Jorgandr
Stelt filmat och aningen stelare skådespeleri, men miljöerna och floden i sig, och galenskapen hos Aguirre, gör filmen klart sevärd. Gillar även musiken, som gör sitt till för att sätta stämningen. Öppningsscenen och slutscenen är bäst, tyvärr når allt därimellan inte upp till början och slutet.
 Bruneholm
En hypotisk resa in i den Peruanska djungeln fylld med frodig galenskap. Herzogs säregna stil är klart igennkännbar redan från första rutan och det lågbudgetmässiga men skickliga fotot håller sig jordnära och febrigt levande. Ett litet mästervärk om mänsklig girighet och maktlystnad.
 CultOfZenith
Något av en besvikelse, men med potential att växa. Tillbakahållen galenskap, till en sådan nivå att det stundvis känns stelt. Beror delvis på den tyska dubbningen, och Kinskis medspelare levererar inte alltid... Bland flodbåtsfilmer får den se sig slagen av såväl Apocalypse Now som Deliverance.
 smittenkitten
pendlar mellan trea och fyra. den har ju helt klart något särskilt men svajar för mycket mellan mästerligt mystiska djungelfoton och sunkig dubbning och självgod kinski som kastar apor och indianer omkring sig.
 Terran
Detta hade kunnat vara hur bra som helst, men det var definitivt något som saknades, något som filmer som Apocalypse now (och så även cannibal holocaust) har. En puls som förstärker känslan av galenskap måhända?. Kan också bero på det bristande skådespeleriet från sina håll eller bristande manus helt enkelt. Så bra som jag trodde den skulle vara var den iaf inte, och trots filmtipsets rekommendation om en femma, så blir det inte mer än en trea.
Onödigt långsam, men Kinski är lysande. (7/15)
 ASSFACE
Åh superbra faktiskt! Många likheter med apocalypse now/mörkrets hjärta. Bra stämning, sköna karaktärer och väldigt spännande.
 Ima_Tree
Inte den mest händelserika lilla historia man sett, men vilken jäkla galenskap! Kinski är briljant och känslan är verkligen helt klockren.
 mattarello
Någon karakteriserade den här filmen som hypnotisk och jag kan inget annat göra än att hålla med – till fullo. Likt den flotte på vilken manskapet flyter fram på, flyter även filmen på i en hypnotisk takt med Kinskis stirrande ögon som trollbinder.
 Sundberg
Atmosfärisk, fängslande, vacker och tom humoristisk. Gillade inte alls den sävliga dubbningen första gången jag såg på denna film men nu när jag var förberedd så bidrog den bara till att skapa härliga kontraster mellan det drömska/vackra emot det plumpa/stela. Älskar när de ramlar runt i djungeln i första scen till den drömska musiken. Höjde från fyra till femma.
 Novead
Väldigt vackra scener, och slutet var riktigt gripande. Annars var den lite väl seg, tyvärr.
 Pugie
Många riktigt bra scener men sammantaget tycker jag att Herzog gjorde ungefär samma idé till något mycket bättre i Fitzcarraldo.
 Goda modern
Nej nej nej! Så enormt långtråkig så den förtjänar enbart en gäspning.
 Ehrmann
Vissa riktigt minnesvärda scener, men som någon tidigare nämnde så känns Aguirre som ett förspel till vad som skulle höjas så mycket högre i Fitzcarraldo
 zonk
Aguirre - guds sömnpiller
 Mekong
Tyckte vid första anblicken att det fanns något taffligt i filmen, kanske främst skådisarnas tyska och derar utseende. Men glömmer snabbt bort det och ser istället en riktigt storartad film.
 NtoNW
Fantastisk närvarokänsla i denna klassiker. Och här gör man inga studioinspelningar inte. Klaus Kinski är ju strålande här och tar över hela filmen.
 Devils_Arcade
Väldigt fin och avslappnande! Den tar sin tid (på ett bra sätt)
 Wridmuld
Detta tycker jag är en överskattad film. Den är lite taffligt gjord, scenerna hänger inte alltid samman på ett snyggt sätt. Dessutom är manuset lite platt. Det finns ingenting som driver filmen framåt mer än att de flyter på en flotte...
 Tabu
Jag ska göra ett tappert försök att bidra med något nytt i kommentarerna till "Aguirre - Guds vrede". Man kan nog säga att det här är Herzogs mest episka och estetiska verk, och det är även en av hans mera nihilistiska - även om den inte når mystiska nivåer... Det skulle väl i så fall vara då i samspelet med den sfäriska musiken och de suggestiva naturbilderna... "Aguirre..." skulle imponerat på Pär Lagerkvist... Aldrig har väl den förlorade värdigheten varit så skön, gripande och förskräcklig på en och samma gång... Scenen där den aristokratiska kvinnan i blå sammetsklänning i ett sista desperat försök söker hjälp hos prästen säger väl allt egentligen... Eller repliken: "Now, it´s downhill...".
 sparriskrigarn
Ganska menlös film med tafflig dialog, taffligt manus och taffligt genomförande. Jag inser svårigheterna med att filma detta, men resultatet är fruktansvärt mediokert. Att all dialog är dubbad gör naturligtvis saken sämre och det är väldigt svårt att bedöma skådespeleriet. Detta är oerhört störande och gör filmen än mer B.
 RichardEk
En filmupplevelse svår att glömma och lika svår att betygsätta. Den metafysiska resan in i djungeln och det mänskliga psyket har väl sällan skildrats så spartanskt (i 'Apocalypse Now' är samma resa skildrad betydligt mer ornamenterat). Samtidigt är det en ganska rak berättelse om makt och kolonialism så filmen följer två parallella berättelsespår - ett metafysiskt och ett världsligt. Klaus Kinski är naturligtvis ett kapitel för sig, övriga kommentarer överflödiga
 Korben_Dallas
En stor och liten film med en dokumentärisk attityd - uppskattas
 Kirk Douglas
Alltför svävande i sin framtoning. Intrigen kunde fördjupats. Fitzcarraldo var mycket bättre.
 Zipper
Jag avskyr verkligen dubbad dialog, det drar ned helhetsupplevelsen så mycket. Det är rätt fint filmat emellanåt, men jag är inte överdrivet imponerad. Slutet var bra.
 Travis Bickel
Slutscenen är bland det bästa jag sett.
 Salvation_Mind
En ganska stor besvikelse. En film man trodde skulle ha varit så mycket mer men antar budget och erfarenhet satte stopp, tacka vet jag Fitzcarraldo där lyckades han.
 aemilius
Popol Vuh är gött och passar bra.
 Red Scharlach
Sjukt besviken! Första scenen är hur mäktig som helst men efter att expeditionen har kommit iväg längs floden är allting en repetition var femte minut utan att speciellt mycket händer fram tills slutet. Tyckte dessutom att Kinski spelar över för mycket. Är det en karikatyr eller en biografi?
 GinNTonic
Filmen har några magiska sekvenser som är vackra och suggestiva och att spela in filmen i dessa miljöer måste ha varit väldigt krävande. Men dubbningen är störande, Kinski är en överspelande diva, effekterna är rätt lama och opassande humor sänker trovärdigheten.
 rnkrft
where's all the shit, right here.
 Jämte
Näe, inget vidare imponerad.
 Astrojacob
Svår att betygsätta men samtidigt en obehagligt oväntad upplevelse. Stark Fyra.
 Rehn108
Jag tyckte väldigt mycket om filmen. Det ligger något i stämningen och karaktärernas utveckling medan de färdas på floden bland nya hot och allt knappare resurser. Jag tycker att ensemblen av skådisar lyckas osedvanligt bra med att förmedla sina känslor även när de inte talar utan bara ansiktsuttryck. Det var rentav något jag tänkte på, vilket jag ytterst sällan gör. Det är knappast en film man drar ihop vanliga kompisgänget för att se, men för den som inte är främmande för lite lågintensiv tysk kvalitetsfilm rekommenderar jag den.
 Solidus
"Aguirre - Guds vrede" tillhör en av Herzogs starkaste verk och ända sedan jag såg den för första gången har jag inte släppt filmen. Det råder en apokalyptisk atmosfär med stämningssättande soundtrack samt fantastisk välgjord klaustrofobi. Det är en resa ner till det djupaste helvetet på jorden och den bäst passande beskrivningen av filmen är "”Apocalypse Now”" i 1500-tals miljö. Detta, mina vänner, är ett fulländat mästerverk.
 Spidde
Klassiker som det är kul att ha sett. Fotot är snyggt och filmen är allmänt imponerande. Säreget tempo och berättande, som även i jämförelse med de mest arty filmer som görs idag känns långsamt och svävande. Känns på flera sätt som en konstfilm och ibland är den väl seg. Helhetsintrycket är dock bra. Med tanke på den rimliga speltiden får man mycket kultur och filmhistoria per minut som man investerar i filmen.
 Clark
Werner Herzog + Klaus Kinski + Djungel = Automatisk 4:a.
 Redfield4ever
En såndär film som är mer intressant ju mindre som händer. Intrigen är standard men det är fotot och antydelserna man kan dra om karaktärerna och meningen bakom allt som gör filmen. Introduktionen är en av de vackraste sakerna jag skådat på film.
 AlbinWesley
Jag är väldigt kluven. Musiken är topp, vansinneskänslan sitter verkligen där den ska. Så det blir bättre efter hand. Men jag kan inte bara förbise den pålagda dialogen, inser att ljudupptagningen i original var värre, men det låter ändå för jävla illa när varje replik framstår snarare som en berättarröst än nåt annat.
 stgurgel
Ok, nu såg jag den en tredje gång, och höjer till en skakig 4. Främst för Kinskis intensiva skådespel och den tryckta stämning som vissa scener har. Men jag är fortfarande inte helt övertygad, känner inte riktigt att filmen sitter ihop och att delarna vill åt samma håll
 stgurgel
Nä fan heller, jag var för snabb. Det blir nog ändå bara en trea, trots att det finns höjdpunkter
Njae. Även filmens starka sidor, som Kinskis skådespel, brister av någon anledning, som att talet inte är synkat med läpparna vilket raserar mycket av känslan för mig. Gav den en chans, men svårt att se dess storhet.
 Ghostface
Pajasartad men realistisk. Galenskap deluxe och en sorts äldre avlägsen kusin till "Apocalypse".
 karlmats
Det är väldigt roligt att se sin 7,5 år gamla kommentar om att jag skulle vilja se den här på bio, strax efter att jag fått det enormt stora nöjet att göra det också tack vare Bio Rio. Utöver alla lovord som jag skrev redan då måste man ju tillägga att musiken är helt fantastisk och att stämningen blev än mer tät i biosalongen. Att inte SF gör sånt här när de klagar på sjunkande biointäkter, släng upp lite Herzog och se intäktsströmmarna flöda snabbare än Amazonasfloden. Det här är konst för fan! En höjning till en 4a känns helt oundviklig, Kinski är en magisk best. -----16/2 2010 Peruanska panflöjter, grymt sköna miljöer och en totalt skogstokig Kinski som tagit på sig en metallhatt och därmed blivit den minst lika skogstokige Aguirre i ett ögonkast. Det känns svårt att ogilla det här. Den blir lite seg stundtals men det tror jag skulle botas av en omtitt. Som tur är slänger Herzog in en massa sköna scener på denna flodresa mot galenskapens hamn. Kinski tokflippar på en häst, Kinski stirrar ut en häst, Kinski blir kär i nåt litet jävla murmeldjur som kan vara det sötaste jag sett sen Kinski tog av sig hjälmen, Kinski kastar en apa, Kinski håller brandtal för sina trupper o.s.v. Det mesta kretsar kring denna galning och tur är väl det, i övrigt gör Herzog ett extremt bra jobb på att bygga upp en kuslig stämning av hopplöshet. Jag hoppas jag nån gång får se denna film på bio, när man inte ens lyckas förstöra helheten med tysktalande conquistadorer så har man ju iaf gjort nånting rätt.
 martin eden
[rek. 4] Jag har sett denna film otaliga gånger och nu fick jag tillfälle att se den på bio vilket endast bekräftar mitt omdöme om den som ett mästerverk!! Herzog är verkligen en egensinnig regissör och jag tycker att varje sekund är briljant. Filmens successiva drift in i galenskap och delirium är fantastiskt gestaltat i och med resan längs Amazonfloden. Kinski är oerhört bra och obehaglig i titelrollen, men en eloge ska även ges till Del Negro som spelar berättaren och prästen! Scenerna är fantastiskt uppbyggda. Även om filmens handling är historiskt förankrad känner jag att den även kan tolkas som en allegori för makthungerns gradvisa gradvisa resa in i fullkomlig galenskap. Slutscenen är bland de starkaste och obehagligaste scenerna som någonsin gjorts! Mästerverk!! 5.
 gjoob
Såg om den med ungefär ett decenniums mellanrum. Otroligt vackra miljöer och Kinski är naturligtvis sevärd. Men det saknas något för ett högre betyg, den är inte så bra som den borde vara. Överskattad.
 jiemm
Resan mot Kinskis galenskap är häftig. Men filmen är långsam och med uselt ljud. Väldigt tråkig.
 Tabu
1972 var ett betydande filmår. Tarkovskij gjorde "Solaris" och Herzog, blott 28 år gammal - "Aguirre...". En modern filmklassiker de flesta känner till liksom alla tacksamma anekdoter ifrån inspelningen. Herzog (en konstant i en sönderfallande värld) talar ibland om sökandet efter "extatisk sanning" och autentiska icke-komersiella bilder... Enligt Honom är dessa båda ingredienser livsavgörande för vår civilisations överlevnad... När två "naturkrafter" likt Herzog och Kinski möts mullrar det och slår blixtar... Och som vi har väntat på vår åska(!) Det är inte alltid vackert även då filmhistoria skrivs, men åtminstone har inte denna giganternas kamp förskönats i efterhand... Tror det förhöll sig så även att några av världens upptäcktsresanden kan ha haft psykopatiska drag, liksom att munkarna - vilka konsoliderade sina olika förmågor i avskild isolation och tystnad varit autistiska... Men "Aguirre..." handlar mer om ur-kaos, gemen ondska, girighet och egoism... Det finns likaledes inslag av allegori?, kontra-fobi m.m. samt något för Werner så ovanligt som humor... Humorn är närmast Python-artad och passar illa in i den allvarligt menade helheten... När jag såg filmen första gången tänkte jag osökt på Pär Lagerkvists "Dvärgen"... Parallellerna är flera, inte minst de suggestiva inslagen och den gammaltestamentliga tonen... Herzog säger sig inte personligen känna till varken glädje eller ironi, det stämmer inte?? för med nedtonad munterhet förstår Werner t.ex. många av de dråpligheter Han och Klaus genomgick... Samt Werner kan även borsta av sig de ibland spydiga kommentarer vilka förekommit om Hans säregna engelska berättarröst... Men när "Aguirre..." inte spelades in på spanska är jag är evigt tacksam för att den finns med tyskt tal... Så: mot döden då vänner(!)
 YouAreNrIchi
HELVETE vad besviken jag blev. Totalt intetsägande nonsens. Historien den bygger på, den verklige Aguirre, var betydligt mycket mer rafflande och fascinerande än det här. Apocalypse Now är ett mästerverk som tydligen drog inflytande från den här, och det syns väl iofs men det var verkligen ingen självklarhet. Till och med historien bakom inspelningen och kaoset mellan Kinski och Herzog var mer intressant än detta. Dessutom så gillar jag inte filmer som måste använda sig av djurplågeri på det här viset. Nej Gud så tråkigt, känns som en B-film rakt igenom.
« Föregående   |   1 ... 4 5 6
Senaste kommentarer
Planerat illdåd (info) 16:28 19/5 (18)
Larry Flynt - skandalernas man (info) 14:28 19/5 (209)
Röda Nejlikan (info) 14:25 19/5 (24)
Fruktans nävar (info) 13:57 19/5 (82)
Den lilla flickan i huset vid vägens slut (info) 12:41 19/5 (58)
Society (info) 11:57 19/5 (62)
Lysande gift (info) 11:29 19/5 (21)
Backdraft II (info) 11:08 19/5 (1)
Polar (info) 11:03 19/5 (21)
Vägvisaren (info) 10:58 19/5 (51)
Justice League vs. the Fatal Five  (info) 10:33 19/5 (2)
Mortdecai (info) 09:46 19/5 (25)
Tredje mordet (info) 08:53 19/5 (6)
Five Nights in Maine (info) 08:24 19/5 (1)
En iskall jävel (info) 07:58 19/5 (33)
Snömannen (info) 07:57 19/5 (45)
Oskyldigt blod (info) 06:20 19/5 (33)
Alla mår bra (info) 03:39 19/5 (2)
[REC] 4: Apocalypse (info) 03:22 19/5 (20)
Det vildväxande päronträdet  (info) 03:04 19/5 (6)
Brokedown Palace (info) 02:14 19/5 (55)
Nattbarn (info) 23:41 18/5 (9)
The Mule (info) 22:26 18/5 (15)
Big Brother (info) 22:09 18/5 (2)
Snuten i Hollywood 2 (info) 21:35 18/5 (224)
Sonja (info) 20:19 18/5 (2)
Den hårda leken (info) 18:36 18/5 (1)
Iron Sky: The Coming Race (info) 15:45 18/5 (1)
Time Machine (info) 15:37 18/5 (327)
Sameblod (info) 15:07 18/5 (58)
Zlatan i Alperna  (info) 12:31 18/5 (3)
Fruktan lägger pussel (info) 12:28 18/5 (4)
Atlantic City, U.S.A. (info) 11:47 18/5 (44)
UFO (info) 11:25 18/5 (8)
Star Wars: The Last Jedi (info) 10:37 18/5 (148)
Acts of Vengeance (info) 10:33 18/5 (7)
Purpurgänget (info) 09:59 18/5 (1)
Black Panther (info) 09:00 18/5 (86)
American Exit (info) 07:48 18/5 (1)
Ocean's Eight (info) 05:52 18/5 (36)
Tag (info) 05:38 18/5 (7)
Isn't It Romantic (info) 05:36 18/5 (10)
I Feel Pretty (info) 05:34 18/5 (13)
Enemy Gold (info) 04:04 18/5 (5)
Summer of Blood (info) 03:44 18/5 (5)
Det ljuva livet (info) 23:33 17/5 (150)
De bedragna (info) 23:21 17/5 (29)
Mordet på Orientexpressen (info) 22:41 17/5 (49)
Destroyer (info) 22:33 17/5 (7)
Frank and Ava (info) 22:29 17/5 (1)