Tant Eva
Slutet sänkte filmen till en trea, men annars bra.
 Midkiff
Åke sandgren som annars är en intressant regissör gör alla fel man kan göra i Den mn älskar. Voice overn med Lassgård är förskräcklig, klippningen hemsk, historien otrovärdig och han har inte tagit till vara på några av dom scener som faktiskt skulle kunna bli bra. Nej nu är det slut med att hålla på att hylla. Den man älskar är en försräcklig film av många anledningar trots fina skådespelare som Ledarp och Karlsson.
 Spidde
Håller med Midkiff. Jag tycker det här är en rakt igenom usel film som inte lyckades beröra mig det minsta. Dåligt och tråkigt genomfört. Att det sen handlar om ett angeläget och obehagligt ämne är en annan sak.
 Östpackarn
jag håller helt med i att det här är en mycket utmanande och vågad skildring av ickelogiken i vilka vi älskar. en film som leder oss i handen genom huvudkaraktärens splittrade känslor, istället för att sätta oss utanför och bara uppmana till förenklingar som empati för offret och hat gentemot förövaren. däremot kunde de skippat stråkarna, blä
 finkan
mkt bra film om kvinnomisshandel ur ett annorlunda perspektiv, ..... med jättebra skådisar
 Hanna_0207
Jag bara äääälskar den här filmen. Den var bra på alla sätt, och Rolf är en otrolig skådespelare, men alla andra var oxå sjukt duktiga. Därimot tyckte jag att slutet var lite dumt, men jag antar att man får uppfatta den från olika perspektiv, och det är ju bra. STARK femma!:)
 simonm
Kändes inte särskilt trovärdig och jag förstår inte vad man ville berätta. Viktigt ämne, men dåligt berättat. Skådespelarinsatserna är väldigt varierande får man säga, högt betyg till Jonas och Sofia, runt medel för Rolf och sämsta möjliga för alla övriga.
 zekes
Vad vill den här filmen säga egentligen? Att vi människor är idioter?
 asasae
Jag ogillar att jag som åskådare tar sympatier för den tidigare misshandlaren och blir arg på tjejen istället. Det är orättvist mot alla tjejer som blir misshandlade och som säkert inte är så korkade som tjejen i handlingen. De förtjänar bättre! Och en bättre handling än denna film erbjöd! Filmen upprör, men på fel sätt! För den ger fel budskap.
 emmacecilia
Jag tror att filmen försöker att förklara något om hur en sådan relation, där kvinnan blir misshandlad, kan fungera. Att det är kompicerat, att det inte alltid är som man tror. Att den här kvinnan faktiskt älskar mannen och vill tro honom om allt gott, trots att han slår. Eller slagit. Att det inte alltid bara är mannen som jagar henne livet ut med sina knutna nävar. Och jag tyckte att det gjordes väldigt bra - det fick ju en att fundera en massa, eller hur?
 Gravben
Håller helt med Emmacecilia. Sofia Ledarps prestation tycker jag var helt fenomenal - har inte blivit så berörd av någon karaktär i svensk film på mycket länge! Efter Arn och Darling och annat trams på senaste tiden trodde man nästan att det var ute med riktigt filmskådespeleri i Sverige.. Dock var det synd att filmen, som gjorde en utmärkt insats med att skildra Lenas & Hannes relation i hela dess komplexitet, inte utvidgar nyanseringen till kretsen utanför de tre huvudpersonerna. Terapeuterna och bästa vännen framställs som helt oförstående inför Lenas (och Hannes) känslor, och får därmed representera filmens uppfattning av samhället som trångsynt och verklighetsfrånvänt. Så kanske det är i vissa fall (kängan åt idéer om könsmaktsordning som drivts in i absurdum var välplacerad) men för det mesta är det nog inte så enkelt. Slutet kändes också som ett skolexempel på när manusförfattarna insett att man målat in sig i ett hörn och helt enkelt inte orkat tänka ut en rimlig upplösning. Fast frågan är väl förstås om denna historia, och alla verkliga fall som liknar den, överhuvudtaget kan få en lösning.
 Muzzic-Maria
Intressant med en film där man inte vet vem man ska sympatisera med.. Men det kanske man inte behöver göra heller, man kanske som åskådare bara ska betrakta dessa människors liv och inse att det nog snuddar nära nåt som är en verklighet för många. Visst kan man ifrågasätta Lenas handlingar, men samtidigt förstår jag att det kan vara svårt att kontrollera känslorna. Välspelat, meningsfullt och intressant - en fyra får det bli. Musiken och voiceovern är ganska påfrestande, samtidigt som jag nog tycker de ändå fyller en viss funktion.
 Förenäs
Välspelat drama som överträffar förväntningarna. Problemet med storyn behövs knappast påpekas och den är lite tunn dessutom. Vissa saker i handlingen och Lassgårds monolog var inte klockrent direkt.
 Aequitas
Hmm, så nära en fyra men det "mystiska" slutet gör att den inte når dit riktigt, Bra film som engagerar och skapar frustration åt alla håll.
 Portugallien
Ja, ingen höjdare direkt!
 Snah
Nej, nej, nej. Hur kan man lyckas göra något så ljummet av ngt som började bättre? Början och resten av filmen fram till slutet får en att tro att det handlar om kvinnomisshandel, sedan förstår man att det i själva verket är förlåtandets dynamik som beskrivs. Filmen skjuter mot ett mål, men träffar ett annat.
 wholemeal
Bra skådespelare i en intressant men lite tunn film...
 Tomtänge
En film som man kan se från flera perspektiv. Om man endast ser de som misshandlar med fördömande ögon kan man se den ur ett perspektiv, om man tror på möjligheter, förändring och förlåtelse så ser man den ur ett annat. Filmen är bra och väldigt realistisk på många sätt. Tyvärr är slutet en besvikelse.
Provkativ och tänkvärd, men rätt så tjatig. Dessutom sabbar Ledarp filmen med sitt tveksamma skådespel. Hade annars kunnat vara en fyra. (9+/15)
 elephante
Stark trea trots ett svagt anslag.
 falafelboll
Svag trea, skulle jag säga. Missbruk av Vivaldi som överdriven effektmusik, och svag kvinnlig huvudroll. Dessutom bitvis orealistisk.
 Smutser
soundtracket får en etta, resten en trea.
 Johjt
Tråkig och seg, slutet var riktigt kasst..
 haraldoslav
Oj oj oj, denna hade jag så mycket högre förväntningar på. Fattar inte hur de lyckas sabba den här filmen som har bra skådespelare och ett bra manus. Filmer griper aldrig tag i mig och nån känsla för karaktärerna får jag inte heller. Filmens behållning är Jonas Karlsson som också är det enda ljuset i en 90min lång tunnel.
 Holliday
När man som tittare inte känner starkt för en enda karaktär har filmskaparna helt enkelt inte lyckats. Inget vidare manus heller (vissa delar känns som predikande ur någon slags manual för misshandlade kvinnor). Men Jonas Karlsson och Rolf Lassgård gör ändå sitt bästa och lyckas höja betyget en smula. En väldigt liten smula.
 lekke
Rätt förutsägbar tills det ganska taffliga slutet. Och nog hade jag önskat lite fördjupning i en del rollfigurer. Men som helhet helt ok drama. Ledarp vann guldbagge enbart för att en autentisk snorflod rann ur näsan i hennes mest emotionella scen - en klassiker i min skrattbok!
 Bardot
Men usch vilket dåligt slut! Och känsla för karaktärerna får man verkligen inte. Trots det tunga ämnet och bra skådespelare blir man knappast berörd...
 produr
Och helt plötsligt var det bara slut,vad hände hjärnsläpp hos manusförfattaren eller?Hade höga förväntningar men det hade man ju förgäves.Kunde ha blivit riktigt bra men det blev ingenting av viktigt ämne
 Colette
vem skulle man hålla på? alla var idioter?
 jp
Håller med om att alla var idioter. Fan vad irriterad man blev. Men en rätt så bra film ändå.
 Mrs Smiths
Solklart hjärnsläpp från manusförfattaren. Nästa gång: får du inte ihop slutet så släng skiten i papperskorgen. Det är ok!
 sawa
Bra skådespel och ganska länge bra story, men ledsnade manusförfattaren? Var det inte kul längre? Av alla möjliga intressanta möjligheter valde han ... en helt oinspirerad! Jisses! Borde inte både regissör och skådisar kunnat hitta på något bättre?
 XenoMorph
Gillar Jonas Karlsson, men tycker inte filmens handling håller helt. Förstår inte vad filmen vill säga och slutet är under all kritik.
 misternajs
Känslomässig film. Gripande och bra skådespelarinsattser. Jonas, Sofia och Lassgård gör väldigt starka och trovärdiga porträtt alla tre. Kärleken och hatet är så nära, och kan få människor att göra många konstiga val. Klart sevärd!
Film som handlar om vad som händer om man bara följer sitt hjärta.
 johansk8
Djup film som ger ett trovärdigt porträtt av hur det är att älska en hustrumisshandlare. Och hur det är att stå vid sidan om att vänta på den annalkande katastrofen. Bra skådespel och fin musik av Vivaldi.
 LiselotteÖ
Jonas Karlsson är grym på alla sätt och vis....Men filmen är svag.
 HerrNenne
Nej, jag kan inte relatera alls, vilket gör att jag irriterar mig på karaktärerna. Sen är den långa stunder inte trovärdig alls.
 sadovski
Det bra med den här filmen är att den visar exempel på varför många stannar kvar hos sina misshandlande män. Om någon undrar "varför går man inte bara" så får den svar i den här filmen. Övriga kommentarer pratar om att handlingen är orealistisk - hur då? Jag ser den tvärtom som väldigt realistisk, och därmed spännande. Det är också intressant att trots att Lena blivit fri från Hannes så är hon fortfarande under kontroll av andra människor, hela tiden rädd. På grund av den psykologiska insikten som filmen besitter så får den en femma. Sen hade man kanske önskat sig ett annat slut (det är som att den är ängslig över att ta ställning), att inte Lassgård berättar historien etc.
 Xenox
En viktig historia med bra skådespelare. Jag blev dock mest förbannad på huvudkaraktären. Klart godkänd film ändå.
 Henkee
Viktigt budskap i filmen... Men som film tyckte jag inte om den tyvärr,
 bauster
Hur kan Fredrik Sahlin stå för det här?
 Aven
Det finns nåt här, med en spännande och vågad berättelse och en del bra skådisinsatser. Tyvärr sjablas det bort eftersom filmen inte lyckas övertyga om VARFÖR de här personerna är så kära i varandra, vi får bara veta ATT de är det. Sen mot slutet bestämmer sig filmen, helt i onödan, för att bli en thriller och toppar av med ett påklistrat chockslut som bara är fånigt.
 Cp-arnie
Tycker att filmen tar upp ett viktigt ämne, men jag blir så arg på huvudkaraktärerna (framför allt "Lena"). Som "Aven" skrev, så skulle jag också vilja veta Varför Lena och Hannes har ett sånt starkt band. Jag tänkte bara "är hon dum i huvudet? Vad tänker hon?" etc. Tycker att både Lena och Hannes verkar väldigt psykiskt instabila...ta t.ex. scenen vid korvkiosken. Wtf va det liksom? Well wel, bra skådisar och man tänker på den efteråt. Dåligt slut dock!
 Rele
Det är en bra film med några duktiga skådespelare i spetsen. Filmen slutar med Aakesons onödig slutsken och detta drar betyget ner till en svag trea.
 Ve72
En bra story men är aningen för seg för mig. Lämnar en hel del frågor efter sig, såsom tex varför deras relation är så stark. Bra skådespeleri såklart med dessa skådisar men det blir för drygt.
 Gigi1943
Att jag ger denna film så högt poäng (gav den lägre första gången jag såg den) beror på de himla bra skådisarna, de skulle ha pris alla tre (för det var ju egentligen bara Lassgård, Ledarp och Karlsson som figurerade). I TV-tidningen stod det varken Lassgård eller Karlsson däremot Gustaf H som jag inte ens upptäckte!!! Sånt retar mig, det är verkligen vilseledande. Filmen är klart otäck!
 larsen1976
Stark film och har en hel del oväntande svängningar.... Jonas Karlsson och Lassgård briljerar.
 gjoob
Väldigt sorglig men ganska gripande historia som dock inte känns helt färdig. Som tidigare påpekats här, borde man ha fördjupat karaktärernas relationer så man kunde förstå deras handlingar lite bättre. Nu känns det ibland lite tunt, men som helhet blir det ändå en stabil trea.
 hardcore
Skådespeleriet är mycket bra av samtliga huvudrollsinnehavare, i synnehet Sofia Ledarp som jag tror fick guldbagge i sin insats. Men filmen problem är att den blir inte riktigt trovärdig när tjejen börjar fatta känslor för sin föredetta man igen som i år och dagar slått henne halvt fördärvad efter han nyligen kommit ut från fängelset för just kvinnomisshandel mot henne.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Oh, vilket bröllop (info) 06:08 19/9 (10)
Slutstation Brooklyn (info) 06:05 19/9 (23)
Det gröna rummet (info) 06:01 19/9 (14)
Det 13:e tillägget (info) 05:42 19/9 (10)
Gåspappan (info) 03:29 19/9 (1)
The Basement (info) 01:07 19/9 (1)
Sector 7 (info) 01:00 19/9 (6)
Berlin Syndrome (info) 00:54 19/9 (7)
Gravity (info) 00:45 19/9 (438)
Män som simmar (info) 23:47 18/9 (12)
My Friend Dahmer  (info) 23:39 18/9 (14)
The Forest (info) 23:27 18/9 (5)
Overboard (info) 23:00 18/9 (3)
Saw (info) 22:54 18/9 (78)
Justice League (info) 22:41 18/9 (56)
Jigsaw (info) 22:35 18/9 (22)
The Skeleton Twins (info) 22:34 18/9 (50)
Det brinner en eld (info) 22:28 18/9 (5)
Jack & Connie (info) 22:22 18/9 (29)
West Side Story (info) 22:21 18/9 (180)
Spectral (info) 22:20 18/9 (28)
Videomannen (info) 22:19 18/9 (1)
The Meg (info) 21:00 18/9 (12)
Gainsbourg - ett legendariskt liv (info) 20:51 18/9 (46)
Revenge (info) 20:46 18/9 (12)
Ghost in the Shell (info) 20:42 18/9 (64)
Eldprovet (info) 20:38 18/9 (1)
Rampage: Big Meets Bigger (info) 20:22 18/9 (13)
The Work: Gruppterapi med mördare (info) 19:48 18/9 (8)
Sicario 2: Soldado (info) 19:46 18/9 (11)
Samaritan Girl (info) 19:13 18/9 (107)
Mumien vaknar (info) 18:47 18/9 (79)
First Reformed (info) 17:43 18/9 (3)
The First Purge (info) 16:30 18/9 (4)
Surveillance (info) 15:52 18/9 (1)
Farväl Europa (info) 15:50 18/9 (6)
Captain America: The First Avenger  (info) 12:37 18/9 (339)
Mother Goose Rock ´n´ Rhyme (info) 11:53 18/9 (1)
Invasionen av Danmark (info) 11:51 18/9 (18)
Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult (info) 11:49 18/9 (138)
Norma Rae (info) 11:20 18/9 (15)
Dirty Work (info) 10:44 18/9 (40)
Upgrade (info) 10:41 18/9 (8)
Thor (info) 10:28 18/9 (436)
Det förlovade landet (info) 09:49 18/9 (4)
Plaguers (info) 07:43 18/9 (14)
Cleveland Abduction (info) 07:18 18/9 (8)
Seedpeople (info) 06:19 18/9 (4)
Tomb Raider (info) 02:28 18/9 (49)
Vägen (info) 02:07 18/9 (595)