yidaki
cronenberg, vad ska man säga. psykedeliskt så det blir över. men boken är säkert bättre.
 Dele
Här slår man på stora trumman rätt rejält. Ödesmättad musik näst intill oavbrutet, publifriar-one-liners av ett "tokigt" monster som är lite så där lagom crazy, effekter i olika former, mäktiga miljöer och spektakulära varelser. Det blir för mycket helt enkelt när man tar till vartenda fascinationsknep som finns. *Spolier*: Sen slutar det ändå som vanligt att "The good guy" slåss mot "The bad guy" i en man mot man duell "med händerna" och de enda som klarar sig är killen och hans tjej och just de karaktärer man har lärt sig känna tidigare i filmen bara för att det inte ska sluta alltför ledsamt för publiken. Resultatet blir iaf. för mig att man värjer sig istället och filmen blir bara menlös, trist och ganska sövande.
 Quantilho
Riktigt bra filmatisering av ett Clive Barker-verk, visserligen är boken alltid bättre än filmen men i detta fall har de lyckats riktigt bra med stämningen, monster, miljöerna och musiken. Kalasbra!
 Nervegas
Den dagen vi får se den RIKTIGA versionen av den här filmen kommer jag antagligen får hjärtsnöp. Helt söndermassakrerad av bolaget (femton till tjugo minuter) och dessutom tillagd med ett slut filmad av en annan regissör.
 Vintersomn
Riktigt nice. X-Men meets Hellraiser. Och lite slasher i början. Party party.
 Nemralis
Har hört intressanta rykten om att The Mars Volta ska ha hämtat mycket inspiration från filmen till sin senaste skiva - "Amputechture".
 Fortesque
Gillar det här försöket att göra film av en ganska komplicerad bokserie. Det finns en masa saker som kunde varit bättre och många partier hastas igenom vilket kan göra det svårt att hänga med ibland. Klippningen är rätt skum på sina ställen och vissa bakgrundsberättelser visas bara skissartat. Men annars får man leta efter en coolare film tycker jag - monster, magi, mördar-psykopater, amerikanska hemvärnet och en försupen präst! Om möjligheten hade funnits, tror jag Nightbreed hade kunnat bli en riktigt bra tv-serie - för filmens svaghet är att man försöker klämma in för mycket story i för lite film...
 farung
buhuuu...det här som kunde varit så bra
 PureLivingHell
Mycket bra film, roligt att David Cronenberg har rollen som den äckliga serie mördaren. Även den här filmen skulle behöva en re-make, fast under Clive Barkers regi och inte någon oauktoriserad tattare.
 peterclash
Det finns en fortsättning i serietidningsversion för den som är intresserad.
 ropes_in_tears
jävligt tråkigt att originalversionen på 126 minuter inte finns utgiven. i en bok om filmen, som sedan länge varit ur tryck, kunde man se stillbilder från de scenerna... det gav mersmak.
 Avtalet
Ambitiös och passionerad film som för tankarna osökt till den fenomenala "freaks" där resultatet må ha sina brister men dock förblir fantastiskt i mina ögon.. Jag måste säga att Barkers mytvärld och brinnande fantasi är unik och väl värd att sätta sig in i. Se t.ex hans Hellbound (hellraiser 2) som oxå är något alldeles extra!
 MOT
Älskar filmen, men kan inte ge den en femma. Och Cronenberg är ju så mysig så i sin roll.
 Trüffelschwein
You're meat, for the beast!
 rombus
Asläcker monsterfilm med en del splatter
 Kosmoskorven
Alltså, all respekt till Clive Barker, mannen du är gud. Men...fan...den här rullen var rent ut sagt flummig. Förväntade mig värsta monsterfilmen som skulle få mig att må illa...men nej. I det stora hela, ja, bra film. Får en trea, eftersom jag känner mig en smula besviken.
 GrandMaster_E
Grym på många sätt. Clive Barker måste haft rejäla mardrömmar i sina dagar kan jag säga. Visst går storyn lite väl snabbt frammåt men jag älskar sånt här. Iskallt spel av David Cronenberg som psykiatriker.
 distinkt
det märks att den hade behövt mer tid men den är bra ändå, med undantag av den pampiga musiken.
 mumriken686
Aaaaaaningen daterat. Polisen var iofs rolig.
 Totenkopf
Riktig monster-splatter klassiker med bra handling dessutom.
 Gobo
Clive och Doug göre igen!
 dubbdäck
avskraps-slasher med mängder av delikata moment. vad man kan klaga på är väl det faktum att filmen är alldeles för kort, då mycket känns alldeles för ihoptryckt för sitt eget bästa. sen att vissa frallor var rätt djävla tråkiga vägs upp av de som faktiskt hade en hel del finess. clive barker är minst sagt ett geni.
 100tonvalspäck
Fina effekter och masker, ganska spännande och underhållande. Snyggt uppbyggd handling och bra slut.
 Film Guden
Fånig, till den grad att filmen inte kan bestämma sig för om det är en komedi man tittar på. Aldrig tråkig dock.
Hårdkokt Barker-universum kombinerat med snuttegullig Star Wars-matiné är en olycklig kombination. Mycket ojämn film med suveräna toppar. (8/15)
 Zuzz
Jodå, den var bra men stundtals lite förvirrande, men Ling redde ut det sedan. Vet inte riktigt vad jag skall tycka. Uppbyggd för en tvåa, vill ju veta vad som hände sedan. Nåja en fin 3a får den av mig.
 lucius
är väl egentligen lite för snäll för mitt eget bästa när jag sätter 3an, men Clive Barkers olika monster är roliga att titta på.
 federico033
oj, jag ser nästa varenda miss och blunder som filmen gör men kan inte låta bli att älska filmen och jag vidhåller att orsaken till att den floppade var att världen inte var redo för den (plus att filmbolaget lanserade den som en slasher film vilket den inte är) i en tid när vampyrer är hjältar och undomar är gothare eller emobarn, så hade en film där hjältarna är monster gjort succe
 Zuzz
var inte alls förvirrad denna gången, förstår inte ens vad som gjorde mig förvirrad... tror den blev bättre pga det, men vet inte om jag skall höja betyget eller inte. Nåväl, ondingen var lika het denna gången med :P
 Benway
Trots alla brister är det svårt att inte tycka om en film som så tydligt tar ställning för magi och det aparta, mot ordningens vidriga lakejer och kolonisatörer av fantasin.
 senilix
Den var trevlig! Stark trea/svag fyra.
 lrenner
Vilken besvikelse! Älskar många av koncepten dock. En av få filmer som behöver en pampig re-make.
 schramm
Våldsam skräckfilm för barn. Kunde inte bestämma sig för om den skulle vara läskig eller rolig så den blev ingenting. Inte ens underhållande. Otroligt torftig regi av den överskattade Barker bidrar till en ganska självklar etta.
 Robkiller
Handlingen är ju faktiskt intressant, men Clive Barker är ju främst en bokförfattare och när det kommer till att göra film så brister det väl oftast rätt mycket. Det är blodigt och splattigt med konstiga monster och halvrisiga skådespelare. Filmen är rätt gammal så det får man väl ta hänsyn till och den får knappt godkänt, om jag kommer ihåg rätt så var boken betydligt bättre.
 ziferN
Helt ok och underhållande men tyvärr inte så bra som jag hade hoppats på. Jag har faktiskt inte beundrat något av Clive Barkers verk och detta var sannerligen inget undantag, filmen bjuder dock på ett par coola monster men inte mer än så. Godkänd tidsfördriv!
 Jonatanh
B-svikelse. Trots att den ibland är bra snygg är den alltför plastig, billig och ojämn för att uppnå den fyra den skulle kunna vara. Cronenberg sköter sig dock utmärkt och passar perfekt i rollen som psykotisk mördare. Klart sevärd och underhållande men lätt bortglömd. I klass med 'Hellraiser' men snäppet mer unik.
Det här är en saga, det konstaterade vi direkt. Härlig scenografi och makeup i en story man knappast är van att se.
 karlmats
Jag tyckte den här var bra skön, Barker återskapar lite av magin från Hellraiser och handligen funkar tillräckligt bra som backdrop för att presentera en stämning jag uppskattar starkt. Jag får inget egentligt grepp om filmen i sig, men effekterna är ju relativt snygga för sin tid och jag gillade Barkers böcker i min ungdom vilket också lever kvar än idag. Kanske inget mästerverk men som kvällsunderhållning för stunden funkar det alldeles utmärkt. En stabil 3a.
 Halofreak92swe
Oj vad löjlig och ful! Även om den påminde mycket om Hellraiser så var allt utom variationerna av de fantasifulla varelserna kasst. Smått underhållande ändå men inte särskilt bra.
 AlbinWesley
Underutvecklade karaktärer och lite tafflig regi får stå åt sidan, för jag älskar det här. Från början till slut är det rakt på och målmedvetet, obehagligt, äckligt, lite läskigt och väldigt underhållande. Fantastisk design på monstren och en mytologi jag faller pladask för. Dessutom finns en allegorisk aspekt där filmen får ett mervärde, om än inte särskilt djupt sådant. Må hända att det inte är särskilt svårt för Cronenberg att skina när resten av skådespelarna är mest mediokra på sin höjd, det är ändå en fröjd att se honom i rollen som Dr. Philip K. Decker (fattar ej tanken med namnet där)". Som sagt, älskar det här.
 Kuslix
Höjer till 4a för Directors cut. Fantastiskt att se när Clive Barker får balla ur fullständigt. Den saknar lite djupet som han har när han är som bäst men kompenserar med en fantastisk freakshow.
 haajen
Håller med Kuslix t 100%, ojämn men fantasin och den rena skönheten vinner lätt. Ska ni se den se Director´s cut!
 Noseman 2005
Den har inte åldrats så mycket som jag befarade, men den är inte heller så bra som jag mindes den. Director's Cut i all ära - det är ändå ett alldeles för tunt resultat för en så fyllig berättelse och mytologi. Ett av få fall där jag faktiskt skulle kunna tänka mig en remake. 6/10
 dudson
Njaaee diggade inte upplägget direkt men fanns några köttiga scener och våld så det får bli en 2a till denna märkliga film.
 Grillo
Knäpp film på fler än en nivå. Tror jag såg Director's cut-versionen av misstag, men det var väl lika bra. Det blev dock lite väl utdraget med två timmar. Håller dock med kommentaren ovan/nedan att det var för lite payoff för en så pass väluppbyggd mytologi. Underhållande dock, och vääääldigt sjuk.
 JaquesLeConte
Många intressanta idéer och den har en ganska skön stämning. Dock är Craig Scheffer ett totalt karisma-vakuum för mig, vilket drar ner betyget.
 BrutusBeefcake
Snäppet snällare än Hellraiser, men ändå habil. Barker har byggt upp ett spännande och coolt universum med massvis av häftiga figurer, tyvärr får de inte alls så mycket tid som jag önskar. Historien lämnar en del också, tror det kunde ha gjorts ännu svulstigare och råare. Det skall dock sägas att Cronenberg är kung! (9/15)
 stgurgel
Alla kultfilmer är inte värda sitt rykte, eller det romantiska skimmer man minns dom med
 Clark
Vilken värld, vilket äventyr! Jag kan till och med nästan förlåta Clive Barkers homosexualitet efter att ha sett denna magnifika Director's Cut.
 Raimo_1985
Tokröj från början tillslut! Helt galet, och väldigt underhållande. Förutom att det är skräck och action på en gång är det även som en komedi. Jag skulle säga att det här är precis vad jag gillar. Bättre än Hellraiser är den också,
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Whiplash (info) 22:26 20/6 (158)
Varieté (info) 22:09 20/6 (6)
Kalle Stropp och Grodan Boll på svindlande äventyr (info) 21:34 20/6 (88)
Aftermath (info) 21:21 20/6 (4)
Murder Mystery (info) 21:09 20/6 (3)
Batman vs. Teenage Mutant Ninja Turtles (info) 19:46 20/6 (3)
Destroyer (info) 19:45 20/6 (9)
The Ritual (info) 19:24 20/6 (54)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 19:15 20/6 (10)
Maskeraden (info) 18:53 20/6 (2)
Cold Pursuit (info) 18:11 20/6 (3)
A Prayer Before Dawn (info) 16:02 20/6 (9)
Skyscraper (info) 10:15 20/6 (30)
Scipio Africanus (info) 03:47 20/6 (3)
The President: Lyndon B. Johnson (info) 02:22 20/6 (6)
Himmel över Berlin (info) 00:07 20/6 (215)
Frances Ha (info) 00:01 20/6 (104)
Nausicaä från Vindarnas dal (info) 23:58 19/6 (391)
Piraterna! (info) 23:57 19/6 (66)
Captain Marvel (info) 23:55 19/6 (34)
Zootropolis (info) 23:51 19/6 (105)
Once Upon a Time in Venice (info) 23:48 19/6 (12)
Aladdin (info) 23:47 19/6 (7)
Kubo och de två strängarna (info) 23:46 19/6 (28)
Sherlock Holmes och kvinnan i grönt (info) 23:45 19/6 (19)
Justice League (info) 23:43 19/6 (67)
Hacksaw Ridge (info) 23:41 19/6 (84)
Prinsessan och grodan (info) 23:38 19/6 (218)
Björnbröder (info) 23:36 19/6 (479)
Vaiana (info) 23:35 19/6 (81)
The Confines (info) 23:28 19/6 (2)
Fjällbackamorden: Strandridaren (info) 22:57 19/6 (11)
Bastille Day (info) 22:56 19/6 (19)
Black Mirror - White Bear (info) 22:33 19/6 (15)
Black Mirror - The Waldo Moment (info) 22:31 19/6 (12)
Vox Lux (info) 21:56 19/6 (8)
Hotel Mumbai (info) 21:02 19/6 (3)
Stränder (info) 18:09 19/6 (35)
Giant Little Ones (info) 17:18 19/6 (2)
Five Feet Apart (info) 16:58 19/6 (2)
The Beach Bum (info) 16:55 19/6 (5)
Harold and Kumar Go to White Castle (info) 14:26 19/6 (331)
Floating Weeds (info) 13:35 19/6 (23)
Mandy (info) 13:07 19/6 (27)
Captive State (info) 11:10 19/6 (2)
Good Sam (info) 07:48 19/6 (1)
Vice (info) 02:58 19/6 (13)
The Last Witch Hunter (info) 01:44 19/6 (36)
Chernobyl (info) 01:24 19/6 (7)
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)