Suverän
En smått underbar film med, för sin tid, vansinnigt bra sfx. Också en film som är så mycket mer än en käck liten sci-fi-skräckis från 30-talet. Claude Rains suveräna skådespel och RC Sheriffs manus skapar här tillsammans med regissören James Whale ett starkt outsiderporträtt om en man som vill korrigera ett misstag han gjort, men som endast blir bemött som något hotfullt och farligt av byborna pga sitt något udda yttre. Helt klart en av de allra bästa "monsterfilmerna" från Universal Pictures.
 cool_sweethear
jesus christ vad den va bra^^ skådespel och specialeffekterna var otroligt udda(bra udda) för att tillhöra den tiden! dessutom var den stundvis passande humoristisk:D
 Terran
Är väldigt imonerad av effekterna, med tanke på att den är från 30-talet...bra rulle också!
 Ihsahn
Precis som alla andra skriver är effekterna helt makalösa, och står sig väl även jämfört med dagens datoranimationer. I övrigt är det en väldigt välspelad och spännande historia som överraskade mig både en och två gånger. Den enda invändning jag har är den mer än lovligt fjompiga Flora.
 Bomkia
Fint skådespeleri och härligt elaking i huvudrollen. Och förvånansvärt bra specialeffekter för att vara 1933. 3+
 Darth Vader
Mäktig gammal klassiker. Hade inte förväntat mig dessa effekter och stämning i filmen. Huvudkaraktären spelar riktigt bra även om jag tycker det finns lite frågetecken på en hel del andra. Filmen får riktigt bra tempo i och med sin korta speltid även.
 ilBrutto
Härligt bra, riktigt skön skräckklassiker med härlig atmosfär och kolsvart humor.
 Kurganen
Den här är riktigt bra. Effekterna håller faktiskt än idag, fast den är över 70 år gammal.
 pufred
Ville verkligen tycka om den här filmen:( Effekterna var nog makalösa på sin tid, men manuset och visst skådespeleri är skrattretande uselt. En unge på en serietecknarkurs hade skrivit bättre repliker.
 Belmont84
Bra stämning och sköna effekter. En av de bästa "monsterfilmerna" från Universal Studios-eran.
 Toxx
Jag har nu sett den osynlige mannen.
 alexafshar
helt okej, men inte så bra !
 sotpotatis
riktigt bra. speciellt för att vara 1933.
 booby
Riktigt bra klassiker med sköna "effekter". Den har väldigt mycket bra saker att komma med men jag stör mig så på Una O'Connor, som jag känner igen från "The Bride of Frankenstein" (1935). Här liksom där så skriker och gapar hon heeela tiden känns det som. Men filmen är bra ;-)
 landjorden
Nja, det händer för lite. Effekterna är bra och visst har Rains en skön röst men personligen tycker jag det blir lite väl fånigt emellanåt. Det är uppenbart att jag och Whale har en annorlunda syn på vad som är bra humor. Jaja, den är ju sevärd men inte mycket mer
 Rock Snack
Svag fyra, rolig film men det blev lite segt efter ett tag.
 wyrm
Den får en fyra av mig för att den är väldigt bra för att vara gjord 1933, jag till och med undrade hur de har gjort effekterna :O För jag menar; de hade väl knappast bluescreen på den tiden ;) Den var dessutom rätt kul, och kändes (med brist på bättre ord) mysig att titta på.
 Crabrape
Grymt bra gjord för att vara 1933! Klockrena effekter, och Rains röst.. Helt fantastisk! Jag gillar denna film skarpt, och ger den en mycket stark 4'a!
 jeremy_jones
Tycker det är ett fränt tempo, sköna karaktärer och en riktigt bra blandning mellan komedi och spänning. Ett par "haha shit"-ögonblick höjer denna till att bli en riktigt bra film som jag lätt kunnat rekommendera till i princip vemsomhelst som älskar film.
 jingoo
Lite ojämn Whale-humor med Una O'Connor som plågoris vägs upp av Claude Rains sanslösa megalomania. Filmen blir bättre mot sluten då jakten börjar. Snygga "black-screen"-effekter men fiskelinorna är väl sisådär.
 NtoNW
Har en skön engelsk stil och är faktiskt ganska rolig. En klassiker med mycket bra trickeffekter för sin tid. Synd bara att Claude Rains inte fick synas mer än 5 sekunder.
 lrenner
Älskade scenen då han megalomaniskt planerar att döda några rika, några fattiga, o.s.v. Annars ganska klen.
 Anvurang
Riktigt bra gjord för dess tid. Jag gillar komedin och... filmen överhuvudtaget!
 johnaleks
helt missvisande att kalla någon av de tre(33, 40, 44) "Invisible Man"-filmerna för skräck, totalt ickeläskiga även enligt den tidens mått, i övrigt funkar de väl hyfsat fast de båda senare var ju mest upprepningar
 ScArRrFaCe
Riktigt schyssta effekter.
 AlbinWesley
Hade hoppats på att den skulle va coolare typ. Och värdshusföreståndarinnan är helt hysterisk med sitt ständiga tjutande. Ändå må jag säga att den var väldigt bra. Som redan konstaterats är ju så klart specialeffekterna stundtals totalt orimligt bra. För sin tid imponerar den väldigt, och det håller än i dag.
 Ondskapt
För torr och träig för att engagera. Huvudrollen är helt osympatisk och inte charmig heller för några ören. Lite balla effekter, ja, men inte mer. Kvinnan på värdshuset är filmhistoriens jobbigast hysteriska!
 CinemaniaC
Trevligt charmig film, men Una O'Connors gallskrikande fick mig att nästan må illa och sänker betyget en bit, förstår inte hur dem tänkte med hennes karaktär egentligen. Suverän scenografi och foto.
 myslas
Det här är en stor favorit för mig ända sedan jag var liten. Fantastiska effekter för en 80 år gammal film och Claude Rains (som slog igenom med den här filmen och sedan hade en stor karriär med flera Oscars-nomineringar) är underbart galen.
 100tonvalspäck
Mycket imponerande! Effekterna är oerhört snygga för sin tid och har dessutom åldrats bättre än vissa mer nutida cgi-effekter. Filmen är dessutom snyggt filmad, stämningsfull och spännande.
 Jonatanh
Förutom fantastiska effekter en riktigt tråkig och banal film som inte har åldrats med värdighet. Svag trea.
 mattarello
Inte vidare läskig men ändå underhållande.
 Disintegrator
Det är en fantastisk karaktär och Rains övertygar i rollen.
Lunkar stabilt från början till slut. Snygga lösningar och smakfulla specialeffekter. Funkar bra en mulen lördagsmorgon. (7+/15)
 Tatty
Nja filmen är okej men lite sån där långtråkig. Slutet var lite bored.
 92axha10
Är på gränsen till en komedi tycker jag. Poliserna framförallt. Claude Rains har en bra röst för sin roll och effekterna är kalas för 1933. Skulle gärna se någon göra en remake för det finns mycket intressanta aspekter och detaljer som aldrig riktigt utnyttjas.
 precineadd
kul men med en del långsamma passager; jämför man med Dr Jekyll och Mr Hyde från 1932 så ser man t.ex att denna är ganska stel i jämförelse.
 Noseman 2005
Buskisthriller. Kanske dessutom den enda i sitt slag som fungerar. 7/10
 Rock Snack
Såg om filmen häromdagen och den är fortfarande bra! Jag ser den dock inte som en skräckfilm, utan mer som en väldigt svart komedi. Den osynlige mannens förklädnad är dessutom ikonisk.
 Metheuz
Inte mycket till uppbyggnad här inte då mannen är osynlig från start. Bortsett från den hysteriskt skrikande kvinnan så är det en rätt okej film (fast inte det minsta läskig). Har en del imponerande specialeffekter också som måste ha varit mind blowing på 30-talet.
En bra och underhållande skräckis med specialeffekter som är riktigt imponerande. Svårt att förstå att filmen är ifrån 1933. James Whale har även regisserat med säker hand. När det gäller skådespelet så varierar det från stabila insatser till några rent komiska prestationer. Det är dock en intressant och bra handling man bjuds på. 3+
 martin eden
[rek. 4] En sann science fiction/skräck-klassiker. Filmen är som helhet genomarbetad med fantastisk regi av James Whale, en underbar Claude Rains och härliga specialeffekter, som för samtiden måste varit häpnadsväckande. Una O'Connor är dessutom en härlig cockney-tillgång. Tycker att detta är en mycket bra adaption av Wells' roman och anser faktiskt att de element som inte skulle lämpa sig för en filmatisering tas bort och handlingen görs mer kompakt och sammanhängande. Klassiker!!! Snudd på mästerverk!!! 4+/5-
 AlaRegularis
Bra klassiker-skräck med, för sin tid, fantastiska effekter. Tycker dock det blir lite för mycket humoristiska inslag och "skojiga" biroller. Men Claude Rains är härligt galen i titelrollen och filmen är väldigt brutal för sin tid då dödssiffran landar en bra bit över hundra pers.
 Punkliv
Underbar skurk som ser riktigt tuff ut i sin förklädnad, mycket charmig stämning som sig bör och en rätt stor portion humor som inte får mig att skratta men som gör det till en jävligt mysig upplevelse. Bra fotad med trevlig scenografi. Specialeffekterna är riktigt imponerande, känns sjukt att den är gjord 1933! Trodde inte att jag skulle dela ut en fyra till någon av Universals monsterfilmer, så det här var en trevlig överraskning. Det enda stora minuset är den skrikande kärringen som gärna hade fått dö.
 spiel mit mir
Mjaaa, svag trea. Har just läst boken och blev besviken över att den inte följde boken bättre!? Tycker att man lagt till och ändrat både karaktärer och händelser helt i onödan, vilket gör att man får föga sympati för huvudpersonen - som just blir bara en skurk. Boken har ett helt annat djup och huvudpersonen är betydligt mer sympatisk, även om han blir galen i den också. Väldigt fina effekter dock för att vara en så gammal film. Stör mig på skådespeleriet också som är så grymt överdrivet emellanåt från de kvinnliga karaktärerna. Men det får man väl kanske räkna till tidsandan.
 Solidus
Jag har ej läst boken och generellt har jag svårt att svepas med av de klassiska skräckfilmerna från 1930-1940-tal (det ska läggas till att jag förstår deras filmiska värde). "Den onsynliga mannen" lyckas dock att fånga mig. Regissören lyckas fånga paranoia-könslan väl, men det som är filmens stora styrka är två saker: Claude Rains och humorn. Claude är utmärkt som antagonisk och hans rullande sätt att säga bokstaven r är en rrrren njutning i mina ögon. När det gäller humorn slår det mig att James Whale har lyckas att att skapa komik i samma anda som Monty Python, långt innan ens gruppen var född. En klassiker som håller än. Mycket bra!
 Tonti
Charmfull och humoristisk och med den sedvanligt uppskruvade spelstil som Whales filmer excellerar i.
 Raimo_1985
Häftiga effekter men jävligt jobbig huvudkaraktär som bara håller på att jävlas och förstör som värsta sortens as. Men filmen är rätt bra ändå. Som sagt effekterna är ju skithäftiga.
 Sture Stenhög
De har sannerligen en hel del charm de här gamla monsterrullarna. Den här är, på gott och ont, mer lättsam än vad som brukar vara fallet. Det blir lite väl farsartat på sina ställen, men den osynlige mannens svinande blir ändå väldigt roligt. Kul också att han blandar högt och lågt, i ena stunden vill han att världen ska kräla vid hans fötter, för att i nästa mest bara småjävlas. Claude Rains urflippade röstinsats bidrar mycket till att denna aspekt fungerar så bra. Men annars är det ju på det tekniska planet som det är som mest imponerande, och man lyckas sälja illusionen hyfsat väl även för en modern publik, och underhållande är den fortfarande
Väldigt bra och välgjord film. Först är den snarare rolig än otäck men den övergår till skräck efter ett tag. Bra skådespelare och snygga specialeffekter.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Den osynlige mannens återkomst (info) 03:12 16/7 (11)
Ready Player One (info) 02:21 16/7 (43)
Goldstone (info) 02:17 16/7 (2)
Truth or Dare (info) 02:14 16/7 (4)
Hajen 2 (info) 02:08 16/7 (182)
Hajen (info) 02:06 16/7 (800)
Bring It On: All or Nothing (info) 01:54 16/7 (97)
100 Bloody Acres (info) 01:53 16/7 (3)
Sommarnattens leende (info) 01:50 16/7 (193)
Jenny's Wedding (info) 01:47 16/7 (14)
Europe's Brasilia (info) 00:58 16/7 (1)
Conjuring the Dead (info) 00:31 16/7 (1)
Captain Phillips (info) 00:30 16/7 (206)
Alex Strangelove (info) 00:23 16/7 (4)
Den brutala staden (info) 00:14 16/7 (23)
Zootropolis (info) 23:51 15/7 (101)
Gycklarnas afton (info) 23:41 15/7 (90)
Kvinnors väntan (info) 23:15 15/7 (37)
Return to a Better Tomorrow (info) 23:02 15/7 (1)
Sleepless (info) 22:22 15/7 (10)
My Father and My Son (info) 22:20 15/7 (13)
Himlens barn (info) 22:19 15/7 (18)
I Feel Pretty (info) 22:11 15/7 (5)
Okänd soldat (info) 21:41 15/7 (24)
The Kissing Booth (info) 21:13 15/7 (6)
Black Panther (info) 21:08 15/7 (64)
Wolf Children (info) 21:01 15/7 (19)
Reunion (info) 18:15 15/7 (1)
Don Kalle (info) 16:50 15/7 (33)
Austin Powers - hemlig internationell agent (info) 16:49 15/7 (380)
Skola för skojare (info) 16:26 15/7 (3)
Ant-Man and the Wasp (info) 16:00 15/7 (7)
Jim och Andy (info) 15:59 15/7 (13)
Tragedy Girls (info) 15:12 15/7 (8)
Michael Collins (info) 15:11 15/7 (67)
The Look of Silence (info) 14:17 15/7 (10)
Inferno (info) 14:16 15/7 (49)
Familjetrippen (info) 14:05 15/7 (142)
Lo and Behold, Reveries of the Connected World (info) 14:02 15/7 (10)
Kangaroo Jack (info) 13:47 15/7 (48)
In Time (info) 13:39 15/7 (333)
Truck Turner  (info) 13:33 15/7 (24)
Seven Psychopaths (info) 13:30 15/7 (156)
Spinal Tap (info) 12:38 15/7 (333)
Dödsgrottan vid Kuma (info) 12:26 15/7 (14)
Apornas planet: Striden (info) 12:18 15/7 (48)
Leo (info) 12:17 15/7 (143)
House of Fury (info) 11:17 15/7 (7)
Äta sova dö (info) 11:12 15/7 (142)
Icebreakers (info) 10:52 15/7 (1)