Betyg idag: 1 211 Besökare idag: 4 257

answai
Frågan är om ett betyg ska avspegla kultvärdet eller hur bra filmen är? Jag väljer oftast, men kanske inte alltid, det senare, Så: bitvis är detta riktigt uselt, inte minst beträffande dialog, karaktärer och skådespeleri. Vissa scener är pinsamt dåliga och klichéartade (som när den "coola sjöbusen" erbjuder sig att döda hajen). Problemet ligger inte så mycket i själva berättelsen utan i genomförandet. Tror många skulle nedvärdera filmen om de såg om den.
 foppa99
underbart spännande: vilken nerv.
 ses11
Rent filmiskt kan jag inte klaga så mycket, den är trots allt en väldigt välgjord succéefilm (även om jag vet att den ofta får skulden för att ha dödat det kreativa Hollywood) med flera smarta dramaturgiska grepp och bra uppbyggnad. Det är egentligen på det moraliska planet jag ifrågasätter den här filmen. Jag förstår att Spielberg inte ville förvandla världen till hajhatare, men tyvärr var det just det han gjorde. På så vis är den här filmen extremt fördömsfull i sin skildring av hajen som en mördarmaskin.
 JackMicro
Klassisk film. Riktigt bra klippt. Känns föråldrad, vissa skådespelare spelar över.
 Anvurang
Filmen är kanske inte alltför trovärdig, men det är då tusan vad bra den är!
 sanna-68
Fortfarande en 5!
 Individia
Utomordentlig film och en stark fyra. Betyget dras ned pga att filmen inte åldrats så väl.
 Xenox
Spielbergs berömda haj. Den håller faktiskt fortfarande hög klass. Slutscenerna är riktigt spännande.
 Nachtmahr
En av tidernas bästa film.
 paninaro
En underhållande film, i synnerhet från och med när sjöbusen Quint gjort sitt intåg i handlingen. Är faktiskt rätt så fantastiskt kul med denna äkta havsjägare som ser ner på landkrabbor, super, svär och föraktar all kunskap utom sin egen empiriska. En härlig person att följa helt enkelt. Jag är positivt överraskad av att det till sist blev ganska spännande av det hela, då själva hajen och den ensamma båten ute till havs presenteras på ett effektfullt sätt. Första halvan är klart sämre, handlingen byggs upp på ett ganska konstigt sätt och det är framförallt den idiotiske borgmästaren som drar ner det; det måste ha brunnit i skallen på den karl'n. Polisens familj tillför inte heller särskilt mycket. Sammantaget är det en stabil trea.
 TheMusicalBox
En av världens bästa filmer, om inte världens bästa!
 ulpe01
Fantastisk film. En av Spielbergs bästa, om inte den absolut bästa. Egentligen lite för läskig för mig, och kanske kommer jag aldrig att bada igen.
 zabb
suverän, kan få en femma snart tror jag, har sett den 3 ggr
 Screwface
Bäst helt enkelt, suveräna skådespelare, Roy Scheider, Richard Dreyfus och Robert Shaw äger. Dock är den fortfarande väldigt brutal ibland som tex andra offret, det badande barnet. Den scenen är svår att se för mig, sekundärt
 annihilat0r
"Jaws" förändrade filmhistorien drastiskt då den helt oväntad blev en megasuccé. Helt okända skådespelare och på den tiden en okänd Spielberg lyckades få hela världens befolkning att vandra till biograferna för att uppleva det vita vattenmonstret. Varför? Ingen förstod det till en början, men nyutbildade marknadsanalytiker anställdes genast på gåtan. Resultatet blev tre centrala punkter: 1. "The Book" – filmen baserades på en bok, vilket drar en redan insatt skara + att folk vill se filmer de redan vet slutet på – man vill veta vad man kan förvänta sig när man köper biljetten. Titanic, den näst största kassasuccén någonsin, stärker bilden då verkligen alla redan visste hur filmen skulle sluta men ändå vandrade till biosalonger världen runt för att uppleva dramat. 2. "The Look" – folk vill se något spektakulärt när de går på bio, häftiga konstruktioner som anslår dem och tränger sig in. Den vita stora hajen var ett skyltfönster. 3. "The Hook" – Hajens lilla budget hade mäktat med ett TV-jingel som hade skapat ett skvaller, ett rykte. Marknadsföring är superviktigt för ekonomin. Tillsammans bildade de tre punkterna det så kallade "High Concept" som grundat utvecklandet av modern film. Det ska gå att beskriva filmen med en mening, exempelvis "boy meets girl", "haj käkar människor" – ur ett kommersiellt intresse. Filmen "Jaws" bildade alltså fundamentet High Concept år 1975, som sedermera fått alla tre punkter att förgrena sig i olika riktningar – men det kan vi ta en annan gång. Personligen älskar jag Robert Shaws prestation och tycker filmkvalitén är överraskande hög. "Jaws" är ett historiskt fundament som alla människor bör uppleva.
 Berniey
Sett filmen ett antal gånger genom åren och den är sevärd men den skrämmer knappast någon!
 ClintanTheKing
En stabil rysare. Shaw, Schneider och Dreyfuss är alla utmärkta i sina roller. Spänning ändå in på slutet.
 Kimchi
Håller med annihilat0r i en del...men han har fått det lite om bakfoten. Jaws är den första blockbustern som Hollywood gjorde. Bakom den stod en av de stora studiojättarna (Universal) med en mega-budget på 8 milj dollar (1975 var detta otänkbart mycket pengar). Det är Jaws som skapade hela fenomenet med att släppa de största filmerna under sommaren då många ungdomar hade sommarlov etc. Att man sökte sig till ungdomar är inte Jaws förtjänst dock utan BBS Company (Easy Rider, Five Easy Pieces m.fl) som omdefinierade Hollywwod mellan åren 68-72 genom att hitta en ny ung publik. Det var lite förvånande att Jaws blev en sådan megasuccé men knappast oväntat att den blev en succé. Att unga ofta sökte sig till "genre-film" var något Hollywood tagit fasta på efter att Roger Corman och hans ensemble pumpat ut den här typen av film under hela 60-talet. Att Jaws spelat en central roll i hur Hollywood ser ut idag är odiskutabelt, men att det skulle bero på någon slags filmatisering av bok köper jag inte. Boken (som var en debutroman) blev först en succé efter att filmen blivit det. En stor del av Jaws framgångar grundar sig smart marknadsföring...inte olikt så kallad exploitation a la Corman. En annan lika stor del av dess framgång är det faktum att Bruce inte fungerande under inspelningen vilket tvingade Spielberg att använda andra mer minimalistiska element. I dokumentären The Shark is Still Working medger Spielberg själv att filmen räddades av detta faktum och att han troligtvis hade förstört spänningen genom att visa Hajen för mycket...om deras mekaniska haj fungerat (Bruce).
 bryngel
Det mesta är väl redan sagt om denna banbrytande skräckis. Jag ger den en benhård femma. Första gången jag såg den var jag omkring 12 och borde verkligen inte sett den. Men det gjorde jag i smyg och var traumatiserad hela den sommaren, vid bryggan där jag misstänksamt blickade ut över vattnet.
 myslas
Effektfullt och spännande hela filmen igenom. John Williams bästa soundtrack dessutom.
 Occocc
Epic! =)
 Solidus
En natt slog det mig att "Hajen" har över 30 år på nacken och fortfarande kan jag känna en liten känsla av obehag när jag ska simma på öppet vatten. Då är det bara att acceptera att man har lyckats att göra en riktigt bra skräckfilm. Ett mästerverk i dess genre som många av dagens skräckregissörer borde få ta del av innan de ska regissera skräckfilmer. Välgjord, välspelad och obehaglig. Sällan har en monsterfilm kännts så här levande.
 mazquara
”Peter Benchley reads an article in a newspaper about a fisherman who captures a forty-five-hundred-pound shark off the coast of Long Island and he thinks, “What if the shark became territorial, what if it wouldn’t go away?” And eventually he writes a novel on that notion and Zanuck-Brown buy the movie rights, and Benchley and Carl Gottlieb write a screenplay, and Bill Butler is hired to shoot the movie, and Joseph Alves, Jr. designs it, and Verna Fields is brought in to edit, and maybe most importantly of all, Bob Mattey is brought out of retirement to make the monster. And John Williams composes perhaps his most memorable score. How in the world is Steven Spielberg the “author” of that? Why is it often referred to today as “Steven Spielberg’s Jaws”?… There’s no author to that movie that I can see.”
 Strömming
Tänk, jag slutar aldrig fascineras av denna film! Läskig, charmig, underhållande och smart. Hur kan man dissa det här?!
 Vikinget
Nja den var väl sådär.. Är medveten om att den har 38 år på nacken men får ändå försöka bedöma underhållningsvärdet och det blir ej högre än såhär. Visst har den vissa kvaliteer men den lyckades inte framkalla så mycket obehagskänslor som önskat men soundtracket är ju såklart legendariskt och vissa dialoger var bitvis överraskande bra! Den får en ganska stark 2a!
 Dutch
Detta är helt sanslöst bra. Quint 4 LIFE <3
 O´Reilly
I beg to differ! Spännande är det! Sen tycker jag filmen lever högt på grund av de superba skådespelarinsatserna från Scheider, Shaw och Dreyfuss. Dialogerna och kemin mellan dom är så bra att jag ibland glömmer bort varför dom är på en båt från första början.
 Ojhda
Fortfarande obehaglig nästan 40 år senare!
 Arvid Bååth
Vilken känsla. You´ll need a bigger boat.
 bytat
Jamie Bennings mycket underhållande "filmumentary" finns tillgänglig här http://vimeo.com/68400837 .. själva filmen tillsammans med massa intervjuklipp, anekdoter och alternativa tagningar.
 Henkepedia
En film som handlar om män som bråkar om de ska stänga en strand eller inte.. dessutom finns där en haj.
 LacombeLucien
Synd att den spred sån skräckpropaganda mot hajar bara.
 yrkeschaufföre
Riktigt obehaglig, de tar lite konstiga beslut i början och i slutet men den är bra.
Detta är helt och hållet Steven Spielbergs film. Vilka ideer och vilken kreativitet han hade inom sig. Synd bara att 40 år i Hollywood har gjort honom alldeles för rik för sitt eget bästa om man ser det ur filmkonstens synvinkel. Jag har inte gett upp hoppet på Spielberg för han glimtar till ibland men så bra som Jaws blir det aldrig igen.
 Dutch
Farewell and adieu to you, ladies of Spain
 nikdrum
När jag var liten och tjuvtittade på denna med min bror va jag helt skräckslagen och fascinerad av denna film. I tonåren tyckte jag den va lite överskattad. Nu efter ha sett den säkert 5-6 ggr i olika skepnader av mig själv genom åren så är det ganska lätt att säga: Mästerverk.
 Podpolkovnik
Filmen speglar samtiden och Spielbergs växande bemästrande av regissörshantverket. Mycket är dock tidsbundet och en hel del skavanker förbises genom barndomens glasögon.
 Kayzyn
Har alltid varit en av mina absoluta favoriter sen jag såg den första gången på video för cirka 15 år sen.
 Dele
Hyfsad sparsmakad film från Spielberg som långa stunder är helt ok. Hans svulstiga och bombastiska övertydliga berättande som jag har så svårt för börjar dock få visst utrymme och vikt redan här, även om det ännu inte blivit dominerande. Stabil betygstrea.
 BrutusBeefcake
Härligt äventyr men jag tycker ändå inte att det blir särskilt spännande eller läskigt. Men soundtracket är ju ikoniskt och galant. Överraskande positivt att den var våldsammare än vad jag först trodde plus lite naket, det skulle nog inte Spielberg köra på om den gjordes idag. (8+/15)
 Jompalompier
Har inte åldrats speciellt bra tyvärr.
 Dream
Aj! Aj! Aj! Vad den här filmen känns gammal, åldern tog ut sin rätt något fruktansvärt på denna klassiker tyvärr.. Aj! Aj!.
 Rehn108
Ett superbt koncept, ett ännu mer superbt soundtrack och utgångspunkten för den moderna hajskräcken. Jag kan tycka att vissa mittenpartier i filmen är tråkiga till den grad att helheten landar på en trea, men det finns en hel del guld i filmen, inte minst dess sista skälvande 30-40 minuter som är toppen!
 Memmem
Skickligt gjord skräckfilm! Denna omtalade skräckfilm utsågs av Amerikanska Filminstitutet till USA:s näst bästa skräckfilm. Endast "Psycho" kom före. Den fick dessutom tre oscar för bästa musik, bästa ljud och bästa klippning. Den var nominerad till bästa film, men där vann "Gökboet". I likhet med Hitchcocks film börjar den lugnt, för att senare öka crescendot av skräck med rysliga inslag då och då. "I de lugnaste vattnen simmar de fulaste fiskarna" stämmer mycket väl in på denna film. Filmen begynner med att polismästaren på badorten Amity Island konstaterar att en liten flicka dödats av en haj. Borgmästaren påstår dock att det var en båtolycka. En vecka senare dödas en liten pojke av en haj, och denna gång finns det vittnen. Journalister och en hajforskare kommer till badorten och rädslan och skräcken kan börja. Jag såg denna film första gången när den var ny, på Vinterpalatset vid Norra Bantorget i Stockholm, och det gjorde ett stort intryck på mig, både filmen och biografen. Stämningen byggs upp långsamt med inslag av plötslig skräck, men filmen borde klippts ner till 100 minuter, trots sin oscar. Det är ju inga karaktärsroller som spelas, utan allt bygger på handling och skräck, så det är svårt att säga om skådespelarna spelar bra. Jag tycker i varje fall att hajen spelar bäst. Fotograferingen är utmärkt och musiken av John Williams blev berömd. Betyg: 4-
A true masterpiece!
 Zingostar
Jag ger den en fyra. För hantverket och för att den är bra i det stora hela med några riktigt rysliga scener. Om man däremot ska jämföra den med dagens filmer går den alldeles för segt. Har inte åldrats så bra. speciell mittenpartiet av filmen är en snoozefest ala 70 talet.
En klassiker, som skrämde upp som liten när jag skulle bada ut i havet! De senare filmerna förutom 2:a är riktigt usla!!
 Boondock_saint
Ha. 2006 såg jag den här första gången, då satte jag en tvåa. Nu efter omtitt höjer jag till en fyra. Visst, den pendlar mellan kass och briljant, men så fort borgmästaren, eller stadens invånare över huvud taget egentligen, är ute ur bild och historien fokuserar på huvudpersonerna så är det ett otroligt imponerande hantverk. Hur de bygger upp spänningen med hjälp av musik och låter hajens närvaro visas med diverse tunnor, bryggor osv i en oändlig katt- och råttalek är fruktansvärt välgjort.
 Nalleman
Kanske inte riktigt så bra som man tyckte den var när den kom men visst det är en klassiker.
 päronanton
En verklig klassiker som håller än!
« Föregående   |   1 ... 14 15 16
Senaste kommentarer
Splatter University (info) 00:15 20/6 (3)
Golden Eighties (info) 00:10 20/6 (2)
Johan Falk - Vapenbröder (info) 00:07 20/6 (142)
The Giver (info) 00:02 20/6 (45)
Rebell i bojor (info) 23:45 19/6 (138)
Bron över floden Kwai (info) 23:08 19/6 (259)
Mandomsprovet (info) 23:07 19/6 (400)
Tully (info) 23:07 19/6 (3)
Ett veck i tiden (info) 23:07 19/6 (2)
Death Wish (info) 23:06 19/6 (11)
I Feel Pretty (info) 23:06 19/6 (2)
Truth or Dare (info) 23:05 19/6 (2)
Isle of Dogs (info) 23:05 19/6 (11)
Deadpool 2 (info) 23:04 19/6 (21)
Love, Simon (info) 23:03 19/6 (11)
LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet (info) 23:03 19/6 (3)
Closer (info) 22:55 19/6 (759)
Brännpunkt Djakarta (info) 21:50 19/6 (40)
What Maisie Knew (info) 21:19 19/6 (45)
Café Society (info) 20:46 19/6 (41)
Jackie (info) 20:23 19/6 (25)
Violent Life (info) 20:21 19/6 (1)
The Death of Superman (info) 20:13 19/6 (1)
Korparna (info) 19:09 19/6 (13)
Double Duty (info) 18:28 19/6 (1)
I nattens hetta (info) 17:53 19/6 (92)
Shoplifters (info) 16:19 19/6 (1)
Star Wars: The Last Jedi (info) 15:10 19/6 (138)
Ip Man 2 (info) 12:42 19/6 (56)
Bergets grymma hemlighet (info) 10:35 19/6 (53)
Pretty When You Cry  (info) 10:13 19/6 (6)
The Litch (info) 09:33 19/6 (1)
I Am Michael (info) 08:44 19/6 (7)
The Second Coming of Christ (info) 08:24 19/6 (1)
Ready Player One (info) 07:48 19/6 (32)
The Conjuring 2 (info) 07:34 19/6 (67)
Micke & Veronica (info) 03:00 19/6 (42)
Legenden om Billie Jean (info) 01:42 19/6 (16)
State of Grace (info) 00:31 19/6 (99)
Road House (info) 00:00 19/6 (126)
Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta (info) 23:34 18/6 (916)
Fifty Shades Freed (info) 22:46 18/6 (10)
Coco (info) 22:42 18/6 (20)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 22:40 18/6 (13)
Flossie (info) 21:51 18/6 (4)
Jim och piraterna Blom (info) 21:18 18/6 (81)
Her (info) 21:14 18/6 (231)
The Quiet One (info) 20:51 18/6 (2)
Deepwater Horizon (info) 15:26 18/6 (45)
I nöd eller lust (info) 13:17 18/6 (12)