplin-filmen jag såg och den är både rolig och gripande.
 wasteoftime
Jag har alltid haft lite svårt för den här typen av stumfilm, men det är bra, det är det. Jag tror jag har mjuknat upp lite inför dem i alla fall. Chaplin gör ju som oftast sin paradroll, "The Tramp", en roll som har genom åren verkligen gjort till sin egen. Filmen är lagom lång, för sin story, och Jackie Coogan kan ju göra en av de bästa barnskådespelarprestationerna någonsin i vissa scener av den här filmen. En klar tvåa, får det bli, men inget som hänför mig, direkt.
 Roswall
Svag trea, Coogan och några andra detaljer som får den över gränsen.
 myslas
Rätt simpel handling jämfört med många av Chaplins senare långfilmer men det är ett rätt rörande drama ändå som dessutom innehåller några riktigt fina slapstick-scener.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Journeyman (info) 06:56 24/5 (4)
Mary Queen of Scots (info) 05:27 24/5 (9)
A Perfect Ending (info) 03:44 24/5 (1)
Family Blood (info) 01:52 24/5 (5)
Learning to Drive (info) 19:35 23/5 (4)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 19:20 23/5 (12)
Mirakelpojken (info) 19:11 23/5 (1)
Stockholm, My Love (info) 16:16 23/5 (1)
Texas Chainsaw Massacre 3D (info) 14:48 23/5 (90)
I Feel Pretty (info) 13:59 23/5 (14)
Attentatorn (info) 10:20 23/5 (15)
Ödemark (info) 10:20 23/5 (1)
Ida (info) 10:18 23/5 (79)
The Perception (info) 09:15 23/5 (1)
Bad Moms (info) 01:48 23/5 (35)
Fear and Desire (info) 01:24 23/5 (30)
Us (info) 01:22 23/5 (15)
Aquaman (info) 01:18 23/5 (42)
Helvetet i grodstan (info) 00:58 23/5 (29)
Blekansiktet (info) 23:56 22/5 (12)
Rehearsals for Retirement (info) 23:52 22/5 (2)
Bränd (info) 23:13 22/5 (12)
The Convent (info) 22:38 22/5 (1)
Haunting on Fraternity Row (info) 22:29 22/5 (1)
Nightbreed (info) 22:00 22/5 (64)
Rock'n roll för hela slanten (info) 21:46 22/5 (1)
Rock Around the Clock (info) 21:44 22/5 (7)
Drunk Parents (info) 21:26 22/5 (2)
30 Miles from Nowhere (info) 21:14 22/5 (1)
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)
Beast of Burden (info) 14:53 22/5 (2)
Presidio - brottsplatsen (info) 14:46 22/5 (33)
Superfly (info) 13:29 22/5 (1)
The Art of Getting By (info) 12:29 22/5 (43)
Jane Eyre (info) 11:42 22/5 (127)
Pierre and Sonny Jim (info) 11:12 22/5 (1)
Mannens moral - och kvinnans (info) 10:20 22/5 (6)
Brain Damage (info) 10:19 22/5 (45)
A Trip to Jamaica (info) 09:34 22/5 (1)
Blacula (info) 07:55 22/5 (18)
Stjärnornas krig (info) 23:52 21/5 (988)
Space Cowboys (info) 23:41 21/5 (173)
Shocking Dark (info) 23:35 21/5 (20)