Galivan
Oangelägen berättelse, och man köper det inte hur mycket realistiskt smink de än använder för att påvisa hur långt de har vandrat. Det hela känns oengagerat och banalt skildrat.
 Hoppandesoffan
Hade behövt en betydligt bättre karaktärsuppbyggnad för högre betyg, nu är det mest en fascinerande resa som visserligen intresserar och faktiskt håller mig vaken under sina 2 h men har så mkt mer potential
 GinNTonic
Fascinerande historia, men som alltid när det är baserat på en verklig historia undrar man ju hur det egentligen gick till. Jag gillar filmens tempo och är svag för denna typ av överlevnadsskildringar så den fängslade mig, helt klart. Några delar av färden hade gärna fått fyllas ut mer, även om man mot slutet blev helt matt för varje nytt hinder som uppenbarade sig i horisonten. Fina naturskildringar och stundtals mäktig musik. Jag gillar Farell, men han är oerhört felcastad här. Han spelar en rysk gangster, vem kom ens på tanken att ringa honom? De övriga skådisarna funkar dock bra. Själva slutknuten på säcken sänker dock filmen en aning för mig, fanns ingen anledning att göra propaganda av del hela...
 mazquara
att man av en så fantastisk historia kan göra något så här segt och intetsägande är en bedrift i sig!
Politik och motsättningar är grundpelare i det här välgjorda äventyrsdramat. Rätt lågmäld historia där resan i de olika klimaten kräver sitt, men de eskapaderna känns ändå nedtonade och känslan är att det aldrig blir ett klassiskt "man against nature". Som drama är den ändå väldigt bra med bra rollprestationer från främst Harris - de andra känns tyvärr lite bleka. Rek gott om man inte förväntar sig något storslaget äventyr.
 buglady
Lite långsam, deprimerande, bra skådespelare.
 LiqWid
Tyvärr så blir det lite som vanligt med dessa filmer. Lågmält, deprimerande (som det antagligen är meningen också) och nästan ibland oengagerade. Snyggt foto och ett bra budskap hur som helst. En trea.
 sanna-68
Ed Harris är bra som vanligt, lite segt och trist emmellanåt, men det ska det väl vara!
 x57
Tyckte storyn verkade osannolik. Söker man på det så visar det sig vara så också, en påhittad historia. Men det är en fantastisk story.
 zabb
lite besviken minst sagt
 Elmore
Lyckas väl inte fylla de två timmarna på ett meningsgullt sätt. En del scener drar ut i en evighet och det är synd att man inte får en bättre relation till karaktärerna. Dock har den ett helt OK underhållningsvärde och grundhistorien är såklart fantastisk.
 orlio
Egentligen inte så tokig, den engagerar men är tyvärr inte riktigt så medryckande den skulle kunna vara. Stark trea dock.
 Solemn
Jag tycker nog att den var värd en fyra, om än en svag. Mycket sevärd film hursomhelst!
 Jison73
Saknade eftertexter om vad som hände med de som överlevde. Annars en fängslande film som vanligt när det baseras på en verklig händelse.
 Madeleine234
Fantastisk historia, men märklig filmatisering. Den hade alla förutsättningar, men blev så förutsägbar att jag inte ens drog mig för att gå ut och fixa kaffe under "upplösningen". Filmen lämnade mig oberörd, men historien är grym.
 Sir_Lord
bra och spännande trots att den eg är ganska förutsägbar.
 1 2
Lång film. Satt och vägde mellan en två och en trea, men lyftet på slutet gör att jag nästan gav den en fyra.
 Jonel
Helt fantastisk. Grymt bra skådespel, snygga miljöer och konstant spännande.
 annihilat0r
"The Way Back" är verkligen en högkvalitativ film, precis som allt på denna sidan påvisar. Flera lika trevliga som manliga skådespelare deltar. Känslan är mestadels mörk. Det är lätt att hålla sig för skratt. Sju krigsfångar flyr alltså från ett Gulagläger i Sibirien 1941. And it's going to be a bumpy fucking ride.
 Ponsbach
Oj vad snabbt det gick från muren och ner. Jaja, seg.
 rikirock
Otrolig story med lysande skådespel!
 Kubrick
Bra underlag för en bra film, men det slarvas bort. Skulle det varit en rysk film med bättre foto hade det kunnat bli hur bra som helst. Det amerikanska slutet drar ner betyget ännu mer.
 Kautsky
Kunde gjorts bättre och kunde definitivt ha gripit tag i tittaren på ett bättre sätt. Ibland känns vandringen helt enkelt väl utdragen även om den nog tog längre tid att göra än filmens 133 minuter...
 Palmertz
En skön blandning av skådisar i Farrell, Harris, Skarsgård och Sturgess. Även om den sistnämnde inte är någon favorit gör han en klart godkänd insats i denna film. Den blir lite seg men betyget landar på en svag 4.
 trailer
Mäktig... men lite väl fragmenterad. -Men det är väl enda sättet att inte göra den längre och långtråkig. Medryckande skildring!
 Arvid Bååth
Händer rätt lite på denna enormt långa vandring. Bra skådisar annars.
 Bear
Märkligt hur man kan hafsa igenom slutet på en så lång film. Tillgjorda ryska accenter hjälpte inte heller, knapp trea
 DeAdEnD
Grymt vackra miljöer, bra skådespel, gripande handling. Ja denna film innehöll alla ingredienser ett äventyrsdrama ska ha. Saknade dock en djupare skildring av karaktärerna i filmen. Hade dom fått med det så hade filmen kunna bli en solklar 5a.
 metalguy
Så gott som ändlös berättelse om krigsfångar som flyr från fångenskapen. Bitvis underhållande men hade önskat mer utav den.
 Ojhda
Snålar på denna och ger den stark trea! Väldigt fin men inte minnesvärd nog för en fyra
 labi
Helt OK filmatisering av Slavomir Rawiczs rafflande bok. Måste ha varit överjävligt.
 yajirobi
Stark historia som berättas på ett enkelt men gripande sätt. Kul att se Gustav Skarsgård i en ganska anonym men välspelad roll. Filmen faller lite i den sentimentala fällan mot slutet och då blir det snabbt trist, men sett över drygt två timmar en väldigt stark film.
 Scrapop
Jag älskar berättelser som handlar om överlevnad och kampen mot naturens krafter. Detta skildras på ett mycket bra sätt i den här filmen. Jag tycker heller aldrig att filmen känns lång eller utdragen trots att den är längre än 2 timmar. The way back får en STARK trea!
 JeremyClarkson
En mysig äventyrsfilm men det är väldigt förvirrande att alla pratar engelska.
 Solidus
Välspelat drama med ett fantastiskt foto över landskapen. Det här är riktigt bra och spännande, fastän det är fattigt med händelser. Ännu en välgjord film av Peter Weir.
 abnormal
Det blir tyvärr löjligt för mig när alla kan prata god engelska.
Detta är en välgjord film med snygga miljöer och kompetenta skådespelarinsatser. Problemet för mig är bara det att jag aldrig tillåts komma riktigt när karaktärerna och det som händer dem. Handlingen känns mest som de bara går och går från den ena miljön till den andra vilket skapar en ibland seg filmupplevelse. Detta gör då att jag tappar intresset till och från i berättandet. 3-
 isecore
På tok för lång och alldeles för spretig. Man känner sällan något engagemang med karaktärerna och handlingen gör stora hopp. Karaktärerna är välspelade men tyvärr räcker inte det. Godkänt foto men på det stora hela trampar filmen väldigt mycket vatten.
Det är inte helt lätt att på film förmedla en lång, tråkig och väldigt krävande vandring utan att filmen blir lång, tråkig och krävande. Men Weir lyckas ganska bra, fast inte bättre än så. (7+/15)
 lilebroer
Om det är något som jag är allergisk mot så är det västerländska skådespelare som försöker spela hungriga. Att filmen är så obehagligt sentimental däremellan hjälper föga. Tyvärr så blir upplevelsen av denna film lika lång och plågsam som resan i sig.
 lekke
Kompetent gjord men ack så oengagerande och ospännande vandring. De som tyckte att rollpersonerna i "Sagan om ringen"-filmerna bara gick och gick och gick ska verkligen hålla sig borta från "The Way Back".
 amam
Stark tvåa. Välgjord och bra skådisar men resten är ganska oengagerande och trist. Lite konstigt slut också.
 Rele
En seg men ändå välgjord film. Händelserna under vandringen är trovärdiga. Väldigt duktiga skådespelare, bra manus och en duktig regissör. Jag ger en trea.
 Noseman 2005
Tänk om det politiska läget i Ryssland tillåtit en mastodontproduktion av GULAG-arkipelagen (tänk Heimat eller liknande). Nåja, det här var en schysst trevare, även om den tunnade ur rejält på slutet. 6/10
 Jamesa
Riktigt bra film. Synd bara att den inte gjordes med östskådisar. Och att den inte var längre. Filmen gick snabbt. Flyktade och blev tyvärr lite tunn mot slutet. Rekommenderas för djupare skådespel.
 Tim Buckley
(rek 3a) Genommedioker film där en samling skådespelare helt utan kemi bryter på ryska när de pratar engelska. Manuset har absolut ingenting att komma med, och samtliga inblandade har presterat bättre i andra filmproduktioner. Kort sagt, en flopp. 2a.
 RustyFilm
I över två timmar bjuds här sköna bilder från en 640 mil lång vandring genom en oerhörd och exceptionell natur (mycke berg, sand och snö e’re). Även mindre sköna bilder på blodiga skavsår, svullnade tår, härjade ansikten och sargade kroppar serveras. Den påtvingande vandringen förorsakas av flykt från Sibiriskt fångläger till friheten i Indien. Flyktgruppen består av sju personer (från början). Äventyrsdramat (regisserat av Peter Weir) gestaltar hur människor i grupp kan nå väldigt långt på vilja och samarbete.
Bra överlevnadsfilm
 Bengt_a
Såg om den 7 år senare. Om inte lika bra så kanske ännu bättre denna gång. Sjukt bra och inspirerande.
 mammene
Efter en bok tydligen och då är det extra skönt att man inte pepprade upp det hela med en massa dramatik utan mer koncentrerade sig på karaktärerna och deras mål. Mycket skiftande natur och väder och bra skådespelare, så en stark trea är den värd
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Jane Fonda in Five Acts (info) 19:49 23/7 (2)
Colette (info) 19:46 23/7 (7)
The Humanity Bureau (info) 18:32 23/7 (5)
Les Seins de glace (info) 16:08 23/7 (1)
Teach 109 (info) 16:00 23/7 (1)
The Final Year (info) 15:40 23/7 (2)
Masjävlar (info) 15:33 23/7 (809)
Rallybrudar (info) 14:31 23/7 (133)
Downsizing (info) 13:13 23/7 (46)
Hycklaren (info) 13:07 23/7 (13)
Den siste samurajen (info) 11:54 23/7 (937)
The Intruder (info) 11:33 23/7 (1)
Kommissarien och havet - Den inre kretsen (info) 07:07 23/7 (28)
Tank 432 (info) 04:05 23/7 (8)
Utøya 22 juli (info) 03:47 23/7 (18)
Pride (info) 02:45 23/7 (82)
Barbie: Dagbok (info) 01:42 23/7 (12)
The Deminer (info) 00:34 23/7 (3)
Hell or High Water (info) 00:06 23/7 (61)
The Boy Who Harnessed the Wind  (info) 23:39 22/7 (3)
The Girl with the Dragon Tattoo (info) 23:34 22/7 (365)
Rocketman (info) 22:56 22/7 (11)
Long Shot (info) 22:46 22/7 (6)
The Diabolical (info) 22:28 22/7 (6)
Blueprint (info) 21:35 22/7 (9)
Birdman (info) 21:33 22/7 (212)
Arne Dahl: Mörkertal (info) 21:03 22/7 (10)
The Hard Way (info) 20:55 22/7 (7)
Secret Obsession (info) 20:48 22/7 (4)
Barry Lyndon (info) 20:34 22/7 (554)
Climax (info) 19:32 22/7 (13)
Jeepers Creepers 3: Cathedral (info) 19:24 22/7 (11)
The Silence (info) 18:48 22/7 (12)
Headshot (info) 18:43 22/7 (5)
Alita: Battle Angel (info) 18:41 22/7 (28)
Yesterday (info) 18:14 22/7 (6)
Lejonkungen (info) 18:12 22/7 (8)
BlacKkKlansman (info) 18:10 22/7 (43)
Francofonia (info) 17:09 22/7 (3)
Cargo (info) 12:30 22/7 (18)
Dumbo (info) 11:40 22/7 (4)
Hardcore - En brutal verklighet (info) 11:34 22/7 (18)
Min börda (info) 11:30 22/7 (3)
Turist (info) 11:01 22/7 (161)
Svenska bilder (info) 07:46 22/7 (35)
Indiana Jones och de fördömdas tempel (info) 07:38 22/7 (523)
Jakten på den försvunna skatten (info) 07:30 22/7 (612)
Spider-Man: Into the Spider-Verse (info) 05:37 22/7 (15)
Adrift (info) 05:35 22/7 (10)
Red Sparrow (info) 05:31 22/7 (25)