Ihsahn
En eller två twister för mycket drar ner helhetsintrycket en smula, men det är ändå en ganska spännande actionrulle med fina undervattensscener och bra skådespeleri från de inblandade. Plus för övergången mellan svenska och ryska.
 shorts
Är inget fan av Alec Baldwin, men den här rollen gör han riktigt bra. Välgjorda ubåtscener.
 fattare
Patriotism så det förslår, men jag gilladen ändå. Bra skådespelare.
 qwerty1
Helt ok men inte så mycket mer.
 robbieroy
Jack Ryan-filmerna har samma problem allihopa - det blir liksom inte riktigt spännande. Det är ofta välgjort, här är skådespelet mycket bra - speciellt Sean Connery såklart, men även Alec Baldwin som faktiskt ger liv åt Jack Ryan. Trots detta blir det inte riktigt spännande och jag vet egentligen inte vad det beror på. Liknande story´s hela tiden kanske och därför lite förutsägbart? En 3:a räcker det ändå till men fan, spetsarna måste vässas.
 HerrNenne
Sam Neill är fantastisk i den här filmen, så även Connery och Skarsgård.. Snygg och storslagen. Fotot i scenen i slutet är grymt snyggt. Jag gillart.
 Beigeorm
Spännade med små medel. Nervigt skåldespeleri. Lite långsam, men herregud Sean Connery dominer sina scener som rysk ubåtskapten med skottsk accent. Oemotståndligt.
 gurreb
Härligt bra film. rekomenderas att see
 ziferN
Gick att se på men kändes långsam och seg vid flera tillfällen så det blir en svag 4a.
 KingOfSucker
jag tyckte den var riktigt spännande och Sean Connery är så jävla bra
 arruba
Den var väldigt bra skriven, men kändes lite för ointressant vid vissa tillfällen. Jag tycker också att både Connery och Baldwin har gjort betydligt bättre roller. Så om ni har chansen att välja mellan denna och Rött Hav, se då Rött hav, men misstro mig inte... Röd Oktober är helt klart godkänd!
 Fermis
verkligen dags o se om den här
 dudson
Stabil rulle med många år på nacken...det blir man påmind när man ser filmen...Bra skådisar med! Är typ dom som gör filmen(Connery)....(Baldwin)...
 LaDecima
Helt okej.
 sonocronic
Riktigt intressant film som verkligen fångar intresset. Synd dock att det försvinner mer och mer ju längre tiden går... Fick ju inte se Den IN ACTION ju!
 Hoppandesoffan
Visserligen för att jag började kolla på den runt tio på kvällen men guuud så seg den är (minst hälften av Alec Baldwins scener kunde klippts ner lr skrotats helt), scen efter scen avlöser varandra utan att nåt vettigt händer... först mot slutet som den visar tendenser på att tempot höjs. Men Connery verkar trivas som u-båtskapten så 2+ får den
 WillyV
Höjning, rätt så bra faktiskt!
 raniE
Lovande till en början, men mysteriet kring vad som händer avslöjas för snabbt. Klimaxet är också ganska segt och tråkigt. Men den var snygg och skådespelarna gjorde bra ifrån sig.
 ulpe01
En sån där film jag inte kan låta bli att titta på om jag snubblar över den på tv. Småspännande på ett förutsägbart sätt...
 Karina
med minus, bra film men inte riktigt så spännande så att man orkar hålla intresset öppe... tyvärr.
 Djason
Bra skådisar i en annars ganska seg historia. Men u båtsfilmer brukar oftast vara intressanta och denna är väl egentligen inget undantag.
 Halofreak92swe
Väldigt spännande och välgjord med utmärkta skådespelare. Men den är alldeles för långsam och den hade bara behövt bara 1½h, så det sänker betyget en aning. Fortfarande riktigt bra ubåtsfilm:) Stark 3.
 rebelscum
BItvis är den ju tämligen snygg och välregisserad och den politiska intrigen är tät. Men det är inget man hittar i skattkammaren precis.
 ClintanTheKing
Skaplig. Det är så seg start och filmen känns lite för lång. Tycker att den fick fart sista 30. Connery gjorde dock ett bra jobb som vanligt. Svag 3:a.
 Sznax
Betyg 6.1
 Brouhaha
En av de manligaste filmerna på marknaden just nu. Connery, Glenn och Neill i samma rulle? Ja, ni kan ju tänka er hur resultatet blir.
 annihilat0r
"The Hunt for Red October" är en småtrevlig U-båtsfilm. Jag är fortfarande relativt grön i genren, så kan inte uttala mig om status eller kvalité i kontexten. Sean Connery spelar trevligt, den mannen har verkligen mognat likt röda viner. Många små utrymmen, röda lampor och torpeder. En acceptabel kvällsupplevelse.
 Teddy1975
Spännande film om man försöker hålla andan i badkaret
 Anders L
Bra film, boken är bättre..
 Berniey
Har sina spännings moment, men bra blir det aldrig, då den inte känns trovärdig, men Connery är bra och så är jag svag för u-båtar, så godkänt blir det.
 emilstjernholm
Förmodligen den film i världshistorien som är längst ifrån att klara Bechdeltestet. Tyckte den var något seg.
 emilstjernholm
Övergången mellan ryska och engelska är dessutom extremt märklig.
 AlbinWesley
Det är så jävla dumt att använda språk såhär inkonsekvent. Vissa ryssar pratar engelska normalt. Andra har brytning. Andra pratar bara ryska. Sen Vetesjutton om inte nån skiftar också? Trovärdigheten sjunker till noll oerhört tidigt i filmen och då bryr jag mig faktiskt inte om vad som händer efter. Kanske en annan gång.
 yrkeschaufföre
Det är ju lite av en klassiker med bra skådespelare men lite tunn och naiv handling.
 Podpolkovnik
Inkonsekvent och taffligt.
 AlaRegularis
Helt okej ubåts-spänning från en av actionfilmens verkliga mästare, John McTiernan (Predator, Die Hard m.fl.). Den är lite väl långsam och pratig, men när det börjar hända lite mer, mot slutet, så kommer den igång mer. Många bra skådisar som Sean Connery, Scott Glenn, Sam Neill, James Earl Jones, Alec Baldwin, Tim Curry och vår egen Stellan Skarsgård.
En bra ubåtsthriller av John McTiernan. Det erbjuds både skön spänning och mycket bra skådespeleri förutom bra tempo och handling. Kul också att se vår egen Stellan Skarsgård i en biroll. Alec baldwins roll som Jack Ryan överträffar dock inte Harrisson Fords prestationer i samma roll i senare filmer. Baldwin överträffar dock Affleck stort. 3+
 Zipper
Kändes längre än den var. Tröttsam.
 mammene
En thriller som var uthärdlig på grund av att man tog det lite "lugnt", inte drog i de högsta växlarna bara för effektens skull. Jag uppskattar att man lade ner tid på det bakomliggande spelet, då blir det mer intressant och förståeligt. Sedan kan man väl säga att det blev lite smörigt.
 naiiv
Jag gav den här filmen en etta förra gången jag såg den, för femton år sedan.. överraskande med tanke på att jag nu tyckte att den var riktigt bra! Har filmen blivit bättre eller har min smak blivit sämre?
 Sarakin76
Sånn lager man bra action!
 AddeColciago
Habil ubåtsthriller, men tröttsamt att varje scen i princip hade kunnat spela The Star-Spangled Banner i bakgrunden.
 fredagsfil
Aldrig någon riktig stämning. Halvdan hollywoodproduktion, se das boot istället!
 Nalland
Ett spel med livet som insats om inte mer än så. En vilja att på ett hederligt och ståndaktigt sätt överta kontrollen kring ett system som bygger på hierarki. Sean Connery är mycket trovärdig i sin roll som äldre, respektingivande kapten och växlar fint mellan att utge sig vara ond och god samt röra runt kring begreppet moral. Lyckat element i själva jakten med både rivaliserande flotta såväl som bakom skrivbordet, det ständiga USA kontra Sovjet.
 mwollin
En klassiker som står sig fast det har gått 27 år sedan filmen gjordes. Väl värd att ses.
 yrkeschaufföre
Är detta den näst bästa ubåtsfilmen? Jag tror det, Ganska spännande och bra skådespeleri. Jag vill alltid se mer av Connery.
 myslas
Välgjord spionthriller som blir riktigt spännande först sista 30-45 minuterna. En sak jag gillar väldigt mycket är att de inte pratar engelska med fejkad rysk brytning.
Inte så tokig alls...
 deswhip
Mycket bra film! Skådespelarna uppvisar extra hög nivå av dignitet/stil, karisma och pondus. Det finns en sabotör med i filmen och just den delen av manus förstår jag inte riktigt, jag önskar att man strukit det helt (eller utvecklat det) men överser med misstaget eftersom filmen i övrigt stått emot tidens tand så väl. Filmen är fortfarande spännande, snygg och underhållande. 3+
« Föregående   |   1 ... 3 4 5
Senaste kommentarer
Snabba ryck (info) 17:32 19/7 (1)
Evolution (info) 15:08 19/7 (7)
How It Ends (info) 13:15 19/7 (6)
Drömmarnas horisont (info) 12:44 19/7 (118)
Clueless (info) 12:42 19/7 (288)
Huset vid 92:a gatan (info) 12:36 19/7 (4)
Gatan utan namn (info) 11:26 19/7 (9)
Den blomstertid nu kommer (info) 10:51 19/7 (22)
The Lobster (info) 10:46 19/7 (86)
Today (info) 08:03 19/7 (1)
Det våras för arvingarna (info) 05:05 19/7 (10)
What Happened to Monday (info) 04:43 19/7 (18)
Split (info) 03:26 19/7 (64)
Transformers (info) 02:08 19/7 (1263)
I Do, I Do, I Do (info) 02:05 19/7 (1)
Dödsjakten (info) 02:05 19/7 (3)
Vargarnas rike (info) 01:55 19/7 (31)
AM1200 (info) 01:35 19/7 (3)
Big Stan (info) 01:32 19/7 (90)
Downrange (info) 01:07 19/7 (5)
Mamma Mia! Here We Go Again (info) 00:53 19/7 (1)
Ready Player One (info) 00:28 19/7 (44)
Fyra år till (info) 23:47 18/7 (74)
Morden i Midsomer - The Ghost of Causton Abbey (info) 23:22 18/7 (2)
Dr. Strange (info) 23:05 18/7 (4)
Värdshuset fritiden (info) 23:00 18/7 (11)
The Mercy (info) 23:00 18/7 (2)
En Manhattan-melodram (info) 21:16 18/7 (9)
Carrie Pilby (info) 20:52 18/7 (5)
Universal Soldier: Regeneration (info) 20:45 18/7 (83)
Idiotrepubliken (info) 20:28 18/7 (420)
Nalle Puhs äventyr (info) 20:26 18/7 (95)
The Zombinator (info) 19:52 18/7 (1)
Cavalcade (info) 19:24 18/7 (11)
Zombie Massacre 2: Reich of the Dead (info) 18:38 18/7 (1)
Granatäpplets färg (info) 17:31 18/7 (35)
När tyskarna kom tillbaka (info) 17:24 18/7 (1)
Smoke (info) 17:18 18/7 (9)
Brakfesten (info) 17:07 18/7 (99)
The Roommate (info) 16:31 18/7 (49)
Time to Kill (info) 15:11 18/7 (2)
Man Up (info) 15:04 18/7 (19)
Shaka Zulu (info) 14:59 18/7 (2)
Till min lillasyster (info) 13:55 18/7 (2)
Three Kings (info) 13:55 18/7 (241)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 11:53 18/7 (27)
Grupporträtt med dam (info) 10:34 18/7 (1)
Borg (info) 10:16 18/7 (44)
Ant-Man and the Wasp (info) 10:14 18/7 (9)
Molly's Game (info) 10:12 18/7 (17)