cristian81
Inte alls i samma klass som Funny Games
 maldoror
Undra om Haneke tänkte på att dra paraleller till Camus Främlingen när han försatte sin huvudperson i ett nordafrikanskt arabiskt land. Det finns ju klara likheter mellan den och Bennys video. Stark trea.
 Mlady Milenka
Varje enskild scen i Hanekes filmer är viktig och väl genomtänkt, det gör dem mycket intressanta.
 Ihsahn
Haneke visar än en gång vilken fantastiskt ojämn regissör han är. Väldigt ojämn historia med långa transportsträckor och en inte alltför intressant grundkonflikt.
 niklaseriksson
Bra, men ojämnt och lite intetsägande, inte lika träffsäkert som t.ex. Funny Games eller 71 Fragment.
 Semiramis
Mysigt sjuk, men den innehåller lite för många tomma avsnitt för att nå en fyra.
 Druffy
Rätt bra men som andra säger att den är rätt ojämnt..
 peterclash
Långsam, delvis intressant, delvis otäck, men inte tillräckligt fängslande.
 Logos
Tyvärr något av en besvikelse, trots en lovande början. Alltför simpel och grund.
 Animal Nitrate
Blev sömnig av den men inte var den dålig för det. Troligen bara att jag måste befinna mig i en viss sinnesstämning för att uppskatta den bättre. Haneke använder sig här, iaf, av stillbilder där endast personerna rör sig i, in och ur bilden - kanske därför jag blev sömnig. Kunde heller inte låta bli att tänka på huvudkaraktären fem år senare i Funny Games som ett värre psyko.
 Herr Arne
Obehaglig på ett bra sätt.
 karnov
varken en direkt dålig film, eller särskilt långsam. men tyvärr lite väl tun för att nå upp till en fyra. samt att den tappar rejält efter första tredjedelen.
 final_cut
Psykologiskt drama som vänder upp och ner på en familj, deras moral och värderingar. Inget mindre än ett mästerverk i barn-som-dödar-barn -genren.
 bettyblue
jag uppskattar sammanhanget mellan skräpmat och hjärndödhet.
 slitenskiten
Barn som dödar barn är en rätt liten genre. Detta är bland de bättre filmerna i den. En hemskt moraliskt dilemma ingen förälder kan hantera på ett normalt sätt. Vem är offret i detta drama? En lång funderare.....
 Taliah
Sjukt skön apati :)
 freddis
Fy in i helvete så seg film :( Filmtipset trodde en femma, det blev en tvåa.
 sedir
Riktigt jobbig. Riktigt bra.
 JennySj77
Så frustrerande och bra! Avsaknad av empati, avsaknad av ett förhållande till verkligheten. Total apati. En känslomässig distans som är evighetsvid. Allt tycks flyta och undgå att beröra huvudkaraktären och mitt under detta utspelas de omkringvarandes känslostormar som fångas i linsen som små små krusningar på ytan, bara så att du ska ana vilken fruktan som råder.
 slitenskiten
Gillar denna men den kunde skurit bort en 20-30 min på slutet. Gillar hur Bennys apati och brist på koppling till verkligheten driver honom till dådet och hur hans föräldrars starka koppling till verkligheten driver dem till två handlingar: att rädda Benny och att bli lika skyldiga på köpet.
 Ponsbach
Jag har uppenbarligen problem med Hanekes fördjupningar av karaktärerna. I denna film märker jag det ganska tydligt.
 8bit
Var tvungen att höja från trea till fyra, den visar sig ha hängt kvar sedan jag såg den.
 KimEkberg
ja, en mycket intresang film och välavvägd, men ruskigt ryslig att sitta och glo på. så många fler gånger blir det nog inte, även om jag tycker den är lysande.
 wyldmammoth
Obehaglig och välgjord.
 Rune2000
Benny's Video är en obehaglig studie av vårt samhälle. Det handlar inte så mycket om fascinationen med våldsfilm utan snarare människans oförmåga att relatera sig till verkligheten. Visst har filmen en del brister men de vägs upp av Hanekes regi och vision.
 Blink182
extremt obehaglig film. Tyckte om den och älskade slutet.
 GrandMaster_E
Tyvärr ganska intetsägande i sitt budskap och bara en studie i psykos hos människor. Ett snäpp ner ifrån den sjunde kontinenten.
 stefanp
Borträknat den inledande och återkommande grisavrättningen så var den inte så gripande och obehaglig som jag hade hoppats. Jag tror det beror på att, till skillnad från vad fallet är i "Den sjunde kontinenten", så kan jag inte riktigt sympatisera med människorna. I den förra filmen gavs en djupare karaktärsskildring där man i viss mån kunde förstå huvudpersonerna, men det syns inte i lika hög grad här. Kanske tänkte Haneke att det ytterligare skulle förstärka känslan av apati hos mördaren, men tyvärr har det den ironiska sidoeffekten att jag kände mig ganska likgiltig när jag kollade på filmen. En del filmer blir bättre när man efteråt tänker igenom dem, och denna faller in under den kategorin för mig. Upplevelsen hamnar på en 2:a i betyg, men eftersmaken lutar mer åt en 4:a.
 tjobi
Kanske inte så djup som den vill framstå, men på grund av att Benny är en så obehagligt oberäknelig typ så är trean rätt stabil.
 levelfive
Detta var den sämsta filmen jag sett av Haneke...han får inte fram sitt budskap lika bra som i de andra filmerna jag sett av han. Väldigt seg ibland...svag 2a
 Bödeln
Har mycket svårt att se hur filmen skulle kunna förstås som en anti-video-våld. Snarare handlar det väl om Benny och hans föräldrar och hur man får ett samvete?
 andy_l
förstår inte heller hur folk kan få det till "antivideovåld". ännu en tung samhällskritisk film av haneke. tät stämning, många fina detaljer (ex mammans kommentar om nyheterna). riktigt bra!
 nikdrum
den här gillade jag. obehaglig haneke känsla på sina ställen. bra stämning å inte alls seg tycker jag. en liten rolig grej är att kameramännen reflekterades väldigt synligt i 2 par fönster, fruktansvärt klantigt misstag som man inte får göra tycker jag men bryr mig inte så värst mkt. såg ljudkille i sjunde kontinenten också btw. känns som haneke va lite små slarvig back in the days:) jag brukar aldrig upptäcka sånna så kallade fel men dom är så tydliga, går fan inte att missa.
 vieekk
Även om det är ännu en psykopatfilm i linje med Hanekes kommande Funny Games-filmer finns det en gnutta mer känslor och mänsklighet i Benny än i Paul och Peter. Det är ett plus i kanten för även om Funny Games gjorde mig helt paff fanns där liksom ingen verklighetsförankring. Annars är väl Benny's Video en berättelse som belyser videovåldets, rockmusikens och föräldraignoransens inverkan på en tonåring – en debatt lika aktuell då som idag. På det hela taget en mycket intressant film om man bortser från kapitlet i Egyptien och alla pretentiösa kameravinklar ā la Ruben Östlund, men Arno Frisch är en rockstjärna. 4-/5
 wernblom88
Haneke måste ha läst Främlingen innan han gjorde denna :)
 Docklands
Jag hade hoppats på så mycket mera, näst intill en 1:a
 GinNTonic
Obehaglig, intressant och tänkvärd.
 FarbrorKit
Detta med att Haneke börjar filmen med att tvinga oss igenom hela grisfilmen först i normal hastighet och sedan godbitarna i slow motion, och sedan av och till återvänder till tekniken att låta oss titta på samma tvskärm som karaktärerna i filmen tittar på och genom det tvingar in oss i en identifikation med något som en verkligen inte vill identifiera med. DET ÄR FAN FÖR FETT!
 ziferN
Bra, intressant, tänkvärd och gripande film med en helt klart bra story och även bra skådespel, speciellt ifrån huvudrollen som är ifrån Funny Games om jag inte misstar mig? Hur som helst så är Funny Games den enda filmen jag är bekant med när det gäller Michael Haneke, som jag för övrigt tycker väldigt mycket om. Men även denna är suverän, inte lika bra som Funny Games dock men bra. Men sen så är det klart kul att få se en av Hanekes tidigaste filmer då den känns lite debut-aktig. Filmen höll mig intresserad av den fascinerade storyn hela vägen trots att Afrika-delen inte platsade in i filmen, enligt mig, det kändes bara inte.. rätt, och när eftertexterna började rulla så kände jag mig inte nöjd till 100%, som att jag inte fick allt som behövdes. Så en stark trea landar betyget på. Men.. sevärd är filmen!
 BlackLodge
Syften hit och dit. Filmen är ju jättetråkig i vilket fall som helst.
 Noseman 2005
Cynism och känslokallhet i all ära, men här blir det något slags självmål, tycker jag. På ett intellektuellt plan anar jag vad Haneke vill få sagt, men leveransen är helt misslyckad. Inte minst Afrika-resan, som får filmen att balansera på slak lina mellan ettan och tvåan i betyg.
 Ful_fisk
Inte lika bra som Funny games, men för jävla obehaglig. Väldigt stillsam. Jag hade nog uppskattat filmen en aning mer om jag inte varit så förbannat trött när jag såg den, men jag sätter ändå en fyra. Gillar hur världen som målas upp i filmen är så otroligt grå och meningslös att man nästan förstår varför Benny blivit som han blivit.
Haneke sabbar sin egen film genom att tråka sönder den. Snyggt jobbat! (6/15)
 Tonti
Provokativ, hemsk och omöjlig att tycka om. Men intressant och relevant inte desto mindre,
 hsimpson
I Funny Games och Den sjunde kontinenten ser jag en poäng mitt i allt elände. Det gör jag inte här, och det är nästan så att långtråkigheten provocerar mer än innehållet.
 Raimo_1985
Lånade den för att jag vill se lite mer Haneke, bara sett Pianisten. Jag tog den också för att det handlade om galen filmsamlare. Det visade sig vara en ganska tråkig och deprimerande film om en äcklig våldspsykopat. Jag undrar varför man ska bry sig om den här jäveln. Han bryr sig ju inte om någonting förutom sig själv.... Urgh, fy fan vad det kändes när den där stackarn han dragit med hem säger att "Tecknade är bra. Roger Rabbit och sånt..." Usch, sånt här händer på riktigt.... Nej Nej, jag behöver inte den här skiten. Väntar ett tag med fler Haneke. Jag tycker inte livet är så megahemskt som Haneke målar upp det....
 Sture Stenhög
Nog är det här en Haneke-film allt. Som vanligt har jag högsta respekt för att han är helt kompromisslös i sitt filmskapande, aldrig faller han in i förenklade konventioner, aldrig ger han publiken någon anledning att känna att saker och ting kanske kommer att ordna sig ändå, och aldrig låter han publiken slippa undan reflektion kring sin egen roll i det hela. Till skillnad från många andra så tyckte jag aldrig heller att det här var direkt tråkigt, jag var hela intresserad av vart Haneke skulle ta det här. Efteråt känner jag dock att han inte lyckas säga lika mycket här som i t.ex. Funny Games, som ju behandlar liknande teman, och här är han faktiskt farligt nära att falla in i simpel moralism. Men sevärt är det ändå utan tvekan, om så bara för Arno Frischs avtrubbade rolltolkning, men jag skulle definitivt rekommendera andra Haneke-rullar framför denna
 Valarn
Bra men inte riktigt som jag hade förväntat mig!
 martin eden
[rek. 4] Tveklöst en bra och mycket intressant film! Den känns dock blek i jämförelse med Hanekes debut DEN SJUNDE KONTITENTEN. Känner att idén här inte alls kommer till liv som i den tidigare nämnda debutfilmen. Tror att mina förväntningar efter att ha sett debuten var oskäligt höga och att mitt omdöme kanske inte är helt rättvist. Dock en bra intressant film!! 3+
 picklessmulan
Fascinerande film
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Alita: Battle Angel (info) 09:14 16/2 (7)
Desert Saints (info) 08:44 16/2 (15)
Blodigt allvar (info) 08:41 16/2 (6)
Remains to Be Seen (info) 08:32 16/2 (1)
Den osynlige gästen (info) 01:42 16/2 (12)
Min bäste väns bröllop (info) 01:15 16/2 (285)
Bad Times at the El Royale (info) 01:05 16/2 (16)
The Little Stranger (info) 23:59 15/2 (4)
Polar (info) 23:57 15/2 (17)
Bird Box (info) 23:55 15/2 (47)
IO (info) 23:50 15/2 (10)
The Finest Hours (info) 23:50 15/2 (23)
Hellraiser: Judgment (info) 23:46 15/2 (5)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 23:46 15/2 (21)
Overlord (info) 23:41 15/2 (13)
Dogman (info) 23:20 15/2 (2)
Det finns inga gränser (info) 22:58 15/2 (2)
Cold War (info) 20:03 15/2 (12)
The Man Who Killed Hitler and Then The Bigfoot (info) 19:03 15/2 (4)
A Family (info) 18:34 15/2 (3)
Shanghai (info) 17:34 15/2 (44)
Air Strike (info) 16:25 15/2 (4)
Aquaman (info) 14:03 15/2 (24)
The Trader (info) 13:51 15/2 (3)
Leap Year (info) 13:28 15/2 (1)
The Limehouse Golem (info) 11:59 15/2 (10)
Neds (info) 11:57 15/2 (15)
Medan du sov (info) 11:32 15/2 (199)
Mercuriales  (info) 11:17 15/2 (1)
Livet blomstrar (info) 10:31 15/2 (1)
Mondo cane 2 (info) 06:23 15/2 (11)
My Happy Family (info) 05:38 15/2 (3)
Police Story (info) 05:24 15/2 (71)
Ondskans mirakel (info) 03:43 15/2 (23)
Hindenburg (info) 03:11 15/2 (5)
Madame (info) 00:29 15/2 (3)
The Future Of Pinball (info) 23:26 14/2 (6)
Baby Driver (info) 23:16 14/2 (73)
Din för i kväll (info) 23:10 14/2 (19)
Ciao Bella (info) 22:37 14/2 (155)
Morden i Sandhamn - I de lugnaste vatten (info) 22:19 14/2 (9)
Fyre: The Greatest Party That Never Happened (info) 21:46 14/2 (9)
Rampant (info) 21:32 14/2 (1)
Sleeping with Other People (info) 21:20 14/2 (12)
Den of Thieves (info) 21:04 14/2 (22)
Happy Death Day 2U (info) 20:41 14/2 (1)
Alla presidentens män (info) 20:23 14/2 (168)
The Salesman (info) 20:20 14/2 (24)
Soldier (info) 20:18 14/2 (157)
Tales from the Hood 2 (info) 19:42 14/2 (2)