KAVRING
Riktigt dåligt.
 landjorden
Fräsig film från tiden då det begav sig. Blev positivt överraskad, inte alls så B som jag hade fått för mig att den skulle va. Undervattensscenerna är ju görsnygga och monstret är inte helt oävet, inte otäck på något sätt men som sagt mycket charmig
 yavie
Underhållande och snygg. Lite mesigt monster kanske, men med tidens mått mätt så är han nog lite läskig ändå!
 johnnie_cino
En femtiotalsklassiker i monstergenren som spinner på det eviga temat "The beauty and the beast". Den har varit en oförglömlig del i min barndoms sommar när SVT hade bara en kanal. Simscenerna med en ovetande Julie Adams om att monstret uppvaktande simmar som en dans med henne är ruggiga och vackra samt genialt uppbyggda på ett fotodramaturgiskt sätt. Spielberg lär ha hämtat mycket inspiration till Hajen från denna film. Hög kultfaktor!
 KillerPutte
(rek.3) Rätt charmig faktiskt, och visst måste man medge att den är förvånansvärt bra gjord för att ha så många år på nacken. Inte minst undervattenscenenerna är häpnadsväckande skickligt gjorda. Att kalla detta skräckfilm á la 2000-talet är att ta i. Det är snarare en stunds underhållning med leendet på läpparna. Kan t ex inte hålla mig för skratt över skådespelarnas välfriserade hår och kvinnans välsminkade ansikte, jag menar de är på en expedition i varma och skitiga djungeln! Hollywood, jag säger å de.
 kevin95
3 för filmen och 2 för klassikerkänslan. 3+2=5! :D
 pirouette
Undervattensscenerna är förvånansvärt bra, men resten ... nja. Lämnar mest ett leende på läpparna.
 Beeishly
Uuunderbar!! <3
 Andreas_B
Charmig eller fånig? Lite av båda, men hellre fria än fälla brukar man ju säga. Med lite god vilja kan detta bli en trea.
 mazquara
underhållande & välgjord, har åldrats bra, förutom monstret som låter som en gris? jaws har hämtat mkt från den här...
 KyLLo
Väldigt vacker. Sedan gillar jag den klassiska berättarstilen. Som Hajen light med inslag av King Kong. Svag inledning, men filmen tar sig verkligen.
 Tant Eva
Nja sådär. Dock lite plus för nostalgin eftersom jag minns att jag såg denna i 3D nån gång på 80-talet. Då var jag mer imponerad ... i alla fall blev jag skiträdd då :) Undervattensscenerna i 3D var ruggiga .... och så var jag ju yngre och mer lättkskrämd. :)
 mylar
Glänser stundtals i mycket bra dramaturgi och obehag. Tyvärr tydliga transportsträckor och mycket upprepningar med exempelvis darriga simhudshänder.
 orson
Det är synd om monstret!
 LaDecima
Hehe, KULT.
 lrenner
Stackars monster. Men han "började" faktiskt. Älskar Alan Moores tolkning från League Of Extraordinary Gentlemenserien: En tidigare expedition dödade Gill-Mans hona och detta resulterar i hans fiendskap mot människor och fixering vid Kay!
 kolle82
Plus för den gigantiska undervattenskameran och att de häller heroin i vattnet för att slå ut fisken/ödlan/apan
 Herr Fågelsaft
Bortsett från en ganska lång lista med konstigheter som man får på köpet i och med att det är en över 50 år gammal äventyrsfilm, så är det oväntat bra. Ploten fungerar, jag sveps med och det är spännande. Vissa scener är briljanta, flera är löjeväckande. En positiv överraskning.
 zabb
Gilla
 elles
Ja, det är väl kult. MEN det är, trots den korta speltiden, segt och intetsägande.
 Hitschmidt
Underbart överspelad och oläskig.
 Djason
Charmig men gud vilka dåliga skådisar. Tror nästan fiskmonstret är den bäste skådisen av dom alla.
 NtoNW
Jomen, den har väl nån typ av charm som jag gillar. Men skådisarna håller verkligen inte måttet - och tjejen som bara var med för att skrika. Gummimonstret verkar väl egentligen inte så farlig, så varken jag eller mina barn blev rädda. Ja, ok, dom skrattade :)
 TompaB
We can not venture into unexplored territory! We have a woman!
 Kubrick
Förskräckligt dålig, kan inte ens se det roliga nu i efterhand utan blev mest grymt uttråkad.
 Molotov
Denna har åldrats så illa att den nu blivit komisk, vilket dock inte gör den bra, överhuvudtaget. Könsrollerna var dock ett sant tidsdokument! :D
 Molotov
The Lost Skeleton of Cadavra, fyi.
 janne
Kul att se den här filmen igen. Det var länge sedan. Jag ger filmen en stark tvåa.
 ScArRrFaCe
Tämligen händelsefattig. Ett bättre manus hade inte varit helt fel, för idén är god.
 Zuzz
En helt okej film. Fast jag undrar över är hur vi skall tolka människorna och gill-man, vem menar filmen är den onda? I min tolkning är det såklart människan. Sedan tycker jag att den blonde forskaren inte är en forskare, mer en sensationalist. Carlsson spelar ännu en gång den förnuftige mannen som räddar dagen med hedern i behåll. En 3:a.
 stgurgel
Monstret är helt fantastiskt gjort men filmen var trist
 Metalbjorn
Tidlös klassiker!
 JimCarrey
Riktigt grymt monster. Stark tvåa.
 100tonvalspäck
Gillar ambivalensen mellan det goda och det onda men alla tråkiga undervattenscener får mig att tappa intresset.
 martin eden
[rek. 3] Gillade inte alls denna när jag såg den för första gången för ett par år sedan. Nu när jag ser den igen blir jag förvånad över hur mycket jag faktiskt uppskattar den. Verkligen en klassiker! Fina undervattenscener och ett bra manus. Gillar inledningen och kommentarerna gällande människans hantering av naturen. Även musiken är faktiskt en tillgång och ibland låter det som om ledmotivet från JAWS kanske inspirerats av denna, det har i alla fall undervattenscenerna. Mycket bra! 4.
 myslas
Snyggt monster men i övrigt rätt fånigt. Den sämsta filmen av Universals gamla skräckklassiker.
 92axha10
scenografin är fantastisk och framförallt under vattnet. Monstret är originellt och ser bra ut. Handlingen är standard för den här typen av filmer men den gör sitt jobb bra.
En riktig härlig 50-talsskräckis som faktiskt levererar underhållning och fantasirikedom. Man kan lätt se att denna film har inspirerat filmer som Alien, Predator och t.o.m. Hajen. Här finns riktigt snygga kameravinklar och härligt spänningshöjande musik(väldigt likt Hajen). Julie Adams skönhet får mig att nästan tappa andan.
 Punkliv
Rekommenderad tvåa. Stämmer in i hyllningskören; snygga undervattensscener! Monstret är också bra. Spänningen försvinner nästan helt när vi får se mer av monstret än handen, men underhållande är det. Något svag trea.
 Raimo_1985
Som film inte mycket att ha men jäklar vad coolt med monstret är :) Godkänt. Bra kort längd också. Fina undervattensscener.
 MetalJukebox
Tekniskt imponerande faktiskt, klart välgjord. Bra design, miljöer och undervattensscener. Dock kan jag störa mig på att musiken är lite väl in your face och att den ständiga upprepningen av "monster smyger omkring, Julie Adams ser monster, Julie Adams skriker högt, alla vänder sig om", ganska trist roll.
Klassiker och mästerverk! Fortfarande kuslig och otäck trots att den har över 60 år på nacken! Väldigt välgjord film!
 gjoob
Fult monster i gummidräkt i ganska trist och överskattad klassiker. Som så många andra "skräckklassiker" från samma tidsepok har den inte åldrats särskilt väl, trots att den är bättre än de allra flesta av konkurrenterna.
 Count_Duckula
Åldrad. Charmig i 3D.
 Solidus
Charmigt old-school med ikoniskt monster och fantastiska undervatten-scener. Dock ska manuset lyfta fram som vågar måla ut människan som antagonister och monstret som mer ett offer för människans girighet. Med undantag av några daterade element (t.ex. kvinnosynen), så är detta en film som håller överraskande bra än idag. En personlig favorit av de riktigt gamla monster- och skräckfilmerna.
 Dream
Möjligt att folk sket i byxan när den kom, men idag är den inte skrämmande ett dugg, somnande själv nästan tyvärr! Det ända positiva är gummidräkten till "monstret" som faktiskt inte har åldrats så farligt efter alla dessa år och det är tack vare att filmen är i svart och vitt. Betyg 3.
 RunRiot
Var det här läskigt ens när den kom? Mest fascinerande är hur osmidigt monstret rör sig i vattnet trots att det är en vattenvarelse.
 Norpan0
Monsterdräkten är riktigt bra, faktiskt. "Läskigheten" förstärks av "skrämmande" musik så fort monstret är i bild. Irriterande bara att människorna inte hinner undan det saktfärdiga monstret... och kvinnan som, som vanligt på den här tiden, är helt handlingsförlamad.
 Robkiller
Risiga skådespelare jagar man i gummidräkt i en lagun. Enkel handling, men det fungerar. Undervattenscenerna är fina, men den känns lite väl gammal vid det här laget och den dramatiska musiken som spelas mest hela tiden blir jobbig efter ett tag.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
The Dark Tower (info) 19:36 17/7 (46)
The Commuter (info) 19:33 17/7 (22)
The Lobster (info) 19:10 17/7 (85)
Freeway (info) 19:00 17/7 (67)
Robert Kennedy and His Times (info) 18:46 17/7 (1)
En lektion i kärlek (info) 18:39 17/7 (68)
Bug (info) 18:32 17/7 (1)
Lost River (info) 18:20 17/7 (23)
The Sacred (info) 18:13 17/7 (3)
Stander Gang (info) 17:40 17/7 (38)
Kill the Messenger (info) 17:20 17/7 (16)
Viva María! (info) 17:05 17/7 (14)
En ny flickvän (info) 17:04 17/7 (6)
Cleopatra (info) 16:54 17/7 (68)
Isle of Dogs (info) 16:53 17/7 (16)
Cult of Chucky (info) 16:52 17/7 (14)
Kollektivet (info) 16:31 17/7 (23)
De drogo västerut... (info) 16:23 17/7 (2)
Chinatown (info) 16:06 17/7 (362)
Annie Hall (info) 16:03 17/7 (331)
Vår i luften (info) 15:40 17/7 (2)
Benjamin Buttons otroliga liv (info) 15:07 17/7 (762)
I huvudet på John Malkovich (info) 14:58 17/7 (718)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 14:56 17/7 (25)
Jakten på den försvunna skatten (info) 14:51 17/7 (607)
Fear and Loathing in Las Vegas (info) 14:46 17/7 (1193)
Avatar (info) 14:42 17/7 (1701)
Shrek (info) 14:36 17/7 (974)
Nära livet (info) 14:31 17/7 (34)
Lilla Jönssonligan och cornflakeskuppen (info) 14:17 17/7 (265)
In the Blood (info) 14:08 17/7 (9)
Sjön (info) 14:05 17/7 (190)
Pillertrillaren (info) 14:02 17/7 (138)
Full Metal Jacket (info) 13:56 17/7 (867)
G (info) 13:54 17/7 (359)
Knight and Day (info) 13:04 17/7 (294)
Doktor Zjivago (info) 12:30 17/7 (150)
Ted - För kärlekens skull (info) 11:46 17/7 (29)
Körkarlen (info) 11:20 17/7 (280)
Boyka: Undisputed IV (info) 10:57 17/7 (8)
Liar, Liar (info) 03:42 17/7 (560)
Amy (info) 03:16 17/7 (28)
Wonder (info) 02:22 17/7 (12)
Joe och vulkanen (info) 01:28 17/7 (61)
Krampus: The Reckoning (info) 01:26 17/7 (3)
The Thieves (info) 01:09 17/7 (11)
Set It Up (info) 01:07 17/7 (4)
Contract to Kill (info) 00:51 17/7 (3)
Calibre (info) 00:50 17/7 (5)
Rough Air: Danger on Flight 534 (info) 00:19 17/7 (3)