Matewan
Har inte sett denna sedan 1972. Men minns den som synnerligen spännande och intressant. En kombination av det tidiga 70-talets samhällskritiska filmer och SciFi.
 bramer
Såg den när jag var liten, men orkade inte riktigt med den då. Nu kan jag göra den mer rättvisa och den är faktiskt mycket bra. Vetenskapen används på ett sätt som inte känns alltför töntigt och det håller verkligen trots att tre decennier gått. Ganska roliga kameragrepp också. Rekommenderas varmt.
 explosion
Lite träig, men känns realistisk och lyckas ändå skapa ganska mycket spänning.
 jacobsteel
Crichton e påläst som tusan som vanligt. karaktärer är lite tunna dock.
 gnolam
Jag vill ha deras datorer. En orgie i retrointerface!
 truedman
När 70-tal sci fi är som bäst.
 Kubrick
Känns realistisk och trovärdig, även väldigt spännande trots sin vetenskapliga dramaturgi.
 Daniel Mott
Stilistisk, snygg och spännande, härlig 70-tals-sci-fi!
 vikaren
Någon form av rekord i påhittad vetenskap. Fånigt, men lite spännande.
 Suspiria
svag fyra, spännande upplägg: filmer med tomma öde städer/byar och underliga virus behöver inte alltid bli bra men börjar alltid lovande. lite för mkt snack delvis men lagom 70talstorr.
 Lenrick
Helt otroligt, en film som bygger på konceptdesign. Jag tycker den är både spännande och underhållande. Fantastiska miljöer, fascinerande lab. utrustning och intressanta händelser.
 Wridmuld
Det här är verkligen renodlad, destillerad och slutligen raffinerad %"¤¤#& bajsfilm. Inte bara saknar den all vetenskaplig rimlighet, fast det är just denna rimlighet hela regin bygger på, den är också värdelöst ospännande. Gäsp!
 xpor
Ascool film ju!!! :D :D :D Man blir helt glad när man ser på den, och den blir dessutom bara bättre ju fler gånger man ser den :) ô!
 Dagisfarbror
Trots att denna är gjord på tidigt 70-tal så kändes den ändå väldigt aktuell. Mycket intressant o spännande. 4+
 Earthbind
Kanske lite lång för min smak men den underbara scenografin och all gosig kvasi-vetenskap höjer.
 Anaythea
Definitivt inte en film för alla. Personligen tyckte jag att slutet var lite halvdant och ologiskt, men filmen är fortfarande otroligt bra för att vara gjord på 70-talet med allt vad det innebär i teknisk väg. Känns nästan lite Bond, måhända. Mysigt labb :)
 FREEMAN.JACK
svagt minne av den
 yangbo
hmmm, säkert väldigt bra om jag skulle se om den med andra ögon, men just nu tänker jag bara: nej tack, inga fler 70 tals sci fi för mig, alldeles för fult och för overkligt, som sagt, med andra ögon så.....
 Afflicter
Välgjord för att vara en 70-talsfilm, men å andra sidan är det ju kvalitetsregissören Robert Wise som ligger bakom.
 NEDERVETIL
Lite seg.. men en normal rulle från sin tid...
 tatsujin
ojoj, vilket lab! 4 enbart därför! :)
 IG-88
Prisjägaren IG-88 blev, som tatsujin, imponerad av labbet och gillade det, väldigt schysst scenografi och rekvisita. The Andromeda Strain var också stundtals spännande och blev aldrig seg, en stark 2:a. "The voice belongs to Miss Gladys Stevens who is 63 years old. She lives in Omaha and makes her living taping messages for voice-reminder systems."
 Eeler
Klippningen har samma känsla som själva laboratoriet.
 lillmånstret
Fantastisk musik! Lite trist när den blev spännande, gillade den avskalade handlingen mer. Blev inte alls seg. Obehaglig.
 Ryujin
Dålig editering och manuset var långt ifrån en felfri adaption av boken (har inte läst boken, men de som skrev manuset verkade inte ha koll på vad som skulle funka i ett filmformat). Ärligt talat tycker jag remaken var mycket bättre och kändes mer komplett. Stort plus till trovärdiga forskare dock istället för de unga, vältränade och attraktiva typerna i remaken, men skådespeleriet höll inte så hög standard, och specialeffekterna var mest jobbiga. Visst att de la till en massa otroligheter och riktade sig åt en yngre och förmodligen dummare publik i remaken, men jag gäspade iaf inte lika mycket när jag såg den som när jag såg originalet.
 amam
Technofetischism, retro-sjuttiotal och undergångskänslor. Hur kan man inte älska den här?
 Hargulaf
Ovanligt skoningslös film och relativt trogen känslan i boken så vitt jag kommer ihåg. Fantastiska miljöer. En svag femma.
 ilBrutto
Härlig technothriller som känns väldigt trovärdig
 lillmånstret
Höjer till fyra. Så jävla cool. Riktigt bra inledningsmusik också.
 Ola_Schubert
Den här har jag sett och minns den som riktigt bra och spännande. Bygger på en lika bra bok. En svag fyra tills en ev omtitt.
 sunvalley
Skön science fiction från 70-talet. Karaktärerna är lite för stela och tråkiga för att filmen ska nå upp till en fyra. Men Wise excellerar i konsten att avslöja tillräckligt mycket för att spänningen ska upprätthållas. Imponerande att den lyckas hålla intresset uppe alla 131 minuterna. "Technothriller" låter för övrigt hur bra som helst. Fler såna!
 mangoes
Skönt nördig. Den känns faktiskt trovärdig, och scenerna i början av staden med bilarna man väldigt, väldigt tydligt ser att de är leksaksbilar, är bara ett charmigt plus.
 Tom Joad
Helt ok. Är väl egentligen bara en tvåtimmarsskildring av "vetenskapligt" arbete och fem minuter spänning, men den funkar.
 Halofreak92swe
Alldeles för seg. Annars rätt snygg och intressant.
 Matewan
Har inte sett denna sedan jag såg den på bio 1972. Gillade den skarpt då. Så det intrycket får gälla som betyg.
 m0rten
Half-life. Riktigt jävla bra.
 idd
Torr som fnöske men snygg, hyfsat spännande å välgjord..
 Kriffot
Väldigt snygg men hyfsat långtråkig. Jävlar va det ska desinficeras!
 MaxMackan
Stark trea/svag fyra. Första halvan är fantastisk. Älskar att det är en mer lågmäld sci-fi, där hotet besegras med vetenskap och inte militär och vapen. Dock blir den lite seg nere i bunkern och upplösningen är lite av ett antiklimax.
 rebelscum
Det blir ett högt betyg p.g.a dess underbara vetenskapliga torrhet och det faktum att den inte liknar något annat. Ge mig en film där karaktärerna ska desinfekteras i tio minuter?
 ItalyErik
Sjukt "nördig" och torr sci-fi från det goda 70-talet. En del scener, till ytan ganska händelselösa, håller på i flera, flera minuter. Det hade inte funkat i dagens Youtube-anpassade filmer där klippen ska ske inom några sekunder, men det funkar fint här. Musiken är utmärkt och stilistisk sticker filmen ut med flera innovativa scener, bland annat häftigt användning av split screen-effekter. Bra!
 Hypostas
Lite torr och seg sci fi, som inte riktigt fick mig engagerad till fullo.
 Robkiller
Tidig 70-tals sci-fi där det mesta utspelar sig i labbmiljö... tempot är tidstypiskt ruskigt långsamt och action samt spänning är helt frånvarande. Men den håller ändå intresset uppe och levererar som väntat ett politisk budskap för sin tid...
 Haroo
Första halvan är snudd på en femma, sen tappar den beklagligt mycket sista halvtimman.. tyvärr.
 Luca Canali
dystopisk, långsam och stämningsbyggande scifi-thriller från 70-talet med kultrykte. d.v.s precis så jag vill ha mina filmer men ändå blir jag inte riktigt lyrisk av det här.. bra hantverk och stilfullt är det men det blir lite för mycket av det vetenskapligt knastertorra för min smak, jag gillar första halvtimmen mest. betyg: bra (62/100)
Kanske en lite snäll fyra men jag är så jävla impad över hur modern och gedigen den känns överlag. Jag gillar hur fienden är relativt verklighetsrimlig och det bidrar till en realistisk spänning. Många små detaljer som säger så mycket också. Ju mer jag tänker på det desto mer välförtjänt är fyran.
 wiberga
Bra gjord och intressant, det enda dåliga var att dom fruktansvärda djurförsöken, sånt är inte okej. Förutom det var filmen rätt engagerande, däremot tappar den en del under sista kvarten. Det blir ett för snabbt avslut tycker jag. Men definitivt en fyra i betyg!
50-talsmossig sf bestående av hittepåvetenskapligt prat i en oändlighet. Då och då kommer det små smakfulla indikationer på att filmen kommer att lyfta, vilket den inte gör. (4/15)
 Audrey Horne
Ganska spännande, välspelat och skön scenografi. Samtidigt är den rätt trist och intetsägande dock.
 myslas
Jävligt cool och snygg, borde vunnit Oscar för scenografi. Kanske något väl lång men den långsamma uppbyggnaden gör den bara mer spännande i takt med att man får nya ledtrådar även om jag kan förstå om vissa tycker att det inte händer någonting. Katastroffilmer från 70-talet är min grej och det här är en av mina favoriter, även om dialogen vid vissa tillfällen kan kännas något b-filmsaktig. Kan rekommendera Arrows nya bluray-utgåva som är toppen på alla sätt och vis.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Hands of Stone (info) 01:49 20/8 (5)
Drömmarnas värld (info) 23:33 19/8 (111)
Buffalo Bill (info) 23:31 19/8 (7)
Midsommar (info) 23:19 19/8 (24)
Under pyramiden (info) 22:58 19/8 (6)
Wicked Witches (info) 22:28 19/8 (1)
Leptirica (info) 22:00 19/8 (3)
Gentlemen (info) 20:17 19/8 (32)
Flicka och hyacinter (info) 20:08 19/8 (90)
Wonder Woman (info) 20:00 19/8 (110)
10 Years (info) 19:38 19/8 (22)
Behöriga äga ej tillträde (info) 19:05 19/8 (1)
För en liten snuvas skull (info) 18:58 19/8 (2)
Maskeraden (info) 18:42 19/8 (3)
Rosenbaum - Det sista vittnet (info) 18:36 19/8 (2)
Rosenbaum - Målbrott (info) 18:27 19/8 (1)
Rosenbaum - Bländverk (info) 18:23 19/8 (2)
Paddington (info) 18:02 19/8 (46)
The Last Black Man in San Francisco (info) 15:48 19/8 (2)
Cloud Atlas (info) 15:35 19/8 (305)
Den skyldige (info) 13:31 19/8 (14)
Superman the Movie (info) 11:23 19/8 (268)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 10:57 19/8 (9)
Scarface (info) 10:50 19/8 (1043)
Kungsgatan (info) 09:53 19/8 (17)
Lejonkungen (info) 09:05 19/8 (19)
Pandoras ask (info) 06:38 19/8 (29)
A Touch of Zen (info) 06:37 19/8 (22)
Bring It On: Worldwide #Cheersmack (info) 04:22 19/8 (1)
Fruktans lön (info) 03:18 19/8 (43)
Poirot: The Adventure of the Egyptian Tomb (info) 23:12 18/8 (1)
Highlander (info) 23:05 18/8 (349)
Bloodfist VII: Manhunt (info) 22:56 18/8 (3)
De förskräckliga barnen (info) 22:52 18/8 (14)
Happy-Go-Lucky  (info) 22:37 18/8 (161)
About Time (info) 22:37 18/8 (134)
Stormen (info) 22:28 18/8 (29)
The Warriors - Krigarna (info) 21:48 18/8 (373)
The Jurassic Games (info) 20:55 18/8 (2)
Free State of Jones (info) 20:15 18/8 (21)
Kyss mig (info) 20:15 18/8 (92)
Good Boys (info) 19:10 18/8 (2)
Flykten från DDR (info) 18:02 18/8 (3)
Jersey Boys (info) 17:41 18/8 (17)
Knight of the Dead (info) 15:13 18/8 (1)
Magic Beyond Words: The JK Rowling Story (info) 15:05 18/8 (1)
Leprechaun - Back 2 tha hood (info) 12:59 18/8 (13)
Solstice (info) 12:12 18/8 (33)
UFO (info) 12:05 18/8 (10)
Brawl in Cell Block 99 (info) 11:57 18/8 (28)