XJR
Det var länge sen jag såg filmen senast, och nu slås jag av hur dålig den egentligen är. Handligen är ju fånig, gestalterna ubercoola, och hur kan de hitta i varenda gränd när de är flera mil hemifrån? Dock måste man se den som den 70-talsfilm den är, och vad som är extra intressant är att man nöjer sig med att slå till den andre ligger, inte som idag när man dessutom hoppar och sparkar tills skallen mosas... Radiorösten är riktigt ball, och psykot till gängledare som klingar med flaskorna är helskön. Jag sätter en 3:a.
 Noseman 2005
En gång i tiden hade jag satt en given femma på den här. Och det är en klassiker - inget snack om saken. Men så jäkla bra är den trots allt inte.
 johansk8
Ytterst stilmedveten film. Snygga kläder, häftiga repliker, läckra miljöer. Och rätt kassa skådisar.
 ziferN
Väldigt bra, stark och välspelad film. Miljön(!), kläderna och karaktärerna är helt underbara, samt storyn som är helt fantastisk! Michael Beck är riktigt bra i sin roll! Detta var definitivt en positiv överraskning och jag lär få in den i min filmsamling, samt att se om den någon gång i framtiden. Njutsam underhållning på hög nivå! 4.
 Kritikern
SMUTT, pendlar mellan 4:an o 5:an.
 xhalelife
Klassisk våldsfilm som helt enkelt bara är alldeles för härlig för att kunna motstås. Allting är snyggt och härligt på ett sjuttiotals-vis och inget sviktar egentligen. Vill också tipsa om spelet som är lika bra som filmen.
 Cybot
Jag blev så jävla positivt överraskad av denna filmen! Ruskigt bra! verkligen en klassiker.
 elzplz
en trea, i guess. för new york och det tidiga 80-talet.
 Slowdive2
Märklig film. Gillar fotot. Motstridiga känslor. Skildrar en dystopisk, manschauvinistisk, socialdarwinistisk miljö. Inte så trevligt med andra ord. Otäck men samtidigt välgjord. Får ibland känslan av att liknande primitiva strömningar lämnas obearbetade i vårt skolsystem.
 m0rten
Så sjukt fet. Tarantino bara önskar att han kunde göra så här feta filmer. Nära femman.
 RemusLupin
Helt klart en av de coolaste filmerna någonsin. Som 90-talist har man svårt att inse hur kultstämplad den måste ha varit i början av 80-talet. Råder alla att se den, fantastiska skildringar av New Yorks nedre värld. Sekvenserna med de psykedeliska medlemmarna i 'The Baseball Furies' och 'The Punks' är legendariska.
 kattsand
Bästa åttiotalsrullen som gjordes på sjuttiotalet.
 dudson
Trevligt vålds epos där det skitiga men sammtidigt tidstypiska usa visas upp med dåtidens problem som gäng..droger..och allmän kaotisk&anarkistisk närvaro+coola gäng..
 Genstruktur
Den får en 3a för att den är en klassiker. Kom ihåg när jag såg den på vhs första gången och tyckte den var så fräck! Idag känns den ganska orealistisk, lite seg och inte speciellt mycket handling. Ytan, musiken och nostalgin ger betyget, ett mer rättvist betyg hade nog varit en 2a.
 Sokkan
Störtlöjlig, men stor komedi. Gillar framförallt snickarbyxgänget.
 Jompalompier
Får en tvåa av mig för att den är snyggt gjord. Dock avsaknar den en ordentlig handling, har taskiga skådisar, är ganska seg och även om jag förstår att den är kult för många som såg den när den kom så är det inget jag kommer att se igen.
 Podpolkovnik
Klassiskt. Skön musik.
 Ojhda
Äh var inte så negativa, det är ju Warriors! Så jävla klassisk härlig film, kan se många gånger! Warriors come out and plaaayyeeeaaaeeeyyy
 frigrön
WARRIORS, COME OUT TO PLAY
 paninaro
En film med ett manus som skulle kunna skrivas ut på ett dubbelsidigt A4, men som kompenserar det med en god dos 70-talsstämning och skön atmosfär av gatans/djungelns lag i NYC. De livsfarliga gängen verkar mest bestå av mimare och nycirkusartister, men det ökar bara underhållningsvärdet. Det gör även killen som sköt, flippade karaktärer som honom hittar man nästan bara i 70-talsfilmer.
 meandermind
Best costuming ever.
 luxlisbon
Så himla cool. Musiken, skinnvästarna, det sena 70-talet. Klassiker.
 Ondskapt
Snygg och ball som tusan, men samtidigt platt med ett för tunt manus. Vinner helt klart på stil före substans, och det är inga fel i sig.
 Malfunction
Tillräckligt med stil för att räcka till två filmer. Extra plus för att den här bara är 3/4 av en films genomsnittliga längd. Du kan alltså se drygt två och en halv coola filmer på en gång om du ser den här.
 ClintanTheKing
Klockren film! Mycket lik Flykten från New York också. Grymma skådisar, grym musik, grym story, grym film helt enkelt!
 rikirock
Härlig 70 - tals klassiker!
 Björkman
En film som många gånger känns som ett fightingspel från typ 90-talet, i positiv bemärkelse. Hyfsad story, mycket bra musik, sköna gängvariationer och blandade skådespelarinsatser. Enda riktiga minuset är att den känns lite kort och kunde varit minst en halvtimme längre, vissa saker känns liksom som att de hastas förbi och man hinner inte riktigt få tillräckligt med djup. På det hela taget en rätt skön film som Tarantino säkert har som referens i filmhyllan.
 Taandborste
Så cool! Jag såg Director's cut versionen där de lagt till comic book-effekter vilket faktiskt passade riktigt snyggt till filmens stil. Skulle gärna ha sett mer av de olika gängen dock.
 PeterTheW
Inte min smak.
 Harmy
Habil underhållning!
 Mat1az
Underbart snygg och tillräckligt underhållande rakt igenom. Och alla dessa gäng, hade gärna sett mer av dem. Älskar karaktärerna, och musiken! Fan, det är inte långt ifrån en femma alltså.
 Salvation_Mind
Inte min kopp, kanske 35 år för sent?
 Ful_fisk
Bra och spännande film om ungdomsgäng. Stämningsfulla miljöer, skön känsla och bra repliker. Lite väl macho kanske, och "gäng" är verkligen en patetisk företeelse, men det gör inte så mycket. Filmen är bra.
Här levereras inte bra skådisprestationer eller dialog men den har egenskaper som jag gillar. Jag gillar enkelheten i historien som inte är det minsta krånglig och som levereras rakt och tydlig. Jag gillar också tempot i Walter Hills regi dvs. att det rakt igenom filmen finns en vilja att röra sig hela tiden i berättandet. Jag gillar också musiken. 3+
 DanjelFalck
Ett måste om man är intresserad av filmskapande. Regin och klippningen är enastående.
 Oidipussy
I can dig it!
 purskatuja
Såg den här för 12 år sen och nu idag klurade jag ut vilken film det var igen. Tyckte den var jättecool då, nu ser jag fram emot att se den igen! En fyra får den i väntan.
En riktig bra och spännande kultklassiker med bra skådespelare! Director's cut-versionen äger!
 Diclonius
Ofattbart att den här gick igenom censuren med 0 klipp. Inte för att jag klagar, för den är suverän. För TV-spelsddiggarna kan nämnas att den här filmen mer eller mindre inspirerade hela Beat 'Em Up genren (Final Fight, Double Dragon etc) som skulle komma på 80 ch 90-talet. Och innan du avfärdar The Warriors som korkat underhållningsvåld, så bör det nämnas att hela storyn är en modern tolkning av Anabasis, en gammal Grekisk hjältesaga.
 mahasarakam
Kultfilm om gängkrig i New York. Spekulativ och enahanda men mycket effektivt gjord.
 ShenLong
kultigt
 Solidus
Det blir en höjning efter omtitt. Jag gillar den mer nu när jag ser den för andra gången (första gången jag såg den fick filmen betyg 3), dock kan jag inte svara på vad som gör att filmen faller mig mer i smaken nu än vad den gjorde första gången. Jag gillar premissen och de färgstarka gängen. Det är en enkel film, men Walter Hill berättar effektivt och samhällskritiskt samt låter inte actionsekvenserna ta över filmen. Kult och sevärd.
 kryttan
Den är ju så bra!
 karlmats
Tydligen en kultfilm men jag köper inte det här. Gäng är ju i allmänhet ett ganska töntigt fenomen men unga killar som känner sig mot samhället behöver väl få utlopp för sin tomhet på nåt sätt, vare sig det är genom fotbollshuliganism, stenkastning i förorten eller som här halvorganiserade killar vars enda mål verkar vara att sätta sitt lilla avtryck på världen i sin lilla del av världen. Det finns ju egentligen ingen karaktärsutveckling alls här. Man får följa det här specifika gänget kuta runt, de är inte speciellt sympatiska alls, och lite grann känner man ju hela tiden att det inte gör mig nånting om de vinner eller får stryk i sina slagsmål. Det roliga är väl snarare hur oskyldiga slagsmålen är, i många fall är det en käftsmäll och sen ligger motståndaren ner och man går vidare med livet. Våldsspiralen är ganska låg alltså även om knivar och baseballträn förekommer också. Ganska mycket tv-spelskänsla över det här ändå, påminner lite om Final Fight till SNES där man sprang runt och pucklade på folk i färgglada outfits som kändes som gjorda för att få spö. Men jag ser inte hur jag skulle kunna fastna riktigt för det här, trots häftig musik och snygga färger. Det får bli en stark 2a, Walter Hill brukar ha den egenskapen hos mig.
 Rift
Enastående töntig från början till slut. Neandertalnivå. Om fjortisar blir impade av nåt så efterblivet måste jag tycka synd om dem.
 Raimo_1985
Andra titten och nu sänker jag till en trea. Jag gillar allra mest rallarslagsmålet på toaletten!
 Biberkolben
JA.
 krank-mma
Jag gillar filmens tydliga klassperspektiv, tydligast visat i scenen i tunnelbanan med medelklassparen. Det är hela tiden tydligt att det här inte handlar om några förhärdade monster utan om i grunden ganska naiva och o-världsvana ungdomar som reagerar på en kass situation. Det här är inga medelklasskids, liksom. Om man tycker illa om filmen för att ungdomarna i gänget inte är "häftiga" så har man inte förstått filmen överhuvudtaget, och har en alldeles för snäv ram för vad som gör en film bra.
 miss_spears
Typical male bullshit
« Föregående   |   1 ... 6 7 8
Senaste kommentarer
Farlig resa (info) 04:02 23/8 (1)
Wheels on Meals (info) 00:53 23/8 (29)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 00:24 23/8 (17)
Nightbeast (info) 00:21 23/8 (7)
Firefox (info) 00:05 23/8 (74)
Hellboy (info) 00:03 23/8 (11)
Nyckeln till frihet (info) 23:39 22/8 (1813)
Bloodfist VIII: Trained to Kill (info) 23:10 22/8 (4)
Kingsman: The Secret Service (info) 23:08 22/8 (198)
Lockout (info) 22:02 22/8 (118)
The Eyes of Orson Welles (info) 21:37 22/8 (3)
Une leçon particulière (info) 17:56 22/8 (4)
Rom – öppen stad (info) 15:36 22/8 (94)
Darjeeling Limited (info) 14:52 22/8 (574)
The Lucky One (info) 13:11 22/8 (71)
Upgrade (info) 12:58 22/8 (23)
Ruin Me (info) 12:26 22/8 (1)
Jurtjyrkogården (info) 11:04 22/8 (22)
Alita: Battle Angel (info) 08:52 22/8 (32)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 08:47 22/8 (19)
Sista natten med gänget (info) 08:14 22/8 (224)
Max Manus (info) 08:04 22/8 (130)
Godzilla vs. Mechagodzilla II (info) 06:58 22/8 (13)
Den skyldige (info) 06:31 22/8 (16)
Dead Night (info) 05:33 22/8 (2)
The Harder They Come (info) 04:44 22/8 (43)
Eros (info) 03:31 22/8 (14)
Scary Stories to Tell in the Dark (info) 23:39 21/8 (4)
Batman och Robin (info) 23:32 21/8 (493)
London Has Fallen (info) 22:54 21/8 (65)
Den siste mohikanen (info) 22:42 21/8 (281)
Brightburn (info) 21:30 21/8 (11)
The Warriors - Krigarna (info) 19:39 21/8 (374)
Flykten från DDR (info) 17:54 21/8 (4)
Kick-Ass (info) 16:31 21/8 (678)
BlacKkKlansman (info) 16:30 21/8 (44)
Chernobyl (info) 16:26 21/8 (11)
The Nest (info) 15:03 21/8 (7)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 14:45 21/8 (64)
Polisskolan (info) 14:13 21/8 (272)
How It Ends (info) 13:42 21/8 (26)
En kvinna bland män (info) 12:45 21/8 (4)
Den grymma leken (info) 12:30 21/8 (34)
Rallybrudar (info) 12:06 21/8 (134)
Shaft (info) 11:31 21/8 (4)
...Och sen var ingen kvar (info) 11:28 21/8 (30)
Vicky Donor (info) 11:24 21/8 (1)
Namibia: The Struggle for Liberation (info) 10:51 21/8 (1)
Ficktjuven (info) 10:44 21/8 (77)
Hearts Beat Loud (info) 10:06 21/8 (6)