Nervegas
En helt otänkbar film idag, då alla människor, tankesätt och händelser måste målas svarta eller vita och alla konflikter måste lösas så dramatiskt som möjligt.
 inchris
en mycket stark fyra, på gränsen till en femma. Känns som en föregångare till Cast Away, fast mycket bättre.
 Lenrick
Det är mycket snygg konceptdesign. För att vara en film som inte inte verkar ha några kommersiella intressen är det enormt snygg konceptdesign. Det är en intressant berättelse, lite typiskt hippie. Men jag måste erkänna att allt efter som filmen går blir dem mer och mer småtråkigt. Jag tror att det beror på att Freeman Lowell är en lite för dåligt skriven karaktär. Det hade varit mer intressant om filmen visat en fanatisk mans resa mot galenskap. Jag tycker att filmer som handlar mer om miljön de utspelar sig i, än om karaktärerna i filmer ofta blir sämre än om det vore det omvända. Jag tror det är därför som nyare Zombierullar är mycket sämre än de tidiga från 60- och 70-talen. De nya handlar mer om att springa ifrån monster-zombies än karaktärerna som lever i den postapocalyptska miljön. Denna filmen hur som helst har ett mycket trevlig slut. Inte överraskande, men lite annorlunda, musiken var rätt skön också. Hade bara Freeman Lowell's karaktär skrivits lite bättre, så hade detta blivit en fantastiskt bra film. Som den är nu, blir den tyvärr lite småtråkig.
 van-yek
Finns inget bra med detta verk. Platta skådespelare, tröttsam handling, glättig musik och tusentals logiska brister. Det enda underhållningsvärdet ligger i den tidstypsika sci-fi-rekvisitan. Det borde ligga i de talrika och inte särskilt sublimt presenterade sponsorernas intresse att förstöra filmen.
 Goblim
What about the forests?
 eskapist
Vacker budskap, än mer pressande aktuellt idag men en ekoterrorist som pratar med dvärgar i TV-apparater? Mycket överspel och obefintligt trovärdig dialog. Flower Power i studioskog med matchande soundtrack. Great fly by's (it's just a model).
 cristian81
grymt bra och spännande. vacker och fantastisk bra låtar
 gnolam
Den gråtande indianen möter Battlestar Galactica 1978.
 kungkalas
En teknikfetischistisk miljöivrarfilm? Klart intressant, men tre kvarts "vara kompis med robotarna"-scener blev lite för mycket... Solklar trea dock. Musiken var dessutom kalas!
 abbenisse
charmig men lite för tunn...
 noshörningen
som alltid kan stora rymdscener ta andan ur en, och den här filmen har ganska många sådana. finns inte så mycket till story, handlingen är ganska så tunn, men budskapet är självklart musiken var bäst :D
 amam
Jag ogillade starkt den där låten där tjejen sjunger som dök upp ibland. Annars så var musik hyfsad. Att kungkalas kallar den för en "teknikfetischistisk miljöivrarfilm" innan tycker jag stämmer riktigt bra faktiskt. Och som en sån så är den jäkligt skön. Lugn och filosofisk. Och träd i rymden är ju faktiskt en jäkligt bra miljö för att sätta just en lugn och filosofisk film. En svag fyra.
 krank-mma
Vad den här filmen framförallt är, är stendum. Det verkar många missa, men både själva premissen (vi skickar upp våra skogar i... rymden...) och hela plotten är helt enkelt så fruktansvärt dumma, som i stenkorkade, att man knappt tror det. Ärligt talat. Bra musik, snygga effekter, och jag ger bara ettor till filmer som får mig att bli spysjuk.
 Novi
plotholes??!
 ilBrutto
Inte särskilt trovärdig, men välspelad sf med ytterst löjeväckande robotar. Sevärd, men inte mer. Musiken är dock en plåga för öronen
Lågmält flummigt och rätt så intressant. Det filosofiska budskapet höjer upp den här annars rätt så mediokra pekoralen tillsammans med de för tiden påkostade miljöerna och effekterna
 Kosmoskorven
Sexigt...
 grungejesus
lite väl knarkig...
 sQuiGboBBle
Vad skulle man inte göra för att ha en sån robot.
 Gröne_Orm
Jag skulle vilja höra Joan Baez remixad i uppskruvat tempo. Inte en dålig film men inte en bra heller.
 Rune2000
Hur ofta får vi egentligen se en rymdfilm om framtiden från Hollywood som inte innehåller skjutvapen? Jag har aldrig riktigt gillat Bruce Derns skådespel i andra filmer men här briljerar han med sin tour-de-force insats! "Den tysta flykten" har sina brister men de gör den upp för med sin ovanliga historia och fantastisk insats från Bruce Dern.
 servadac
Jag gillade stämningen och robotarna och ju för goa. Men det blir lite långsamt och inte mycket till handling stora delar av filmen.
 Kimkim!
Skitbra film.
 Kubrick
Bra, intressant och tankeväckande. Stort minus för sångerna som förstör stämningen.
 Count_Duckula
Inte alls illa, men lite väl händelselös.
 Z
En intressant film. Den har dessvärre inte åldrats med värdighet; men med lite tur så skulle det kanske kunna gå att få en remake av den att bli bra. Nu kräver den att man är på rätt humör...
 Emit Flesti
En film som föddes ur 60-talets flower power tankar. Räknas som den första miljöaktivist filmen. Vacker, underbar musik av Joan Baez och en bra prestation av Bruce Dern.
 Hargulaf
Saknar styrsel men är ändå ett måste för sf-fantaster.
 bmo
Katastrofalt usel och skrattretande med en bedrövlig insats från Bruce Dern.
 Mat1az
Inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Av omslaget att döma trodde jag det skulle handla om stora robotar á la Empire Strikes Back i miljöer á la Return of the Jedi. Oj så fel man kunde ha. Men den här enmansshowen med Bruce Derns blev ändå en positiv överraskning. På ett sätt kunde man säga att det är en Cast Away, fast i rymden, med miljöaktivistiska undertoner. Tempot är rätt långsamt, vilket jag gillar i sci-fi filmer från 70-talet. Hjärtat är stort och temat känns lika viktigt idag som då. Bruce Derns gör riktigt bra ifrån sig, psykopatspecialist som han är. Filmeffekterna är dessutom fortfarande snygga idag. Sen kan man ju fråga sig hur ett så pass stort rymdskepp endast har fyra personer och tre droider som besättning. Men vad vet jag, kanske alla andra dött?
 KimEkberg
lite bra och lite konstig. förstår inte riktigt vad man ska tycka om huvudpersonen och hans gärningar.
 Halofreak92swe
Snyggt gjord för att vara så gammal men det var det enda bra med den, otroligt seg och händelsefattig.
 Almgren
Totalt värdelös. Huvudpersonen är psykopat?
 GinNTonic
Gillade skeppen och grundpremissen men resten av filmen var plågsamt dålig. Bruce Derns överspel distanserar mig och den fruktansvärda så kallade filmmusiken torterar mina öron. Och vilka fula robotar!
 EvilNed
Oj, vilken besvikelse. Platta karaktärer genomgående. Budskapet kan inte bli mer "skriva på näsan". Det fanns enorm potential, men inget uppfylldes.
 RobinsTaste
Endast robotarna var intressanta, men Bruce Dern skriker och är allmänt jobbig när han hatar sina vänner utan anledning. Uhnn...hippies.
 AlbinWesley
Mmmhmm tycker det finns flera intressanta bottnar här, av vilka tyvärr ingen är riktigt djup. Någon annan klagade på musiken och robotarna, själv ser jag dem som filmens höjdpunkter tillsammans med miljötemat förstås. Joan Baez passar perfekt för de finfina låtarna som utgör soundtracket, och att robotarna spelas av människor ger dem just den mänsklighet som de är avsedda att ha.
 Ima_Tree
Töntigt, fult, otroligt och...lite fjolligt. Skulle kunnat vara en musikal. Var inne på betyget tre, men det får nog falla till en tvåa.
 Jonatanh
Hippie-science-fiction unik i sin tematik och med ett budskap få filmer i genren tyr sig till. Miljöerna och scenografin är fullkomligt fantastiska och de externa rymdbilderna på skogsskeppen häpnadsväckande mäktiga. Skön blandning av lappsjuka och trädkramarkamp. Allt toppat med Joan Baez ljuva stämma. Udda.
 myslas
A hippie in space! Det mest intressanta med filmen är ju egentligen inte miljöbudskapet utan den psykologiska aspekten av att lämnas ensam och hur Freeman försöker göra robotarna så mänskliga som möjligt i brist på sällskap. Börjar lite skakigt men blir bättre och bättre. Plus för snygga miljöer och scenografi.
 Sznax
Väldigt annorlunda och speciell. Ensamheten behandlas väldigt bra och manuset är till stora delar väldigt starkt. Bra miljöer, ett vackert budskap och riktigt bra musik (plus bra sånger av Joan Baez). Sedan blir vänskapsrobotarna lite töntiga och Derns överspel väldigt jobbigt i längden, slutet är inte heller någon höjdare. Betyg 5.4
 RichardEk
Föråldrad sc-fi som väcker ekosofiska frågor på ett inaktuellt och förenklat sätt. Tiden har inte varit skonsam mot denna film, vare sig när det gäller story eller det rent filmtekniska. Alla jämförelser med "2001" undanbedes med bestämdhet. De små robotarna berörde mig dock något, mer än Bruce Dern i varje fall.
 Dr T
Tidig ekofilm som tyvärr inte har hållit för tidens tand och där det ekologiska budskapet konstigt nog inte heller har en framträdande roll utan bokstavligt talat mera fungerar som en kuliss, som så ofta vid den här tiden. En del sköna sjuttiotalsvibbar dock.
 jeremy_jones
Oh Dewey... slutscenen är en sentimental fullpoängare som kommer förfölja mig längre än väntat. Vägen dit är ömsom rätt töntig men ändå hyfsat intressant och annorlunda på ett förlåtande sätt. Genomförandet är inte särskilt lyckat dock, även om jag uppskattar den märkliga inneboende dagisbarns-logik som filmen verkar följa till fullo (med välmenande fröknar som odlar sin egen potatis, stickar alla leksaker, hatar imprealismen och säger ATOMKRAFT-NEJTACK).
 Noseman 2005
Mindre action än i "Beneath the Planet of the Apes" (som jag såg igår), men aggressivare framfört budskap. Tyvärr planar det ut i nästan ingenting och jag rycker lite lätt på axlarna när eftertexterna börjar rulla. 6/10
 Bomkia
Inte riktigt en film för mig. Ganska segt och jag fastnar aldrig riktigt i filmen. Med en sämre skådis än Dern hade det kunnat slua riktigt illa. 2+
 papabobadiof
Intressant story och snygga rymdskepp a la Starwars! Blir dock väl töntig på sina ställen, och handlingen liksom stannar av utan några större överraskningar mot slutet... Joan Baez kunde de skippat å, kräks bara av att höra hennes påfrestande vibrato-sång.
 ItalyErik
Fantastiskt koncept. Scenografin, specialeffekterna, ja hantverket i sig är mästerligt. Uppenbart politisk - 70-talets verklighet döljer sig bakom kulisserna - men lika aktuell i dag. Wall-E har helt klart "inspirerats" av denna. Dern är kanske lite träig och filmens manus inte det starkaste, ändock en film man borde ha sett.
 jiemm
Specialeffekterna har inte direkt åldrats som vin, men i övrigt en bra film. Bruce Dern är klockren.
 karlmats
Det här var ganska tråkigt. Miljöpartiet gör rymdfilm men det finns inget riktigt driv i vad som händer och även om dialogen blixtrar till ibland så känns det aldrig speciellt engagerande. Robotarna skulle väl vara gulliga antar jag men de blir mest en gimmick. Sen är det ju alltid intressant att se hur man på äldre dar förutspådde framtiden men hur illa den stundande klimatkrisen än blir så har jag svårt att se nåt scenario där man skeppar iväg flygande skogar att cirkulera runt Saturnus. Summa summarum så saknar den både intressanta resonemang att fördjupa sig i och underhållningsvärdet för att engagera sig mer än till en stabil 2a. Förstår inte riktigt varför den blev lite av en klassiker.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
The Wife (info) 21:16 26/3 (13)
The Dirt (info) 21:07 26/3 (6)
One Missed Call (info) 20:45 26/3 (119)
Us (info) 20:20 26/3 (6)
Josefin Nilsson - Älska mig för den jag är (info) 19:30 26/3 (2)
Intolerance (info) 17:33 26/3 (49)
Här har du ditt liv (info) 17:24 26/3 (87)
Janne Långben - The Movie (info) 16:07 26/3 (199)
The Post (info) 15:39 26/3 (40)
Escape at Dannemora (info) 15:35 26/3 (3)
A Star Is Born (info) 15:32 26/3 (52)
Tjorven och Mysak (info) 15:09 26/3 (58)
Tjorven och Skrållan (info) 15:09 26/3 (72)
Tjorven, Båtsman och Moses (info) 15:08 26/3 (68)
Halloween 2 (info) 15:02 26/3 (104)
Losin' It  (info) 15:02 26/3 (7)
The Ninth Gate (info) 13:55 26/3 (543)
9 millimeter (info) 09:38 26/3 (280)
Night of the Living Dead (info) 09:30 26/3 (129)
Steel Dawn (info) 07:59 26/3 (51)
Jill Rips (info) 07:55 26/3 (24)
Seven Pounds (info) 07:02 26/3 (443)
Hemma (info) 02:14 26/3 (8)
Som skapta för varann (info) 01:59 26/3 (6)
Patient Zero (info) 01:31 26/3 (6)
Revolten (info) 01:29 26/3 (21)
Ms. 45 (info) 01:14 26/3 (43)
Abducted in Plain Sight (info) 00:30 26/3 (5)
The Mummy's Kiss: 2nd Dynasty (info) 00:14 26/3 (1)
The Return of Swamp Thing (info) 23:13 25/3 (21)
American Made (info) 22:49 25/3 (35)
See No Evil 2 (info) 22:41 25/3 (8)
Miss Hokusai (info) 22:38 25/3 (1)
Nature of the Beast (info) 22:01 25/3 (1)
Superhjältarna 2 (info) 21:34 25/3 (31)
I Djävulens klor (info) 21:30 25/3 (6)
En kvinna bland män (info) 20:06 25/3 (2)
Blood Predator (info) 19:33 25/3 (1)
Påtaglig fara (info) 18:58 25/3 (96)
Await Further Instructions (info) 18:42 25/3 (3)
Kvinnorna på sjätte våningen (info) 17:10 25/3 (23)
Mannen i tågkupén (info) 16:46 25/3 (15)
After Everything (info) 16:14 25/3 (1)
Livet går vidare (info) 15:23 25/3 (7)
Nixon (info) 15:20 25/3 (59)
Jag är ingen ängel (info) 13:25 25/3 (7)
The Dreamed Path (info) 13:22 25/3 (1)
Supercon (info) 13:03 25/3 (2)
Halloween (info) 12:49 25/3 (35)
King Arthur: Legend of the Sword (info) 12:11 25/3 (58)