Tomfritz
Den är brilliant på vissa ställen, finns klockren humor här och där likväl (dvs. de olika makt-personernas storhetsvansinne, paranoia och vanföreställningar). Men filmen är allt för avig och spretig.
 goeran
Filmen har väl sina brister och skavanker (om man jämför med exvis Aguirre och Fitzcarraldo) men samtidigt är ju den härjade Klaus Kinski helt lysande och han bär ensam upp hela filmen. Så resultatet har faktiskt blivit en mycket intressant och sevärd film.
 Jakobi
Överaskande bra. Kinski intensiv och galen som alltid men den stora behållningen är alla lustiga saker afrikanerna har för sig.
 seriost
Klaus is the man!
 emilstjernholm
Ojämn film. Kinski är dock som alltid bra men det blir helt enkelt för hoppigt.
 myrslok
Jag vill gilla det här, det är ju Herzog-o-Kinski för guds skull. Men nej, särskilt bra är det ärligt talat inte. Det finns några mäktiga bilder i bästa Herzog-stil, men det känns som att historien hoppar över flera sakled och egentligen aldrig kommer igång eller går på djupet med karaktären Cobra Verde. En nyttig påminnelse om vilken sjuk institution slaveriet var, men annars...näe?
 Cigarett
Ptja, det var ju inte samma intensitet som i Aguirre men den hade ju sina sidor. Att se Klaus Kinski anföra en armé av svarta amazoner är nog det närmsta en johannisk uppenbarelse jag kommer att komma...
 Fuze
Jag kände aldrig att Cobra Verde blev rörig, trots de långa hoppen i tiden. Och då var jag ändå ganska trött när jag såg den. Berättelsen och dess huvudperson är lika fascinerande som de är tragiska. Kinski är som vanligt helt klanderfri. Många scener känns ändå in i ryggmärgen pga hans intensiva kroppsspråk och härjade ansiktsuttryck. Jag kan inte låta bli att imponeras över hur skicklig Herzog är på att regissera statister. Bara kolla på flaggscenen eller när Kinski tränar kvinnliga soldater vid fortet. Jag tycker även att Cobra Verde är en av de absolut snyggaste filmerna som någonsin gjorts. Varje liten bild är så vansinnigt vackert komponerad och ljussatt att jag häpnar. Mycket sevärt!
 niklaseriksson
Den här fick mig att inse vad det är med Herzog som intresserar mig så mycket. Han är inte bara en mycket bra bildberättare utan han tar med mig (och alla andra som ser hans filmer) till andra världar och tider, något som ahn gör med bravur. Mycket fina bilder oh en Kinski i högform (likt Fitzcarraldo och Aguirre).
 NEJDÅ
snyggt och välgjort men djupare än så nådde den inte mig i allafall. kinski är stjärnan som vanligt dock och jag kan hålla med om några gyllene ögonblick men nja... en trea på den.
 Ihsahn
Precis som vanligt är det mästerligt i masscenerna och skildringen av andra kulturer, men den här gången tycker jag Herzog verkar vara för intresserad av afrikanernas kultur vilket leder till att handlingen blir sekundär. Men en film med Kinski i huvudrollen kan inte vara dålig...
 noten
Alla statister som sammarbetar i filmen är mäktigt
 jep
Intressant ämne och fint bildberättande. Men saknar riktig analys av huvudpersonen. Det räcker inte med Kinskis konstant galna blick och stenansikte.
 Unleashed747
Stabil film med bra slut och som vanligt fint spel av Kinski. Dock ej något av de bättre samarbetena regissören och Kinski emellan.
 den_fonk
Bortsett från Fitzcarraldo så känns det som att Herzog inte riktigt varit säker på vad det är han har velat åstadkomma med sina filmer där Kinski varit med.. Det är smärtsamt uppenbart.
 arvidsollenby
kan inte fatta vad folk er hos kinski...
 smekaren
Mitt första möte med Herzog och Kinski tillsammans. We got off to a bad start.
 rayek
Jag är svag för Herzog/Kinski -filmer. Denna håller dock lång ifrån samma klass som tex Aguirre och Fitzcarraldo.
 kulturkorv
Stor besvikelse. En del scener var bra, men jämfört med alla andra Herzog filmer.. Nästan svårt att fatta att det ÄR en Herzog film. Vad tänkte han när han gjorde den här filmen?
 claudiomarino
Kinski är i toppform, miljöer och story är både intressanta och spännande. Fotot är vackert, slutscenen är GRYM! Manuset kan uppfattas som aningen ofokuserat.
 jimmy ringo
Herzogs och Kinskis sista film tillsammans resulterade i en självklart flummig och utflippad historia, som man varken blir fascinerad eller intresserad av. Kinski är som vanligt bra, men historien greppar som sagt inte tag om en.
 rombus
Seg och stel men blixtrar till ordentligt med jämna mellanrum. Min första Kinski/Herzog-flim så jag har tyvärr inget att jämföra med.
Första timmen är alldeles strålande i form av manus och regi, sen dalar det tyvärr ut lite för mycket och stöttar sig på Kinski - som lyckas bära upp resten. Då det blir alldeles för mycket "afrikanskt" tappar filmen och klarar därför inte helt fyran
 Albion
Det är verkligen udda figurer och miljöer i märkliga sammanhang man möter när man hamnar framför en Herzog/Kinski-film och detta är inget undantag. Här finns tokiga storslagna scener blandad med närbilder från lika tokiga små strofer. Och när det gäller kungadömet i Dahomey så är det kul att läsa noteringen på Wikipedia om den galna kungen Abandozan. " Adandozan, regeringstid 1797–1818 På grund av sin påstådda grymhet brukar Adandozan förtigas av beninier och utelämnas från listan på regenter." Filmens betyg blir en 4;a
 Masjävel
en konstig djungelfilm där alla pratar tyska… tråkig och oengagerande
 Soul Survivor
Det här är verkligen inte min kopp te. Jag fortsätter försöka förstå Herzogs storhet , men misslyckas hittills. Den här filmen känns klinisk, alienerad och en aning slarvig. Det känns som om Herzog vill fokusera på handlingen, men inte lyckas få någon styrsel på den. Kaspar Hauser var klart bättre.
 hsimpson
Efter Aguirre, Nosferatu och Fitzcarraldo (alla ettor) samt Woyzeck (fyra) var det dags att se Herzog/Kinskis sista film tillsammans. Filmens inledning är väldigt vacker och stämningsfull, men sedan, efter knappt fem minuter, börjar tyvärr filmen. Till en början känns det som en perverterad Leone-western. Sedan blir banditen slavhandlare och det spårar ur mer och mer. Detta är duons klart sämsta film, ljusår ifrån Woyzeck. Kinski känns extremt ensidig, det skulle vara roligt att se om han kunde klara av en annan typ av roll.
 Hoss
Det sämsta jag sett av Herzog, vackra bilder men väldigt oengagerande. Kinski skötte sig med nöd o näppe.
 kungkalas
Jag är kluven. Samtidigt som Herzog vill peka på hemskheterna med slaveriet och hur det kan kopplas till människans natur, så känns det lite som att han med det ensidiga perspektiv filmen är gjord ur gräver sin egen västerländska grop. Å andra sidan är filmen fascinerande som ett porträtt av en väldigt ensam man. En klart sevärd film med många fördelar men också många brister.
 jallek
Såg den med Engelsk dubb så det kan vara en av anledningarna till att jag inte gillade den. Ofokuserad och rörig. Outvecklade karaktärer och konstiga händelser.
 Kurganen
Cobra Verde är inte en av Herzogs bästa. Det är fortfarande en bra film och det är gott nog. Jag har enorma problem med den engelska dubbningen i sig men det är filmen som sådan som saknar den sanna Herzogska magin som återfinns i Kaspar Hauser, Hjärta av glas eller Balladen om Bruno S. Fortfarande utgår filmen från Herzogs signum, det drömska som flyter samman till en logisk helhet, men den känns liksom trött i någon mening. Det är sista filmen med Kinski och Herzog tillsammans och jag vet att Kinski efter den här filmen kände sig slut och tömd. Kanske är det något som hemsöker Cobra Verde från början till slut. Hans agerande är inte så intensivt som i andra filmer. Men okej, det är en bra film. Det kommer jag inte undan, bara inte lika bra som andra Herzog gjort.
 Ola_Schubert
Nä, iof lite intressant om slavhandeln. Duger som ströunderhållning, i nödfall, mao en stark tvåa i betyg.
 ninja
Den kanske har sina brister, men jag älskar känslan av kaos som verkar göra att många beskriver filmen som "ofokuserad" eller "rörig". Och färgerna! Västafrika gör sig så sjukt bra i färgfilm, allt och alla är njutbart att se på. Och att Kinski finns med i nästan varje bildruta är knappast ett minus - han domderar, behandlar människor tvivelaktigt, är hysterisk, självömkande. Han försöker göra det bästa av situationen men är den ensammaste människan i världen. Eller som han hans karaktär uttrycker det "I'm the only white man the nation, probably the only one in the continent."
 Mlady Milenka
Jag kände varken sympati eller förakt för någon karaktär, vilket kanske behövs för ett större engagemang i att följa med i filmen. Lite småtråkig, stundtals obegriplig historia. En trött Kinski och några få färgstarka bilder.
 enchanted
En svag svag trea för de sista minuterna som egentligen själva talar för hela filmen. Resten kändes sådär.
 Tonti
En rätt sjuk film där alla är galna, dubbningen dålig och musiken kass. Men det är spännande miljöer och Kinski är skoj fast obegriplig. Man kunde nog önskat sig en bättre film om slavhandeln ändå och jag tröttnar lite på Herzogs fascination inför att kontrastera den exceptionella individen mot en omgivande, namnlös massa. Det mesta är rätt taffligt också.
 Sture Stenhög
Herzogs filmer är nog inte riktigt min grej känner jag. Jag har helt enkelt väldigt svårt för hans distanserade berättarstil som gör att jag aldrig riktigt blir engagerad i hans filmer. Jag gillar att han castar Kinski i huvudrollen gång på gång, men gillar inte att det bara är Kinski som tillåts vara en välutvecklad karaktär i hans filmer. Allt det här är väldigt synd, för jag gillar ju att Herzog gör historiska filmatiseringar utan en massa moraliserande och utan att skildra händelserna ur ett samtida filter. Det finns också vissa aspekter av den här filmen och vissa enskilda scener som gör intryck på mig, men på det stora hela blir det lite för tråkigt för att det ska räcka till en trea
 Sonicasfuck
Varför dubba?
Historien är väl inte allt för upphetsande, men rackarns vilka snygga masscener. (7-/15)
 ses11
Gillar Herzog, men här är han ofokuserad och virrig i sitt berättande. Engelsk dubbning leder inte till ett bättre slutresultat.
 Dutch
Mäktigt.
 sirkurt
Stundtals vackra och mäktiga scener men jag blir inte så särskilt engagerad och dubbningen eller ja att alla pratar engelska känns lite underligt.
 Korben_Dallas
slutscenen räddar filmen från en 2:a och får en rätt så svag 3:a
 AndreaFurberg
Eehhh..
 Dele
Halvintressant historia med några effektfulla scener.
 Raimo_1985
Andra titten och fyran står kvar. Av Herzog/Kinski-samarbetena är denna bättre än Wojzseck, men en bit ifrån Nosferatu och Aguirre.
 Jämte
Den saknar något för att det ska bli ett högre betyg. Plus att det är fruktansvärt att de måste hålla på och dubba filmer.
 (finns inte)
Inte den bästa med Kinski, men fortfarande Herzog-kvalitet.
 Galivan
Väldigt speciell och originell. Inte "perfekt" eller komplett, men den har sin egna form och stil. Mycket fascinerande.
 Ful_fisk
Ball och poetisk Herzog med galen Kinski i huvudrollen. Riktigt stämningsfull, synd bara att den svenska DVD-utgåvan jag köpte prompt skulle vara dubbad till engelska!
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Rom – öppen stad (info) 15:36 22/8 (94)
Darjeeling Limited (info) 14:52 22/8 (574)
The Lucky One (info) 13:11 22/8 (71)
Upgrade (info) 12:58 22/8 (23)
Ruin Me (info) 12:26 22/8 (1)
Jurtjyrkogården (info) 11:04 22/8 (22)
Alita: Battle Angel (info) 08:52 22/8 (32)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 08:47 22/8 (19)
Sista natten med gänget (info) 08:14 22/8 (224)
Max Manus (info) 08:04 22/8 (130)
Godzilla vs. Mechagodzilla II (info) 06:58 22/8 (13)
Den skyldige (info) 06:31 22/8 (16)
Dead Night (info) 05:33 22/8 (2)
The Harder They Come (info) 04:44 22/8 (43)
Eros (info) 03:31 22/8 (14)
Scary Stories to Tell in the Dark (info) 23:39 21/8 (4)
Batman och Robin (info) 23:32 21/8 (493)
London Has Fallen (info) 22:54 21/8 (65)
Den siste mohikanen (info) 22:42 21/8 (281)
Brightburn (info) 21:30 21/8 (11)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 20:45 21/8 (16)
The Warriors - Krigarna (info) 19:39 21/8 (374)
Flykten från DDR (info) 17:54 21/8 (4)
Kick-Ass (info) 16:31 21/8 (678)
BlacKkKlansman (info) 16:30 21/8 (44)
Chernobyl (info) 16:26 21/8 (11)
The Nest (info) 15:03 21/8 (7)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 14:45 21/8 (64)
Polisskolan (info) 14:13 21/8 (272)
How It Ends (info) 13:42 21/8 (26)
En kvinna bland män (info) 12:45 21/8 (4)
Den grymma leken (info) 12:30 21/8 (34)
Rallybrudar (info) 12:06 21/8 (134)
Shaft (info) 11:31 21/8 (4)
...Och sen var ingen kvar (info) 11:28 21/8 (30)
Vicky Donor (info) 11:24 21/8 (1)
Namibia: The Struggle for Liberation (info) 10:51 21/8 (1)
Ficktjuven (info) 10:44 21/8 (77)
Hearts Beat Loud (info) 10:06 21/8 (6)
The Mustang (info) 09:34 21/8 (1)
Den tunna röda linjen (info) 09:10 21/8 (656)
Us (info) 08:14 21/8 (23)
Mom & Dad (info) 05:43 21/8 (13)
Trapped by Television (info) 02:28 21/8 (1)
Annabelle Comes Home (info) 00:36 21/8 (4)
Hard Ticket to Hawaii (info) 21:59 20/8 (28)
Rubber's Lover (info) 21:52 20/8 (13)
Doom Asylum (info) 21:44 20/8 (3)
Parasite (info) 21:36 20/8 (3)
Barabbas (info) 21:27 20/8 (2)