Avtalet
Såg den för många år sedan, hängde inte med i handlingen då men minns att Laugton och Dietrich var bra, så... 3
 Aburo
Extremt stark trea!
 nisseman
treor. herregud, en sådan raffinerad film kan man inte ge en trea... nej nu höll jag återigen på att glömma att filmkritik handlar om smak inte om vetenskap. Så bra tycker jag att den är! Så bra att de som inte gillar den automatiskt gör sig till mina fiender. Det är ju patetiskt.
 Robdasnobb
Gillar rösten i eftertexterna som vänligt ber oss att inte spoila filmens slut för biobesökare som ännu inte haft möjlighet att se filmen. Laughton knuffar upp filmen till en fyra.
 Kurosawa
Stör mig lite på det melodramatiska slutet men det är grandios underhållning med ljuvlig dialog och en storartad Laughton. 3½.
 Santa Claus
kanske skulle jag uppskattat den mer ifall den inte hade varit dubbad till tyska, men hela historien verkade lite bagatellartad
 #54
Trevlig underhållning, som jag kan tänka mig gjorde sig bättre på en teaterscen.
 jep
Bra manus, regi och skådespeleri av Laughton.
 Tobias Rydén
Den bästa Hitchcock-filmen som Hitchcock själv inte gjort. Spännande och med snitsigt manus. Laughton är mycket bra.
 KimEkberg
Småputtrig med en fiffig twist på slutet som jag inte får berätta någonting om.
 Tonti
Nog mer än småputtrig tycker jag, dock inte jättejättebra. Laughton är oerhört underhållande.
 KimEkberg
Ja, han var rolig. Men jag har något emot sånna här rättegångsfilmer vid sidan av tolv arga män. Och sedan så vore det ett moraliskt fel att ge denna mer än anatomin av ett mord som är både seriösare och bättre än denna. småputtrig är nog ganska väl valt.
 ilBrutto
en saftig Agatha Christie historia när den är välspelad är riktigt härlig. Charles Laughton är makalös!
 apmannen
Film: 3. En flaska Ravenswood: 5. All in all en behaglig kväll.
 tjobi
Lite överspelad och för oseriös i sin framtoning. Vädningarna i slutet är ändå så pass bra att jag kan sträcka mig till en trea.
 Astrojacob
Absolut MÄSTERLIGT! Vet inte vem som är det största geniet? Agatha Christie som skrev boken, Billy Wilder som regisserade, med massor av tidigare "Femmor" eller kanske Charles Laughton i sin främsta roll eller kanske Marlene Dietrich i sin bästa roll? Spelar ingen roll. En bra film kan ha en god tvist som överraskar - denna hade en hel drös med tvister, så även jag blev både paff, grundlurad o generande handfallen. Denna "rättegångsfilm" hör nog till de absolut främsta någonsin. Wow, säger jag bara. En av årets självklara Femmor som bara fick 6 Oscarsnomineringar, bl a för Bästa Film, Regi o Charles Laughton, men detta året gick storslam till "Bron över floden Kwai" dessvärre.
 foppa99
vissa saker betyg 2 andra saker 5 så 3 blir det.
 Mewtito
Galet bra, en omtitt kan ge den en femma.
 GrandMaster_E
Spännande och underhållande och fruktulöst oförutsägbart. Dock har den några punkter som är lite "over the top" men tro migrätt när jag säger att dett var mycket nära betyg 5. Charles Laughton är fullständigt formidabel och utklassar allt och alla i denna film som måste inspirerat ett hundratal rättegångsdramer minst.
 Ola_Schubert
Inte så tokig, något bättre än väntat, dock inte så bra som den rekommenderade fyran antydde. I stort sett allt omdöme om denna film beror på hur väl intrigen lyckads. Och även om jag såg att den mest uppenbara twisten skulle uppenbara sig så var jag aldrig klar över motivet eller händelseförloppet, för än på slutet. Dock kändes den absolut sista twisten lite väl teatralisk. Men filmen är ganska skickligt uppbyggd med många olika plan, och de knyts samman på slutet, inte minst vad gäller förtroendet för rättsväsendet. Men historien som helhet egagerar mig inte speciellt, något saknas, vad är oklart, kanske tidsandan, kanske någonting annan. Konstigt, därför att "12 edsvurna män" engagerar på ett helt annat sätt, kanske beroende på psykologin, kanske beroende på den tryckta men intima stämningen i juryrummet i den filmen. Dessutom känns den charm som trots allt finns i "åklagarens vittne", passé i mina ögon. Så det hela får stanna på en stark trea i betyg, vilket är högt för ett så gammalt rättegångsdrama med icke engagerande intrig.
 Barney
Mycket överspel och twister som man ser en mil i förväg men jag ska vara snäll och ge den en tre ändå.
 Kriffot
Välgjord och kul detaljer. Bra långsökt twist, men också en hel del onödiga töntigheter.
 sawa
Bra film, spännande med osäker utgång.
 Diminuendo
Mycket intressant film! Bland de bästa rättegångsdramerna jag sett. Betyget blir en stark 4.
 kakbakarn
Har man ingenting emot pratiga filmer så rekommenderar jag den här fullt ut. Det finns alltid något lockande i rättegångsdramer och spänningen byggs här upp fint efterhand. Charles Laughton är så klart alldeles underbar att beskåda. Det känns som att det nästan bara är han som kan både överspela och vara briljant samtidigt. Dietrich är också mycket minnesvärd här. Åklagarens vittne är ingen av Wilders absolut bästa men den är bättre än flera av hans lite mer bagatellartade komedier (som också de är rätt bra, förstås).
 Alreadyrick
Ännu en gammal klassiker, som man förvånas över hur spännande den blir när man har suttit där en stund..
 AddeColciago
Typisk Agatha Christie tar jag mig firheten att säga. En fin och underhållande film, lagom spännande dessutom, men kanske lite väl överdriven. Dietrichs överspel går i alla fall inte förklara bort. Tyckte det var sött att filmen slutar med en uppmaning att inte berätta slutet till dem som ännu inte sett filmen. Det säger också en del om vilken sorts film det är.
 Mikka
Manus är riktigt bra och filmen är intressant och underhållande med schysst dialog. På skuggsidan ligger definitivt Marlene Dietrichs prestation. 4/4-
 Ulph
Lite fånig men underhållande bagatell, med en kul twist och stark dialog (som alltid med Wilder). Laughton är bra i huvudrollen!
 sirkurt
Väldigt bra speciellt i början när stämningen och spänningen byggs upp. Charles Laughton var riktigt bra och passade perfekt i sin roll annars tycker jag att det blev sämre och något segt mot slutet och det blev lite väl snurrigt tycker jag, 4-.
 Jämte
En bra film. En av de bättre rättegångsdramer som jag har sett. Bra skådespelare och bra uppbyggt. Rekommenderas.
 emilstjernholm
Underhållande rättegångsdrama med träffsäkert tonfall: lättsamt men samtidigt spännande. Häftigt att se Marlene Dietrich som lite äldre.
 Mortiis
Detta är kanske inte en lika djup och samhällskritisk rättegångsfilm som exempelvis de samtida 12 Angry Men, Paths of Glory eller To Kill a Mockingbird, men jag tolkar det å andra sidan inte som att det var Gene Wilders målsättning. Som film är denna helt klart i klass med de tre ovan nämnda mästerverken, och Charles Laughton är så bra att jag nästan får svindel. Någon skrev i en gammal kommentar att detta är den bästa Hitchcock-filmen som Hitchcock aldrig gjorde, och jag är benägen att hålla med.
 Tolkana
Så sjukt bra! Genialisk.
 hestret
Riktigt fint manus med Wilders sköna understated humor. Charles Laughton alltså. Vilken roll. Han står både för den mesta humorn och känslorna i filmen. Tyvärr lever inte Power upp till ens lite av hans klass och är ett sänke genom filmen. Dietrich överskattad ändå eller? Bra slut faktiskt, men hade kunnat göras lite bättre rent exekutionsmässigt. Överlag är filmen ganska lagom bra. Men har ändå element som höjer upp den till en stark trea. 68/100
 timbo93
Det är synd att den slutar så tamt...
Film baserad på en pjäs av Agatha Christie. Just Agatha Christies mordmysterier har legat mig nära mitt hjärta hela livet och var just det som fick igång mitt läsande som ung. Denna historia har dock gått mig förbi. Här får man härliga karaktärer spelade av kompetenta skådespelare, speciellt Charles Laughton. Vändningar och twister finns det en hel del av och förvånande, för mig, vara att det fanns en del som jag inte förutsåg, vilket var underbart. Väldigt underhållande och väldigt bra. 4+
 Mattias Strand
Första timmen är ganska trög men sen tar det sig under rättegångsscenerna och slutet är riktigt bra
 Sture Stenhög
Väldigt underhållande rättegångsraffel med en kul historia och en magnifik Marlene Dietrich. Humorn fungerar också helt okej, men jag hade ändå önskat att den fick ta lite mindre plats, nu blir den lite uttjatad, och det känns som att de inte riktigt har förtroende för att historien är bra nog som den är, men det är den ju som sagt. Själva rättegångsscenerna kan man dock inte klaga på. Stabil trea
 mammene
Smart och klämkäck på samma gång och många "goda" skådespelare. Roligt när man blir lurad och det är väl Agatha Christies stil. Stark trea!
 norenorama
Mycket stark fyra, älskar den gamle advokaten, önskar flera karaktärer nu för tiden skrevs på det sättet.
Ömsom vatten ömsom vin. På plussidan hittar vi dels Charles Laughton som Sir Wilfrid Roberts och det mesta som sker i direkt anslutning till denna karaktär, dels de vassa sista tio minuterna. På minussidan hamnar så gott som allt annat. Hela rättegångsdramat känns dammigt och förlegat, och skrivet för en ytterst blåögd publik (tänkta att köpa den ena osannolikheten efter den andra). Flera rena pekoral-scener, inte minst då den svajige Tyrone Power ska bryta ihop. Att ge filmen ett rättvist betyg är svårt. Frågan är om en intrycksgivande karaktär och tio vassa minuter kan överglänsa det faktum att filmen i stort är undermålig. Jo, kanske. Men trean sätts inte med helt rent samvete. (7-/15)
 RustyFilm
En filmatisering av en klurig Agatha Christie berättelse. Det är just den småsluga intrigen som gör det här så bra inte själva filmatiseringen. Mängder av rättegångsbaserade thrillers finns det ju. Detta måste vara en av de bästa i gebitet, gjord redan 1957
 myslas
Ett trevligt litet rättegångsdrama men inget speciellt även om det alltid är kul att se Una i en film. Jag föredrar att läsa Agatha Christies mysterier.
 andmoreagain
Charles Laughton är ju kanon här! Härligt barsk och rapp i käften. Filmen i sig är väl trevlig men dagens publik tror jag inte tappar hakan över filmens "twist". Det enda som var riktigt minus var ju sjuksyrran och det som hörde till det; lite väl klämkäckt...
klassiker
 RunRiot
Jag är vanligtvis inte mycket för rättegångsdrama, men den här hade ändå något som fick mig att stanna kvar. Att den har några år på nacken gör den också fasligt charmig. Jag är fascinerad av Agatha Christies förmåga att skapa spännande intriger och twistar som känns oväntade trots att jag kastat mig över allt hon skrivit (även om vissa saker var ganska förutsägbara). Skådespeleriet är överdrivet och teatralt, som brukligt på den tiden, men de lyckas ändå övertyga. Bäst är dynamiken mellan advokaten och sjuksköterskan.
 tk soul
Charles Laughton är värd att se om även om filmen inte är det.
 C12
Började mediokert, men tog sig rejält på slutet.
 Anders Axelsso
En solklar 4:a! Charles Laughton är helt underbar och efter att ha givit 12 edsvurna män en 5:a undrar jag vd det är för fäbless jag har för amerikanska rättegångsdramer från 50-talet. Jag måste erkänna att jag inte anade slutet heller för den delen. Bra där!
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Två kvinnor (info) 14:00 25/8 (5)
En iskall jävel (info) 12:32 25/8 (35)
Brightburn (info) 09:46 25/8 (12)
The Speckled Band (info) 03:40 25/8 (3)
A Quiet Place (info) 01:31 25/8 (62)
Share (info) 01:29 25/8 (2)
Ready or Not (info) 00:49 25/8 (1)
Leprechaun i Las Vegas (info) 00:02 25/8 (24)
Rocky V (info) 23:52 24/8 (257)
The World's End (info) 23:51 24/8 (158)
Psyko-killer (info) 23:46 24/8 (9)
Down a Dark Hall (info) 23:44 24/8 (4)
Godzilla: King of Monsters (info) 23:42 24/8 (14)
Kong: Skull Island (info) 22:52 24/8 (106)
White House Down (info) 22:52 24/8 (166)
Seven Psychopaths (info) 21:55 24/8 (158)
The Spy Who Dumped Me (info) 21:53 24/8 (13)
The Black Gestapo (info) 21:50 24/8 (10)
Deadwood (info) 21:50 24/8 (2)
Djungelboken 2 (info) 21:39 24/8 (79)
Downsizing (info) 20:23 24/8 (53)
Génesis (info) 19:18 24/8 (15)
Sune i Grekland – All Inclusive (info) 18:58 24/8 (75)
Minding the Gap (info) 16:02 24/8 (2)
(Sökarna) (info) 13:31 24/8 (502)
1408 (info) 13:23 24/8 (813)
Jigsaw (info) 12:02 24/8 (24)
Romina (info) 12:00 24/8 (4)
Pulp Fiction (info) 11:58 24/8 (1874)
The Russian Bride (info) 09:37 24/8 (1)
Doomsday (info) 09:21 24/8 (1)
Avengers: Endgame (info) 08:36 24/8 (39)
Lejonkungen (info) 08:02 24/8 (20)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 04:52 24/8 (20)
Nattvakten (info) 02:51 24/8 (122)
Sådan far, sådan son (info) 02:14 24/8 (9)
The Spy Gone North (info) 00:39 24/8 (1)
Kill the Irishman (info) 00:01 24/8 (81)
Titta vi flyger! (info) 23:46 23/8 (307)
Koko-di Koko-da (info) 23:02 23/8 (2)
A Simple Favor (info) 22:34 23/8 (18)
Ask Me Anything (info) 22:18 23/8 (10)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 21:55 23/8 (20)
Bipedality (info) 21:54 23/8 (1)
Blade Runner 2049 (info) 21:52 23/8 (141)
Taken 3 (info) 21:51 23/8 (100)
En kvinna att dö för (info) 20:43 23/8 (1)
So Big! (info) 19:46 23/8 (3)
Night Nurse (info) 18:15 23/8 (7)
Chilly Dogs (info) 16:08 23/8 (14)