ninaemilia
underbar film!!! stämning...
 Bostonian
Mycket bra filmversion av Dickens klassiker....
 MelonManiac
Haha, JÄTTEkul Bobby! :)
 Jay-lo
Alec Guinness hel skön! En bra version av Dickens klassiker...Får bli fler film klassiker på svenskan, tycker jag!!
 Netza
Enda bra filmatisering av boken som gjorts.
 Redwood
Det var rätt länge sen jag såg den.
 Almighty Bob
Skulle gärna se den i en snyggare filmatisering. Visst är de alldeles förträfflig, men det märks väl tydligt att den är från 40-talet.
 Jake LaMotta
Lite väl typiskt sentimental i slutet precis som i David Copperfield, då den här filmen är mycket mer välgjord.
 Bobby Peru
Jo. Verkligen en välspelad film, men lite irriterande att se i skolan då alla jävla ungar sitter och suckar och garvar nästan hela tiden: "åh, me, tss, suck, herre GUUUUUUUD, fan va sämst, åh men åh". Hyr era jävla kommersiella nya skitfilmer då för faan. Fattar riktigt inte poängen me svartvita filmer. stackare...
 Raissa
För att det var så länge sedan jag såg den men ändå kommer ihåg hur det kändes att kolla på den...
 c3po
Alec Guinnes ÄR Fagin!
 c3po
Väl talat: Bobby Peru!
 RFK
Sir Alec är/var/kommer alltid att vara kung.
 Redwood
Ja filmen är bra, men Bobby: alla filmer har varit kommersiella någon gång, även denna.
 Riff Randell
OK!
 Ulanbulan
En klassiker! Undrar om Lysande Utsikter är lika bra...
 Luonas Taemrem
Imponerande klassiker, får mig att år vilja läsa lite av Dickens. Trots den klassiska och välkända romanen som förlaga så gör Lean något bra av det. Imponerande prestation av Guiness dessutom, en av de riktigt slajmiga filmskurkarna.
 goeran
David Leans filmatisering av Oliver Twist är riktigt bra; särskilt Alec Guinness är magnifik i rollen som ärkeskurken Fagin. Men jag tycker också att man bör framhålla John Howard Davies i huvudrollen som Oliver; jag brukar normalt inte gilla barnskådespelare men John Howard Davies är faktiskt väldigt bra.
 jimmy ringo
Klassisk och gripande. David Lean kunde verkligen göra storslagna filmer.
 jarumas
Inte en utav Leans bättre filmer, men fortfarande bra.
 Cumlin
JGa är inte säker om det var denna film jag såg, efterssom det finns så många oliver twist filmer, men vi såg den på engelskan, och det blir en trea efterssom det var lektionens höjdpunkt (hatar engelska)
 Hangaround
Massiv upplevelse med helt otroligt foto av Guy Green. Alla brister med filmer ligger egentligen i förlagan, som har den olyckliga tendensen av att vara för lång, så väl som för långsökt. Det är roligt att Guinness, Newton och Sullivan.
 Tonti
Inte lika bra som Leans andra Dickensfilamtisering, Lysande Utsikter, men miljöerna och inte minst Alec Guinness som Fagin gör att filmen får en lite svagare fyra ändå.
 merilina
jättebra film
 Eurotrash
Helt ok, men jag känner att den här filmen slarvar bort den utmärkta grundhistorien på något vis.
 mikaelsvensson
Det har hänt en del på filmfronten de senaste 60 åren och anledningen till att jag inte ger filmen en fyra är troligtvis för att jag vant mig vid dagens övertydliga bild- och ljudspråk.
 Rune2000
En "Oliver Twist"-adaption precis som den ska vara. Fantastiskt snygga svart och vita nyanserna, rollprestationerna (trodde aldrig att det var självaste Alec Guinness som spelade Fagin) och framför allt så är den brittisk! Filmen är något sämre än David Leans andra Dickens-adaption "Lysande utsikter", men är helt klart sevärt. Skulle vara spännande att jämföra den med 1922 stumfilmsversionen där Lon Chaney och Jackie Coogan spelar huvudrollerna.
 Astrojacob
Troligen den bästa av alla versioner. Utsökt casting o otroligt verklighetstrogna miljöer. Dickens Rules!
 Suverän
Som sagt, utsökt casting! Stundtals en alldeles enastående film på alla vis. Det ska tilläggas att jag inte läst boken.
 Bewitched
Riktigt bra och snygg... Gå in och läs min recension av filmen på: http://bewitched.blogg.se
 KillerPutte
(rek.4) Snygg och välspelad. Trist att se sådan här klassiker efter jobbet då man har varit sjukt trött och somnat av utmattning två dagar i rad, vilket har jag gjort att jag har fått spela tillbaka och se om.
 precineadd
en av dom bästa filmer jag sett i hela mitt liv. från början till slut är allt perfekt, den är till och med snäppet bättre än great expectations och den trodde jag också var gränslöst bra. det här är hundraprocentigt komplett filmberättande.
 martin eden
[rek. 4] Snudd på mästerverk! Till och med snäppet vassare än GREAT EXPECTATIONS (1946). Superbt skådespel, underbara kostymer och, ja, perfekt regi. Mycket,mycket, mycket bra!!! 4+/5-
 NtoNW
Mycket bra, både skådespelar- och bildmässigt. Fantastiska skuggspel och djupfokus. Men det blev ibland lite over the top, vilket iof inte är så konstigt i Dickens-land.
 LTT86
En mycket bra film med massor med bra skådespelare som gjorde en mycket bra jobb. Mina enda två problem är att det känns att dom försökte berätta för många story här. Det kanske gick till så i boken, men det var lite svårt att hänga med ibland. Den andra problemen är att det också känns att dom tar visa idéer och scener från Frankenstein 1931. Men förutom dom två problemen, en mycket bra film. Förtjäna en full femma.
 Dutch
Guinness näsa gör hela filmen! Härlig matiné detta!
 the godfather
Nu är inte jag någon Charles Dickens expert, så jag vet inte om denna följer boken till punkt och pricka men jag kan bara tänka hur bra boken är med tanke på hur bra den här filmen är! Det är så mycket orättvisa i filmen så man bara får lust att hoppa in i filmen och slå ner några av karaktärerna. På den punkten så gör filmen det väldigt bra, den gör att man lever sig in i den och känner med många av karaktärerna. Det ger hela filmen en mer mänsklig ton och att den aldrig känns tråkig, de två timmarna som filmen nästan är, märks aldrig av. Så filmen får en femma utav fem på grund av alla känslor den tar fram, glädje,sorg,ilska, och allt däremellan. Men den får inte bara en femma för att den tar fram hela känsloregistret utan också för att den att den är något man vill leva sig in i. Det är meningen med film enligt mig, att transportera åskådaren till en annan värld och påverka den utifrån dess värld och det gör denna. Mästerverk!
 Dele
Historien om Oliver Twist är otvivelaktigt ett mycket bra verk. Detta är den tredje filmatiseringen av berättelsen jag ser, och trots att det är en riktigt stabil film så blev jag överlag mer engagerad i musikalversionen från 1968, där historien och händelseutvecklingen gavs mer utrymme. Finns dock inget direkt negativt att säga om denna välgjorda och absolut sevärda, men inte omskakande, version. Betygstrean är stark.
 andmoreagain
Guinness näsa är något för PK-maffian.
 KyLLo
En fantastisk Oliver Twist-version. Underbar scenografi, välspelad och dramatisk. Inte någon förskönad eller förenklad familjefilm.
Senaste kommentarer
Den lilla flickan i huset vid vägens slut (info) 12:41 19/5 (58)
Society (info) 11:57 19/5 (62)
Lysande gift (info) 11:29 19/5 (21)
Backdraft II (info) 11:08 19/5 (1)
Polar (info) 11:03 19/5 (21)
Vägvisaren (info) 10:58 19/5 (51)
Justice League vs. the Fatal Five  (info) 10:33 19/5 (2)
Mortdecai (info) 09:46 19/5 (25)
Tredje mordet (info) 08:53 19/5 (6)
Five Nights in Maine (info) 08:24 19/5 (1)
En iskall jävel (info) 07:58 19/5 (33)
Snömannen (info) 07:57 19/5 (45)
Oskyldigt blod (info) 06:20 19/5 (33)
Alla mår bra (info) 03:39 19/5 (2)
[REC] 4: Apocalypse (info) 03:22 19/5 (20)
Det vildväxande päronträdet  (info) 03:04 19/5 (6)
Brokedown Palace (info) 02:14 19/5 (55)
Nattbarn (info) 23:41 18/5 (9)
The Mule (info) 22:26 18/5 (15)
Big Brother (info) 22:09 18/5 (2)
Snuten i Hollywood 2 (info) 21:35 18/5 (224)
Sonja (info) 20:19 18/5 (2)
Den hårda leken (info) 18:36 18/5 (1)
Iron Sky: The Coming Race (info) 15:45 18/5 (1)
Time Machine (info) 15:37 18/5 (327)
Sameblod (info) 15:07 18/5 (58)
Zlatan i Alperna  (info) 12:31 18/5 (3)
Fruktan lägger pussel (info) 12:28 18/5 (4)
Atlantic City, U.S.A. (info) 11:47 18/5 (44)
UFO (info) 11:25 18/5 (8)
Star Wars: The Last Jedi (info) 10:37 18/5 (148)
Acts of Vengeance (info) 10:33 18/5 (7)
Purpurgänget (info) 09:59 18/5 (1)
Black Panther (info) 09:00 18/5 (86)
American Exit (info) 07:48 18/5 (1)
Ocean's Eight (info) 05:52 18/5 (36)
Tag (info) 05:38 18/5 (7)
Isn't It Romantic (info) 05:36 18/5 (10)
I Feel Pretty (info) 05:34 18/5 (13)
Enemy Gold (info) 04:04 18/5 (5)
Summer of Blood (info) 03:44 18/5 (5)
Det ljuva livet (info) 23:33 17/5 (150)
De bedragna (info) 23:21 17/5 (29)
Mordet på Orientexpressen (info) 22:41 17/5 (49)
Destroyer (info) 22:33 17/5 (7)
Frank and Ava (info) 22:29 17/5 (1)
Big Boss (info) 21:59 17/5 (96)
The Hustle (info) 20:44 17/5 (1)
Goon (info) 15:43 17/5 (96)
March Comes in Like a Lion (info) 15:13 17/5 (1)