pegahzuz
Seg.
 MinotaurKing
bästa action-alien-film.
 Podpolkovnik
Snyggt animerad och välberättad historia. Klart godkänd och sevärd.
 eriohm
Tråkig film och den dokumentära tonen får mig sjukt irriterad. Dock snygg CGI.
 bonifacio
Går från intressant låtsasdokumentär till sci-fi pang pang som håller i sig alldeles för länge och drar ner filmen
 Necross
Bra upplägg, men blir lite för rörig för min smak. Och saknar ett riktigt slut. Vore kul med den tvåa dock.
 Enaselin
Jag tycker inte att det passade med dokumentärfilmningen, det drog ner betyget en hel del.
 Xenox
Intressant film som börjar som en dokumentär och därefter övergår till något helt annat. Kul med utomjordingar som inte vill förstöra världen.
 Engravadlax
Hur man inte gör faux-dokumentärfilm: 1) man är inkonsekvent och kör den stilen bara bitvis -- efter början av filmen lade man nästan ned det helt och hållet; 2) man klipper som en nyhetskanal -- det som gör faux-dokumentärer som The Blair Witch Project, REC och Paranormal Activity 1 effektfulla är att man klipper minimalt och håller sig till samma förstapersonsperspektiv så gott det går, det stärker illusionen av premissen att det man ser på verkligen är ett 'dokument' och inte en spelfilm (dessutom så är förstapersonsperspektivet psykologiskt överlägset, sinnesorganen tolkar FPP som mer 'verkligt' jämfört med andra perspektiv, naturligt nog). Stilmässigt är District 9 lite misslyckad, men när de ger upp doku-stuket så lyckas de göra härligt brutal sci-fi action. Wikus kunde ha varit en fungerande 'reluctant hero' karaktär, men han var lite väl dum i huvudet och ynklig för min smak. Slutet var inte heller mycket till slut. En del bra action, välanimerad, men inte så mycket mer. 5/10.
Stenhård och stundtals skoningslös sci-fi som parerar stiligt mellan dokustilen till renodlad action. Utvecklingen av karaktären wikus var riktigt bra då jag till en början ogillade honom och mest tyckte han platsade i the office. Bra effekter väger även det upp betyget. Hade slutet varit helt tillfredställande hade den fått full pott.
 Solidus
Ett trollbindande och magisk action/sci-fi med hög realistisk närvaro, men på samma gång väldigt fantasifull. Filmens tekniska bit är imponerande och det ska inte förnekas att "District 9" är fortfarande en av de få filmer där de dataanimerade karaktärerna lyckas bli en karaktär som väcker känsla och empati. "District 9" är en genomtänk sci-fi som bjuder på intresseväckande karaktärsutveckling och underhållande smutsig action. Mycket bra!
 AlbinWesley
Dokugreppet görs inte alls särskilt smidigt, och vissa delar känns helt irrelevanta och hör inte ihop med berättelsen. Det som blir kvar är en stark skildring av apartheids Sydafrika. Flera smarta liknelser och någon enstaka osmaklig men som allegori funkar den utmärkt. Tyvärr låter man i slutändan den något tråkigare ploten ta överhanden och det blir inte så bra som det kunde ha varit. Men ändå!
 DrJW
Jag gillar ideén och handlingen, men här verkar de som att dem har svårt att veta om dem ville göra en mocumentary eller en spel-film. Störtcool klimax dock.
 Rele
En bra film blandat med dåliga delar. Jag ger en trea.
 Teddy1975
En film som jag verkligen gillar :-)
 Rixn
Höjer till en 5a efter omtitt. Det här är den enda filmen jag vet som tar upp de sociala kokmplikationerna en utomjordisk flyktingström skulle generera. När jag nu ser den för andra gången med ett par års distans ser jag mer tydligt att det inte är en SciFi-rulle i första hand. De använder bara SciFi som medel att berätta hur vi människor agerar när vi känner oss hotade. Det är en blinkning mot alla mänskliga situationer där en överhöghet ar förtryckt en udda minoritet bara för att de inte förstår den, eller ens tagit sig till att försöka förstå den. Det är applicerbart på t ex nazityskland och slaveriet, och det är ingen slump att filmen utspelar sig i Sydafrika. Med vidöppna ögon blir det här en superbra och viktig film.
 Kosmoskorven
Även jag höjer betyget efter en omtitt...sorlig och vemodig.
 Lioras
Bättre än jag trodde iaf!
 RobinsTaste
Jo, men detta är en bra film som tyvärr har otroligt tråkigt soundtrack. Jag får fan nog av afrikansk musik som taget ur Avatar.
 petson81
Hade förväntat mig en riktig B-rulle men blev grymt förvånad, riktigt bra film! En av de bättre sifi rullarna på bra många år
 hestret
Massa frågor och jag blir sjukt irriterad på när någon fuskar med filmmakeriet såhär mycket. Jag ska inte gå in på några plotdetaljer, men kort och gott: När man har cinema verite utan att adressera vem det är som kommenterar, filmar eller klipper ihop över huvud taget blir det direkt väldigt problematiskt. Filmen använder sig av dokumentär/mockumentär/film-i-film när det passar regissörens ändamål, utan att ta upp något av problematiken eller etablera några som helst interna regler eller logik. När det inte passar med den här stilen längre så bara kastar man den överbord och rycker på axlarna. Detta händer framför allt mot slutet, där filmen byter stil från en social kommentar-dokumentär och sedan får man något helt annat. Jag trodde den sista uppgörelsen var en dröm/fantasi, men det var bara dåligt filmskapande. Filmens militär-bad guy är också skrattretande och actionscenerna är dåligt klippta och regisserade. Hade man hållit sig till den inledande premissen och istället gått vidare till att visa på dynamiken i en revolution eller det kollektiva resandet från ett socialt förtryck, så slänger man in lite standard sci-fi kritik mot onda företag som det obligatoriska "djupa" elementet. Och namnet på företaget liksom. Multi-National United. Det var ingen lång brainstorming session bakom det namnet. Allegorin med apartheid är också extremt uppenbar - distrikt 6 blir distrikt 9 osv. Visst är det lite intressant att som koncept köra det med aliens, men det blir rätt tröttsamt det också. Aliensen och överlag det visuella är typ det enda positiva med filmen för mig. Skådespelet är inte mer än högst mediokert. Det här är en etta.
 Xstry
Helt fantastiskt film
 foppa99
Vid en omtitt så höjer jag
 SUKOF
Första halvan var riktigt suverän. Andra halvan var fruktansvärt tröttsam. Landar på 3a.
 m-z freak
En mycket intressant framtidstolkning, jag gillade den skarpt! Klar 4/5
 Pos
Otroligt tung, fantastiskt välregisserad, och budskapet kommer som en käftsmäll på posten. Ett mästerverk.
 JeremyClarkson
Larvig plot och ganska taffligt utfört.
 erosagape
Mitt intresse hölls på högvarv ungefär halvvägs sedan bytte filmen skepnad och blev något som setts tidigare, fast slutscenen är bedårande. Kanske läge att se om filmen om tre år...
 erkanns123
Galet bra!
 Grillo
Gillade kombinationen mellan dokumentär och spelfilm, och figuren Wickus var rätt kul att följa. Däremot känns det som att det här är precis den typ av övertydlighet och "preaching" jag påpekade i min kommentar till Catch a Fire (som jag såg precis innan denna) som jag inte riktigt gillar. Som scififilm med vad den har att säga om storföretag och förtryckta som blir förtryckare har den ju dock en poäng. Får lite Verhoeven- och Starship Troopers-vibbar, av antagligen uppenbara skäl. Bra film med fantastiskt slut.
 LacombeLucien
Duger. Lite larvig.
 Taandborste
Annorlunda och tänkvärd trots att det mot slutet blev lite väl fokus på action.
 BrutusBeefcake
Dokumentärformatet är både till filmens fördel och nackdel. I början känns det perfekt och ger en bra inblick i hur situationen i Johannesburg ser ut, väldigt intressanta och välskrivna intervjuer dessutom. Framåt slutet så sänker det dock tempot och hämmar filmens spänningsmoment även fast filmen går mer mot det vanliga spelfilmsformatet i de sista två delarna utav filmen. Annars är den extremt välgjord och jag diggar verkligen de naturligt gjorda utomjordingarna, känns inte alls så plastiga som de lätt kan bli. . Detta var bra och innovativt! Stora applåder. (11+/15)
 larsen1976
Så usel att jag stängde av efter 30 min. Bad Taste figurer och ett tafatt försök att göra en seriös film :(
Jag fullständigt älskar de inledande 25-30 minuterna med sin sköna dokumentära känsla och presentationen av dels karaktären Wikus Van De Merwe och dels utomjordingarna. Satiren och kopplingen till det nutida liksom det historiska Johannesburg är också väldigt tänkvärt. Jag älskar också filmens avslutande 20-25 minuter med sin intensitet, action, stämning och känslosamma uttryck. Det är därför synd att filmen mellan inledningen och avslutningen är så ooriginell, oengagerande och svag.
 FamousAnton
Jag kan verkligen inte förstå de som ger denna film dåligt betyg
 emsir
Gillar den här typen av filmer och tycker den är välgjord. Stark trea.
 Korben_Dallas
Den va ju fan typ mäktig och så jävla originell på nå viss trotts klyschiga inslag. Kände sån go känsla i bröstet med ju mer jag såg av den, typ powerfull rulle. Spännande film fan med både komiska och intressanta kryddor samt också en fräsch huvudkaraktär.
 conbe755
Intressant approach att göra sci-fi i dokumentärformat. De historiska kopplingarna till sydafrika är också lite intressanta. Men den når inte riktigt hela vägen. 3a.
 mnil
7 av 10 i betyg
 Sarakin76
Denne er så kul at man kan bortse fra hull i manus.
 Vigggo
Otroligt underhållande.
 Robodan
Otroligt ojämn! Å ena sidan en briljant allegori om rasförtryck i självaste Sydafrika, å andra sidan en fjantig monumentär med massor av hål och bristande realism.
 Albion
Det finns mycket motbjudande ingredienser och då tänker jag inte bara på den fysiska äckelorgien som producenten Peter Jackson så gärna ägnar sig åt. Det tar ett tag innan kostymen sätter sig och dokuformatet känns väl inte helt bra. Jag svajar mellan att såga detta som trams eller att hylla den som någon form av nytänk men det känns som att ge filmen mer cred än vad den är värd. Jag tar den lätta vägen ut och ger den en 3;a i betyg. (så länge)
 Halofreak92swe
Lika bra varje gång jag ser den! Om det är nån film jag vill ha en uppföljare på så är det District 9! Please Neil!!
Men hur kan denna film få högsta betyg? Jag tyckte den var riktigt dålig!!
 kryttan
Lagom bra om segregation och rädsla för det som är annorlunda, riktigt bra stundvis men blir ibland lite tramsig tyvärr, men en 3:a är det för mig.
 wiberga
Fortfarande en av de bästa filmerna jag någonsin sett. Ett mästerverk helt enkelt.
 Zebulonm
Nääää inte min typ av film.
« Föregående   |   1 ... 13 14 15
Senaste kommentarer
Good Sam (info) 07:48 19/6 (1)
Vice (info) 02:58 19/6 (13)
The Last Witch Hunter (info) 01:44 19/6 (36)
Chernobyl (info) 01:24 19/6 (7)
Fjällbackamorden: Strandridaren (info) 00:56 19/6 (10)
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)
Superfly (info) 23:28 18/6 (62)
End of Evangelion (info) 23:19 18/6 (152)
Brightburn (info) 22:19 18/6 (4)
Black Mirror - White Christmas (info) 21:32 18/6 (12)
Men in Black: International (info) 21:02 18/6 (2)
Climax (info) 20:54 18/6 (11)
Autumn (info) 20:54 18/6 (2)
Body of Deceit (info) 20:53 18/6 (1)
Black Mirror - San Junipero (info) 20:18 18/6 (13)
Fitzcarraldo (info) 20:06 18/6 (178)
Cutie Honey (info) 19:39 18/6 (43)
Detroit Rock City  (info) 16:30 18/6 (177)
Seven Pounds (info) 16:08 18/6 (445)
Beyond Skyline (info) 15:59 18/6 (11)
Skottår (info) 15:50 18/6 (83)
Sjösalavår (info) 13:54 18/6 (11)
Blindspotting (info) 13:12 18/6 (7)
Hemlig pakt (info) 12:11 18/6 (1)
Mamma gifter sig (info) 11:56 18/6 (1)
The Haunting of Sharon Tate (info) 11:44 18/6 (1)
The Unborn (info) 09:18 18/6 (7)
Satans skinn (info) 09:16 18/6 (19)
Booksmart (info) 04:39 18/6 (8)
The Beach Bum (info) 00:46 18/6 (4)
Get Naked (info) 23:54 17/6 (2)
Savannens härskare (info) 23:48 17/6 (96)
På solsidan (info) 23:38 17/6 (8)
Disaster L.A. (info) 23:36 17/6 (7)
Everybody Wants Some (info) 23:35 17/6 (28)
Döda eller dödas (info) 23:35 17/6 (5)
The Affairs of Martha (info) 23:19 17/6 (1)
Public Enemy (info) 22:54 17/6 (7)
Micmacs (info) 22:53 17/6 (101)
Hanasaari a (info) 21:58 17/6 (3)
Black Mirror - Be Right Back (info) 21:57 17/6 (18)
Psych:9 (info) 21:55 17/6 (6)
The Square (info) 21:51 17/6 (84)
The Equalizer 2 (info) 21:45 17/6 (27)
Greta (info) 21:41 17/6 (3)
En kvinnas rop (info) 21:40 17/6 (1)
Bröllopsfest i Karelens runobygder (info) 20:48 17/6 (1)
It Watches (info) 20:25 17/6 (1)
The Poison Rose (info) 19:59 17/6 (2)
Stockholm Östra (info) 19:49 17/6 (31)