Bomkia
Med små mått skapas en av de mest påtagliga filmer om det kalla kriget någonsin. Väldigt starka skådespelarinsatser rakt igenom och en historia som får en att tänka. Jag undrar också hur mycket bättre den här filmen måste varit 1964 när det som tas upp var en väldigt reell verklighet.
 alimony
otroligt tät film!
 jolo
häftiga närbilder och mycket spännande. rekommenderas!
 Czechflash
Filmen växer mer och mer och bli riktigt tät. Var lite besviken ändå, särskilt med början och det faktum att frånvaron av musik gjorde att vissa scener inte blev så spännande som de kunde ha blivit. Men mycket bra skådespeleri, bra handling och ett mycket bra slut gör det här till ännu en Sidney Lumet vinnare.
 Mikka
Wow! Första filmen på flera hundra som får en femma. Hur kommer det sig att inte fler har sett den här? Det är rent otroligt att två filmer, gjorda samma år om samma ämne, båda kan hålla så hög klass! (Även om Dr Strangelove med ironin slår Fail-Safe). Fail-Safe har riktigt bra skådespelare, en smart historia och bra dialog. Missa ni den här filmen missar ni en verklig upplevelse!
 Mikka
Fel! Slutet var precis vad som behövdes för att ge en ordentlig tankeställare. Vad gör man i en sån situation? Vad har man för val? Slutet är vågat, chockerande och genialiskt. Fullt i klass med (ett snäpp högre?) än slutet i Dr Strangelove. Fundera lite mer på det!
 Greenleaf
Spännande, intensiv och intressant. En stor spänning byggs upp med hjälp av bra skådespelare och en intressant handling. Mycket bra slut.
 Nemralis
Taskigt läge det där med att den släpptes i samband med "Dr. Strangelove". :D
 Mara Jade
Wow! Jag måste hålla med Mikka att slutet var precis rätt för filmen. Det var länge sedan jag såg en film som var så otroligt spännande hela tiden. Henry Fonda i en av de starkaste roller jag sett honom prestera.
 Andy_B
se även "By Dawn's Early Light"...
 Wridmuld
Vilken rulle! Allt är bra. Efter en noggrann kritisk genomgång är det endast ynka tekniska detaljer som är lite löjliga. Allt annat är helt enkelt strålande. Fotot, manuset, stämningen, skådespeleriet, allt. Helt lysande rulle!
 Steinman
Spännande och ganska stark. Bra skådespel.
 paycheck
Ruskigt bra film. Scenerna med Henry Fonda är helt enorma och man sitter som på nålar hela filmen. Briljant film av Sidney Lumet. 4++
 Kusin Knase
Obehagligt kuslig film, som i mitt tycke vida överglänser "Dr Strangelove". Anledningen är att jag föredrar allvaret och trovärdigheten som finns i den här filmen. Makalöst bra!
 JoeZ
Riktigt snygg och välplanerad. Svart-vit film när den är som allra spändast, vacker och spännande.
 Wittmann
Otroligt spännande film som bygger på ett intressant tema. Snudd på femma.
 ilBrutto
Nagelbitare med ett inte alls slätstruket slut. H Fonda är enasttående, W Matthau är en favorit och JR (L Hagman) är riktigt bra
 lillmånstret
Riktigt bra slut. Visar hur sjukt kärnvapen är medan Dr Strangelove mest skojar bort det. Men det blev lite för lite tycker jag.
 Daniel Mott
Svettigt!
 #54
Något seg upptakt men riktigt bra mot slutet. Dr. Strangelove är i min mening bättre, men det här är inte alls dumt det heller.
 Belmont84
Filmer som hypats in absurdum av vänner (rebelscum) har ibland en tendens att inte nå ända fram. Men det gjorde den här. Tänkvärd, intressant, välregisserad och sjukt spännande. Den lyckas på något sätt vara charmigt förlegad och aktuell på samma gång, som ett tidsdokument och en pinfärsk dagstidning i ett. Inte omöjligt att den hett åtråvärda 5:an dyker upp vid en omtitt.
 KimEkberg
mycket högklassig och högoktanig underhållning. nagelbitande och nålsittande blir man, och bäst av allt är the one and only Henry Fonda som presidenten. En film så god som drStrangefuck.
 Tonti
I mitt tycke är detta lite väl predikande i tilltalet och en smula fyrkantig och schablonartad karaktärsteckningen. Men spännande är den och i övrigt välgjord. Slutet är dessutom väldigt effektivt.
 sawa
Spännande! Mer trovärdig än Dr. Strangelove, eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben, men inte lika rolig.
 Taliah
Lol
 Mara Jade
Fortfarande lika bra som första gången jag såg filmen. Fail-Safe" är verkligen mer skrämmande än en skräckfilm och en otroligt intensiv film. Många bra rollprestationer men jag tycker att framför allt Henry Fonda, Larry Hagman och Frank Overton var imponerande att beskåda då de gjorde lysande insatser i sina respektive roller.
 Ola_Schubert
Jag vill minnas denna film som mycket spännande. Jordens existentiella öde hänger på vilka beslut man fattar. Jag sätter en svag fyra i betyg i väntan på en omtitt.
 GinNTonic
Riktigt spännande film med välskriven dialog. Man tappar aldrig intresset.
 Godzillasaurus
Låg på en stark fyra ända fram i mål; eftertexterna petade upp den till en femma.
 gurra-91
I stil med Dr Strangelove trodde jag först. Jadå, på många sätt och vis men den når helt klart inte samma nivå. Tyckte den var mycket intressant och bra men riktigt långsam. Jag var inte riktigt säker på om jag skulle sätta en trea eller fyra när jag kämpade igenom denna märkliga film. Men jag tycker att den hade fler positiva inslag än negativa, så en svag 4a blir betyget.
 hampushoney
Generellt brukar jag gilla Lumet mer än Kubrick, men jag tror jag var för trött när jag såg den. Ändå älskar jag som vanligt Lumets brutala hantverk.
 foppa99
jag fick "ståpäls" flera ggr: vilken FILM!
 tjobi
Stark 3:a / Svag 4:a. Spännande med mycket intressant tema. Strangelove var dock en betydligt bättre filmupplevelse, så därför får Fail-safe mig att fundera om jag borde höja Strangelove till en 5:a. Alla 7 filmer jag sett av Lumet har varit 4:or, så man måste säga att han har en skicklig filmskapare med hög lägsta nivå.
 Herr Arne
Min 59:e femma som låtit vänta på sig i nära två år är ett faktum. Den här filmen har allt man kan önska sig: Skickliga aktörer, ett gott hantverk och stegrad spänning.
 HerrNenne
Uppskattar den här mer än Strangelove. Börjar lite rörigt men fångar en ordentligt.
 Virrpanna
Nej, jag orkar inte denna. Dr. Strangelove är mysigare på något sätt.
 yrkeschaufföre
Den börjar trevande men sen blir den bara bättre och bättre... med ett bra slut.
 goeran
Gott hantverk men filmens predikande ton och schablonmässiga karaktärsteckningar drar ner betyget.
 jep
Märkte inget predikande eller schablonmässiga karaktärsbeskrivningar. Tyckte den var tankeväckande och mänsklig.
 fredrikj
Några svårsmälta premisser och karikatyrartade karaktärer, men ganska spännande och med läckert foto.
 Engravadlax
Faktiskt ganska snygg, och välspelad, men som sagt med en hel del osannolika moralfantasier och riktigt orimliga porträtt av människor i krig, och eftersom min uppskattning i grund och botten hänger på innehållet så kan jag inte sätta högre än 5/10. Slutet var ju löjligt.
 Adoniram
Vælgjord, tænkværd, snubblande næra en femma
 NtoNW
Oerhört spännande och kändes riktigt sannolik, förhoppningsvis mer för den tiden än nutiden. Dan O'Herlihy gör en riktigt bra insats, varför har jag inte hört talas om honom tidigare?
 Grillo
Fantastisk, trovärdig och läskig. Väldigt mörk stämning, mycket mer än jag väntat mig. Det enda jag inte gillade var möjligen en något tramsig hantering av personalen på basen. Jag föredrar den här seriösa approachen och gillar den bättre än Dr Strangelove som alltså kom några månader innan den här... Jag undrar hur eftersnacket hos folk som lämnade biografen efter den här filmen gick.
 Hypostas
Känns kanske lite väl överdriven och tillspetsad, med sin teknofobiska story. Intressant tidsdokument dock, och bitvis riktigt spännande.
 Snah
Stundtals spännande. Likheterna med Dr Strangelove, som tydligen släpptes av samma filmbolag samma år (Kubrick stämde för likheten!) är slående. Hade hellre sett denna före Dr Strangelove än tvärtom. Tycker till skillnad från andra inte att filmen har teknofobiska inslag, utan snarare en både konkreta och filosofiska frågeställningar kring frågan om människa visavi maskin (läs "dator") som är sund. I förlängningen: Vi kommer sannolikt inom några decennier kunna skapa AI:s som kan reproducera sig självt. Vad händer när vi når dit? Kan vi garantera att människor även fortsatt behåller kontrollen? Närmre i tiden: Kärnkraftshaverierna i Japan. Typisk telefonrulle.
Börjar som ett välskrivet och välspelat babblande, går via skitnödig militärjargong till något av det svettigaste jag har sett. Med tanke på att den känns i magen 2015, så kan man ju bara gissa hur det var för femtio år sedan. Som helhet är det svårt att bortse från att många sekvenser är riktigt tråkiga. Det är egentligen inte förrän i efterhand som dramaturgin känns befogad - under själva filmen är det inte fullt lika fascinerande. (11+/15)
Trovärdigheten och rimligheten i allas beteende är en av filmens starkaste styrkor. Det är det som gör den så skrämmande. Det är bra nagelbitande in i det sista med massor med olika perspektiv som framförs bra. Stark fyra.
Kass
 lucius
Spännande även idag, men måste ha varit påtagligt nerv-kittlande under tids-eran då den hade premiär. Kanske är man för romantisk om man säger det, men inte omöjligt att den hade en liten tå med i spelet för att vrida opinionen så att ett nedrustnings-avtal kunde möjliggöras ett par år senare.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Alita: Battle Angel (info) 09:14 16/2 (7)
Desert Saints (info) 08:44 16/2 (15)
Blodigt allvar (info) 08:41 16/2 (6)
Remains to Be Seen (info) 08:32 16/2 (1)
Den osynlige gästen (info) 01:42 16/2 (12)
Min bäste väns bröllop (info) 01:15 16/2 (285)
Bad Times at the El Royale (info) 01:05 16/2 (16)
The Little Stranger (info) 23:59 15/2 (4)
Polar (info) 23:57 15/2 (17)
Bird Box (info) 23:55 15/2 (47)
IO (info) 23:50 15/2 (10)
The Finest Hours (info) 23:50 15/2 (23)
Hellraiser: Judgment (info) 23:46 15/2 (5)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 23:46 15/2 (21)
Overlord (info) 23:41 15/2 (13)
Dogman (info) 23:20 15/2 (2)
Det finns inga gränser (info) 22:58 15/2 (2)
Cold War (info) 20:03 15/2 (12)
The Man Who Killed Hitler and Then The Bigfoot (info) 19:03 15/2 (4)
A Family (info) 18:34 15/2 (3)
Shanghai (info) 17:34 15/2 (44)
Air Strike (info) 16:25 15/2 (4)
Aquaman (info) 14:03 15/2 (24)
The Trader (info) 13:51 15/2 (3)
Leap Year (info) 13:28 15/2 (1)
The Limehouse Golem (info) 11:59 15/2 (10)
Neds (info) 11:57 15/2 (15)
Medan du sov (info) 11:32 15/2 (199)
Mercuriales  (info) 11:17 15/2 (1)
Livet blomstrar (info) 10:31 15/2 (1)
Mondo cane 2 (info) 06:23 15/2 (11)
My Happy Family (info) 05:38 15/2 (3)
Police Story (info) 05:24 15/2 (71)
Ondskans mirakel (info) 03:43 15/2 (23)
Hindenburg (info) 03:11 15/2 (5)
Madame (info) 00:29 15/2 (3)
The Future Of Pinball (info) 23:26 14/2 (6)
Baby Driver (info) 23:16 14/2 (73)
Din för i kväll (info) 23:10 14/2 (19)
Ciao Bella (info) 22:37 14/2 (155)
Morden i Sandhamn - I de lugnaste vatten (info) 22:19 14/2 (9)
Fyre: The Greatest Party That Never Happened (info) 21:46 14/2 (9)
Rampant (info) 21:32 14/2 (1)
Sleeping with Other People (info) 21:20 14/2 (12)
Den of Thieves (info) 21:04 14/2 (22)
Happy Death Day 2U (info) 20:41 14/2 (1)
Alla presidentens män (info) 20:23 14/2 (168)
The Salesman (info) 20:20 14/2 (24)
Soldier (info) 20:18 14/2 (157)
Tales from the Hood 2 (info) 19:42 14/2 (2)