Rickelin
En riktift juste ensamble de har skrapat ihop och allt är välspelat och bra. Ganska vacker också, men inte speciellt banbrytande. Känns som man sett den här typen av film ett par gånger tidigare...
 FARC-EP
Löjlig skildring av spanjacker och katoliker. Och när Cate började tala tyska blev det bara för mycket.
 Valarn
-tråkig-
 Kristallskärva
Svag trea. Som man uppfattar filmen från framsidan tror man att det skall vara en storslagen film med schyssta krigsscener, så är det verkligen inte. Det är inte förens de sista 15-20 minutrarna som det faktiskt händer värst mycket.
 martin eden
Satte direkt en fyra på denna, men insåg då jag såg den igen att jag ganska mycket blandar ihop denna och dess föregångare. Skådespelarna imponerar Cate Blanchett och Geoffrey Rush. Jag irriterar mig måttligt på att det HELA tiden ska vara intensiv dramatisk musik. Mycket mer ranglig än sin föregångare. Men fortfarande storslagen och helt klart sevärd!!!
 GinNTonic
Bra och mäktig, trots att sjöslaget inte kunde gestaltas så storslaget. Nära fyran tack vare en fenomenal Cate Blanchett.
 Solidus
Första filmen om Elizabeth innehöll alltför mycket politiskt prat medan uppföljaren har lite ”go” i sig. Den spanska armadan är på väg mot England och samtidigt har Elizabeth blivit kär i en solbränd Clive Owen, men kan hon få honom? Snygg regi, bra skådespel och godkända dataanimationerna, men i likhet med den första delen saknar uppföljare det lilla extra för att den ska nå högre höjder.
 foppa99
snygg o bra
 funnybunny
Den var bra filmad och manuset kändes genomtänkt =) Denna gillade jag skarpt och är sebar för den som gillar historiska filmer. Mycket Drama och olika scener, ganska komplicerad och svår att hänga med i men "Gud så bra den var"
 WillyV
Utsökt i alla estetiska detaljer, det finns flera blixtrande vackra och berörande scener. Riktigt gedigen helhet, bra tempo och en mycket intressant bit historia. Blanchett briljerar, liksom Morton som Mary Stuart. Blev positivt överraskad, på vippen till en stark fyra.
 piik
den första filmen är mycket bättre, men den här är inte dålig
 andrew777
Lite oklar presentation av rollfigurerna. Man får ingen presentation av vem Mary Stuart är exempelvis. Först efter att ha läst på filmtipset att hon är drottning av Skottland, klarnade det. Annars en helt okej film.
 Les_Sourcils
Besvikelse jämfört med första filmen, men ändå en bra film, men borde ses som uppföljare till Elizabeth
 haraldoslav
Då jag inte sett föregångarna har jag inte dem att jämföra med, men attans vad blekt detta var. Det händer ju ingenting i filmen. Hade hoppats på lite spänning men nejdå! Inte ens den fåniga intrigen får en att höja ett uns på ögonlocken. Stendöd film. Enda pluset ges till de oerhört vackra kostymerna i filmen samt ett snyggt foto.
 tummeliten
Stark trea. Första filmen tycker jag är en riktig klassiker, men den här är liksom väl livlös, pompös och liksom... onödig. Den är vacker och välspelad dock, även om många av replikerna är så Harlequin-pinsamma att man vrider sig. Den tar upp en del intressanta teman, men är för ofokuserad för att göra något vettigt av dem, och förfaller till ödesmättad högdragenhet, istället för första filmens kvickhet och fascinerande intrigspel.
 tummeliten
Eller inte en stark trea, bara en trea egentligen.
 melpin
Ska erkänna att det väger svagt mot en fyra. Men den kändes lång, och storyn känns lite för alldaglig för att det ska bli mer än en trea.
 Sture Stenhög
Ungefär som första filmen. Mer välgjort och intressant än underhållande. Sevärd för den historieintresserade, men versionen med Helen Mirren är bättre än de här två filmerna
 mylar
Herregud. En av historiens tuffaste regenter ligger och vrider sig i hysterisk gråt, oförmögen att fatta vettiga beslut. Tur att det finns en machoman som kan vägleda henne och rädda världen. Suck. Har väl visst underhållsvärde om man bortser från de vanliga störningsmomenten, vilket jag ofta har svårt att göra
 Ninonette
Lågt betyg för att allt drunknar i kostymer och monumentalitet och viljan att förmedla epic-känsla, och karaktärsporträtten är helt underkända - man dras aldrig in i dessa människors verkliga tillvaro - den skildras ju aldrig.
 jingoo
Ojdå, vilken besvikelse jämfört med föregångaren. Snygg såklart, men här blir det för mycket foto-onani med Elizabeth i en mängd olika peruker och klänningar. Handlingen är infantilt berättad med ädla engelsmän, fjantiga spanjorer och en bredbent äventyrare och drömmare. Vi får korta, menlösa klipp som visar en galen kung Filip medan Elizabeth får göra en Jeanne D'Arc och peppa sin armé. Hurra! Krigscenerna ute till havs blir en stor gäspning där det stundom känns som studio, stundom datoranimerad fond. Cate Blanchett är mycket bra och klockren i rollen, men det räddar inte filmen.
 airohpue
onödiga krigsscener. bra skådespel av cate blanchett men inte mer än så.
 HerrNenne
Löjligt med piraten Clive Owen, löjligt med avrättningen, avrättningen med foto/musikkavalkaderna, det finns så mycket löjligt i den här filmen att man nästan glömmer att det är en riktigt bra historia bakom det, med en välspelande Geoffrey Rush som håller ihop den. Kunde varit mycket bra.
 abnormal
Väldigt vacker och välgjord film.
 Fadde
Cate Blanchett var som vanligt Superb, bra gjort verkligen värd att se
 Mikael602
Hyfsat drama, men filmen föll platt mot slutet. Det känns som en krigsfilm som blivit bakis och inte orkar prestera.
 AlbaRufus
Älskade Cate Blanchett. "I TOO CAN COMMAND THE WIN SIR!"
 saugox
Imponerad av skådespelerit, kostymerna och de mäktiga miljöerna, samt den historiska kontexten. Men jag känner mig aldrig riktigt engagerad, dramaturgin håller inte.
 jssfrk
Massor med fina kostymer och miljöer döljer inte att det här är en vansinnigt dålig film, med ett extremt rörigt manus och löjligt ondskefulla, svartmuskiga spanjorer. Sen var den där Raleigh-typen rätt träig också, han borde ha åkt tillbaka till Amerika och byggt sin koloni i stället för att rädda det jävla skit-England.
 Brouhaha
Regisserad av en indier. Big fucking surprise där liksom. :^)
 sille
Tycker folk är lite väl hårda i sina betyg. Visst de saknas vissa delar i dramaturgin och jag tycker inte Owen passar i sin roll, han funkar men inte mer. Men till det positiva så är det ju en riktigt vacker film och när det gäller rekvisita och kostym är den i toppklass! Cate Blanchett och Geoffrey Rush gör båda mycket bra ifrån sig, deras prestationer + de vackra fotot döljer de bitar som är lite sämre. En svag 4a blir det från mig, får då erkänna att jag är lite svag för kostymdrama.
 Zuzz
Jo den var bra :) en stark 3a får den av mig. Cate Blanchett är skitbra och självklart Geoffrey Rush :)
 okidoki
Snyggt sceneri och påkostade kostymer. Historien inte korrekt skildrat.
 lottes
Hon kunde prata tyska, franska och spanska. Engelsmännen segrade genom att bryta in genom spanjorernas formatterade armada med eldskepp. Elisabeth red ut och peppade soldaterna före striden. Mycket är alltså historiskt korrekt även om annat saknas. Kul om man är intresserad av historia.
 -Hedda-
Helt otroligt att de lyckades göra varenda filmruta till visuell magisk perfektion. Cred!
 ulpe01
Vackert och klassiskt. Blanchett och Rush är suveräna. Lite långsamt och segt emellanåt, men det får ändå bli en fyra för hantverket.
 Ponsbach
Blanchett, Rush och Mortons skådespeleri samt alla kostymerna är helt makalösa i denna film. Dock håller inte resten samma nivå, kort och gott kan man säga att regin inte höll måttet för ett högre betyg.
 Herr Fågelsaft
Visuellt snyggt och så är det svårt att väja för Blanchetts storhet. I övrigt en filmatisering som inte verkar vara intresserad av konsekvent berättande, kontextuella perspektiv eller historiskt korrekta skildringar.
 Florian1978
Filmen fokuserar för mycket på kärleken. De politiska motiven bakom motsättningen mellan Spanien och England förblir ganska oklara. Motsättningen mellan Maria Stuart och Elizabeth är helt oklara, mer än att man kan tänka sig att det är någon slags intrig och att det har någonting med katolicismen att göra. Men man fick en känsla för hur det var att vara kvinnlig härskare på 1500-talet.
 Ehrmann
En otroligt fånig och dålig film. Clive Owens prestation är jämförbar med en trött zombie
 Bomaniac
Högdragna kostymdramer är inte mig grej riktigt. Kate Blanchette är riktigt bra dock. Hon bär fantastiska kreationer och uppsättningar! Historien för övrigt ger mig inte mycket.
 Kurosawafan
Cate är såklarrt bra men man bryr sig inte riktigt, mycket kostym, lite närhet
Första filmen "Elizabeth" var en fantastisk film men jag måste säga att uppföljaren "Elizabeth: The golden age" inte heller var helt fel. Cate Blanchett liksom Geoffrey Rush återvänder i sina roller. Cate Blanchett var helt magnifik i första filmen och även denna gång kan man säga detsamma. Geoffrey Rush kan jag inte annat än beundra. En väldigt underhållande skådespelare oavsett genre. Störst behållning av denna film om man har första filmen "Elisabeth" nära till hands i minnet. 4-
 Snah
Kostymdrama vari en skrockande liten spanjor möter stenansiktesdrottningen med likadan blick från Narnia möter häxkonstdrottningen av Skottland möter en ung slampa möter en sjöbuse som har blick som om han konstant får på amfetamin. Typisk fridykningsrulle.
 LadyFlanders
Kostym- och dekorfolket har gjort ett gott jobb men tyvärr stannar det där, resten är bara tomt skrammel. När man får syn på Clive Owens nuna är det dags att inse att den här rullen gav upp innan den ens var färdiginspelad.
 Sokkan
Vilken djävla travesti.
 92axha10
De här kostymfilmerna är verkligen inte en genre jag uppskattar för mycket. Är man intresserad av historia och/eller gillade första filmen så gör denna dig nog inte besviken
Inte lika bra som första filmen, som sagt var ur ett historisk perspektiv inget annat!
 Rele
Jag tycker att den här filmen är inte lika bra som den första filmen från 1998. Jag ger en tvåa.
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)
Beast of Burden (info) 14:53 22/5 (2)
Presidio - brottsplatsen (info) 14:46 22/5 (33)
Superfly (info) 13:29 22/5 (1)
The Art of Getting By (info) 12:29 22/5 (43)
Jane Eyre (info) 11:42 22/5 (127)
Pierre and Sonny Jim (info) 11:12 22/5 (1)
Mannens moral - och kvinnans (info) 10:20 22/5 (6)
Brain Damage (info) 10:19 22/5 (45)
A Trip to Jamaica (info) 09:34 22/5 (1)
Blacula (info) 07:55 22/5 (18)
Stjärnornas krig (info) 23:52 21/5 (988)
Space Cowboys (info) 23:41 21/5 (173)
Shocking Dark (info) 23:35 21/5 (20)
Taking Off (info) 23:31 21/5 (17)
All the Money in the World (info) 22:32 21/5 (15)
Snömannen (info) 22:02 21/5 (47)
Tank Girl (info) 20:45 21/5 (156)
The Talented Mr. Ripley (info) 20:43 21/5 (386)
Amundsen (info) 20:41 21/5 (3)
Network (info) 20:34 21/5 (154)
The Prodigy (info) 20:20 21/5 (7)
Mary Queen of Scots (info) 18:34 21/5 (8)
Avengers: Endgame (info) 17:59 21/5 (25)
The Devil's Mistress (info) 17:34 21/5 (4)
Invasionen av Danmark (info) 17:18 21/5 (19)
This Is England '90 (info) 15:42 21/5 (12)
That Good Night (info) 15:06 21/5 (1)
Pacific Rim: Uprising (info) 13:00 21/5 (26)
La corrupción de Chris Miller (info) 10:35 21/5 (3)
Pappa polis (info) 09:52 21/5 (24)
Lysande gift (info) 08:58 21/5 (22)
Den Gyllene tulpanen (info) 04:20 21/5 (1)
Ibland kommer de tillbaka (info) 01:30 21/5 (68)
Flo Rounds a Corner (info) 23:57 20/5 (1)
La Pivellina (info) 23:39 20/5 (2)
Ocean's Eight (info) 23:28 20/5 (37)
AT13 2: Checkmate (info) 23:20 20/5 (2)
Timbuktu (info) 22:28 20/5 (30)
Loving Leah (info) 22:27 20/5 (2)
The Goonies - dödskallegänget (info) 22:26 20/5 (373)
Lurking Fear (info) 21:58 20/5 (17)
Sju hertigar (info) 21:08 20/5 (38)