Balal
ok underhållning. för lite dvärgar. kärlek till screwball och brown town :D
 Sznax
Sällan har jag varit med om en så usel inledning som till den här fimlen. Lite mer än första halvan är helt vidrigt dålig. Skådespelarna gör sitt bästa för att vara dåliga och dialogen är det sämsta jag har varit med om på länge (och vem gav rollen till Cruise). När de väl kommer fram till mörkrets träd (eller vad det nu kallades) så tar sig filmen en ordentlig vändning. Den onde demonen är faktiskt en bra skurk, filmen får extra dimensioner och skådespelarna blir bättre. Det blir t.o.m. lite spännande. Men snälla, inget mer slow-motion!! Betyg 3.0
 Lunatisk
Tim Curry är amazing och Tom Cruise, som vanligtvis inte är på min favvolista, är himla söt som förvirrad och förälskad skogskille med ett livsavgörande mission. Filmen är väldigt sömnig och känns mest av allt som en skum fantasydröm man kastats in i, men det är väl just det som är charmen med The Legend.
 Robkiller
ok... det här är en barnfilm från 80-talet... men kan inte tänka mig att ens 5-åringar kan tycka att det här är bra...en massa väldigt fula troll i gummimasker, usel handling, förskräcklig dialog, värdelösa skådespelare, kass musik... hmm... helt ointressant och väldigt fjantigt... kul med Mia Sara och Tom Cruise dock.
 Gobo
Det är inte varje dag man ser Tom Cruise prata med enhörningar, lyfta en dvärg och försöka förgöra ondskan med hjälp av solkatter... Ett MÅSTE! Hur kan jag missat den här?!
 Jesus2
Den höll mig underhållen och det var en ganska mysig fantasy film. Sen älskar jag Tim Curry så det hjälpte lite.
 the godfather
Underhållande men ganska löjlig. Scott har gjort bättre filmer. Duger för stunden men inget jag ser om i första taget. Så den får en tvåa i betyg.
 mazquara
vad är det här?
 Elizadushkufan
Såg inte hela filmen, men tycker ändå att den var ganska söt på ett sätt. Jag är inget fan av Tom Cruise, men gillade honom i denna. Handlingen var ok, skådespeleriet också och vackra hästar som förvandlats till enhörningar ger ett extra +. Fin fantasy film värd att se enligt mig.
 Vitus
man satt ju bara och väntade på scenerna med just mörkrets härskare som var riktigt bra. tyckte allt annat var lite trist.
 oille
Nja, denna var inget vidare, väldigt svag 2:a
 jeremy_jones
Jag minns inte särskilt mycket och kanske borde jag se om den för att ge ett rättvist betyg. Inte säker på att det skulle gynna den dock. (2/6)
 beyonder
Så in i helvetes snygg film. Känner dock att castingen kanske inte var på Blade Runner nivå men det stör inte den visuella upplevelsen alls.
 Starkbröl
Snygg, en riktig saga, men lite småtråkig ändå tyvärr. Effekter och mask är för sin tid fantastiskt fina, förutom möjligtvis de wobbliga enhörningshornen. Det är också intressant att se Cruise i en film där han inte spelar en irriterande jävla dick.
 spiel mit mir
Nostalgi från barndomen, men som film är den tidlös. Kom igen. , det är ju en saga! Snyggt foto, fantastiska kostymer och Tim Curry som Mörkrets Härskare!! Gotta love it :)
 DrJW
En undeskattad fantasy-rulle av Ridley Scott. Gillade rekvisitorna, make-up:en och effekterna var väl ok, men varken handlingen eller karaktärerna imponerar (Tom Cruise såg helt taffat och "duuuh" i rollen).
 Kubrick
Vet inte riktigt vad jag ska tycka, det är ganska b och löjligt. Dåliga effekter, ointressant. Är det en barnfilm?
 Noseman 2005
Mörkrets härskare är nu snygg och så. Men vafan? Och att det är Ridley Scott gör det ännu mer obegripligt (att det är så dåligt, alltså). Nej. 2/10
 jasmin357
bästa fantasy världen ever!
 Novead
Stor överraskning! Detta var ju hur härligt som helst.
 Novead
Ska väl dock tilläggas att jag såg extended version på nästa två timmar, som tydligen ska skilja en hel del från den gamla originalutgåvan.
 LucasHammar
Jag ger den toppbetyg för sminket. Älskar karaktärerna och miljön. Musiken och scenografin var också lysande. Blir aldrig trött av att se den igen. Tom Cruise FTW!
 StregaLuna
too much glitter... undra hur mycket de använde i hela filmen sammanlagt. De är typ de jag tänkte genom 80% av filmen. Annars väldigt fint gjort.
 TheHorrorfan
Har letat efter den här i evigheter. Fullkomligt fantastisk, om jag får säga det själv.
 Hypostas
Jag såg dir cut, som är nästan två timmar lång, på BD. Det är en bra fantasyfilm som bitvis är förtrollande vacker. Betyget blir en riktigt stark trea.
 TheJorre
Bättre än väntat
 RobinsTaste
Snygg i foto och scenografi. Mysig saga med kidnappade prinsessor och heliga enhörningar, älvor och onda härskare. Rob Bottin får visa upp sina konstnärliga effekter efter The Thing med sina masker och sitt smink. Ville dock ha lite mer än bara skogsmiljö.
 claudiomarino
I full HD är den vackrare än alla samtida diton.
 Lidas
Tråkig och ostig. får en trea bara för att den är så jävla snygg.
 feelsgoodman
Snyggaste filmen någonsin. Bra soundtrack på det också.
 Zebulonm
Visst den e snygg men den sög grävling.....
 Djason
Snygg 80 talsfilm men inte helt så intressant blir faktiskt lite tråkig fast det inte borde kunna bli så i en fantasyfilm.
Innan cgi fick man jobba med scenografi som kulisser, ljus och andra effekter - och det hade de verkligen gjort här. Otroligt snygg och detaljrik, och jag önskade bara att Scott utnyttjade detta till något bättre än detta tramsiga barnäventyr. Tim Currys "djävul" är häftig och mäktig, men suck för många av de tramsiga karaktärerna.
 amotherscrime
Ser ut som det sämsta som någonsin gjorts. Hur fan kan Ridley ha gjort Blade Runner?
 Mysharry
Tydligen såg jag den här för en tio år sedan. Det hade jag förträngt. Efter att ha tittat på nytt i 20 minuter orkade jag inte mer, och stängde av. Den här filmen hör nog till det förflutna, helt enkelt.
 Halofreak92swe
Väldigt snygg, väldigt färgrann och sparkling haha :P Bra kostymer, Tim Curry får alltid de riktigt udda rollerna, djävul, det, transvestit etc. Alldeles för tramsig och barnslig film tyvärr trots att det är många scener och dräkter som hade skrämt livet ur mig som liten. Så svårt att säga om det är en barnfilm eller inte.
Har sin charm och är riktigt fin på flera ställen. Men den är överlag för tråkig för att få ett högre betyg. Helt okej.
 Clark
Det osar något undermedvetet obehagligt om den här filmen. Inte så mycket på grund av "mörkret" och mörka scener, de mörka scenerna är endast välgjorda (Tim Curry och alla ...) men de "idylliska" scenerna i synnerhet har något ganska obehagligt på gång under ytan och jag kan inte ens förklara vad det är, jag antar att det har något att göra med det uppenbara artificiella klimatet(en jättestor studiotillverkad skog) i kombination med just musiken... För mig personligen är detta inte alls en feel-good film. Sådana här filmer görs inte längre, så tack Ridley Scott! Ser man den sent på kvällen och lägger sig direkt efter, känns det som en dröm morgonen efter
 Sarakin76
Barnefilm spør du meg.
 lekke
Såg om efter ca 20 år, mindes inte ett skvatt av den. Hur som helst: tafatt sagoberättelse men med mycket höga kvaliteter på det tekniska (foto, scenografi, smink, kostym etc). Det känns nästan lite för kort, ihophafsad? Skulle vara intressant att höra Scott reflektera kring den.
 lekke
Aha, det FINNS en Director's Cut alltså! Inte konstigt att den kändes ihophafsad...
 martin eden
[rek. 3] En mycket mysig sagofilm med mörka undertoner. Jag tycker att denna film är oerhört underskattad. Scott gör verkligen en "riktig" sagofilm enligt traditionella regler och jag tycker att det fungerar bra, men man anar att ganska mycket fallit på golvet i klipprummet. Skulle vara härligt att se regissörens version. Bra!!! Snudd på fyra. 3+/4-
 Solidus
Vacker fantasyfilm med en gudomlig make-up. Det finns brister i handling och utförande, men det är likväl en härlig fantasy från filmindustrins ljuvliga 80-tal.
 Zeds2003
Såg Director's Cut-versionen. Loved it! Är inget fan av fantasy, men här tycker jag Scott visar sin grymma styrka som filmskapare med det han startade i samband med "Alien". Fotot och ljuset är det som lyfter allt i den här filmen tycker jag. Storyn är vad den är, men otroligt välgjord för att ha 30 år på nacken! Nej, hatten av!
 Andreas_
Såg denna första gången när den kom som en liten snorunge och älskade den, var en säker 5:a "back then" men idag, 31 år efter premiären så är den inte alls lika bra som jag tyckte som ung, nu ska det ju tilläggas att jag läst att man ska tydligen se Directors Cut om man kan och inte den nedklippta bio versionen för att verkligen få ut max av filmen, så mitt betyg är alltså efter den nedklippta bio versionen och egentligen är det betyget lågt för jag var inte impad av denna version som vuxen, det är lite för löjligt trots att det är en väldigt mörk saga men hatten av för den enorma kuliss dom byggde upp i en stor industrilokal endast för denna film och skönt att se äkta filmskapande istället för dagens enbart CGI överallt...känns så betydligt mer levande på något sätt och kostymen samt sminket på Curry som ondskan är makalöst välgjort men utöver detta så är det inte så mycket mer att hurra över...rätt tråkig och seg historia för en vuxen med en väldigt fånig Tom Cruise...men ändå så håller filmen ett kärt kulvärde tack vare min barndom då jag älskade denna film, därför blir betyget ändå en stark 3:a men måste nog försöka se Directors Cut versionen som alla lovordar så varmt och se om betyget blir annorlunda även som vuxen.
 päronanton
En fin liten saga! Helt okej!
 Ghostface
En kalkon på många sätt och vis som dock kanske är ett barn av sin tid men det hjälps inte. Scotts visuella talang glimtar stundtals till.
 Engravadlax
Trodde inledningsvis att det var fantasyparodi tills jag insåg att, nej, det är helt oironiskt dåligt.
Hehe, ganska underhållande i sin uselhet...
« Föregående   |   1 ... 3 4 5
Senaste kommentarer
Midsommar (info) 23:59 18/8 (23)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 23:12 18/8 (8)
Poirot: The Adventure of the Egyptian Tomb (info) 23:12 18/8 (1)
Highlander (info) 23:05 18/8 (349)
Bloodfist VII: Manhunt (info) 22:56 18/8 (3)
De förskräckliga barnen (info) 22:52 18/8 (14)
Happy-Go-Lucky  (info) 22:37 18/8 (161)
About Time (info) 22:37 18/8 (134)
Stormen (info) 22:28 18/8 (29)
The Warriors - Krigarna (info) 21:48 18/8 (373)
The Jurassic Games (info) 20:55 18/8 (2)
Free State of Jones (info) 20:15 18/8 (21)
Kyss mig (info) 20:15 18/8 (92)
Good Boys (info) 19:10 18/8 (2)
Flykten från DDR (info) 18:02 18/8 (3)
Jersey Boys (info) 17:41 18/8 (17)
Knight of the Dead (info) 15:13 18/8 (1)
Magic Beyond Words: The JK Rowling Story (info) 15:05 18/8 (1)
Under pyramiden (info) 13:04 18/8 (5)
Leprechaun - Back 2 tha hood (info) 12:59 18/8 (13)
Solstice (info) 12:12 18/8 (33)
UFO (info) 12:05 18/8 (10)
Skräck i sol (info) 11:57 18/8 (15)
Brawl in Cell Block 99 (info) 11:57 18/8 (28)
Funky Monks (info) 11:16 18/8 (3)
Musikfilmen (info) 09:34 18/8 (2)
Certain Women (info) 09:34 18/8 (7)
Ladykillers (info) 07:27 18/8 (137)
Carmen Jones (info) 07:24 18/8 (6)
Flaskpost från P (info) 06:41 18/8 (14)
Iron Sky (info) 05:22 18/8 (286)
Knight of Cups (info) 04:38 18/8 (18)
The Red Pill (info) 04:08 18/8 (7)
Ma (info) 01:22 18/8 (5)
House of Secrets (info) 01:22 18/8 (2)
Vi som älskade varann så mycket (info) 01:13 18/8 (100)
A Star Is Born (info) 23:27 17/8 (65)
Faces, Places (info) 22:41 17/8 (9)
Godzilla: Monster Planet  (info) 21:18 17/8 (2)
Secret Obsession (info) 21:09 17/8 (9)
Den skyldige (info) 21:06 17/8 (13)
Farväl min konkubin (info) 20:01 17/8 (49)
Studio 54 (info) 16:19 17/8 (2)
Sin City (info) 15:43 17/8 (1885)
Land of the Dead  (info) 15:18 17/8 (505)
Aladdin (info) 14:41 17/8 (17)
The Attendant (info) 13:28 17/8 (3)
Lommbock (info) 12:56 17/8 ()
Småkryp 2 - Äventyr i Karibien (info) 12:25 17/8 (1)
Mortal Engines (info) 12:05 17/8 (25)