Zola
rätt bra film
 Loslobos
Mycket bra film!
 Riff Randell
Överskattad historielektion från Spike Lee men bra tidsatmosfär.
 yangbo
den börjar bra, fortsatte som svag 4a, men i mitten av filmen stelnar den och detaljerna och de fina små sakerna försvinner, och allt som blir kvar är bara en lång väntan, och hur jobbigt blev inte slutet då? resultatet är en 3a, lite besviken faktiskt.
 yangbo
denzel får dock lätt pluspoäng på min ranking.
 Aggro
En av Lees bästa filmer!
 Namellak
Jag håller med suntzu. Den kändes ytlig. Dessutom borde Spike Lee kunnat kortat ner alternativt tagit bort vissa onödiga scener som dansscenen tidigt i filmen. Tyckte att den kändes allt för lång och klämkäck och inte alls gick bra ihop med stämningen i filmen. Det är som om det blev gammal musikalfilm av alltihop helt plötsligt, för att Lee inte ville skrämma bort finkänslig publik. Samma sak med den övetydliga och onödigt uttragna Mekka-scenen. Trodde inte Lee skulle gå i underskatta-publiken-fällan på det sättet. Washinton och Basset gör filmen sevärd, men knappt. Hade väntat mig bättre av Lee efter Do The Right Thing.
 Kirikou
Den är cool.
 KorvPerra
har precis läst boken, nån som vet om det här är värt att se efter att läst självbiografin?
 Qnojj
den tappade jätte mycke tempo efter ca. en och en halv timme, t.ex. så känndes egyptenresan välldigt lång och ovesentlig. -1 timme och den hadde varit en 5:a.
 henkro
asså är sugen på läsa boken faktiskt..ville se den här för att få en bild över vad han gjorde egentligen..tyckte inte att jag fick de av filmen alls
 Salot Sar
Besviken. Obegripligt utdraget från hans unga år som kostympajas.
 ezeikel
Boken av Haley àr en av de sòrsta làsupplevelser jag haft och jag tycker att Lee gjort ett bra jobb fòrutom fòrsta halvtimman dàr det verkar lite som att Spike Lee ville sàtta en personligf touch pàen biografi av en av 1900-talets stòrsta filosofer. "Smàdelse" kànns inte som ett fòr stort ord dàr. Annars fàngas hans liv ganska bra. Saknar dock Haley, Ali och Svarta Pantrarna.
 kexchokladet
Spike Lee sätter filmatiseringen av den underbara boken på ett näst intill prickfritt sätt...
 August Dellert
Spike Lees stora mästerverk. Måste ses för alla som älskar film eller historia.
 todape
Spike Lees tveklöst sämsta film jag sett hittills. Enkelspårig så man blir illamående. Den är inte upplysande eller informativ på något bra sätt, åtminstone inte för egen del. Samma problematik som så många andra amerikanska filmer. Här är allt svart och vit. Vill man se något bra och intressant är teveserien Rötter (Roots) så oerhört mycket bättre. Även om den utspelar sig i en annan tid känns inte ens den här filmen som ett fungerande komplement.
 djonipony
rätt bra, fast inget jag kommer se om. denzel bra, men har imponerat mer i andra roller.
 Venatici
Denzel gör ett rättvist porträtt av en stor personlighet. Bättre än självbiografin som tyvärr blev lite torr på flera ställen (sista meningen i boken gav mig gåshud dock).
 DYV
Denzel spelar tyvärr över och borde hålla igen på tempramentet och agressiviteten. Böcker och filmer är två helt olika saker, men jag tycker ändå filmen känns lite för förenklad och att läsa boken är nästan ett måste för att få en mycket klarare bild av hur saker och ting hänger ihop.
 ziferN
Väldigt bra film som drar upp ett viktig ämne i vår historia. Denzel passade perfekt i rollen.
 Taliah
Lite cheesy slut, men annars mycket intressant och välgjord.
 PeterTheW
Intressant, välspelat och bra, men den blir lite väl lång för att jag ska hålla intresset på topp rätt igenom. Det är tyvärr sällan 3-timmarsfilmer funkar för mig.
 Ghostface
Spike Lee levererar ett visuellt tilltalande hantverk som tyvärr faller ganska platt. Vi har en stark personlighet och ett spännande och viktigt ämne som urartar i en nästan tre timmar lång föreläsning. Lee vill skriva publiken på näsan och låter inte bilderna tala för sig. Det här hade i kombination Lee/Washington den rätta ingrediensen för att bli en solklar 5a men istället sitter man och gäspar när Martin Luther King svischar förbi i bild.
 MtotheN
Håller med Ghostface här. Till en början fanns det potential men satan vad seg den blev. Alldeles för utdragna scener, och varav många knappt gav något. Känns som Spike Lee var lite rädd för att ändra för mycket fakta kring Malcolm X så filmskapandet blev lidande. Sövande.
 slitenskiten
som vanligt lyckas Lee dra ut på saker och det sänker betyget
 Supernaut
Denzel är intensivt som vanligt.
 precineadd
tycker det är en av dom mer fängslande 200-minutersfilmer man kan se
 wzbz
Funkar som substitut till dokumentärfilm.
 best_jeppe
De första 50 - 60 min var ganska sega men sedan började det bli riktigt intressant och mitt betyg baseras främst på de sista 140 min av filmen som var riktigt riktigt bra och gripande. Var väldigt berörd i slutet av filmen och gillade den starkt. Men som sagt, de första 50 - 60 minuterna är ganska sega och plågsamma att ta sig igenom men det är väl värt mödan för att se resten. En stabil 4a.
 ami86
Betydligt bättre alster än Lees Do The Right Thing. Intressant och fängslande porträtt av Malcolm X. Som best_jeppe säger så var den första delen av filmen lite seg, och jag oroade mig för att vi mest bara skulle få se Denzel Washington springa runt och spela smågangster och ha sex med vita kvinnor, men det blev bättre. Scenen där Sam Cookes "A Change Is Gonna Come" spelas är en av de bästa scenerna jag sett i en film på länge. Blev väldigt berörd. Denzel var riktigt, riktigt bra.
 Mattias Strand
Spike Lee drar ofta ut på sin poäng, ja - förstår att man kan störa sig på det, jag tycker att det ofta tillför något i form av att dra saker till sin spets. Detta är dock i mina ögon en av hans mindre sega filmer. Självklart, har man svårt att se en film på 3 timmar så är detta inget undantag men jag håller inte med om t ex att första timmen skulle vara seg: den delen är oerhört viktig för att förstå vem Malcolm X blev senare och dessutom en utsökt tidsskildring av Harlem på 40-talet. Denzel Washington är fantastisk
 Qhunden
Denzel är ju bra men filmen är alldeles för lång och ojämn. Det är intressant men den tar ju aldrig slut. Mannen som spelar Elijah Muhammad var katastrofdålig, blev nog pension efter den rollprestationen.
 Bomkia
Väl värd en titt. Washington funkar bra i huvudrollen, men stundtals känns det nästan för mycket som en dokumentär. 3+
 Solidus
En välgjord historielektion med en briljant Denzel Washington i huvudrollen. Tyvärr tappar filmen fart mot slutet och det känns som det blir kaka på kaka med alla eldande tal. Snygg produktion, men ojämn.
 Andreas123
En bra film som dock tappar rejält mot slutet. Man får ingen större förståelse för Malcolm Xs politiska utveckling efter uppbrottet med Nation of Islam. Om nu filmen ska vara tre timmar lång kan man gott ägna några ytterligare minuter åt hans politiska ställningstaganden efter brytningen med NoI. Som filmen framställer det landar Malcolm X nästan i någon sorts förenklad liberal anti-rasism, när han istället börjar koppla ihop politik och rasism med de ekonomiska förhållandena. Vad Nelson Mandela har att göra i slutet av filmen har jag lite svårt att förstå.
En bra drama och en intressant historielektion med en kontroversiell man i mitten av det hela. Det man kan klaga på och bör klaga på är längden som inte är en tillgång här. Jag tillhör dem som tycker att Oscarn lika väl kunde gått till Denzel Washington för han är fantastisk men konkurransen 1993 var otroligt stark och alla förtjänade en Oscar. 3+
 Kalkonhönan
Denzel är som vanligt karismatisk och mycket bra, men filmen känns väldigt mycket som en Hallmark-produktion på gott och ont, Denzel räddar den ifrån tvåan.
 Björkman
Välgjord och välspelad film, men trots att filmen är hela 3,5 timmar lång känns det som att man ändå inte får ut så mycket som man skulle kunna önska, vilket i sig är märkligt eftersom filmen ändå täcker i princip hela Malcolms liv. Kanske hade man velat ha mer av barndomen och mer av den sista tiden med frigörelsen från Nation of Islam. Kanske hade man velat ha mer av faktiska aktioner som han var inblandad i och inte enbart en massa tal och skeenden bakom kulisserna. Svårt som sagt att sätta fingret på exakt vad som fattas. Filmens inledning med Malcolms tidiga år som vilsen skurk är på något sätt extra intressanta, inte minst för Delroy Lindos sköna biroll West Indian Archie. Mycket stark trea, snudd på fyra, blir slutbetyget.
 lilebroer
Som många redan har skrivit så är filmen något för lång för att egentligen berättiga dess ringa historiska förmedling. Att filmen under den första akten jobbar med ett konstnärligt berättande, med abrupta hopp mellan olika scener, gör att man känner sig väldigt distanserad till historien. Funderar även på hur viktigt det egentligen var att berätta Malcolms hela bakgrund när man ändå inte hade en knutpunkt som man kunde knyta ihop säcken med. Man saknar den röda tråden i hans livsval. Då hade det kanske vart mer intressant att bara följa den sista tiden.
 kakbakarn
En välspelade biopic om en intressant människa. Denzel gör en jättefin insats. Men ja, för lång och bara sådär lagom djuplodande och gripande.
 Engravadlax
Jag har svårt att acceptera att man klädde sig som Malcolm gjorde på 40-talet. Helt otrolig getup och gångstil. Denzel är iaf mycket bra, och hans support är kompetent. Spike Lee lyckas hyfsat väl med att hålla intresset uppe i över tre timmar. Kudos. Det var kul att se den här filmen strax efter att ha sett om American History X, för det finns slående likheter mellan Malcolm och Derek Vinyard: genom filmen får vi följa deras rekrytering och upphöjning till fullmäktiga ledstjärnor för en religiös/politisk sekt med betoning på rastillhörighet, samt deras exkommunicering från sina respektive sekter och alla komplikationer som tillkommer. Malcolm var till sin karaktär en större ledare, men de delar samma psykologi.
 Darn
Det tog ett tag innan jag kunde känna mig in i stilen av den independent-artade dialogen och den lite bagatelliserande stilen av att skildra berättelsen. Som en längre film än genomsnittet betraktat fyller den dock, med ovanstående sagt, en kul funktion. Det blev aldrig särskilt svulstigt, vare sig i känslan av produktionen eller i berättandet. Ändå var det just detta jag kände skar sig i min upplevelse av filmen. Jag är kluven.
 andmoreagain
Ja, va ska man säga? En filmbiografi som går in i de flesta fällor som dessa typ av filmer alltid gör; iscensättandet av 40-talet är alldeles för glättigt för att ta det på allvar, hej då realism (han var väl en verklig figur?) och många skeenden skildras alldeles för "orealistiskt" för att man ska kunna svälja det helt. Sen har vi det klassiska att även om filmen är såpass lång och skildrar allra viktiga händelser så blir huvudfiguren lite av ett frågetecken med sina val. Denna känsla har man alltid efter sådana här typ av filmer. Annars är den som film betraktad otroligt ambitiös, välgjord, fängslande och på ingalunda sätt tråkig.
 Ful_fisk
Jag är fascinerad av faktumet att man inte fick veta ett jota om Malcolm X i skolan, och detta gör ju filmen bara ännu mer intressant, eftersom det blir en sentillkommen historialektion utöver en film. Och visst var det intressant! Snyggt gjort, bra spelat och spännande. Väl värt att se och överlägset det bästa jag sett av Spike Lee (gillade inte alls Do The Right Thing exempelvis).
 mi9
för mycket stereotypa historier i början slutet drar den ner ännu mer, till en 2:a
 Raimo_1985
Andra titten på nio år, nu blir det full pott. Vilken jävla bra film, med Denzel i sitt livs roll!
 Kayuzuzu
Riktigt snygg biografi som kändes som att den skulle kunnat vara gjord idag. Imponerande skådespel!
 Rift
Alldeles för mycket religiöst skitprat. Mig kvittar det lika om det är kristet eller muslimskt, skitprat likförbannat. Karaktären var enkelspårig och endimensionell,filmen lyckades aldrig skapa intresse eller engagemang. Det var rent pinsamt att se den 38-årige Denzel Washington spela 20-åring. Han la allt krut på att förevisa ungdom istället för att gestalta en individ, bara en schablon. Första och enda tvåan på en Spike Lee-film.
 andybrando
Vittfamnande biografi. Fängslande från början till slut, med superbt spel av Denzel och säker regi av Spike Lee. Överraskande måttfullt porträtt av en fortfarande kontroversiell person.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Alita: Battle Angel (info) 09:14 16/2 (7)
Desert Saints (info) 08:44 16/2 (15)
Blodigt allvar (info) 08:41 16/2 (6)
Remains to Be Seen (info) 08:32 16/2 (1)
Den osynlige gästen (info) 01:42 16/2 (12)
Min bäste väns bröllop (info) 01:15 16/2 (285)
Bad Times at the El Royale (info) 01:05 16/2 (16)
The Little Stranger (info) 23:59 15/2 (4)
Polar (info) 23:57 15/2 (17)
Bird Box (info) 23:55 15/2 (47)
IO (info) 23:50 15/2 (10)
The Finest Hours (info) 23:50 15/2 (23)
Hellraiser: Judgment (info) 23:46 15/2 (5)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 23:46 15/2 (21)
Overlord (info) 23:41 15/2 (13)
Dogman (info) 23:20 15/2 (2)
Det finns inga gränser (info) 22:58 15/2 (2)
Cold War (info) 20:03 15/2 (12)
The Man Who Killed Hitler and Then The Bigfoot (info) 19:03 15/2 (4)
A Family (info) 18:34 15/2 (3)
Shanghai (info) 17:34 15/2 (44)
Air Strike (info) 16:25 15/2 (4)
Aquaman (info) 14:03 15/2 (24)
The Trader (info) 13:51 15/2 (3)
Leap Year (info) 13:28 15/2 (1)
The Limehouse Golem (info) 11:59 15/2 (10)
Neds (info) 11:57 15/2 (15)
Medan du sov (info) 11:32 15/2 (199)
Mercuriales  (info) 11:17 15/2 (1)
Livet blomstrar (info) 10:31 15/2 (1)
Mondo cane 2 (info) 06:23 15/2 (11)
My Happy Family (info) 05:38 15/2 (3)
Police Story (info) 05:24 15/2 (71)
Ondskans mirakel (info) 03:43 15/2 (23)
Hindenburg (info) 03:11 15/2 (5)
Madame (info) 00:29 15/2 (3)
The Future Of Pinball (info) 23:26 14/2 (6)
Baby Driver (info) 23:16 14/2 (73)
Din för i kväll (info) 23:10 14/2 (19)
Ciao Bella (info) 22:37 14/2 (155)
Morden i Sandhamn - I de lugnaste vatten (info) 22:19 14/2 (9)
Fyre: The Greatest Party That Never Happened (info) 21:46 14/2 (9)
Rampant (info) 21:32 14/2 (1)
Sleeping with Other People (info) 21:20 14/2 (12)
Den of Thieves (info) 21:04 14/2 (22)
Happy Death Day 2U (info) 20:41 14/2 (1)
Alla presidentens män (info) 20:23 14/2 (168)
The Salesman (info) 20:20 14/2 (24)
Soldier (info) 20:18 14/2 (157)
Tales from the Hood 2 (info) 19:42 14/2 (2)