sirkurt
Bra men inte fantastisk. Faye Dunaway och Peter Finch är otroligt bra och historien är väl intressant men ingen fantastisk film allt som allt enligt mig.
 zazken
Sensmoralen är vettig, men resan dit känns aningen långdragen.
 booby
Jag orkar inte riktigt hänga med och tappar intresse.
 FarbrorKit
Nejmen nej, det känns ju som att de hade ett möte där någon bara "Fan vad jag hatar TV." "Jaaa, jag också. Kan vi inte producera en film om det?" "Jamen okej, ska vi komma fram till att TV är roten till fan all ondska och att det finns en 'TV-generation' som är helt känslokall BARA på grund av TV?!" "JA FAN VAD NAJS DET KÖR VI PÅ KAN VI INTE HA EN KVINNA SOM -GASP- BARA BRYR SIG OM SIN KARRIÄR OCH INTE OM DET ÄCKLIGA RUSSINET HON LIGGER MED?!?!!?!11" "JAAA!!!" och sedan liksom hånglade de upp varandra i brygga av glädje och så gjorde de detta. Bläää. Jag tycker inte alls att det är ett subtilt och skitsmart manus som blottlägger bla bla, det är ju fett övertydligt och dessutom rätt klyschigt.
 KimEkberg
vaddå? tv är ju såklart roten till alla ondska?
 Krantzylvania
de enda som är bra i den här filmen är hans monologer, annars är de bara ointressant tjaffs om ratings och shares, och en hel del skrikande
 Hans Moleman
Satirisk och mycket bra ibland, men tyvärr inte hela filmen.
 kungkalas
Högklassig cynism. Jensens tal till Beale är helt och hållet fantastiskt!
 levelfive
en del prylar är helt briljant men andra är sådär...och ja mycket skrikigt...stabil till stark 3a
 tjobi
Aktuell även idag. Inte bara med tanke på hur mycket skit man (inklusive mig själv) då som nu väljer att se på i TV och läsa om i kvällspressen. Jag kan också nånstans i bakgrunden se hur lätt populistisk retorik kan manipulera stora massor att tro att det finns enkla lösningar på komplexa problem. Bra skådespel och till stora delar väldigt träffsäker dialog.
 hsimpson
Jag hade nog förväntat mig lite mer, om jag ska vara ärlig. Stundtals är den skrämmande och underhållande på samma gång, men för det mesta puttrar den bara på utan att vara något speciellt. Sista kvarten är rätt fin, dock.
 mthrfckr
En av dom bästa filmerna som gjorts!
 Deepshit
Sidney Lumet var en anonym regissör men hans filmer blev dock mer berömda än han. Network tillhör en av han bästa alster. Här ger sig Lumet på att kritisera TV-industrin. I anslaget sitter två av huvudkaraktärerna och diskuterar hur man kan skapa ett populärt program genom att fokuserar på våld. Hur absurt det än låter så blir det en form av sanning då deras TV-bolag försöker vända än negativ trend till en kassasuccé. Det här var 1976 och Network ligger före sin tid då dagens TV-bolag sänder vilken skit somhelst för att tjäna pengar. Utöver filmens tema så leverera skådespelarna ett par fantastiskt bra prestationer. Lumet var också bra på att fånga storstadskänslan och det lyckas han med även i Network.
 PeterTheW
Intressant, skrämmande och underhållande, riktigt välspelad men bitvis småseg. Gränsar mellan tre och fyra.
 kakbakarn
Mycket välspelad och stark film som inte blundar för den oerhörda cynism som antagligen existerar i dessa sammanhang. Jag gillade filmen mycket, faktiskt.
 stenemo
En helt ok film, känns som att den delvis är kontemporär i sin satir (även om det är aktuellt idag). Den gör ett ok jobb med att visa upp hur tvnyheter inte lägger fokus på nyheter i dess strikta mening, utan istället väljer att ta upp saker som säljer tittarsiffror. Om detta är nytt för någon idag skulle jag bli förvånad. Jag tycker också att mycket av satiren görs bättre i The Daily Show, även om de där gör så mycket mer och med mycket större underhållningsvärde. I övrigt är det en ok story och bra skådespel.
 sunvalley
Inte så förtjust i slutet, hur följdriktigt det än är. Jag gillar inte heller att Dunaway (för övrigt briljant i sin roll) reduceras till en endimensionell representant för en hel generation. Annars finns det mycket och många att berömma i Lumets film om en cyniska mediavärld. Stabil fyra.
 alexis_flohr
Seg
 Jämte
Ett mästerverk! Jag är helsåld på den här filmen. Möjligen att de skriker lite onödigt mycket, men annars är det full pott. William Holden är perfekt castad tillsammans med de övriga briljanta skådespelarinsatserna som den här filmen bjuder på. Styrkan i TV-kritiken var kanske större för ett par årtionden sen, men visst finns det fortfarande lite aktualitet i budskapet.
 Harkaiden
Jag upplevde att Network hade problem med tempot, men vinner på sin briljanta satir som håller än idag.
 erik3
Hej å hå, postmodernism. Var hämtar du din information och vad gör du av ditt politiska engagemang?
 Jannebanan
En härlig blandning av girighet, hänsynslöshet och maktmissbruk. Visar än en gång att många av de absolut bästa filmerna gjordes på 70-talet.....Stark 4:a!
 Ojhda
Den rör ett ämne på ett sätt som inte tilltalar mig så mycket, detta gör att den kan kännas långtråkig och seg ibland. Briljant skådespeleri, grym regi och ett budskap jag förstår att folk gillar gör att den landar på en stark trea (7,4/10). Får se om jag ändrar mig efter omtitt eller att bara lite tid fått gå
 Spidde
They don\'t make them like this anymore. Uppfriskande att se en så frispråkig och vågad gammal film som känns betydligt mer radikal än det mesta som görs idag. 70-talet var verkligen en helt annan tid. Tyvärr är storyn lite tråkig och utdragen och lyckas inte matcha de duktiga skådespelarna. Stark trea ändå och skönt att slippa jobbig bakgrundsmusik i varje scen, som i alla moderna filmer.
 Grillo
Skön satir som fortfarande känns aktuell idag, men lite seg... Synd att de inte gjorde mer av relationen mellan Holden och Finch. Den delhistorien dör ut helt för tidigt.
 paninaro
Härlig satir som inte saknar relevans för vår egen samtid. Det är bara att gå in på aftonbladet.se eller valfri annan nyhetsförmedlare för att en ska vilja flippa på samma sätt som Beale gör. Tyvärr så väljs ett par sega spår som drar ner tempot, jag tänker t ex på den trista och något märkliga romansen. Jag gillar heller inte den gubbmoralsdoftande uppläxningen av Dunaways karaktär i slutet. En del minnesvärda scener och vass satir ger en trea.
Stabil ensemble (även om Dunaway vacklar i några scener) och grymt välskriven dialog i denna cyniska historia om maktkamp och dehumanisering. Det enda som filmen saknar är en riktig själ. Det sätts upp ett skådespel framför våra ögon, något att bevittna utifrån - ingenting att sugas in i. Nu tangerar förvisso detta filmens tema, men den dynamik som berättelsen innehåller går något förlorad i filmens form. På det hela taget; genialt men aningen själlöst, helgjutet men aningen snedgjutet. På flera sätt ett mästerverk, men inte på alla. (9/15)
 precineadd
värdig sitt anseende som 70-talsklassiker, knappast seg eller utdragen utan väldigt underhållande, nästan lite för lätt att se på - tycker den är lite för "plot heavy" men starka skådespelare sätter eld på ett jäkligt syrligt och djärvt manus, väldigt to-hell-with-it-all-typiskt för sin bittra samtid
 precineadd
också en "hur-trodde-de-egentligen-att-det-skulle-gå?"-film
 Bomaniac
Bra film vars scenario fortfarande håller. Men jag blir lite trött på Faye Dunaways överspel. Hon måste bara skrika och vara upprörd i nästa varje scen.
 AlbinWesley
Det finns problem i filmen tycker jag, men det är övervägande fenomenalt bra. Skarp satir när den är som bäst, oerhört välspelad och -regisserad, många beröringspunkter som är relevanta även såhär fyrtio år senare. Sen kan man ju fundera på om andra favoritfilmer blivit till utan denna, typ Videodrome och kanske nån PTA? Nåväl, lysande om än inte en ny Lumet-favorit.
 ergopliroforia
Den sunda konservativa amerikanska livsstilen hotas av en ny världsordning koordinerad av stora medieföretag där den blinda profiten och jakten på större tittarsiffror förkastar all moral. Skräpmedian får ett eget liv (scenen där Beale uppmanar folk att stänga av tv-apparaterna leder till ännu högre tittarsiffror). Konspirationsteoretiker och kommunister är en given del av galenskapen. Bara förutsättningarna inbjuder till skratt. Lägg till några oerhört underhållande replikskiften mellan the badass commie nigger (slående lik Angela Davies) och vänsteristkarikatyrerna och komiken slår stundtals i taket. Sparken mot det redan liggande revisionistiska amerikanska kommunistpartiet är förstås missriktad men likväl humoristisk.
När det kommer till delar av produktionen så sniffar man här absolut i närheten av mästerverk-klass. Man kan då nämna prestationerna från skådespelarna som är något helt fantastiskt. Riktigt välskrivna karaktärer som spelas av skådespelare som i många fall lyckas prestera sitt allra bästa i sina karriärer. Kul är också att när jag trott att skådespeleriet inte kan bli bättre så kommer Ned Beatty in i historien och levererar en monolog som är ljuvligt bra. Manus är också riktigt bra.
 Grane
Absolut bra, sevärd och tänkvärd film, även om den känns rejält överskattad för min smak.
 Zipper
Inte direkt subtilt skådespeleri från någon här, inte. Fick ont i öronen av allt jäkla gapande. Tyvärr var den här filmen inte alls lika bra som jag hoppats, vissa aspekter håller fint idag medan filmen emellanåt var rent kriminellt seg. Jag uppskattade Faye Dunaways karaktär länge, en kvinna som uppenbarligen var före sin tid. Hon var nyanserad väldigt länge, men de kunde inte låta bli att framställa henne i negativ dager på grund av hennes "okvinnliga" egenskaper. Suck. Aldrig får man vara riktigt glad.
 Narnendil
träffsäker, snyggt filmad och lite sådär lagom galen, haha
 Sture Stenhög
Det är verkligen imponerande hur långt före sin tid den här filmen var, och nu när vi är mitt uppe i Trump-eran så känns den mer aktuell än någonsin. Samtidigt är den även väldigt mycket en produkt av sin tid, och den kombinationen gillar jag mycket, 70-tals-känslan är verkligen total, kanske inte minst representerad av den utmärkta skådespelarensemblen. Peter Finchs galna nyhetsankarare är givetvis själva kärnan i filmen, och underhållningsvärdet går i taket varje gång han dyker upp, sannerligen en ikonisk karaktär. Sedan är ju Ned Beattys monolog någonting i hästväg också. Det är dock långt ifrån en perfekt film, jag tycker framför allt det brister en del i själva strukturen, men i slutändan är känslan ändå att det här är något utöver det vanliga. Det finns betydligt fläckfriare filmer som inte alls är lika minnesvärda som denna. Network har lyckats höja sig över bruset och hittat sin plats i filmhistorien, och där hör den också hemma
 mammene
Galenskap eller verklighet? Hur som helst bra utförande och tidsskildring.
 Roswall
Såg den utan allt för höga förväntingar, och blev väldigt positivit överasskad. Riktigt bra det här!
 lekke
Helt fantastiskt manus som nog är obligatorisk kursmaterial till författare av våra samtida dramaserier på TV. Känns fortfarande både aktuell och modern.
 lilebroer
Otroligt träffande. Nästintill obehagligt. Och samtidigt lite sorgligt. En riktigt bra film men som kanske inte kommer upp till några högre nivåer vid en första visning då det är statiska miljöer och mycket information att ta in. Men jag tror samtidigt att Network bara kan bli bättre och bättre för varje gång man kommer att se den. Att det är Paul Thomas Anderson's favoritfilm märks verkligen, och säger även en hel del om upplevelsen i sig. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/ 2016/04/network-1976-brd-121min.html
 Howler19
Insiktslös pessimistporr.
 Memmem
Föråldrad drift med TV:s makt! Denna film från 1976 driver med de stora TV-bolagens i USA jakt på höga tittarsiffror men inte höga betyg. Kvantitet före kvalitet alltså. På den tiden hade TV en betydligt större makt än idag, framför allt i USA. Satiren handlar om det fiktiva fjärde bolaget UBS. En nyhetsuppläsare anses för gammal och avskedas. I nästa nyhetssändning hotar han att ta livet av sig. Detta skriver de främsta tidningarna om på förstasidan. Programmets tittarsiffror ökar, och han får ett eget program där han klagar på situationen i USA. Tittarsiffrorna stiger än mer och TV-bolaget börjar gå med vinst. Allt tokigare programidéer tas fram i denna cirkus. Trötta skådespelare skriker mest och visar inga andra känslor. Undantaget är Faye Dunaway som spelar väl och visar upp ett temperamentsfullt kynne. Fotograferingen är den gängse, men blandningen av stilla kamera och närbilder på redaktionen ger en känsla av stress. Ljudet är mest skrikigt och högt bakgrundsljud. Denna film kändes väldigt föråldrad. Den är ju från tiden innan internet och mobiltelefoner tog över. Nu är användarna mer aktiva och väljer själva. Betyg: 1½
 okidoki
En satir ska väl vara rolig och träffande? Såå överdriven, även för amerikanska förhållanden.
 andersg
Fantastisk dialog, genomgående starka rollprestationer. Skulle lugnt kunna bli riktigt trevlig på scen också. Drama på hög nivå!
 Ful_fisk
Inte riktigt så sanslöst enastående som jag mindes den, men fortfarande ett solklart mästerverk. William Holden, Peter Finch, Faye Dunaway och ja, alla andra, utför stordåd i sina roller. Helt fantastisk.
 dafreakish
Imponerande angrepp på TV-mediet och kommersialisering och dehumaniseringen det leder till. En film som även idag är extremt aktuell då nyheter och information är ännu mer lättillgängligt. Det här är en välspelad klassiker som testar gränser in absurdum. För mig är det inte riktigt ett mästerverk som färdig film, men manuset snuddar vid nämnda epitet. En film man helt enkelt måste se.
 Gooran
Filmen ser väl bra ut på papperet och det är möjligt att jag hade tyckt att det var briljant satir om jag sett den på 70-talet, men nu sitter jag mest och blir väldigt, väldigt uttråkad.
 Mat1az
Älskar satiren, dialogen och skådespelet. Men filmen i sig blir aningen utdragen och det blir väldigt "gubbigt". Även om filmen fyller 40 i år så är temat lika, eller faktiskt ännu mer, viktigt idag. Stark trea.
 andybrando
En hejdlös drift med TV-mediet som kommer närmare verkligheten för varje år som går. Utmärkta skådespelare i alla roller.
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
Fjällbackamorden: Strandridaren (info) 00:56 19/6 (10)
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)
Superfly (info) 23:28 18/6 (62)
End of Evangelion (info) 23:19 18/6 (152)
Brightburn (info) 22:19 18/6 (4)
Black Mirror - White Christmas (info) 21:32 18/6 (12)
Men in Black: International (info) 21:02 18/6 (2)
Climax (info) 20:54 18/6 (11)
Autumn (info) 20:54 18/6 (2)
Body of Deceit (info) 20:53 18/6 (1)
Black Mirror - San Junipero (info) 20:18 18/6 (13)
Fitzcarraldo (info) 20:06 18/6 (178)
Cutie Honey (info) 19:39 18/6 (43)
Detroit Rock City  (info) 16:30 18/6 (177)
Seven Pounds (info) 16:08 18/6 (445)
Beyond Skyline (info) 15:59 18/6 (11)
Skottår (info) 15:50 18/6 (83)
Sjösalavår (info) 13:54 18/6 (11)
Blindspotting (info) 13:12 18/6 (7)
Hemlig pakt (info) 12:11 18/6 (1)
Mamma gifter sig (info) 11:56 18/6 (1)
The Haunting of Sharon Tate (info) 11:44 18/6 (1)
The Unborn (info) 09:18 18/6 (7)
Satans skinn (info) 09:16 18/6 (19)
Booksmart (info) 04:39 18/6 (8)
The Beach Bum (info) 00:46 18/6 (4)
Get Naked (info) 23:54 17/6 (2)
Savannens härskare (info) 23:48 17/6 (96)
På solsidan (info) 23:38 17/6 (8)
Disaster L.A. (info) 23:36 17/6 (7)
Everybody Wants Some (info) 23:35 17/6 (28)
Döda eller dödas (info) 23:35 17/6 (5)
The Affairs of Martha (info) 23:19 17/6 (1)
Public Enemy (info) 22:54 17/6 (7)
Micmacs (info) 22:53 17/6 (101)
Hanasaari a (info) 21:58 17/6 (3)
Black Mirror - Be Right Back (info) 21:57 17/6 (18)
Psych:9 (info) 21:55 17/6 (6)
The Square (info) 21:51 17/6 (84)
The Equalizer 2 (info) 21:45 17/6 (27)
Greta (info) 21:41 17/6 (3)
En kvinnas rop (info) 21:40 17/6 (1)
Bröllopsfest i Karelens runobygder (info) 20:48 17/6 (1)
It Watches (info) 20:25 17/6 (1)
The Poison Rose (info) 19:59 17/6 (2)
Stockholm Östra (info) 19:49 17/6 (31)
Egg (info) 19:10 17/6 (1)
Remo - Obeväpnad, men farlig (info) 17:52 17/6 (52)
Husdjurens hemliga liv 2 (info) 17:27 17/6 (1)
Executive Target (info) 17:18 17/6 (3)