Nico Fidenco
En svag 4a eller en stark 3a? Det får, med viss reservation, bli en fyra
 henrikj
Jag har aldrig varit så besviken i hela mitt liv. Är det här samma regissör bakom Guds Stad?! Det är så fruktansvärt enkelspårigt och totalt oengagerande att man blir mörkrädd. Skitfilm på alla sätt och vis.
 Ballan
Lutar åt en svag 4:a. Tänkvärd och lite som flugornas herre.
 temp
SPOILER! Förväntade mig mer helt enkelt. Det blev aldrig riktigt bra. Svagt slut även om allting slutade gott och vad höll egentligen Julianne Moores rollfigur på med? Varför agerade hon inte inne i komplexet. Hon hade ju en enorm fördel genom att inte vara blind. Sen vet jag inte om regissören försökte skildra den "mänskliga naturen" genom att låta ena avdelningen bli vildar men enligt mig skulle saker inte utvecklas på detta sätt. Skådisarna gjorde till och från ett bra jobb och stundvis var det riktigt vackert. En trea får dock räcka.
 Kalaskai
Läs boken istället. Filmen är väldigt trogen boken dock.
 petson81
Dåligt slut som sänker filmen, annars tycker jag den var helt okej....
 arthuro
Oj. Hade nog inte tyckt om filmen särskilt mycket om jag inte hade läst boken. Men som Kalaskai skrev är filmen boken trogen. Men nog är boken fylligare och bjuder in till en resa som är bra mycket djupare än filmens.
 Noseman 2005
Svårt att filmatisera en så speciell bok utan att det blir fånigt. Jag ryggade tillbaka något inför den apokalyptiska stämning som uppstår (även om den förstås också finns med i boken) och parallellerna med Triffidernas Dag (TV-versionen) och zombiegenren i stort är bra, men samtidigt malplacerade. Slutresultatet är en ok film som inte riktigt vet vilken for man skall stå på och väljer den trista medelvägen. Jag föreslår en remake. :P
 KimEkberg
hur många profetiska mikrokosmos kan literaturen och filmen möjligen producera innan munnarna är mätta? Det känns typiskt att allt ska gå som det går. Grundtanken är intressant dock och man kan inte hjälpa att spekulera lite på temat. Skickligt hantverk och skådisar, men ganska meningslöst i längden.
 Östpackarn
julianne moore är den enda riktiga skådisen, regin är fullkomligt inkompetent och alla försök till att skapa stämning är smärtsamt patetiska. riktigt riktigt dålig film.
 Kayuzuzu
Skådespelarna gjorde så gott de kunde men manuset var fruktansvärt. Det fanns inget motiv till någons handlande - det var som att det utspelade sig på en annan planet med andra sociala regler. Alla tycktes direkt acceptera hela situationen, ingen ifrågasatte någonsin något trots att allt var väldigt extremt. Fungerar möjligen symboliskt på något sätt men jag var besviken eftersom själva idén om sjukdomen verkade spännande.
 Don Active
Svag film rakt igenom. Blir aldrig intressant och är totalt avsaknad av något form av djup som ev. skulle kunna göra historien mer spännande.
 demigodz
snyggt gjord, annars mest bara konstig.
 mylar
Fullkomligt osannolikt agerande från i stort sett samtliga karaktärer vid i stort sett samtliga händelser. Iden är bra, men tas tyvärr inte tillvara alls.
 annchen81
Bra, intressant, utforskande i dessa människors öden och tankar i hur det skulle kunna vara att hamna i en sådan situation på riktigt. Efter den här filmen vill jag läsa böcker av José Saramago. Lite seg på slutet då den började kännas lite lång.
 Columbo
Denna var riktigt bra! Skildrar människans överlevnadskamp och anpassningsförmåga i en ny grym verklighet. Mycket mer grym och brutal än den ljumma beskrivningen av filmen fick mig att tro!
 TheHorrorfan
Rätt så ok.
 Cp-arnie
Bra ide, men tycker mest att den va konstig. Är också lite nyfiken på tidslinjen, fick aldrig nåt grepp om hur lång period filmen handlar om...Tycker att folk blev "förvildade" så snabbt
 Hokey
Såg den här för ett bra tag sen nu men obehagskänslan sitter fortfarande kvar. Sätter igång en del tankar, men mer rå och brutal än meningsfull känner jag. Jag vill aldrig se om den, vet inte om det är ett bra eller dåligt betyg?
 Johan2006
Det kunde vara lite mindre pretentiös (varför har de berättarrösten för - måste man hedra Saramagos levande minne eller något). Men annars är det en bra film, med bra skådespelarinsatser. Intressant idé tycker jag!
 Mysharry
Positiv överraskning. Snygg, tankeväckande, och lite annorlunda. Dock var Moores karraktär så sjukligt svag och mesig att det gjorde ont. Vad hade hon trott skulle hända, liksom?!? Berättarrösten hade de också kunnat skippa. Bra skådisar, trovärdiga miljöer och snyggt foto.
 regnstadskatt
Ok, I guess. Men kan inte sluta tänka att den är galet förolämpande för blinda.
 Mikka
Vilken soppa det här blev, trots en intressant grundidé. Vi får se dåligt skådespel och en massa osannolika och dumma scener. Allt händer väldigt fort, det hoppas mycket i tiden och jag saknar vissa vitala delar i skildringen av vad som hände. Det kunde ha blivit så smart och bra, det här.
 santiago
Ologiska handlingar och väldigt långtråkig stundtals. En intressant idé som förmodligen hade förvaltats avsevärt bättre i händerna på en bättre manusförfattare och regissör. Typ Nolan.
 tvamvarg
Sjysst i upplägg, tar lite genvägar här och där men rätt snygg som helhet.
 BadCharlotte
Väldigt bra idé, däremot blir så mycket så fel och tråkigt. En stark tvåa.
 Isa Sand
Ack ack, medioker efter att ha läst boken.
 Tim Buckley
(rek 2a) Jodå, ialf ett snäpp bättre än det rekommenderade betyget. Å då ska läggas till att jag såg denna film med feber & halsont & ialf fortsatte vilja titta. Dels för att den är lättsmält och inte kräver mycket av tittaren, dels för att skådespelarinsatserna är ganska standard bra, men framförallt för att filmens grundidé är ganska tilltalande. Detta hade kunnat vara en riktigt läskig film. 3a.
 Murvel48
Jag har svårt för filmer där folk bär sig åt som fullständiga idioter hela tiden. Jag blev nästan lite småförbannad med tiden och sket i hur det skulle gå.
 ledsenpirat
Helt OK, även om man ifrågasätter vissa karaktärers handlande rent trovärdighetsmässigt.
Hoppsan, Kerstin! Detta var jag inte beredd på. En riktigt intressant, emellanåt obehaglig, bitvis väldigt spännande och en kompromisslös film med en väldigt ohollywoodsk presentation av smuts och nakenhet. Moore levererar och soundtracket är helt okej - det finns egentligen inget att klaga på (även om jag hade önskat en annan upplösning). Eventuellt så kryddas betyget av att jag blev så positivt överraskad, men tills vidare så är det toppbetyg som gäller. (13-/15)
 emsir
Håller inte med Murvel48 om att det inte är trovärdigt att folk beter sig som totalidioter, för jag tror att det är precis såhär, förmodligen värre, som folk skulle bete sig i en sådan situation. Har svårt att sätta betyg för det fanns delar som jag inte orkade kolla på eftersom de var så eländiga, men Saramagos bokidé var ju verkligen unik och han gjorde något bra av den. Gillar den sista halvtimmen som bjuder på lite subtila detaljer, men allt övervåld i mitten hade man gärna kunnat skippa tycker jag.
 Arseenal
Börjar lite trevande med stakande dialog och dåligt skådespel, men växer ju längre filmen utvecklar sig. En riktig överraskning!
 Robkiller
En smittsam sjukdom sprider sig snabbt som gör folk blinda... de drabbade blir satta under karantän i ett mentalsjukhus där konflikter uppstår. Brukar normalt inte uppskatta filmer med liknande teman, men denna visar rätt bra att under rätt förutsättningar utan kontroll är väl de flesta personer inte direkt smartare än zombies, vilket illustreras väl. fanns väl vissa delar som var tvivelaktiga och tempot lite lågt i början. Men den var snygg och blir bättre andra halvan.
 indygrinder
Om vad som händer när en stor del av befolkningen plötsligt blir blinda, om människans inneboende misslyckande. Ojämn men helt ok filmatisering av en mycket bra bok. Framför allt snyggt filmat! Påminner en del om The Road, 28 Days Later och Hell.
 Rotten Freud
Ett jätteintressant koncept som hade varit än mer intressant i större skala. Synd att det slösas bort på ett instängt utrymme och myten om mannen som det ständigt svinige opportunisten som bara är ett tillfälle från att våldta.
 Manko
Mitten är helt klart den svagaste biten och man blir lite trött på filmen, men sen blev slutet så pass intressant att jag faktiskt önskade att den skulle fortsätta.
 Bjudgris
Boken var bättre.
 Qhunden
Intressant film med fina detaljer men som ändå faller på att bli för utdragen, tröttnar rejält någonstans i mitten dock för att vakna till igen mot slutet. Får bli en svag trea i alla fall.
 Gigi1943
Satan vilken tråkig film, och så hon Moore som grädde på moset, nä, den här rekommenderar jag verkligen INTE!
 lyssander
Denna dystopi har sina ögonblick av stor tragisk skönhet, men alltför ofta trampar den vatten. Förmodligen är det en bättre idé att läsa boken av Nobelpristagaren José Saramago som filmen bygger på än att se denna. Svag trea.
 camillash
Filmen har ett intressant koncept men som sjukvårdspersonal anser jag att den faller ganska snabbt i trovärdighet. Dum logik och segdragen.
 DIProgan
En speciell film helt klart. Den spelar förvisso mestadels på känslor och tankar kring en blind värld men har även en del tankenötter där den inte känns speciellt smart. Allt prat i filmen som människorna har för sig för att fylla hålrummet av att inte kunna se gör en lite trött oavsett om det gör filmen mer trovärdig. En stark trea men inte tillräckligt intressant eller fokuserad för fyran.
 Djason
Film som visar hur skört vårat samhälle egentligen är, nu kanske inte blindhet är vårat största problem men andra saker kan ju hända. Filmen i säg är ganska seg men den är välspelad där Julianne Moore som vanligt är grym.
Den här filmen är allt annat än bra.
 mammene
Första anblicken kanske en dystopi i mängden, men den hade sina poäng, tex att man fördjupade sig lite mer i Julianne Moores karaktär, inte mycket men tillräckligt för att man skulle förstå hennes handlande. Alltid intressant det här med mänskligt beteende i krissituationer, tyvärr blir jag lika upprörd varje gång. Lämnar tolkningar efteråt.
 annihilat0r
En berättelse om människans egoism och vilka omoraliska gränser den egentligen kan passera.
 Jamesa
Intressant idé från början, men gjord seg och ointressant.
 Hanness
Spännande tema, men efter ett tag går det bara utför.
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
Den osynlige mannens återkomst (info) 03:12 16/7 (11)
Ready Player One (info) 02:21 16/7 (43)
Goldstone (info) 02:17 16/7 (2)
Truth or Dare (info) 02:14 16/7 (4)
Hajen 2 (info) 02:08 16/7 (182)
Hajen (info) 02:06 16/7 (800)
Bring It On: All or Nothing (info) 01:54 16/7 (97)
100 Bloody Acres (info) 01:53 16/7 (3)
Sommarnattens leende (info) 01:50 16/7 (193)
Jenny's Wedding (info) 01:47 16/7 (14)
Europe's Brasilia (info) 00:58 16/7 (1)
Conjuring the Dead (info) 00:31 16/7 (1)
Captain Phillips (info) 00:30 16/7 (206)
Alex Strangelove (info) 00:23 16/7 (4)
Den brutala staden (info) 00:14 16/7 (23)
Zootropolis (info) 23:51 15/7 (101)
Gycklarnas afton (info) 23:41 15/7 (90)
Kvinnors väntan (info) 23:15 15/7 (37)
Return to a Better Tomorrow (info) 23:02 15/7 (1)
Sleepless (info) 22:22 15/7 (10)
My Father and My Son (info) 22:20 15/7 (13)
Himlens barn (info) 22:19 15/7 (18)
I Feel Pretty (info) 22:11 15/7 (5)
Okänd soldat (info) 21:41 15/7 (24)
The Kissing Booth (info) 21:13 15/7 (6)
Black Panther (info) 21:08 15/7 (64)
Wolf Children (info) 21:01 15/7 (19)
Reunion (info) 18:15 15/7 (1)
Don Kalle (info) 16:50 15/7 (33)
Austin Powers - hemlig internationell agent (info) 16:49 15/7 (380)
Skola för skojare (info) 16:26 15/7 (3)
Ant-Man and the Wasp (info) 16:00 15/7 (7)
Jim och Andy (info) 15:59 15/7 (13)
Tragedy Girls (info) 15:12 15/7 (8)
Michael Collins (info) 15:11 15/7 (67)
The Look of Silence (info) 14:17 15/7 (10)
Inferno (info) 14:16 15/7 (49)
Familjetrippen (info) 14:05 15/7 (142)
Lo and Behold, Reveries of the Connected World (info) 14:02 15/7 (10)
Kangaroo Jack (info) 13:47 15/7 (48)
In Time (info) 13:39 15/7 (333)
Truck Turner  (info) 13:33 15/7 (24)
Seven Psychopaths (info) 13:30 15/7 (156)
Spinal Tap (info) 12:38 15/7 (333)
Dödsgrottan vid Kuma (info) 12:26 15/7 (14)
Apornas planet: Striden (info) 12:18 15/7 (48)
Leo (info) 12:17 15/7 (143)
House of Fury (info) 11:17 15/7 (7)
Äta sova dö (info) 11:12 15/7 (142)
Icebreakers (info) 10:52 15/7 (1)