Vanadis
Såg Kingdom Hospital i mitten på tonåren, och fick berättat för mig att den var baserad på Riget och har nu för första gången fått tummen ur att se den. Sett klart ettan och överväger att köra maraton med tvåan redan ikväll/natt. Innehåller lagom mycket av allt, skräck som humor.
 mrHL
Jag hade först tänkt att se bara ett avsnitt men det blev till att sträck se hela serien, vilket måste sägas vara ett bra betyg.
 Martin_Sj
Ernst-Hugo är värd en 5:a bara han. Kan vara den bästa karaktären jag någonsin sett.
 Woody Strong
Genialiskt slut! Ernst Hugo ftw, men serien tilltalar mig inte alltför starkt.
 Tiptaka
Bättre än jag mindes den.
 Scriptures
En riktigt bra serie, det bästa är introt i varje avsnitt. Sjukt bra!
 l-loop
Danskjävlar! Riktigt bra serie.
 MinotaurKing
nja, överreklamerat.
 Galivan
Och inte förrän nu har jag sett den.
 alexi
Riktig sköning!
 TompaB
Ernst-hugo säger jag bara! Herregud vilken skådespelare!
 FarbrorKit
Det här är fortfarande så jävla bra. Jag älskar att det är så sjukt läskigt ibland, och så fantastiskt roligt, samtidigt. Moesgaard d.ä är så härlig när ministern ska komma förbi och han smider sin geniala plan. Och när han utför den. Åh.
 outoforder
ÄLSKAR Riket. Ernst-hugo är genial som vanligt.
 Noseman 2005
TV-skräck när det fungerar som bäst. Skön kontrast till förmiddagens Masters of Horror-upplevelse.
 Vitus
otroligt rolig och spännande. bra karaktärer och hela köret. mer än vad ja kan säga för andra säsongen.
 tröttkatt
Fy vad bra detta är.
 Viktor Glantz
jävligt snygg
 karlmats
Jag är barnsligt förtjust i Von Trier, han verkar sannerligen vara en djupt störd människa. Här har vi en ganska fånig övernaturlig historia vars innehåll endast svalt lockar mig. Det roliga ligger istället i karaktärerna som är ofantligt uppfuckade. De två mongona som sköter disken verkar fanimig veta allt som pågår och är nära att sabba alltihop och jag funderar länge på en 2a. Sen kommer jag att tänka på den magnifika Ernst-Hugo, sällan har jag skådat en så fantastiskt bitter karaktär i hela mitt liv. När hans ord så strömmar ur min mun långt efter avsnittens slut inser jag att jag måste ge denna med beröm godkänt trots allt spirituellt trams. Pilmark är bra också som Järegårds nemesis. En svag 3a.
 paninaro
Ernst-Hugo - vilken karl, vilken gubbe! Ernst-Hugos uppenbarelse i Riget är inte mindre än perfektion, det är Glenn Hysén-klass, det är sex getingar av fem möjliga. Karln äger varje scen han är med i med sådan total självklarhet och briljans. Utöver Ernst-Hugos överläkare innehåller Riget dessutom ett mycket färgstarkt galleri av minnesvärda karaktärer, inte minst den underbart självbelåtne von Trier i eftertexterna. Grundstoryn som driver serien framåt, "spökhistorien", är väl dock inte den mest fängslande i min bok. Jag ställer mig på Ernst-Hugos sida i kampen mot sprituellt pladder och Operation morgonluft. Danskjävlar!
Det mesta är nog redan sagt här. Perfektion med Järegård i sitt absoluta esse. Det är roligt, skrämmande och ett mycket faschinerande hantverk av von Trier. De diskuterande "diskarna" ger den extra kryddan till berättelsen som till slut sätter toppbetyget.
 Challenin
Förstår inte folks förtjusning i denna serie? Visst, Järegård gör sig bra som bitter läkare men tom det tröttnar jag på rätt snabbt. Nä, föll mig inte alls i smaken detta.
 johansk8
Vågad film. Behandlar läkekonsten, relationer och spöken på ett frisinnat sätt. Mycket sex, död och hjärnskador. En väldigt fysisk film, måste jag nog ändå säga. Trots förekomsten av andar. Tvåan är sämre.
 sunvalley
von Triers självgodhet och de oundvikliga pretentionerna höjer vad som nog annars hade blivit en 3:a till en 4:a ... nej, så är det inte riktigt. Det skulle ha blivit en fyra ändå. En väldigt fin miniserie, med minnesvärda karaktärer, humor och några livsvisdomar serverade i en underhållande förpackning.
 Count_Duckula
Har väl som sagt inget här att göra?
 mikj
första avsnittet var hemskt, men sen fortsatte jag och titta och den blev bara bättre och bättre!
 ROOOOOOBIN
"Inget idé är en en dålig idé" var Triers och Vørsels motto under skrivarprocessen av Riket. Det märks och är riktigt, riktigt roligt.
 mylar
Lyckas ofta få till en spännande stämning, men tyvärr slås den snabbt sönder av de ytterst opassande inslagen av fars och dålig humor. Känns som ett studentspex, men så kommer de där glänsande stunderna tillbaka och det blir intressant igen. Många av karaktärerna och 2/3 av händelserna kunde dock ha klippts bort.
 Lejnoss
DANSKJÄVLAR
 vieekk
Otroligt spännande kombination av skräck, drama, komedi och sjukhusserie som får mig att osökt tänka på Twin Peaks. Ernst-Hugo Järegård kan ha varit vår allra bästa skådespelare genom tiderna. 4+/5
 ziferN
Bra, spännande, komisk, intressant och klart underhållande miniserie som påminner mig väldigt mycket om Lynch. Den är både väldigt komisk och spännande i princip hela tiden, serien har helt klart en del scener som är riktigt bra och minnesvärda. Och scenerna i köket mellan dom två ungarna är definitivt dom bästa, spänningen sugs direkt in i mig med deras underbara och märkvärdiga repliker. Serien levererar även underbart skådespeleri, mest ifrån Ernst-Hugo Järegård som dominerar i varje scen han är med i. Serien är dock inte så "jävla" bra som jag faktiskt trodde men ändå väldigt bra, speciellt för att vara skapad inom norden, danskarna är fan mästare. Sista avsnittet var absolut riktigt bra och slutet lämnade mig helt jävla mållös och ångestfylld. Jag känner mig bara tvungen att se del två nu direkt efter denna för att få en fin fortsättning. Denna serie fick mig verkligen mer intresserad av Lars von Trier och hans andra verk. Given fyra.
 Anonymus
En underbar och säregen blandning av en stor dos charm och ett mörk och lågmäld, krypande obehag som inte släpper taget. Helmer killen är helt makalös jävla klockren! DANSKJÄVLAR!!!
 Afflicter
Järegård är tamejtusan född att spela rutten skitstövel. Humorn i serien är förstås av det obekväma slag man kan vänta sig av danskarna och Von Trier själv för den delen.
 Nena2000
FANTASTISK. Vilken förlust att Ernst-Hugo gick ur tiden.
 AddeColciago
En blandning av saker som fungerar bra och mindre bra, men vågskålen väger mest över till bra-skålens fördel. Vissa saker är till och med bättre än bra, exempelvis Ernst-Hugo och den märkliga humor som präglar i synnerhet Stig Helmers alla förehavanden.
 annihilat0r
14/6 2011: Till att börja med måste jag klargöra för alla som inte sett "Riget" att det är fullständigt omöjligt att beskriva hela komplexiteten, skönheten och dragningskraften Rikshospitalet i Köpenhamn har, om man nu inte vill skriva ett livsverk. Ord kommer nämligen aldrig att räcka till. Rigets intro är av en annan värld; den är poetisk, fångande, gripande, kuslig och trovärdig. Redan där fångar Lars von Trier mig. Kommer ni ihåg Cityakuten? Riget är Cityakuten gånger 3000. Här spelar Lars ut alla vågade aspekter, med full tillförsikt och helt utan rädsla. När Ernst-Hugo Järegård inleder med att prata om naturläkemedelskonster smälter jag. När jag fått uppleva hela Ernst-Hugos resa ligger jag lika orörlig som i en plaskdamm. Ernst-Hugo spelar på en egen nivå, uppe bland gudar. Riget är en fasansfullt stark serie; så oerhört mäktig, så darrande kuslig och så extremt unik. När den överhängande galenskapen gradvis blir allt mer påtaglig är jag tvingad att bita på naglarna. Riget fick mig att rysa, kippa efter luft och häpna som ingen annan film, speciellt under småtimmarna. Jag rekommenderar er alla att se Riget barbacka på natten; utan skydd, omvärld eller verklighet. Vid 03.00-tiden blev jag nämligen ett med Riget, den bästa känslan en film kan skapa. Riget innehåller galet smarta dialoger, handlingar och vändpunkter. Och så många färgstarka karaktärer och relationer, som exempelvis Logen, Brödrasällskapet – för att nämna en av tjugo. Rigets höga trovärdighet blir skrämmande, kuslig och läskig – för mig som nattlig tittare. Rysningar är sannerligen oundvikliga. Efter storartat och exceptionellt skickligt kreativt arbete av Lars leder alla Rigets strängar till – och bygger på – det stora mysteriet. Men i Riget finns det även befriande humor; främst i form av Ernst-Hugo såklart, men även upplösningen är överraskande nog ett klipskt komiskt mästerverk. All heder åt diskarna som förgyller alla känslor under resan, för övrigt. Bara Lars filosofiska samtal till oss tittare under eftertexterna är av en annan värld, och tillsammans med introt värda högsta betyg. Riget – Drömmen som blev till verklighet. Vad hade filmindustrin varit utan Ernst-Hugo Järegård? Ingenting. Lars skapade, tillsammans med Ernst-Hugos charmerande röst och ansikte, ett danskt mästerverk. Kanske det bästa någonsin. 30/7 2013: Att skapa en karaktär som Bondo räcker för att bli helgonförklarad i min bok. Riget-känslan är vibrerande, så finstämt dogmatiskt danskt. Troligtvis det största mästerverket, i sin genre, genom tiderna.
 DrJW
Lars Von Triers försök att göra en egen Twin Peaks-liknande serie, men har inte den bisarra, humoristiska, poetiska och konstnärliga stilen som Twin Peaks har. Visst, de fanns en del bisarra och en del konstnärlig moments i scenerna, och ingen annan europeisk regissör gjorde nåt sånt vid den här tiden när de gällde tv/miniserie och Von Trier gjorde ett bra jobb. Men föredrar Twin Peaks bättre. Har inte sett den amerikanska remaken, Kingdom Hospital, med Andrew McCarthy, men den lär inte va nån vidare...
 Solidus
Få regissörer kan pendla mellan skräck och komedi så bra som von Trier. När det är kul i ”Riket”, då är det kul och när det är otäckt, då är det riktigt obehagligt. Gällande skådespelet känns det levande, då samtliga skådespelare lyckas bli ett med sina karaktärer. Du glömmer snart bort att det är skådespelare, utan att det är riktiga läkare och patienter som rör sig inom Rikets murar. Alla gör ett toppenjobb framför kameran, men den som stjäl showen är givetvis Ernst-Hugo Järegård som den udda läkaren Stig Helmer. Manuset är skickligt författat av von Trier och medarbetare och de lyckas regissera en miniserie som präglas av drama, humor och skräck. När ett avsnitt är slut vill jag direkt se nästa. Hade jag haft tre tummar hade jag delat ut tre, men nu får von Trier nöja sig med att få två stora tummar upp till första säsongen av en fantastisk miniserie.
 todape
Skruvat och bra. 7/10.
 Rehn108
Jodå, det är riktigt bra. En dansk motsvarighet till Twin Peaks där humor blandas med skräck och mystik, dock i ett helt annat tempo och med en helt annan estetik än Lynch mästerverk. Riket innehåller en rad intressanta karaktärer men också några historier som inte alls fångar mig. Fru Drusse och hennes son, Stig Helmer, Krogshöj och de två hårt arbetande diskarna är alla toppenpersonligheter. Stundtals blir det lite för mycket buskis men allt som oftast funkar det oerhört bra. Likt fallet Twin Peaks lyckas man dessutom medelst små medel förmedla den obehagliga stämningen, något jag uppskattar mycket. Jag ser fram emot att ge mig på Riget II. 3,5 av 4.
 Conny J
Jag trodde inte jag skulle gilla det. Men fasen vad fast jag blev, ska kasta mig över Riket2 och sedan se om allt igen. Har haft mycket svårt för Ernst Hugo Järegård i hela mitt liv, men nu klättrade han upp till snudd på husgud.. Danskjävlar!!!
 BruceIV
Obehaglig, spännande och rolig!
 Starkbröl
Bisarr men stabil med grymma skådespelarinsatser. Den tar även bisarrerierna på blodigt allvar vilket gör att allting faktiskt fungerar.
 answai
En av de bättre serier som gjorts, fantasifull, rolig och lite allvarlig. Trier har ju sedan dess spårat ur och blivit en dussinregissör, synd för en gång var han riktigt bra.
 Dele
Originellt, speciellt, roligt, engagerande, spännande och lite obehagligt. Och så några lite mindre fadäser.
 Mat1az
En härlig blandning av såpopera, thriller och skräck. Klara sammankopplingar till Lynch och Twin Peaks. Har flera riktigt obehagliga och skrämmande scener, och lika många riktigt roliga. Här finns massor av sköna och absurda karaktärer. Härligt härligt!
 martin eden
[rek. 5] För mig råder det inga tvivel om att RIKET är ett mästerverk!! En mycket fin balans mellan humor och skräck, som förmedlas genom effektiva och engagerande intriger. Skådespelet och dialogen är mästerligt. von Triers regi levade och ofta ganska oväntad. Tycker att exposition och karaktärsutveckling fungerar dynamiskt levande med intrigen. Mästerverk!!! 5.
 sebban89
Håller med martin eden. Detta är ett mästerverk. Stämningen är fantastisk och serien 'är filmad på ett sätt som är perfekt i sammanhanget. Karaktärerna känns också väl utarbetade och gestaltas väl av utmärkta skådespelare. Framför allt är Ernst-Hugo briljant som den fantastiska karaktären Stig Helmer. För övrigt finns det även en hel del fin humor. Jösses vilken tokhyllning det här blev men så är det är också en av mina absoluta personliga favoriter.
 92axha10
Lars von Trier med sina galna experiment. Fotot är minnesvärt, klippningen snabb och manuset fyndigt. Det finns bilder här som verkligen fastnar hos en.
Åh herrejävlar vad bra!
« Föregående   |   1 ... 6 7 8
Senaste kommentarer
Rom – öppen stad (info) 15:36 22/8 (94)
Darjeeling Limited (info) 14:52 22/8 (574)
The Lucky One (info) 13:11 22/8 (71)
Upgrade (info) 12:58 22/8 (23)
Ruin Me (info) 12:26 22/8 (1)
Jurtjyrkogården (info) 11:04 22/8 (22)
Alita: Battle Angel (info) 08:52 22/8 (32)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 08:47 22/8 (19)
Sista natten med gänget (info) 08:14 22/8 (224)
Max Manus (info) 08:04 22/8 (130)
Godzilla vs. Mechagodzilla II (info) 06:58 22/8 (13)
Den skyldige (info) 06:31 22/8 (16)
Dead Night (info) 05:33 22/8 (2)
The Harder They Come (info) 04:44 22/8 (43)
Eros (info) 03:31 22/8 (14)
Scary Stories to Tell in the Dark (info) 23:39 21/8 (4)
Batman och Robin (info) 23:32 21/8 (493)
London Has Fallen (info) 22:54 21/8 (65)
Den siste mohikanen (info) 22:42 21/8 (281)
Brightburn (info) 21:30 21/8 (11)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 20:45 21/8 (16)
The Warriors - Krigarna (info) 19:39 21/8 (374)
Flykten från DDR (info) 17:54 21/8 (4)
Kick-Ass (info) 16:31 21/8 (678)
BlacKkKlansman (info) 16:30 21/8 (44)
Chernobyl (info) 16:26 21/8 (11)
The Nest (info) 15:03 21/8 (7)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 14:45 21/8 (64)
Polisskolan (info) 14:13 21/8 (272)
How It Ends (info) 13:42 21/8 (26)
En kvinna bland män (info) 12:45 21/8 (4)
Den grymma leken (info) 12:30 21/8 (34)
Rallybrudar (info) 12:06 21/8 (134)
Shaft (info) 11:31 21/8 (4)
...Och sen var ingen kvar (info) 11:28 21/8 (30)
Vicky Donor (info) 11:24 21/8 (1)
Namibia: The Struggle for Liberation (info) 10:51 21/8 (1)
Ficktjuven (info) 10:44 21/8 (77)
Hearts Beat Loud (info) 10:06 21/8 (6)
The Mustang (info) 09:34 21/8 (1)
Den tunna röda linjen (info) 09:10 21/8 (656)
Us (info) 08:14 21/8 (23)
Mom & Dad (info) 05:43 21/8 (13)
Trapped by Television (info) 02:28 21/8 (1)
Annabelle Comes Home (info) 00:36 21/8 (4)
Hard Ticket to Hawaii (info) 21:59 20/8 (28)
Rubber's Lover (info) 21:52 20/8 (13)
Doom Asylum (info) 21:44 20/8 (3)
Parasite (info) 21:36 20/8 (3)
Barabbas (info) 21:27 20/8 (2)