kaj08
En väldigt bra och skickligt gjord film av Hitchcock som så många gånger förr. Den här filmen är från -42 och kvaliten på den är riktigt bra för att vara så gammal. Flera riktigt bra skådespelare och bra upplagt. Det är fräckt gjort att vi inte får reda på vad det är som morbrorn har gjort förrän långt senare än flera av huvudpersonerna vet. Det hade funnits utrymme att göra det än mer spännande och hållt på alla detaljer ända in till slutet. Som vanligt är det en del komiska inslag i filmen också. De två äldre herrarna som hela tiden diskuterar hur de skulle gå till väga för att ta livet av varandra är riktigt underhållande :-) En 4-a till denna gamla film, även om det inte är Hitchcocks allra bästa filmer.
 Pierre Lunaire
Inte någon av de starkaste Hitchcock filmerna men välgjord och bra för sin tid. Fortfarande ett nöje att se den. En stark 3:a eller en svag 4:a. Denna gång lutar det åt 4:an med tanke på hur tidigt den gjordes.
 43seconds
Uncle Charlie är ju fan så jävla skrämmande, han själv gör det till en av de främsta hitchcockfilmerna. usch.
 staten
Nej nej. Alldeles för dum och för mycket dussinmelodram. Visst anas Hitchcocks stil i enskilda bilder, scener, karaktärer men det håller inte hela vägen. Dummast är hur huvudrollen och polisen blir kära i varandra från absolut ingenstans.
 Albion
Trots att jag har lite svårt för Joseph Cotten i allmänhet så är detta en sevärd film. Det är kanske ingen hård thriller utan mer utspädd med kärlek och dramainslag som fungerar bra på sitt sätt. Betyget hamnar på en svag 4;a, dvs 4-
 Jonathan89
Jodå, den fungerade väl men ingen favoritfilm för mig....
 vieekk
En ordentlig Hitchcock! Måhända inte hans bästa, men den bjuder på mängder med spänning och är i sin helhet en väldigt tät film. Att denna konst är så svår att efterapa i vår modern tid förblir ett mysterium. 4/5
 Fuzzy
Lätt en av Hitchcocks bästa som på flera plan är före sin tid. Den väldigt modernt obehagliga (under)tonen och dialogen är rapp och förvånansvärt modern. Om det inte vore för den lite för sliskiga och för plötsliga kärlekshistorien hade det kanske varit hans absolut bästa och en given femma. Nu blir det "bara" en tung fyra.
 ziferN
Lite av en besvikelse för mig faktiskt. Visst, filmen var helt ok och lite smått spännande men inte särskilt underhållande alls. Storyn är ju ändå intressant och den fungerar, helt klart. Men filmen fick aldrig något grepp om mig trots att den var lite smått spännande, Joseph Cotten fungerar dock bra i sin roll, men detta är inte en av Hitchcocks bättre i min bok. Brist på underhållning, tyvärr. Jag trodde faktiskt att denna skulle vara mycket bättre.
 shahriarnorouz
Måste se mer av Hitchcock alltså, känns så sjukt moderna för sin tid. Alltid mycket spänning och bra dialog.
 Commandante
Bland de sämre Hitchcock jag sett, men ändå helt ok.
 myslas
Inte det bästa Hitchcock gjort men mycket bra. Spännande rakt igenom och bra dialog. Joseph Cotten är lysande som psykopat.
 ClintanTheKing
Rätt bra thriller. Men det saknas en hel del för att denna ska nå någon högre nivå. Framförallt är den för seg och det är för lite aktion ifrån Joseph Cotten tycker jag. Spännande avslutning dock. Jag gillar inte att säga detta när det gäller Hitchcock, men denna är överskattad.
 todape
Ganska blek film av Hitchcock. 4 av 10.
 ryderup
Hitchcocks personliga favorit är inte min personliga favorit.
 AlbinWesley
Jag vill sätta fyra men ett par saker hindrar mig. Kärleken som uppstår ur tomma intet känns ofräscht uråldrigt, och klippningen var stundtals helt ute och cyklade. Synd på vad som i övrigt var briljant, liksom.
 Hypostas
Underhållande men också ganska fånig, inte minst slutet. Överskattad var ordet, sa Bull.
 Darn
Målande och tydlig i allt ifrån foto till dialog. Slås dessutom av att den känns så modern i sitt formspråk. Reflektion: Hitchcock är för övrigt mästare på att göra samtliga karaktärer så relevanta att det är svårt att avgöra vem man gillar mest!
 skinnyskaller
Förväntade mig inget mästerverk, men aningen besviken med tanke på att detta lär ha varit Hitchcocks personliga favorit. Av någon anledning är den här filmen bättre i teorin än i praktiken. Det är upplagt för ett klassiskt Hitch-drama, men tendenserna till familjefars tar udden av det hela. Anar manus-sjabbel? Hur som helst en bra film, en del nyckelscener är precis så där intensiva som de sig bör, men den lever inte upp till sin fulla potential.
 sirkurt
Fantastisk på många sätt, välgjord och bra skådespeleri från de två huvudrollerna däremot var karaktärerna mest birollerna men också huvudrollerna lite för platta och stereotypa vilket det ofta blir i särskilt gamla ''hollywoodfilmer" och tyvärr också hos Hitchcock ibland, barnen och mamman i familjen men även pappan och hans kompis blir ganska olidliga till slut men mycket är förstås bra också när man väl kommer in i historien.
 Engravadlax
Mjae.
 KimEkberg
svårt att inte jämföra den med den där filmen night of the hunter, och tycka att den inte är lika fet. jag är ändå väldigt inställd att se en film med mycket trivsel i, och den öppnar riktigt starkt, men tyvärr är cotten lite väl ensidig för att filmen ska bli den dynamiska dröm man har drömt om. jag tycker dock att det är genialiskt att han bara har varit med på ett kort i hela sitt liv.
 Taandborste
Höjer till en 3:a efter en omtitt.
 Caligari
Förstår verkligen inte varför denna film är så pass hyllad. Seg historia med ointressanta karaktärer. Den sämsta Hitchcock jag sett!
 Tonti
En av Hitchs bästa i min mening och en av dem där han verkligen lyckas med sin föresats att väga vardagens tristess mot mörk cynism utan att det blir ensidigt. Charlies och Charlies relation är mycket intressant och ovanlig, och hela familjedynamiken är fint fångad, liksom småstadsmiljön. En höjdare.
 hestret
Ser ju absolut kvaliteterna i denna film - katt-och-råtta-dynamiken mellan Cotten och Wright är mycket sevärd. Cotten gör verkligen en riktigt bra bov och Wright gör sin ändå överraskande komplexa karaktär mycket bra. Och som vanligt ett mycket vackert foto från Hitch. Men samtidigt går jag inte igång till 100 % på denna. Det övriga skådespeleriet är överlag rätt dåligt och ibland blir vissa situationer och scener till och med lite skrattretande. Ann är en riktigt kass barnskådis. Musiken är mer än vad man fixar till slut. Och på tal om slut - vilket uselt sådant. Kan inte ge en sådan ojämn film bättre än en stark medeltrea. 59/100
 Don Active
Omtitt. Helt okej karaktärer med bra balans mellan handling och tempo. Blir dock aldrig riktigt spännande eller tillräckligt intressant för att förtjäna ett högre betyg.
Filmen som Hitchcock själv såg som sin favorit är en välspelad film med bra val av skådespelare. Joseph Cotten och Teresa Wright i huvudrollerna är riktigt bra och spelar bra mot varandra. Historien har dock inte den nerv och spänningsnivå som man har blivit bortskämd i Hitchcocks allra bästa filmer men detta är klart sevärt. De komiska inslagen är av hög kvalité och då särskilt faderns och hans kompis Herbs utbyte av "perfekta mord". 3+
 Solidus
Krille80 fångar min känsla av filmen perfekt. Skådespelet är en av filmens styrkor och jag gillar den karaktärsutveckling som Teresa Wrights karaktär går igenom. Hitchcock kryddar till sin thriller med svart humor och det fungerar riktigt bra. Jag njuter när fadern och hans udda kompis diskuterar med stort intresse över hur de skulle ha ihjäl varandra på bästa möjliga sätt. Nackdelen med "Skuggan av ett tvivel" är att det blir en aning segt och jag tror en kortare speltid hade gynnat filmen. Helt ok.
 UFO_lars
Karaktärsutvecklingen genom filmen är nog det sin intresserar mig mest. Så full av förväntan och kärlek till sin namne och morbror som Charlie är i början, hur det sakta börjar bytas ut mot tvivel ju längre filmen utspelas. Hitchcock lyckas som så många gånger förr hålla spänningen och intresset för filmen uppe. Med sin känsla för, att likt sakta dra av en filt från ett objekt, utmåla handlingen på samma sätt som jag beskrivit innan. Dessutom är musiken likväl som skådespeleriet bra och filmen är bra. PS. En av mina största nöjen med filmen är att hitta tre repliker som industribandet Skinny Puppy samplat i några av sina låtar!
 Merwinna
Tråkig och meningslös. Fruktansvärt överdeklamerad.
 Jämte
Joseph Cotten är fantastiskt bra! En thriller med inslag av familjedrama. Musiken är tyvärr gräslig men kan bortse från det så är det helt klart en av Hitchcocks bättre filmer. Skådespeleriet och karaktärsutvecklingen är enastående.
 Razzel
Stabil Hitchcock men ngt långrandig och överskattad.
 KyLLo
Jag fick en tippad fyra från FT. Stilfull men knappast någon av Hitchcocks starkare filmer. Faller snabbt i glömska.
 Namellak
Mellanfilm av Hitchcock. Ojämna insatser av manusförfattare och skådisar samt daterad övermelodramatisk musik av vanligtvis kompetente Dimitri Tiomkin. Spelet mellan Theresa Wright och Cotten håller ändå spänningen och intresset någorlunda uppe fram till slutet.
 mammene
Ett underliggande hot, det är lagom för mig. Kanske en lite lugnare Hitchcock än man är van med och mer snäll om man kan säga så. Lite överdramatiserat skådespeleri på sina håll, men det hör till tiden. Cotten gör sin roll till punkt och pricka.
 Sture Stenhög
Hitchcock är som bekant en bra regissör, och det är inget fel på hans regi här heller. Det är en underhållande film med bra tempo, bra skådespelarinsatser, färgstarka karaktärer och pittoreska småstadsmiljöer. På det filmtekniska planet har jag således inget att invända. Men tyvärr känns det som att funktionen med allt det där primärt är att dölja vilken tunn historia det här är. Det mesta är hafsigt, ologiskt och allmänt random. Det duger fan inte. Särskilt inte när det heller inte riktigt finns någon klassisk patenterad spänningsscen som Hitchcock annars brukar kunna bjuda på. En sådan hade kunnat rädda trean, men nu får den nöja sig med en stark tvåa
 chris_lambert_
Tidig Hitchcock. Snyggt, hemlighetsmakeri och lek med musik och bild. Härliga miljöer och fint skådespeleri.
 Duke Igthorn
Snyggt att använda skuggor som tema i praktiskt taget varenda bildruta filmen igenom: lövverk, spetsgardiner med mera.
 martin eden
En lysande film från "the master of suspense"! Även om de traditionella Hitchcock-elementen finns här så är filmen mycket mer psykologisk än många andra filmer i samma anda. Cotten är lysande, både charmant och obehaglig. Mycket bra!! 4.
 Necross
Lysande plot och mycket bra skådespeleri.
 Jamesa
Bra,välspelad gammal rulle.
 Dream
Detta var nog lite av en föregångare till Hitchcocks senare klassiker "Psycho" känns det som, men långt ifrån lika bra. Problemet var till viss del att den typen av skräck / underhållning "Psycho" samt "Fåglarna" senare hade i sig inte var tillåtet att filma på 40 - talet, i övrigt är detta en helt okej Kriminalare där man ser vart potentialen till hans senare verk kom ifrån .
 Pi-R
Charmig film, i god Hitchcockanda; inte minst kameraarbetet är en fröjd att ta del av. Hitchs favorit ur sin produktion enligt flera källor. Personligen så känner jag inte riktigt att den lyfter ur mängden av mysteriefilmer, utan småputtrar mest. Cotten är verkligen inte dålig som onkel Charlie, men inte heller särskilt minnesvärd, och den amerikanska förortsidyllen känns mest ointressant. Vid ett par scener glimmar det dock till påtagligt, men tyvärr är inte slutuppgörelsen en av dem. Klaustrofobin som kännetecknar Hitchcock när han är som bäst infinner sig aldrig, trots att Teresa Wright gör bra ifrån sig i huvudrollen. Ett plus för flera av kvinnoporträtten dock!
 92axha10
Det är mycket symbolism och paralleller dragna av Hitchcock som man kanske inte alltid fångar. Som thriller och spänning fungerar den väldigt bra och håller stämningen uppe. Cotten är sliskig som bara den.
 RunRiot
Den här har tyvärr inte åldrats så väl. Den är charmig och skådespelarna är lysande, men handlingen är alldeles för utdragen och platt. Den blir aldrig riktigt spännande.
 Raimo_1985
Rätt bra. Framförallt är slutet obetalbart!
 Memmem
Utmärkt Hitchcock-drama! Denna film känns mycket engelsk, och var regissörens egen favoritfilm, med bra rollbesättning och väl spelade roller. Den hade premiär endast tre år efter hans "Rebecca", som vann en oscar som bästa film. Dåtidens kritiker var inte lika förtjusta över Hitchcocks filmer som dagens recensenter, varför man kan säga att hans filmer inte åldrats utan blivit bättre, de är som årgångsviner. Mycket av kameraarbetet i hans filmer har blivit förebild för senare regissörer och fotografer. Till en lugn småstad på nordamerikanska västkusten kommer en efterlängtad morbror, men snart börjar äldsta systerdottern fatta misstankar mot honom och spänningen kryper på den som vill ha ett tryggt hem, snart kryper spänningen under åskådarens hud och det känns nästan obehagligt trots att inte mycket våld visas. Med påhittighet och vishet nystar den misstänksamma systerdottern i fallet. Dramat känns engelskt, med väl genomfört skådespeleri och skicklig gestaltning av framför allt kvinnorna i dramat. Huvudrollerna spelas skickligt av Teresa Wright och Joseph Cotten. Musiken bygger upp spänningen och förstärker effekterna. Fotograferingen är utmärkt, den följer med genom nästan alla husets vrår och dessutom till bibliotek, restauranger och utomhus. Det känns som om man följer skådespelarna i hälen och har det otäcka alldeles intill sig. Jag kan förstå varför detta var regissörens egen favorit. Betyg: 4+
 flanell
Verkligen?
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)
Beast of Burden (info) 14:53 22/5 (2)
Presidio - brottsplatsen (info) 14:46 22/5 (33)
Superfly (info) 13:29 22/5 (1)
The Art of Getting By (info) 12:29 22/5 (43)
Jane Eyre (info) 11:42 22/5 (127)
Pierre and Sonny Jim (info) 11:12 22/5 (1)
Mannens moral - och kvinnans (info) 10:20 22/5 (6)
Brain Damage (info) 10:19 22/5 (45)
A Trip to Jamaica (info) 09:34 22/5 (1)
Blacula (info) 07:55 22/5 (18)
Stjärnornas krig (info) 23:52 21/5 (988)
Space Cowboys (info) 23:41 21/5 (173)
Shocking Dark (info) 23:35 21/5 (20)
Taking Off (info) 23:31 21/5 (17)
All the Money in the World (info) 22:32 21/5 (15)
Snömannen (info) 22:02 21/5 (47)
Tank Girl (info) 20:45 21/5 (156)
The Talented Mr. Ripley (info) 20:43 21/5 (386)
Amundsen (info) 20:41 21/5 (3)
Network (info) 20:34 21/5 (154)
The Prodigy (info) 20:20 21/5 (7)
Mary Queen of Scots (info) 18:34 21/5 (8)
Avengers: Endgame (info) 17:59 21/5 (25)
The Devil's Mistress (info) 17:34 21/5 (4)
Invasionen av Danmark (info) 17:18 21/5 (19)
This Is England '90 (info) 15:42 21/5 (12)
That Good Night (info) 15:06 21/5 (1)
Pacific Rim: Uprising (info) 13:00 21/5 (26)
La corrupción de Chris Miller (info) 10:35 21/5 (3)
Pappa polis (info) 09:52 21/5 (24)
Lysande gift (info) 08:58 21/5 (22)
Den Gyllene tulpanen (info) 04:20 21/5 (1)
Ibland kommer de tillbaka (info) 01:30 21/5 (68)
Flo Rounds a Corner (info) 23:57 20/5 (1)
La Pivellina (info) 23:39 20/5 (2)
Ocean's Eight (info) 23:28 20/5 (37)
AT13 2: Checkmate (info) 23:20 20/5 (2)
Timbuktu (info) 22:28 20/5 (30)
Loving Leah (info) 22:27 20/5 (2)
The Goonies - dödskallegänget (info) 22:26 20/5 (373)
Lurking Fear (info) 21:58 20/5 (17)
Sju hertigar (info) 21:08 20/5 (38)