Nejlikan
Långt ifrån vad jag trodde jag skulle se då jag stoppade in DVDn
 Apeman
Lysande!
 BadCharlotte
En otroligt tråkig och pinsam film. En tvåa bara för att jag älskar Björn Kjellman.
 Bimmen
En rätt så rolig och romantisk svensk film. Tyvärr inte riktigt så bra som jag hade trott att den skulle vara. Men klart sevärd var den i alla fall, med bra skådespelare i rollerna.
 labi
En skön komedi som kanske främst tilltalar politiskt intresserade. Alla kanske t ex inte skrattar åt jämförelsen mellan bisexualitet och socialliberalism. Ericson och Heyman är riktigt bra här, liksom Kjellman förstås.
 haajen
Manuset är så underutvecklat att man bara häpnar när filmen når sitt synnerligen menlösa slut-var det inte mer? Ojämnt skådespeleri sänker filmen trots ok regi, en bra Kjellman och några få fyndiga repliker.
 Gurra B
bästa svenska filmen på länge enligt min mening. bra skådespelarinsatser, framför allt från kjellman. mkt stark trea
 Hypostas
Småmysig, men också ganska töntig film.
 kenobi
allt som är kasst med svensk film, fyfan
 KillerPutte
(rek.3) Klichéerna duggar tätt och det är stundtals riktigt jobbigt att sitta i tv-soffan. Tova Magnusson har gjort Gynekologen i Askim, all heder åt det, men här är all den genialitet som bortblåst. Det klassiska amerikanska upplägget tillsammans med dåligt skådespeleri, nej, det duger inte.
 desithess
så jävla klyshig, förutsägbar men kunde inte låta bli att fnissa till stundvis..
 Freaky_Ylva
Äntligen en riktigt bra film om kärlek mellan två män! Kemin mellan Björn Kjellman och Eric Ericson är helt fantastisk! Filmen är både rolig och allvarlig och man lever sig verkligen in i Davids situation.
 Cp-arnie
Jag gillart! Svensk film är nästan aldrig bra, men man får ta det för vad det är :)
 xhalelife
Svag tvåa. Jag gillar inte svensk film, särskilt inte komedier då dessa alltid är lite för torra och skådespelarna alltid är ganska tråkiga, detta är bara ytterligare en sådan film. Dock, ska tilläggas, att denna film har några saker som faktiskt är lite komiska.
Väldigt svag, oväntad svag faktiskt. Den har många brister men jag stör mig på att de politiska åsikterna hos karaktärerna är så ytlig och osynlig. Ett ganska vanligt problem med romcoms eller andra lättsamma filmer i politiska miljöer. Om man inte kan låta politiken ta plats så kan man använda sig av en annan miljö istället.
 okidoki
En svensk romantisk komedi. Rekommenderas om Du klarar av homosexuell kärlek och musik av Mauro Scocco. Kjellman mycket bra.
 Shootenanny
Söt, men väldigt hattig och, som Barneyk säger: De politiska diskussionerna och politikens roll i de respektive huvudkaraktärernas liv är ytliga och fåniga. Deras respektive politiska ståndpunkter i sig får inget djup och blir således en onödig del i historien, vilket givetvis är beklagligt när det är en film som handlar om just homosexuella _politiker_. Det känns inte som om manusförfattaren är mer inblandad i politik än att han lyssnat över axeln inne på någon krog, på en och annan ungdomspolitiker som just kommit hem från ett läger och suttit och slängt käft. Väldigt ihålig, således, vilket gjorde mig besviken. Men den ÄR söt och den ÄR ganska rolig, så jag måste ändå ge den en trea!
 Mjum
Den här var verkligen inte bra. Björn Kjellman lyfter den till en svag tvåa.
 annihilat0r
"Fyra år till" är en banbrytande svensk film om vacker homosexualitet. Fantastiskt mysig och kul. Ball, rolig och underhållande. Fräscht och snyggt. God musik och god stämning. Tänk vad underbart det hade varit om berättelsen var på riktigt. Den är nämligen tillräckligt realistisk för att ske i verkligheten. Björn Kjellman är en man med ett brett register. Jag tycker om dig, Björn. Och jag avgudar dig, Sten.
 kenobi
Ni som satt över 1 på denna har ju fel i skallen, detta är ju praktexempel på varför svensk film tar efterblivningspriset år efter år. Så fruktansvärt uruselt alltihop, kan det bli mer äckelsvenskt? "kom igen nu vi kör det mest PK vi kan och vi tar nån folkpartist som blir kär i en sosse, fattar ni hur mycket svenska folket kommer älska detta? JAA och dom ska vara bögar också det här kommer ju till och med kristdemokraterna att applådera efter bion" Fyfan för er alla som åtminstone inte försökte sätta fingrarna i halsen och spy ut all ångest efter att ni sett denna. Sämsta film någonsin, värre än highlander thesource.
 Ninonette
Jag dör.
 the godfather
Kass håller med kenobi. Totalt meninslös och tillför världens igenting. Se inte totalt värdelös.
 vamstad
Dialogen som gör hela filmen sevärd: A: "Det är Per Ahlmerk på telefon, han säger att din senaste skrivelse är antisemitisk" B: "Den om båtregistret?"
 claradidam
Politik är fan det osexigaste som finns.
 larox
Seg, utan flyt och lika torr som temat, trots vissa bra skådisar.
 Zummi
Äntligen en film om två homo män som är både romantisk, rolig, med humor och som inte kör på gamla steroetypa fördommar om hur bögar "är". Sett den 2 gånger och hur bra film som helst :)
 Lars1Gunnar
Förblir intressant om än aningen yxigt manus.
 Mortiis
Det är så oerhört irriterande med filmer vars konflikt bygger på ett missförstånd mellan två karaktärer. Det har gjorts jag vet inte hur många gånger förut, det är uppenbart att konflikten kommer lösas och medan man väntar på det känns det som att hela filmen står stilla i 45 minuter. Och det är problemet med Fyra år till; egentligen är det en bra film på de flesta plan men manuset hade behövt mer eftertanke.
 100tonvalspäck
Håller med föregående kommentar men den var så mysig och jag tycker om Björn kjellman såpass mycket att det blir en stark trea.
 Rabieskatten
Underbar och rolig film! Var tvungen att pausa för att skratta klart åt flertalet repliker :D
 paninaro
En romantisk komedi som följer den förväntat snitslade banan till punkt och pricka från start till mål. Om man ska tala om filmens eventuella unika existensberättigande, så lyckas den varken sälja in det genom att handla om två män (inget egenvärde) eller att den utspelar sig i Sveriges politiska sfär (en del lustiga repliker om folkpartister etc som man nog måste vara lite politiskt intresserad för att fatta, men i övrigt för ytlig). En del pinsamma skådespelarinsatser drar ner det ytterligare och sedan så är det ju det här med att forcera fram missförstånd för att manuset ska ta den väg som det ska. Men väntar bara på att huvudpersonerna ska säga ett par meningar extra till varandra så är allting bra, men det händer ju så klart inte, för då passar det inte in i manusets mall. Suck. Svag tvåa.
 Almgren
Kunde inte ha sagt det bättre själv, paninaro. Den gav dock mig ett och annat skratt iaf, men hade jag inte sett den uppdelad på två omgångar så hade jag nog blivit uttråkad. Mycket mer kunde gjorts med bilden av Sverige och det politiska landskapet också, så det känns som att de har missat att förverkliga sin idé till fullo.
 Nemralis
Trots tematiken är det en väldigt slätstruken film. De punkterna i storyn som teoretiskt borde vara naturliga problematiseringsområden och källa för både drama och komedi (att huvudpersonen är en gift riksdagspolitiker som otroget inleder ett homosexuellt förhållande med en av motståndarpartiets största konkurrenter) avhandlas inte mer än ytligt och ställer faktiskt inte till några problem alls. Under hela filmen väntar jag på den punkten där huvudkaraktären ska ställas inför ett dilemma och behöva välja mellan t.ex. hjärna och hjärta, men allt reder upp sig som av sig självt. Väldigt mellanmjölkigt. Synd på några kul skådisinsatser och en handfull roliga dialoger där främst den politiska humorn får småglänsa.
 Strange_
Härlig film med rolig humor och vitsiga repliker. Gött att se en film med homosexualitet utan att det blir överdramatiskt (för att vara homo är provokativt, förstås)! Mysig film!
 yrkeschaufföre
Jag köper nästa allt, men att gå runt hela livet och inte ana att man är lite bög känns konstigt. Han borde ju fått en aha-upplevelse tycker jag. Men mindre än en trea kan jag inte ge för det mesta stämmer och skådisarna gör bra ifrån sig.
 Pierre Lunaire
3:an får den för att jag faktiskt hade riktigt kul i början. De politiska slängarna var klart mer underhållande än kärlekstemat som till slut bara gick på tomgång. Så en tveksam 3:a som nog mår bäst av att jag inte ser om filmen.
 fabbe86
Borde aldrig lämnat manusbordet. Alla oräkneliga musik-montage gör att filmen känns tom.
 leothar
Musiken är nästan lika hemsk som i Korpen flyger. Filmen var lite seg och inte så mycket hände egentligen. Uttjatad story som vi sett hundra gånger.
 recencent96
Typisk svensk film på alla sätt, både på ont och på gott. Den uttjatade svenska kärlekssagan blir inte fräschare bara för att den handlar om ett homosexuellt förhållande. Dom typiska svenska nakenscenerna bara finns där av en anledning, och mor och farföräldrarna är lika krävande som alltid annars i svenska filmer. Det som jag tycker är kul med den här filmen är dess filmtekniska snygghet. Både kameravinklar, ljussättning och framförallt kläderna verkar vara mycket väl genomtänkt och det uppskattas i alla fall av mig. Den första scenen är helt klart inspirerad av Roy Andersson. Sen tycker jag att det är skithärligt med Ratatatemat och att Mauro Scocco har fått i hop ett helmysigt soundtrack.
 Taliah
Brukar inte va förtjust i svenska romantiska komedier direkt, men den här var riktigt söt.
 BarryHero
Vissa politiska finurligheter men annars forutsagbar. Hade ingen aning om att det var en bogfilm innan jag sag den.
 vonadel
Ligger och skvalpar runt svag trea och stark tvåa. Tänkte först ge den en trea, men sen tänkte jag efter och insåg att några fnysande småskratt då och då inte är tillräckligt. Förutsägbar på något sätt. Bäst var Ratatas/Scoccos musik, 4/10
 jonassjohnson
I ert vetlösa hat.
 Kirikou
Rolig dialog och en intressant inblick i riksdagspolitikens värld. Sjukt irriterande att det som ska föreställa Jordbro får spelas av någon tunnelbanestation. Stort movie mistake i min bok.
 kexchokladet
Njaa, detta var ju ganska ljummet. Kan sträcka mig till en svag,svag trea men då är jag nog ganska snäll.
 HerrNenne
Besviken. Hade hoppats på mer. Världen är jätteliten, det är egentligen bara David och Martin som lever där. Och Davids fru, ibland. För lite med politiken och händelser där, för mycket vanlig platt romans utan andra bekymmer än velande.
Gäsp! tråkig och seg!!!
Massor med roliga repliker och halvroliga scener. Men till sist är det bara ännu en svensk medioker romantisk relationskomedi. Eric Ericsson är bra, André Wickström är rolig. (6/15)
Såna här filmer är ju fan nästintill alltid outhärdliga!
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Sagan om Gandahar (info) 05:18 20/7 (32)
La sonate à Kreutzer (info) 00:49 20/7 (1)
The Gospel of John (info) 00:24 20/7 (15)
A Walk Among the Tombstones (info) 00:05 20/7 (61)
Mitt namn är Wrath (info) 23:59 19/7 (20)
Tillbaka till framtiden del II (info) 22:58 19/7 (300)
King Kongs son (info) 22:53 19/7 (9)
What If (info) 21:53 19/7 (48)
La La Land (info) 21:42 19/7 (120)
Lejonkungen (info) 21:02 19/7 (998)
The Intern (info) 20:57 19/7 (72)
The Hummingbird Project (info) 20:47 19/7 (5)
Baltic Storm (info) 20:28 19/7 (67)
Loving Vincent (info) 19:59 19/7 (14)
Diego Maradona (info) 19:56 19/7 (2)
Änglarnas stad – Los Angeles  (info) 19:44 19/7 (93)
Booksmart (info) 19:37 19/7 (14)
First Kill (info) 19:25 19/7 (11)
Lejonkungen (info) 17:45 19/7 (6)
Black Panther (info) 14:42 19/7 (90)
Straw Dogs (info) 13:51 19/7 (189)
Bob Lazar: Area 51 & Flying Saucers (info) 13:43 19/7 (2)
Mikael (info) 11:50 19/7 (16)
The Brood - missfostret (info) 11:46 19/7 (138)
Midsommar (info) 11:41 19/7 (10)
Den Förtrollade Vägen (info) 11:25 19/7 (1)
Swiped (info) 09:33 19/7 (3)
The Nun (info) 09:31 19/7 (32)
The Vampire's Assistant (info) 09:25 19/7 (74)
Kidnapping Stella (info) 09:22 19/7 (1)
Den sjunde sonen (info) 08:53 19/7 (1)
Gods of Egypt (info) 04:21 19/7 (48)
Little Evil (info) 01:11 19/7 (11)
Secret Obsession (info) 01:09 19/7 (1)
Elvira Madigan (info) 01:03 19/7 (106)
Sabotage (info) 00:09 19/7 (11)
Lejonkvinnan (info) 00:00 19/7 (4)
Judge Dredd (info) 23:56 18/7 (339)
Defcon 4 (info) 23:40 18/7 (6)
Long Shot (info) 23:31 18/7 (5)
Overlord (info) 23:06 18/7 (19)
Bleka dödens minut (info) 21:59 18/7 (335)
Vice (info) 21:44 18/7 (22)
Captive State (info) 20:12 18/7 (4)
Fänrik Ståls sägner (info) 19:39 18/7 (2)
Still the Water (info) 18:51 18/7 (7)
Our Kind of Traitor (info) 17:28 18/7 (12)
Social Animals (info) 15:08 18/7 (1)
Midnight (info) 14:44 18/7 (1)
Shoplifters (info) 13:37 18/7 (19)