Sassa
Det är musiken man minns...
 adelaida
Lätt en av världen bästa filmer.
 adelaida
Lätt en av världen bästa filmer.
 adelaida
det är svårt att inte dansa till musiken. var liten första gången jag såg den och skuttade runt och dansade, dansade Zorba
 adelaida
klart det är en femma. vad annars...
 jonkebab
skön musik, några riktigt snygga scener som vigseln på stranden. Måste se den igen. Kan bli en femma det här...
 Goliath
en skitbra klassiker...som grek så kan jag inte göra annat än att bara älska den..för övrigt så pratar Quinn felfri grekiska, eller pratade=(
 djonipony
man borde få ge filmern NOLL poäng. i detta fall speciellt. detta e DEN SÄMSTA FILM JAG NÅNSIN SETT! Jag stod till slut inte ut så jag spolade fram en stund under filmens andra halva. så jävla genom-tråkig.
 Plisken
Riktigt bra.. musiken stämningen och en Quinn i högform. Måste ses!
 othis
Klassisk replik av Zorba till amerikanen "You know what's wrong wit You: You don't have enough madsess"
 Vanros
Hade höga förväntningar om filmen, men den höll inte riktigt måttet. Fastän Anthony Quinn gör en otrolig prestation och spelar rollen med sån inlevelse. Filmen:Medel Quinn:Grym
 Albion
Anthony Quinn spelar bra som udda kuf och Bates kompletterar bra som intellektuell i detta levnadsdrama. Undrar hur kretensarna ser på Michael Cacoyannis då han i filmen framställer kretensarna som synnerligen blodtörstiga och giriga. Kan inte vara helt kul för dem att upplevas så. Filmen har sina toppar och dalar men på den stora hela är den ganska intressant. Undrar också förresten om någon vet varför den svenska alt. danska flaggan sitter på linbanan som ska transportera timmer i slutet av filmen? Slutbetyg 4-
 bmo
Ren smörja. Total skit. Stay away!
 WillyV
Herregud, missade jag den här ända tills nu att betygsätta?
 sfrank
Albion det är inte den danska flaggan utan St. John-orderns flagga dvs. en maltesisk flagga. Zorba spelades förövrigt in på Malta.
 Mohawk
Klassiker
 kennert
Faktiskt en liten besvikelse.
 UFO_lars
Detta är en film som har många kvaliteter och bjuder på ett och annat skratt, inte minst på den gungande båten i början, komponerad av frenetisk grekisk musik. Men ibland blir humorn överdriven och fjantig, ibland blir den, som allting med "Popolina" , outhärdlig. Jag klarar knappt av en enda scen där hon är med och allt trams som Zorba har med henne att göra. För övrigt så gillar jag blandningen av flera sorters humor och tragedi. Man skulle kunna säga att mina känslor för denna film är lite blandande ungefär som känslorna jag har till Sunset Boulevard och Norma Desmond. Betyget blir hur som helst en 2a.
 jimmy ringo
Jag blev inte särskilt förtjust i denna halv-flummiga film med en överspelande Quinn. Jag blev varken särskilt engagerad eller intresserad. Några lyckade scener gör att betyget blir godkänt.
 Ihsahn
Väldigt fin historia om vänskapen mellan en lågmäld amerikan och en grekisk fulldåre. Musiken är underbar, men tyvärr håller inte handlingen samma klass då det stundtals är ganska segt och långsamt. Slutscenen är dock alldeles utmärkt.
 apfigur
Tippad 3a enligt Filmtipset, så jag blev ju oerhört positivt överraskad av den här. Riktigt riktigt bra när båten gungade, och det tappades tallrikar och dylikt. Anthony Quinn tar det här med att spela över till en ny nivå, och jag kände nån slags hatkärlek till karaktären. Ibland var den ju sjukt tragisk och sorglig också, och det funkar ju i sin absurditet. Feel good och feel bad omvartannat. Väldigt mänsklig och sevärd.
 Jämte
En film som...visar livet på Kreta, och kanske den grekiska landsbygden generellt. Anthony Quinn är i sitt esse, överspel eller ej, han njuter av rollen. Håller med apfigur, den är omväxlande rolig och tragisk. Ett måste om man vill se en film med Anthony Quinn.
 Lars-O
Såg nu filmen efter att först ha läst boken och måste säga att Quinns rolltolkning inte är särskilt överdramatiserad. Snarare är det karaktären (såsom gestaltad av författaren), liksom bitvis andra karaktärer och scener, som är smått hysteriska.
 Sznax
Välspelad och snyggt gjord. Filmen lever nästan uteslutande på Quinns skådespelaeri. Tillsammans med Bates och Kedrova bildar de en riktigt bra trio. Fotot är perfekt, inte överdådigt utan precis rätt. Tillsammans med den ikoniska (och mycket bra) musiken så är de filmens höjdpunkter. Tyvärr är filmen alldeles för lång, den kunde varit nästan en halvtimme kortare. De har också misslyckats med att hitta rätt i filmens stämning. Skall den vara positiv eller negativ? Även om den försöker vara bägge så klarar den inte riktigt av det (mycket eftersom att scener av samma karaktär ligger efter varandra). Dessutom är filmen inte lite nedvärderande av landsortsbefolkning. Betyg 6.7
 JohanHelenius
Wow!
 Ful_fisk
Riktigt bra film! Dessvärre förstörs helheten av skildringen av de vidriga och otrovärdiga byinvånarna. Melodramatiskt och makes no sense.
 zonk
Det är ett par scener som får mig att vilja spy, och en hel massa som drar åt buskis-hållet. Sammantaget, vilken jävla skit.
Här finner jag ytterst lite som talar till mig. Faktum är att jag under vissa delar klamrar mig fast vid Anthony Quinns underbara och energiska prestation i titelrollen. Gissa om jag blev förvånad när jag efter filmen insåg att han inte tog hem Oscarstatyetten för sin roll. Annars så är detta en godkänd film som inte bjuder på något extra utöver det. Quinns prestation är nämligen det som lyfter den till godkänt. Filmen känns lång och utdragen och med en handling som går mig förbi väldigt lätt. 2+
 Goblim
Ganska kul film i originella miljöer men emellanåt märklig handling (framför allt en händelse i handlingen som det är lätt att bli arg av). Filmen är lite väl lång men Anthony Quinn är jättebra som Zorbas, musiken av Mikis Theodorakis är klassisk och slutscenen är fantastisk.
 RustyFilm
Mikis Theodorakis musik är nog det mest positiva med den här filmen. Men det finns ju smartare sätt än att ta till sig den än att se denna över två timmar långa tokrulle. Visst finns en del muntra episoder i det här men som helhet går Zorba inte in på min topplista detta trots alla sina Oscarsutmärkelser 1965
 mattarello
Fullständigt fantastisk film, jag upprepar FANTASTISK! Jag vet inte var jag ska börja men en start är väl att regissören lyckades föra över Nikos Kazantzakis mästerverk till bok till vita duken. Sedan fullträffen med rollbesättningen (Quinn, Bates, Papas och Kedrova). Och slutligen musiken som stavas Mikis Theodorakis. Underbar!
 hsimpson
En fruktansvärd film. Karaktärerna är bedrövliga (och värst av alla är Zorba the pig), och handlingen är inte mycket att hänga i granen heller. Usch!
Senaste kommentarer
Dark Hearts (info) 00:41 24/7 (1)
Den grymma staden (info) 00:17 24/7 (1)
Deadly Spawn (info) 00:02 24/7 (29)
Table 19 (info) 23:50 23/7 (6)
The Amazing Spider-Man 2 (info) 23:45 23/7 (156)
Tolkien (info) 23:35 23/7 (1)
Berättelsen om oss (info) 23:22 23/7 (73)
Oäktingen (info) 23:20 23/7 (1)
Diego Maradona (info) 23:09 23/7 (3)
Scorpion King 5 - Book Of Souls (info) 23:08 23/7 (1)
Pokémon Detective Pikachu (info) 22:49 23/7 (6)
The League (info) 22:41 23/7 (653)
Lejonkungen (info) 22:36 23/7 (9)
The Equalizer 2 (info) 22:34 23/7 (30)
Stockholm (info) 22:32 23/7 (4)
Long Shot (info) 22:30 23/7 (7)
Min värld i din (info) 22:14 23/7 (1)
Föräldrafällan (info) 22:10 23/7 (321)
Ett öga rött (info) 22:08 23/7 (196)
Tusen gånger starkare (info) 22:07 23/7 (126)
Patrioter (info) 22:05 23/7 (105)
Capone (info) 22:03 23/7 (25)
Murder Mystery (info) 22:00 23/7 (14)
World Trade Center (info) 21:39 23/7 (438)
23 steg till Baker Street (info) 21:37 23/7 (2)
Flight 93 (info) 21:35 23/7 (155)
Firman (info) 21:32 23/7 (124)
Kill Bill - Vol. 2 (info) 21:30 23/7 (1308)
Kill Bill - Vol. 1 (info) 21:29 23/7 (1726)
12 Years a Slave (info) 21:27 23/7 (277)
Precious Cargo (info) 21:26 23/7 (9)
Jönssonligan – Den perfekta stöten (info) 21:24 23/7 (77)
The Love Punch (info) 21:22 23/7 (14)
Dolda fakta (info) 21:11 23/7 (7)
Viking Destiny (info) 20:31 23/7 (1)
The Witch In The Window (info) 20:26 23/7 (1)
Jane Fonda in Five Acts (info) 19:49 23/7 (2)
Colette (info) 19:46 23/7 (7)
The Humanity Bureau (info) 18:32 23/7 (5)
Les Seins de glace (info) 16:08 23/7 (1)
Teach 109 (info) 16:00 23/7 (1)
The Final Year (info) 15:40 23/7 (2)
Masjävlar (info) 15:33 23/7 (809)
Rallybrudar (info) 14:31 23/7 (133)
Downsizing (info) 13:13 23/7 (46)
Hycklaren (info) 13:07 23/7 (13)
Den siste samurajen (info) 11:54 23/7 (937)
The Intruder (info) 11:33 23/7 (1)
Kommissarien och havet - Den inre kretsen (info) 07:07 23/7 (28)
Tank 432 (info) 04:05 23/7 (8)