SFF
Premiär för "Vinyan" på torsdag 27/11 på Stockholm Filmfestival! Efter den kontroversiella debuten ”The Ordeal” är Fabrice du Weltz tillbaka med en än mer alarmerande film. Med drag från såväl ”Apocalypse Now”, ”Don’t Look Now” och ”Cannibal Holocaust” berättas en mörk historia, om hur ett par desperat söker efter sitt barn efter Tsunamikatastrofen i Thailand 2004. Filmens ämne har lett till en hätsk debatt, och filmen kommer knappast lämna någon oberörd. Visas: 27/11 23:59 Skandia 28/11 23:59 Grand 1 29/11 19:00 Grand 4
 southpaw
Ser fram emot och är livrädd för att se den på lördag. Jag tror jag har en av årets starkaste filmupplevelser att vänta mig.
 Galaxina
Jag förstår inte riktigt varför det blivit ett sådant herrans liv kring denna film. Varför skulle det vara en exploatering av tsunami-offer? Filmen bjuckar på en del riktigt coolt kameraarbete, men i övrigt känns det på nåt vis som man har sett det förut. Jag är också av uppfattningen att hela fadern-blir-utfryst-från-mor-barn-förhållandet görs lite till en kliché här. En blandning mellan "Heart of Darkness", "Rosemarys' Baby", "The Beach" and "Lord of the Flies".
 dumbass
Seg. Innehållslös.
 Mojok
Galaxina: Du bör nog även nämna "Rösten från andra sidan" i din blandning, för temamässigt är Vinyan nästan en exakt kopia av filmen. De liknar varandra på många andra sätt också - ja, rent av de allra flesta. Håller med dig om att livet kring denna film är av löjlig art, jag menar, hade jag inte läst om filmen innan vet jag inte ens om jag hade noterat att de äckliga barnen var tsunamioffer...? För det sades ju aldrig i filmen... även om man kunde 'hinta' det i filmens "intro" under vattnet (jävlar vad det tjöt f.ö).
 linah2
den började bra men slutade lite tvärt. Jag kunde inte låta bli att tänka "jahopp, var det allt allt?" när slutexterna kom.
 Jim Wilclore
Jaha, en film som tar upp ämnet sorg. Saknaden och förlusten av sitt barn. Vad och hur långt man kan gå för att hitta sitt försvunna barn. Bra casting och känslan av att vara där är påfallande, mycket på grund av ett väldigt bra foto. Vad den saknar är den där goda känslan man får efter en film oavsett hur jobbigt ämne den har tagit upp - att den gav en något. Tyvärr gjorde den inte det ända fram.
 Galaxina
Mojok: Jo, du har rätt när det gäller "Rösten...". Byt ut gamla katolska kyrkor mot tropisk vegetation så... Och ja, det var ett sjuhelvetes tjutande. Man får tinnitus för mindre.
 Totenkopf
Den är ju inte direkt munter, dyster och djup. Blir lite för mycket i längden.
 Galivan
Fuckat bra foto, mycket cinematiskt och atmosfäriskt och tekniskt skitbra. Visste ingenting om filmen, och ett tag fick jag idén att det här skulle kunna vara ett intressant koncept för en originell rysare. Längre fram insåg jag att det här ÄR en rysare (!) med en ganska originell stil men jag fick lite Apocalypse Now-vibbar...måste helt klart ha varit en inspirationskälla. Regin och skådespeleriet känns inte riktigt bra och dialogen kunde nog varit bättre skriven. Det är som bäst när det inte är några repliker.
 Ichiro2
Troligen en av de sämsta filmerna som någonsin gjorts.
 nomorenight
Så dålig att det är omöjligt att beskriva med ord.
 Bozze80
Hade enorma förväntningar innan jag såg den här, och därför gjorde första timmen mig väldigt besviken, visst, den var extremt snyggt filmad, och miljöerna skapade en viss stämning, men inget extra så långt. Sen kom sista halvtimmen... Helt obeskrivligt tryckt stämning som dessutom innehåller en av de vidrigare scener jag sett på länge. Så till slut så levererar filmen ändå, synd bara att den inte lyckades fullt ut.
 Emit Flesti
Sämsta filmslutet någonsin.
 DonDardan
Slutet räddade filmen från en total kollaps.
 rhide
Håller med bozze80 helt och hållet
 Hallkatla
hatar filmen så jävla mycket, jag vill döda henne! irriterande jävla människa, det gick inte att tycka om filmen på något sätt alls för att hon var bara så otroligt jobbig, man fick ingen som helst medkänsla för henne överhuvudtaget!
 Gröne_Orm
Talade nyss med en bekant om att kontextualisera aktualiteter, så jag försöker här. Det kanske skulle vara intressant att göra en strukturell jämförelse med Antichrist, eftersom filmerna synbarligen tematiskt har många likheter, men jag vill i stället säga att den strålande bildkompositionen och den raka berättarstilen skriker franko-belgisk serie a la Giraud, Hermann etc. En film för oss som vuxit upp på 80-talet med Fantomen, således.
 Titti-81
Citerar min sambo. - Vilken onödig film.
 nessnah
Fy fy fy. Kvinna dö.
 LillaIna
Jag håller med er andra 1or totalt och jag älskar verkligen film och försökte förstå och känna något men jag avskyr denna kvinna!! Och vilket slut?? Usch tid jag aldrig kan få tillbaka.. VÄRDELÖST!!
 Doghouse Reily
Pretentiös skitfilm. Tycks bygga på scener där Emanuelle Beart blir förtvivlad och kastar sig till marken/i havet/ut ur en bil etc medan Rufus Sewell ska vara manlig och resonlig och trösta henne. Allt filmat med skakig handkamera fullkomligt utan djup eller innebörd. Bara effekter.
 Fritz_Klyka
Må ha varit bakfyllekänslig, men tyckte den var skitbra. Som en Anticrist goes regnskog. Gillade slutet därtill. Kan dock hålla med om att huvudrollsinnehavarna hade vissa störiga tendenser.. särskilt den manliga.
 Chriistian2
Gillade inte denna alls och den var seg och tråkig. Några riktigt sjuka scener var det dock.
 petson81
Ska ju ha stryk som såg klart hela
 Lars-O
 cirkusartist
Fy fan vilken obehaglig film. Jag tyckte den var riktigt obehaglig helt enkelt.
 Mellis_81
"Lars-O 18:03 6/8 Det är inte lätt att sätta betyg på den här filmen, för just nu är jag inte säker på vad det egentligen är jag har sett. " Håller med! Det var en riktigt konstig film...
 XiT
Ett mästerverk. Mörk, tung, ensamhet, galenskap, infraljud, kuslighet och hopplöshet. En väldigt felmarknadsförd film. Detta är ingen skräck. Detta är fullständig förtvivlan när den porträtteras som bäst. Inget för ytliga personer, med dålig självkännedom.
 Djason
Håller samma låga klass som lost highway. Emmanuelle Béart som tydligen ska vara en stor stjärna är bara ett enda stort våp i filmen med fläskläpp. Total konstig film som inte tilltalade mig alls.
 Hanness
Helt värdelös film tog 96 minuter utav mitt liv.
 Horror lover
François Eudes, som ingen känner till har som vanligt lyckats höja en film med sin musik. Sista halvtimman har bland de bästa atmofärerna jag sett, perfekt foto och starka scener som man inte glömmer. Första timman är dock för ointressant för att det ska bli en fyra.
 DiMMU BoRGiR
Oj, vad olustigt allting blev. Påminner om Apocalypse Now på en del sätt. Frustrerande att inte få veta all bakgrund eller förstå miljön filmen utspelar sig i, men samtidigt intresseväckande. Enormt bra skådespel, framförallt från Rufus. Stark 4:a!
 Petrify
Vilken vändning det blev av allt efter en stund. Sista scenen får en att fundera.. Filmkonst eller pedofili?
 Nathalena
Så fruktansvärt dåligt och brutalt tråkigt.
 answai
Dålig film som i sitt försök att vara Apocalypse Now misslyckas totalt. Störande personer, vars agerande aldrig förklaras: hon ser en film, inbillar sig att hennes son tagits till Burmas djungler (för det är där marknaden för barn finns?), mannen tror inte på detta, likväl åker de dit, lite ångest, några misshandlas till döds, andra blir mördade av barn, lite ljusballonger och naket. Tja, när man ser det så så kanske det ändå inte ska bli lägsta betyg.
 Rosettflickan
riktigt obehaglig!
 lundabo
Nej
 Hyde
Föregående talare fångar allt i ett enda ord.
 Noseman 2005
Lyfter aldrig.
 Howler19
Kan vara den sämsta filmen jag någonsin har sett. Så värdelös att jag blir arg bara jag tänker på den.
 Gigi1943
Otäck, vertkligen, men masker och regi på alla djungelbarnen var ju helt fantastiskt, bra foto, spännande och eftersom jag gillar den här typen av slut så får den en stark trea. Så långt från Hollywoodtjafs som man kan komma!
 AlbertSpica
Hade några bra scener men överlag kände jag mig uttråkad .
 Vasp
Filmen är under en stund en 3:a för att sen under en lång stund stabilisera sig som en 2:a men spårar sen ut som fan vilket gör att en 2:a skulle bli alldeles för snäll.
 Engravadlax
Flera kassa skådisar, manus är inte jättebra, leder ingenvart intressant och ballar ur fullständigt framåt slutet.
Lite seg i början men när den väl kommit igång så blir den bara bättre och bättre.
Senaste kommentarer
Journeyman (info) 06:56 24/5 (4)
Mary Queen of Scots (info) 05:27 24/5 (9)
A Perfect Ending (info) 03:44 24/5 (1)
Family Blood (info) 01:52 24/5 (5)
Learning to Drive (info) 19:35 23/5 (4)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 19:20 23/5 (12)
Mirakelpojken (info) 19:11 23/5 (1)
Stockholm, My Love (info) 16:16 23/5 (1)
Texas Chainsaw Massacre 3D (info) 14:48 23/5 (90)
I Feel Pretty (info) 13:59 23/5 (14)
Attentatorn (info) 10:20 23/5 (15)
Ödemark (info) 10:20 23/5 (1)
Ida (info) 10:18 23/5 (79)
The Perception (info) 09:15 23/5 (1)
Bad Moms (info) 01:48 23/5 (35)
Fear and Desire (info) 01:24 23/5 (30)
Us (info) 01:22 23/5 (15)
Aquaman (info) 01:18 23/5 (42)
Helvetet i grodstan (info) 00:58 23/5 (29)
Blekansiktet (info) 23:56 22/5 (12)
Rehearsals for Retirement (info) 23:52 22/5 (2)
Bränd (info) 23:13 22/5 (12)
The Convent (info) 22:38 22/5 (1)
Haunting on Fraternity Row (info) 22:29 22/5 (1)
Nightbreed (info) 22:00 22/5 (64)
Rock'n roll för hela slanten (info) 21:46 22/5 (1)
Rock Around the Clock (info) 21:44 22/5 (7)
Drunk Parents (info) 21:26 22/5 (2)
30 Miles from Nowhere (info) 21:14 22/5 (1)
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)
Beast of Burden (info) 14:53 22/5 (2)
Presidio - brottsplatsen (info) 14:46 22/5 (33)
Superfly (info) 13:29 22/5 (1)
The Art of Getting By (info) 12:29 22/5 (43)
Jane Eyre (info) 11:42 22/5 (127)
Pierre and Sonny Jim (info) 11:12 22/5 (1)
Mannens moral - och kvinnans (info) 10:20 22/5 (6)
Brain Damage (info) 10:19 22/5 (45)
A Trip to Jamaica (info) 09:34 22/5 (1)
Blacula (info) 07:55 22/5 (18)
Stjärnornas krig (info) 23:52 21/5 (988)
Space Cowboys (info) 23:41 21/5 (173)
Shocking Dark (info) 23:35 21/5 (20)